Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiți | 
 

 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Urmatorul
AutorMesaj
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Vin 16 Sept 2016, 18:00

Czirjak Arpad a scris:
Măi omule, ești atât de ipocrit, cazi foarte ușor în derâdere! ...

O să te rog să-ți controlezi limbajul. Nu de altceva, dar s-ar putea să nu suporți prea bine ecoul Razz
Sus In jos
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Vin 16 Sept 2016, 18:13

Czirjak Arpad a scris:
Dacă situația financiară brusc se schimbă aici în țară sau în regiune, ori vine cineva cu niște calcule profitabile, brusc reconstruiești calea ferată îngustă? Dacă cineva întocmește documentația și depune la UE, și primește de acolo finanțare în proporție de 5o%, iarăși ar fi posibil începerea reconstrucției...

Și banii de la UE tot bani publici sunt. Poți să primești finanțare de la UE, la urma urmei s-au construit parcuri la marginea pădurii cu bani de la UE, dar asta nu înseamnă că poți finanța toată infrastructura feroviară din RO cu bani de la UE. Adică trebuie să existe niște priorități. Și dacă prioritatea ta e mocănița, ai să rămâi cu alte proiecte nerealizate.

Partea pe care nu o înțelegi tu cu banii publici (de la guvernul român sau de la UE) e următoarea: tot ce se face din bani publici costă de 4-5 ori mai mult decât ar fi normal. Costurile sunt de 2 până la 2,5 ori mai mari din cauza incompetenței și restul din cauza corupției. Adică din cei 118 mil.euro cât zice guvernul că ar fi necesari, 59 de milioane îi poți primi de la UE, dar lucrarea s-ar putea realiza de fapt cu 25-30 mil.euro, dacă investiția ar fi în regim privat.

Poți realiza orice proiect din bani publici, oricât de fantasmagoric. Dar va trebui să renunți sau să amâni altele cu-adevărat utile. Mocănița e doar o jucărie pentru copii mari, orice psiholog îți poate confirma asta. Iar dacă tu chiar ai impresia că Sovata se poate compara cu Sankt Moritz, poate că discuția cu psihologul ar trebui să fie ceva mai vastă Razz
Sus In jos
alliens



Numarul mesajelor : 470
Reputatie : 2782
Data de inscriere : 27/06/2011

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Sam 17 Sept 2016, 00:45

Czirjak Arpad a scris:
Calea ferată îngustă cu ecartament de 75 cm Târgu Mureș - Praid (8o km) a fost deschisă de către MÁV în 1915, și a fost închisă de către CFR în 1997.

Calea ferată îngustă electrificată cu ecartament de 1 m Tirano - St. Moritz - Chur (12o km) a fost deschisă în 191o, și a fost acceptat pe lista de patrimoniu cultural UNESCO în 2oo8. Pentru mai multe informații click aici:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernina_railway

Eu zic să refacem calea ferată îngustă de pe valea Nirajului pe model elvețian 1oo%. Sursa fondurilor: UE, Guvernul României, autoritățile locale, Consiliul Județean Mureș și Harghita. De ce? Trenulețul de la Sovata este singurul din România cu un astfel de potențial turistic, ca cel de la St. Moritz.

Cu ocazia acceptării pe lista UNESCO din 2oo8, canalul german privat de televiziune ARD a transmis un film documentar de vreo 2 ore despre acest tren (Tirano - St. Moritz, 6o km face în mai puțin de 2 ore cu viteza medie de 4o km/o, dar locomotiva poate avea viteza maximă de 1oo km/o, tracțiune dublă, 1o vagoane: vagon clasa 1, 7 vagoane clasa 2 tip salon, vagon biciclete, vagon restaurant cu meniu McDonalds, declivitate de 7% fără cremaliere, cu un tren pe oră), prima parte vezi aici:

https://www.youtube.com/watch?v=Oh2N4NVoP-4

Ei? Ce ziceți? Facem?



nu cred ca putem compara cele doua trasee...in elvetia se ajunge la 2250 m altitudine la Ospizio Bernina, pe cand la noi suntem doar la cateva sute...plus ca lucrarile de arta si peisajul sunt total diferite, din pacate...
Sus In jos
riciu

avatar

Numarul mesajelor : 753
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3449
Data de inscriere : 27/06/2010

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Lun 19 Sept 2016, 15:47

Cel mai bine e sa le distrugem ca tot nu-s profitabile si asa nu am mai avea ce despre ce sa comentam....

