Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine aşi venit pe Forumul pasionaşilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veşi gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Natura si fier. Asteptand un tren intarziat

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
mihaiuc



Numarul mesajelor : 267
Reputatie : 2614
Data de inscriere : 13/07/2010

MesajSubiect: Natura si fier. Asteptand un tren intarziat   Joi Iul 15, 2010 4:22 pm

Pozele sunt facute ieri seara, asteptand trenul spre casa, tren intarziat 35 de minute. Gara este Uppsala C, gara principala (si singura pe ecartament normal) a orasului. Orasul e al patrulea ca marime din Suedia, cu o populatie de peste 100.000 de locuitori, si este situat la 67 km de Stockholm.

Linia 0S, privind spre sud. Linia se pierde undeva in iarba. Linie infundata, viteza limitata la 10 km/h pana dupa primul macaz. Linie permisa numai pentru gabarit si tonaj redus. Da, se circula pe linie, sunt minimum 10 trenuri pe zi care isi incep sau termina cursa pe linia asta (automotoare Regina).


Linia 0S, sina se pierde in iarba. Natura cucereste tehnologia:


Linia 0S, elementele de prindere traditionale SJ/Banverket:


Linia 1 (directa, principala) in stanga, linia 0S (abatuta, infundata), dreapta. Mai sunt 67 km pana la Stockholm:


Stalp de catenara, de lemn. Model tipic SJ/Banverket 1937! Vazut de la captul sudic al peronului, peste liniile 0 si 1S.


Acelasi stalp de catenara, din directia opusa (vazut dinspre nord). Viteza maxima 40 km/h. In sens opus, viteza maxima este 20 km/h.


Stalp de catenara din gara, vazuta dinspre capatul sudic al peronului in directia nord. Linia continua inca 1537 km, ajungand la Narvik, in Norvegia, fiind cea mai nordica linie functionala de ecartament normal din lume.


Detaliu de stalp de catenara:


Un melc, langa linie, la marginea terasamentului, imediat langa peron. :


Gara e in reconstructie (de fix 5 ani tot reconstruiesc la ea, s-au apucat in 2005, inca mai au 2 ani de munca). Exact ce le ia atat este un imens semn de intrebare - pana acum s-a construit un pasaj subteran din piata garii, cu iesiri la peroane, 3 peroane noi, o gara noua, o cutie de fier si sticla sumbra cat 2 apartamente mai mari, cu doua niveluri, vopsita pe afara in negru. O gara care nu are nici o iesire la linii (una din iesiri da in piata garii, cealalta tot in piata garii, langa pasajul de sub peroane). O gara fara suflet, o gara care arata a mall, nu a gara. O gara care inlocuieste un mic palat, care de-acum va fi folosita pe post de muzeu si restaurant. Asa ca prefer sa fotografiez "vechiturile", cat mai sunt. Dar, daca va plac pozele astea (care-s slabe, ca-s facute cu telefonul), iau aparatul, si fac cateva poze luni, ca doar fac naveta zilnic. Tot luni fac poze si la ce e deja renovat (adica catenarele de metal impersonal, peroanele, pasajul intunecos) - dar alea vor fi plictisitoare. Si o sa fac poze si la trenuri (motivul pentru care nu am facut poze la trenuri a fost ca nu a trecut nimic - s-a ars semnalizarea pe undeva, si au oprit trenurile).

Gara in sine (numita Uppsala Central, cod "U"), este foarte folosita. In timpul saptamanii sunt 40 de perechi de trenuri, si 28 de perechi sambata si duminica pe directia Stockholm - Uppsala, operate de SJ, operatorul "traditional". O parte din ele continua spre sud sau spre nord. Exista si un tren zilnic spre Kiruna si Narvik, care face 20 de ore. Si mai exista si minimum 25 de perechi de trenuri care leaga Uppsala de aeroportul Stockholm Arlanda (25 km, 19 minute) in sud, si de satele si orasele din apropiere de Uppsala (50-60 km nord), operat de compania de transport local din Uppsala. Plus o mare parte din marfarele care duc produse in nord sau adus produse din nord (minimum 10-15 perechi zilnice). Toate astea, in momentul asta, pe 3 linii curente (1, 7, Cool, plus 3 infundate, deschise spre Stockholm (sud) (0, 3, 4). Dupa finalizarea reconstructiei, din care doar 1 si 8 sunt folosite ca linii curente - 1 pentru trenuri spre nord, 8 pentru trenuri spre sud. 7 e folosita ca infundata pentru trenuri in directia nord. Liniile 2, 5 si 6 sunt in reconstructie, din care 5 si 6 vor fi infundate (deschise spre nord). Linia 1 si 0 vor intra in refactie dupa ce se vor da in functiune 2,5,6 (in toamna. Poate).