Cati oameni sunt atatea gandiri sunt si niciodata nu se vor putea reconcilia.
Avem modalitati asa de diferite de a vedea unul si acelasi lucru, incat daca n-ar mai exista un strop de dragoste (nu in sens fizic!)/ingaduinta cred ca ne-am bate unul cu altul zilnic.
Sus In jos
Czirjak Arpad



Numarul mesajelor : 314
Reputatie : 2232
Data de inscriere : 07/08/2012

MesajSubiect: .   Lun 19 Sept 2016, 17:14

Domnule Warrington! Nu zic că nu ai avea dreptate! Destul de tragic dacă în 2016 prioritățile au rămas tot coridoarele europene, deși suntem în UE de 9 ani. Un vecin mai vestic de mult și-a terminat temele de casă și în acest sens, și nu mai are probleme din această cauză (vezi exemplul trenului cu pelerini mai jos) Destul de tragic cu corupția despre care scrii. Eu zic că e destul de tragic și partea cu psihologia, și cu asemănarea cu St. Moitz-ul. Poate unii chiar nu aseamănă România decât cu țări din Africa și din lumea a treia... Sigur că psihologic vorbind sunt un pasionat înrăit. Mă simt mult mai bine în pielea mea așa, decât să fac ceva doar de dragul profitului, doar de dragul banului, fără să mă implic și sentimental. Adică deduc din vorbele tale, că cei de la minister și cfr nu-și iubesc meseria, o fac doar pentru salar, și de aici chiar că înțeleg faptul că nu luptă să-și apere propriile interese (vezi cazul Corsicăi mai jos), ba chiar ei sunt cei care decid să se vândă totul la fier vechi! Ei uite, da! Chiar vreau ca România să arate ca Franța de azi! Nu sunt singurul! Și nu mai e cale de întors. Din contră! Toți cei care lucră în contra intereselor europene, vor avea de suferit. Chiar dacă acuma (încă) se simt bine în pielea lor (puternică)...

Nu. Nu cred în mocănița de pe valea Nirajului ca în trenulețul de pe Platoul Cornești. Eu o văd ca un potențial de genul St. Moritz. Dar Doamne iartă-mă, cum să vorbesc despre creștinism unui ateu? Nu zic că ateii n-ar avea dreptate... Dar dacă toată lumea vrea să rămână în mocirla cu "vai, trăim în România...", și nu mai enumăr tot ce scrii, asta e, rămânem în mocirla din România, dar mai lasă și pe alții să se-ndrepte spre Europa măcar un metru, dacă tu nu vrei, sau nu crezi...

Vreau acum aici să-ți dau un alt exemplu viabil! Trenul special unguresc catolic cu pelerinii de Rusalii pentru Șumuleu-Ciuc de la Szombathely – Budapesta – Miercurea Ciuc! Trei trenuri cu lungime maximă, adică 2o de vagoane de călători, plin, plin, plin, un week-end, locomotive și personal din Ungaria (adică ceferiști secui care au emigrat acolo, și cunosc perfect limba română), totul organizat pe bază privată de vreo trei agenții de turism cu vagoane de epocă. Pănâ la graniță aveau viteza constantă de 12o km/o, fără nici un metru reducere sau limitare de viteză – în România: viteze așa-și-așa... Ei? Și? Asta funcționează perfect, deși, trebuie să-ți spun, că, m-am interesat și eu, prețul unui bilet este destul de piperat, adică e destinat doar oamenilor mai înstăriți (adică săracii sunt excluși – deși sărăcia în Ungaria nu este chiar atât de răspândită și chiar atât de adâncă, ca în România – un pensionar pe-acolo nu e un amărât ca mai toți pe-aici), deși, dacă te uiți la acest film documentar de doar o oră, care-ți prezintă călătoria cu trenul, o să-ți dai seama, că merită banul!

https://www.youtube.com/watch?v=wS-oVQcIP9E

Și-atunci de ce să nu avem și noi aici de la Târgu Mureș măcar un tren din ăsta (de genul Bernina-unesco), una pe zi până la ...Miercurea Nirajului – Sovata – Praid? În 1997 se mai putea. Deși acum, după 19 ani, în 2o16, România a devenit o țară cu mult mai dezvoltată din toate punctele de vedere... Și tot nu s-ar putea? Păi crezi că în 1915, anul când s-a deschis linia, a fost profitabilă pentru MÁV? Dar întreb eu: oare a fost vreodată profitabilă? Mă duc și mai departe: oare s-a construit vreodată aici în România o cale ferată pe bază de profitabilitate? Sau în Europa? Uite că nici EuroTunnelul n-a fost niciodată profitabil, și totuși există! Dar nici podul Oresund nu este profitabil, și cred că niciodată n-o să fie, dar s-a construit și există! Cu barierele eu niciodată n-am fost de acord, și niciodată n-o să fiu, deși, din păcate se practică și în câteva cazuri și în Europa de Vest... Eu cred în modelul Germaniei: fără nicio barieră pe autostrăzi sau poduri!

Eu așa am calculat cu viteza de 6o km/o (1 km pe minut): Tg. Mureș – Praid = 82 km = 82 minute + opriri de 1 minut în fiecare stație (22 la număr – în ultimul mers, cel din 1997 nu figurează 4 stații desființate în trecut, și anume: Mătrici, Valea Soveții = de fapt localitatea Căpeți, Valea Iuhodului = Șașvereș și Praid) = 82 + 22 = 104 de minute = 1 oră și 44 de minute. Cu plecare la ora 8 dimineața din Tg. Mureș (și din Praid) asta ar însemna că la Praid ar sosi la ora 9 și 44 de minute, conform mersului, dar în realitate ar fi mai mult, pentru că la jumătatea drumului, la Miercurea Nirajului ar face cruce cu trenul din sens opus, și nu s-ar putea calcula cu exactitate, mai ales că opririle ar fi mai lungi de 1 minut în cazul unor stații precum Câmpul Cetății sau Sovata, din cauza numărului mare de turiști... 1 vagon clasa 1 pentru bogați, 1 vagon restaurant McDonalds (călătorii să poată îmbuca pe drum un mic dejun) + biciclete + handicapați + cărucioare + bagaje, 8 vagoane clasa 2 tip salon, toate la tarife CFR. Trenul ar înnopta la Praid, și ar porni înapoi dimineața la ora 8. Personalul de tren ar dormi în clădirea gării, într-un apartament amenajat acolo special pentru ei cu de toate: bucătărie cu aragaz, mașină de spălat, televizor color cu diametrul de 1 metru cu cablu de 1oo de canale, WC, duș cu apă caldă, încălzire iarna, 2 camere = 4 paturi, etc. Linia încălecată Sovata – Praid s-ar detașa, și s-ar construi separat linia îngustă paralel cu linia normală, exact cum există și între Tg. Mureș – Azomureș – Tg. Mureș Sud. Casa de bilete s-ar deschide cu 1 oră înaintea plecării trenului...