Uppsala mai are inca o gara, Uppsala Östra, linie ingusta de 891 mm, 33 km, ultimii ramasi dintr-o retea uriasa care acoperea zona din jurul Stockholmului. Azi e linie muzeu (si turistica - duce localnici la un lac si plaja la cam 16 km de oras), operata de o asociatie de pasionati, care functioneaza numai vara (toamna si iarna circula foarte ocazional un marfar, poate odata sau de doua ori - exista si extrem de putin trafic de marfa). Poze de-acolo peste 2 saptamani, cand ma duc la plimbare cu trenul pe-acolo. Or sa fie si aburoase, si automotoare pe benzina.

P.S. Sunt nou pe forum, si desi am citit regulamentul nu sunt sigur ca pun pozele in locul care trebuie. Daca nu, rog un moderator sa le mute unde le locul.
Sus In jos
Ionutz
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 1449
Localizare : Baia Mare
Reputatie : 4983
Data de inscriere : 16/04/2009

MesajSubiect: Re: Natura si fier. Asteptand un tren intarziat   Joi Iul 15, 2010 10:03 pm

Ai postat unde trebuie mihaiuc

Fotografiile tale sunt interesante, te mai asteptam si cu alte postari. Si nu in ultimul rand, un calduros Bun venit pe forum!


_________________
Sus In jos
Vizitator
Vizitator



MesajSubiect: Re: Natura si fier. Asteptand un tren intarziat   Vin Iul 16, 2010 4:03 am

Arlanda Expres pe unde circula?
Am vazut cindva o emisiune cu un tren prin Suedia, undeva spre nord.

Daca voiai sa cobori undeva apasai un buton ca la tramvai si trenul oprea in statia respectiva.Statia era de fapt o halta avind un peron si un semnal. Dar semnalul era mai interesant, apasai un buton ca la semafor, se facea rosu si trenul urma sa opreasaca, altminteri ar fi trecut fara oprire(cu exceptia solicitarii de oprire din interior).
Sus In jos
mihaiuc



Numarul mesajelor : 267
Reputatie : 2614
Data de inscriere : 13/07/2010

MesajSubiect: Re: Natura si fier. Asteptand un tren intarziat   Vin Iul 16, 2010 6:32 am

dan tm a scris:
Arlanda Expres pe unde circula?
Arlanda Express (AEx) circula pe aceiasi linie pe care circula trenurile intre Stockholm si Uppsala (Ostkustbanan se numeste). De la Stockholm, parcurge distanta pana la Skavstaby (28 km) pe aceiasi infrastructura cu trenurile normale. De la Stockholm la Skavstaby, lina e cvadruplata, cu exceptia unui tunel la 3 km de Stockholm (cvadruplarea e in constructie, ca parte a proiectului Citybanan), trecand prin o gramada de suburbii. 2 fire au VS la 200, 2 fire la 140/160. La Skavstaby, linia se rupe in doua - doua fire continua spre Uppsala (67 km), via Märsta (36 km) si Knivsta (49 km), iar doua fire, pe care circula AEx continua spre Aeroportul Arlanda, pe ceea ce se numeste Arlandabanan. De-aici se complica urat treaba. La km 37 a Arlandabanan, lina se rupe din nou in doua, fiecare linie cu doua fire, intr-o halta tehnica care se numeste Arlanda Nedre. Fiecare din cele doua linii intra in tunele separate. Arlanda Express intra pe tunelul din dreapta, parcurgand prin subteran 1,5 km pana la Arlanda Södra (Arlanda S sau Arls) (statie subterana, dedicata exclusiv Arlanda Express, si situata sub terminalele 2,3,4). Apoi, mai merge inca vreo 400 m printr-un nou tunel, si ajunge la Arlanda Norra (Arlanda N, sau Arnn, sub terminalul 5), unde opreste definitiv. Tunelul se infunda imediat dupa o mica remiza (1 linie + 2 linii curente). Daca erati curiosi, tunelul din stanga (tot linie dubla), duce la a treia gara de sub aeroport, Arlanda C (km 39), unde opresc trenurile non-expres. De-acolo, linia continua dubla, tot prin tunel, pana la nord de aeroport (km 42), unde iese, devine linie simpla pentru 1 km, legandu-se la Myrbacken (km 45) de linia veche care duce la Knivsta si Uppsala (care, in acest caz, este la km 69 fata de Stockholm). Arlanda Express are deci linie dedicata pentru fix 2 km, prin tunelul de sub aeroport. In rest, pe Stockholm - Skavstaby, imparte linia cvadrupla cu cele 40 de perechi Stockholm - Uppsala, cele inca 10-12 perechi de trenuri de 'mare viteza' (X2000) spre nord, (200 km/h viteza maxima, dar la ei e mare viteza, si platesti supliment de te-ndoi), cu pendeltåg-ul (trenul periurban al Stockholmului, care la ore de varf circula la 15 minute), si cu o gramada de marfare. Pentru bietii controlori de trafic si dispeceri de ruda, pun pariu ca e iad - in acelasi timp ai trenuri cu viteze maxime de 200, 160, 120, 70 si 50, la distanta de 1-2-3 blocuri de semnal unul de altul din care unele trebuie sa mai si opreasca in fiecare gara (din 3 in 3 km). Linia e suprasolicitata, se strica foarte des semnalizarea, macazele, iar daca un tren are intarziere dintr-un motiv, dureaza ore si ore pana se reface graficul (plus ca uneori, singura solutie pentru refacerea graficului este sa se anuleze o serie de trenuri). De la Skavstaby, jumatate din trenurile spre Uppsala si toate trenurile X2000 o iau prin Arlanda C impreuna cu AEx, si opresc in Arlanda Central.
AEx are un timp de parcurs de 20 minute, viteza maxima este de 205 km/h, viteza comerciala este de 117 km/h, si nu opreste nicaieri intre Stockholm C si Arlanda S. Pretul este infricosator si fabulos (o plimbare, doar dus, costa 220 kr, adica 23 euro, 60 centi pe km, zici ca e taxi, nu tren, cu reduceri pentru persoane sub 25 de ani de 50%, adica 110 kr, daca cumperi biletul in gara, sau 270 kr, sau vreo 28-29 euro, daca-l iei in tren). Spre comparatie, Stockholm - Uppsala este 72 kr (69 kr daca esti sub 25 de ani, ce fabuloasa reducere) cu orice tren care nu este X2000 (cu X2000 nu se poate face calatorie intre aceste 2 puncte), pe distanta dubla (iar daca iti iei cartela de 10 calatorii, e 55 kr per dus), iar pe Stockholm - Arlanda, cu autobuzul (40-50 minute), biletul e 80 kr. Trei persoane pot merge mai ieftin cu taxiul decat cu trenul. Asa ca trenurile merg mai mult goale, singurii care se suie sunt oameni de afaceri cu bilete platite de companie, si studentii cu reduceri.