În TOP 300 - Capital - cei mai bogați români figurează 11 inși din Tg. Mureș. Dacă ei au putut să se-’nbogățească pe-aici, înseamnă că această zonă nu este chiar atât de săracă... Au atâția bani, de nu mai știu ce să facă cu atâția... Dar unul dintre ei (adevărat, nu din Tg. Mureș) e și omul din spatele Regiotrans... Foarte bine scrii: mocănița din valea Vaserului funcționează pe baza unei fundații... Trenulețul Câmpul Cetății – Sovata cred că e un srl... Trenul cu pelerinii la Șumuleau e organizat de o agenție de turism. Mocănița din valea Nirajului ar trebui reconstruit din fonduri europene și din banii statului român în proporție de 50-50%. Sigur că niciun minsitru al transporturilor n-o să accepte asta din motive demografice (aproape toate localitățile deservite de mocăniță sunt majoritar ungurești). Mă rog, situația s-ar schimba doar dacă ministrul transporturilor ar fi de la UDMR. Regiotransul a preluat multe linii din județele Mureș, Harghita, Covasna, mai mult decât atât: în 1997 viteza medie era de doar 20 km/o nu doar aici spre Sovata, ci și între Arad – Nădlac – ei au refăcut linia de-acolo din forțe proprii la viteza de 50 km/o!!!... Problema e că ei în primele trei zile ar băga doar 2 vagoane cl. 2, automotor, second-hand din Franța, un tren pe zi, dus-întors, la un mers imposibil (vezi linia lor electrificată de la Cugir), fiind singurul tren pe zi, ar scoate și toate becurile din instalațiile electrice, ar da afară toți ceferiștii, ar închide toate casele de bilete (în Elveția sunt calculatoare publice în gări, de unde poți cumpăra direct cu parola cardului un bilet, am văzut și eu una din asta la M. Ciuc, dar nu prea cred în ele, deși e bine că mai există așa ceva și pe la noi – mulți însă își cumpără bilet acasă pe calculator printrun simplu click – dar pentru asta tre’ să ai internet în casă și card bancar – ceea ce azi în România n-are decât treimea mai bogată a societății – sper, dar mulți au smartphonuri și pe-aici, dar tot nu iau biletul prin aplicație „printr-un singur clkick”, deși ar fi posibil – românul e dăștept: se joacă pe smartphone de-a Pokemon, dar pentru bilet mai bine se înghesuie la casele de bilete, în multe cazuri realmente bătându-se pentru un amărât de bilet), controlorul de bilete n-ar face față atâtor călători-turiști, iar trecerile la nivel cu drum asfaltat (doar 4 la număr: E 60 la ieșirea din Cristești și Acățari, și câte o trecere la Miercurea Nirajului, una între Sovata-Praid, asta împreună cu linia normală, că acuma se circulă cu opriri pentru a lăsa și a ridica bariera, nu chiar atât de mult a fost și un accident pe-aici, și unul la Leordeni) le-ar face ca între Vânători – Odorhei: a la liber, cu semnal de fluier și limitare de viteză. Deci ei ar degrada linia la nivelul trenulețului de pe Platoul Cornești!!! Toate acestea ar duce la așa-zisa reducere a cheltuielilor, dar, și la degradarea calității călătoriei, deci iarăși ar ajunge într-un cerc absurd: turiștii străini mai pretențioși n-ar mai lua trenulețul, și în câteva săptămâni ar închide toată linia...

Să știi că căile ferate din Mallorca recent au fost reabilitate din fonduri europene, cale ferată cu ecartament de doar 1 metru, electrificate, și a fost mare scandal, că după ce s-a realizat proiectul, brusc și-au dat seama, că niciodată n-o să fie rentabil. (chiar au existat voci să se închidă așa cum e nou-nouț) Așa s-a întâmplat recent și cu metroul liniei 4 din Budapesta: s-a făcut, dar după ce au deschis linia, toți și-au dat seama, că probabil niciodată n-o să fie profitabil: n-ai ce să faci: MAV-ul și transportul public din Budapesta – deși UE în fiecare an vrea să se facă profitabilă, chiar nu se poate. Fără pomparea banilor publici nu funcționează, poți să ridici prețul biletelor, dar atunci scade numărul de călători, poți să faci orice reformă rentabilizatoare, așa cum a făcut Gyurcsany, tot nu a reușit nimeni s-o facă profitabilă. (nu știu la București RATB-ul sau METROREX-ul cum stă în acest sens...)

În afară de marfare și trenurile de călători de pe coridoarele europene, oare există vreun tren de călători profitabil aici în România, adică profitabil doar din prețul biletelor? – S-au construit căi ferate deci ca să existe, pentru că avem nevoie de ele... Și totuși... Și totuși... 82 de ani au tot circulat trenuri pe-aici, cu viteza medie de 2o km/o (pe locomotivă scria „V max = 5o km/o” – este posibil ca pe anumite porțiuni mai bune să fi prins viteza asta)
Tind să cred că multe obiective din lume se construiesc nu doar din rațiuni pur profitabile, ci doar prin simplul fapt că oamenii au nevoie de ele pentru o viață mai bună, fără ca vreodată să fie posibil amortizarea lor, nici ca fiind investiții publice...

Dar mai e și altceva aici! Sunt anumite obiective, peste tot în lume, care deși sunt neprofitabile (pierderile sunt suportate din bugetul de stat), tot trebuie să funcționeze, prin simplul fapt, că dacă le închizi, pierderile (haosul) ar urma să fie și mai mari, vezi cazul tuturor centralelor nucleare din lume... Chiar și după Cernobîl și Fukushima tot nu s-au oprit cu construcția celor deja începute, și cheltuielile se tot măresc de la an la an, nici un expert nu mai poate calcula prețul lor, deci capitalismul cred că în era postmodernismului a început să intre pe tărâmul teatrului absurd al lui Eugene Ionesco... Unii experți au calculat datoria globală a întregii lumi, și a rezultat că dacă s-ar vinde acum în lume tot ce s-ar putea, tot nu s-ar recupera toate datoriile decât în proporție de 5o%! Asta înseamnă că oamenii de pe acest pământ lucrează și vor lucra și urmașii urmașilor noștri, și pentru a plăti datoriile acumulate de către părinți... Mă rog. Eu personal n-am datorii. Deși dacă cumpăr orice, știu că statul român bagă TVA-ul scos din mine să plătească niște datorii, de care eu nu trag niciun folos... Cred că România încă stă bine: adică datoriile țării sunt aproximativ echivalente cu sumele care trebuiesc recuperate de către datornicii față de România. Dar să nu intru pe zona off-topic pe tărâmul lui Isărescu, mă opresc aici.
Să știi că în Corsica (o insulă cât Dobrogea) toate căile ferate (în total: 232 de km) sunt tot cu ecartament de 1 metru (simple, fără electrificare). În 1955, apoi în 1959, mai târziu și în 1972 au vrut să închidă toate liniile, pe bază de așa-zisă nerentabilitate. În toate cele trei cazuri reacțiunea a fost atât de puternică, că nu s-a putut. Azi din fiecare capăt de linie (Bastia, Calvi, Ajaccio) pornesc 4 trenuri de călători pe zi, adică automotoare (linia de pe litoral e foarte populară printre turiști) + 1 de marfă.

Tramvaiele din Arad (mai demult se duceau până la Pâncota și Radna), Sibiu, Iași au tot ecartament de 1 metru. Dar și căile ferate din insula Mallorca, Malta, apoi în America de Sud: Brazilia, Bolivia și Guyana Franceză. În Asia toate țările din peninsula Indochina. În Africa: insula Madagascar, apoi Mali și în apropierea acestuia toate țările de-a lungul coastei Oceanului Atlantic, dar și Camerun, respectiv Etiopia, Kenia, Uganda, Tanzania. Toate aceste țări au sistemul de cale ferată doar cu ecartament de 1 metru.

Alminteri în afară de calea ferată îngustă Tirano – St. Moritz – Chur (12o km) din Elveția mai sunt 3 linii înguste pe lista de patrimoniu UNESCO: toate cele 3 sunt din India: cel de la Darjeeling, și alte două, vezi filmul documentar BBC de doar 1 oră în întregime free online, într-o singură parte, dând click aici:

https://www.youtube.com/watch?v=dSdq6oRcjyc

https://www.youtube.com/watch?v=ZFHw3L1FXvw

Alte căi ferate nu sunt pe lista de patrimoniu unesco (mă rog, viaductul de la Semmering e doar un viaduct)
Am mai recomandat undeva pe acest forum filmul documentar despre calea ferată îngustă Covasna – Comandău. Azi nu mai circulă decât pe porțiunea de doar câțiva kilometri dintre Covasna – Valea Zânelor cu aburi și cu vagoane panoramice, ca și trenulețul de pe Platoul Cornești din Tg. Mureș, chiar – cred că l-a și luat primăria din Covasna... Vezi aici:

https://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc

Dealtfel de ce să nu poți scoate toți robii din penitenciarele din România, și să le pui la muncă forțată la reconstrucția liniei? Ceașcă așa făcea Transfăgărășanul și Canalul! Azi stau criminalii ăia în închisori la nivelul unei pensiuni de trei stele (au apă caldă, încălzire, 3 mese bune pe zi de se-ngrașă pe zi ce trece, televizor color cu 1oo de canale, popă, chiar și prostituate pe baza drepturilor omului) – trăiesc acolo mai bine ca mulți săraci din țară! Pe banii statului, gratuit! Păi se poate așa ceva? Nici măcar străzile nu mai mătură criminalii din închisori aici la Târgu Mureș!
Sus In jos
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Mar 20 Sept 2016, 05:38

Ungaria e mult mai avansată decât România, la unele capitole cu 5-10 ani, la alte capitole cu 25-30 de ani, adică o generație întreagă. Ungaria a devenit pe merit membră UE în 2004, România nu se califică nici astăzi, la aproape 10 ani de la aderare. Cel mai bun exemplu e tocmai cel cu mecanicii de tren secui: au crescut în România, au învățat meserie probabil tot în România, dar Ungaria a fost în situația de a le face o ofertă mai bună. Iar dacă tot discutăm de mocănițe, locomotiva de la Borsec a ajuns undeva prin Ungaria, plimbă turiști în pădurea Gemenc. Adică în Ungaria cineva a avut bani s-o cumpere, în timp ce în România cineva a fost destul de disperat după bani încât să o vândă. Astea sunt realități pe care nu le putem schimba noi, numai trecerea generațiilor le va putea schimba.