dan tm a scris:
Am vazut cindva o emisiune cu un tren prin Suedia, undeva spre nord. Daca voiai sa cobori undeva apasai un buton ca la tramvai si trenul oprea in statia respectiva.Statia era de fapt o halta avind un peron si un semnal.

Sunt cateva statii de genul asta, nu neaparat in nord, unde daca e un tren pe zi este bine. In general, statiile de genul asta sunt deservite de trenurile operate de companiile de transport local din län-ul (judetul) respectiv, in general pe sectii neinteroperabile (au si ei), sau pe sectii normale cu trafic redus. Trenurile astea opresc in mai multe statii inclusiv decat trenurile regionale operate de SJ, asa ca statiile 'optionale' sunt ideale (sunt economice, un stalp, un peron de lemn, si-atat, iar daca nu sunt calatori, nu strica confortul pasagerilor din tren cu opriri si porniri). Butonul nu actioneaza sistemul de semnalizare clasic, exista un semnal special nelegat la semnalizarea clasica, care indica mecanicilor de la compania care serveste halta ca trebuie sa opreasca. Modelul pe care l-am vazut (pe Inlandbanan, care nu e deschisa decat traficului turistic si de marfa) e un semnal tip A (care-i un semnal de plecare in sens traditional). Daca mecanicii vad A, trec, daca vad rosu, opresc. Desigur, astfel de statii exista pe linii cu trafic redus, unde urmatorul tren vine peste jumatate de ora, o ora, doua sau mai mult, pentru ca pe linii principale, unde ai trenuri care te urmeaza la 5-10 minute, nu se poate. Daca un calator din tren vrea sa coboare pe Inlandbanan intr-o oprire optionala, spune controlorului (trenul e automotor), care anunta mecanicul (prin statie sau batand la usa). Pe linii mai moderne, e cu buton, ca la tramvai - cand apare pe afisaj ca urmeaza o statie optionala, apesi, si gata.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Natura si fier. Asteptand un tren intarziat   Astazi la 3:28 am

Sus In jos
 

Natura si fier. Asteptand un tren intarziat

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Natura si fier. Asteptand un tren intarziat
» tren Bucuresti - Moscova
» Filmare din tren in luna aprilie 2009 pe M300 intre Cluj Napoca si Oradea
» Drum de fier prin praf de pusca si ploaie de stele...
» Rang de tren
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-