Lucrurile trebuie făcute într-o anumită ordine, mai întâi trebuie să cumpărăm mâncare și haine, apoi trebuie să asigurăm încălzirea locuinței și abia după aceea putem da bani și pe jucării. Sunt și jucăriile necesare, ele oferă bucurie pentru suflet, care e absolut necesară pentru o viață normală. Dar când nu sunt destui bani pentru haine și mâncare, a cumpăra jucării scumpe e lipsit de responsabilitate.

Guvernul român nu stă călare pe un sac cu bani și nici măcar Comisia Europeană nu stă călare pe un sac cu bani. Toți banii publici sunt de fapt o parte din banii pe care-i produc oamenii care depun o muncă reală. Chiar fără corupție, o mulțime de oameni (funcționarii, demnitarii, magistrații, profesorii etc.) asigură bunul mers al societății, dar ei nu produc bani reali. Ei sunt plătiți tot din acei bani publici, iar impozitele pe care le plătesc ei sunt doar un mod de a returna o parte din acei bani. Pensiile normale și pensiile speciale ajung plătite tot din acei bani publici, iar România pur și simplu nu are destui bani publici. Pentru că se muncește mult, prost și pe degeaba. De asta acum nu sunt bani de jucării.

Peste încă o generație, peste 25-30 de ani, vor fi și bani de jucării. Dar asta atunci, nu acum.

P.S. Cât privește ideea cu munca forțată, gândește-te la linia Deva - Brad, dacă tot zici că ești creștin. Linia aia a fost construită cu muncă forțată, exact de-aia s-a ales praful de ea!
Sus In jos
Czirjak Arpad



Numarul mesajelor : 314
Reputatie : 2232
Data de inscriere : 07/08/2012

MesajSubiect: .   Mar 20 Sept 2016, 17:11

Deci să mă corectez:

Căile ferate de pe lista patrimoniu UNESCO sunt:

3 căi ferate înguste din India, și anume:

https://en.wikipedia.org/wiki/Darjeeling_Himalayan_Railway

https://en.wikipedia.org/wiki/Nilgiri_Mountain_Railway

https://en.wikipedia.org/wiki/Kalka%E2%80%93Shimla_Railway

1 cale ferată îngustă din Elveția:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernina_railway

Și o cale ferată normală din Austria:

https://en.wikipedia.org/wiki/Semmering_railway
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 13881
Varsta : 28
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 16237
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Mar 20 Sept 2016, 19:41

Nu cred că încape comparație între linia Tg. Mureș - Băile Sovata și cele din patrimoniul UNESCO. Linia noastră nu are nicio lucrare de artă spectaculoasă, de exemplu. Dacă e să vorbim de linii care să fie propuse pentru UNESCO, cred că singura care se poate încadra este Oravița - Anina. Iar peste vreo 80 - 100 de ani, poate am putea include în listă și linia de pe Valea Jiului, după ce va fi trecut testul timpului.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Mar 20 Sept 2016, 19:48

Problema e că și la vremea aceea, Semmering o să rămână tot cea mai veche cale ferată montană pe ecartament normal. Oricât de mult s-ar învechi Oravița - Anina și linia de pe Valea Jiului între timp Razz
Sus In jos
Czirjak Arpad



Numarul mesajelor : 314
Reputatie : 2232
Data de inscriere : 07/08/2012

MesajSubiect: .   Joi 22 Sept 2016, 16:45

Liceul „Gábor Bethlen” din Aiud a fost complet renovat. UE a finanțat-o cu peste 75%. Din 29,65 milioane de lei (adevărat, sumă infimă față de cât ar necesita reabilitarea mocăniței) valoarea proiectului: UE a dat 23 de milioane de lei. Și eu așa cred: reconstrucția căii ferate înguste de pe valea Nirajului să fie finanțat idem.

Dacă ne luăm după prioritățile dictate din București, n-o să băgăm de seamă decât litoralul (degradat literalmente la nivelul unei gropi de gunoi, mai scump decât Dubaiul) și valea Prahovei. Deci cam 100 de km în jurul capitalei. Dar nici măcar atât: centura de autostradă a capitalei nu e gata nici azi, centura de cale ferată (cândva dublă, electrificată) nu mai e. Păcat. Mare păcat. Zic eu: tragedie e.

De aceea e bine că Bruxelles-ul ne tot cere temele de casă, adică euroregionalizarea. De ce să nu decidem noi prioritățile noastre aici în provincie? Că Bucureștiul tare departe e... De ce să nu avem și noi aici o euroregiune „Estul Transilvaniei” cum numesc unii Ținutul Secuiesc? Că Banatul (Timișoara), Oltenia (Craiova), Muntenia, Dobrogea (Constanța), Moldova (Iași), Transilvania (Cluj) s-a putut? Nu știu cum o să dicteze Bucureștiul cu forța, fără voința poporului din provincie, euroregionalizarea artificială pe baza propriilor interese politice... Dacă ei acolo (cea mai dezvoltată regiune din țară) n-au fost în stare să reconstruiască coridoarele europene în ultimii 26 de ani, noi de ce să nu fim capabili în următoarele 26 de luni să reconstruim calea ferată îngustă de pe valea Nirajului? Chiar tre’ să avem și noi aici la Tg. Mureș mentalitatea celor din ministerele din capitală?

„Adică, dom’le, noi aici la București avem o listă cu priorități, prioritatea numărul unu sunt coridoarele europene, dom’le...”, iauzi colo, bre, Cațavencu peste tot, de 26 de ani tot asta zice fiecare ministru, și tot bagă miliarde care tot dispar, păi ce credibilitate să-i mai dai? Lasă-mă în pace, dom’le cu jucăriile mele psihiatrice pentru tine (pentru alții potențial turistic), să fac și eu aicea ceva bun în următoarele 26 de luni pentru următoarele 100 de ani, nu ca tine doar pentru 100 de zile, ceva ce nu s-a vrut în Bucureștiul ultimilor 26 de ani. Scriu nu s-a vrut, pentru că de putut s-ar fi putut... Că bani erau în fiecare an de 26 de ani încoace... Și tot se bagă și azi, ezac aceleași sume, în fiecare an, tot acolo, dar tot numai cu metrul melcului se lucră, și nu în toate cazurile pentru următorii 100 de ani...

Că banii din corupție nu se recuperează nicicând! Mai bine stau câțiva ani criminalii în închisori de trei stele gratuit pe banii noștri, după ce ies, averile-i rămân în buzunarele lor, cu dobândă cu tot. Deși, dacă știu bine, încă nu s-a abrogat articolul cu confiscarea averilor dobândite ilicit din vremea lu’ Ceașcă – numa’ că nu se aplică (de ce să se aplice?) – deci enteresul și iară’ enteresul peste tot...

Un anteforumist scria un pic mai demult un mare adevăr. Priorități: litoralul și valea Prahovei. Litoralul? O groapă de gunoi! Până și Dubaiul e mai ieftin! Acuma înțeleg și eu de ce se reabilitează pe valea Prahovei atât calea ferată, dar se construiește și autostradă pe acolo, chit că nu e coridor european. Ba mai mult: Brașovul își construiește aeroport, de parcă ar fi un fel de București! Investesc acolo toți oamenii de afaceri, Cerbul de Aur, chiar și multinaționalele de Palmolive, Ariel, Coca-Cola, Kraft și altele... de la Hagi pănâ la casa regală până la Țiriac și alții...

Am scris și eu mai demult: am constatat cu stupoare cum s-au „modificat” coridoarele europene aici prin România: adică calea ferată între Timișoara – Lugoj. Simplă electrificată prin Recaș. Mai spre sud, prin Buziaș e o altă cale ferată simplă, neelectrificată, același număr de kilometri, aproape aceleași viteze și durată de călătorie. S-a inclus în proiect („dublarea” liniei)? – Nu! Di contră: foarte repede au scos din teren șli linia delta la Lugoj, nu cumva trenurile să poată continua drumul și fără rebrusare... Mare păcat, mare! – zic nu doar eu.

Coridorul 4 trece Carpații pe valea Oltului între Sibiu – Râmnicu Vâlcea. Se face autostrada? Dar calea ferată? Nici pe departe! În schimb se face pe valea Prahovei! Iar varianta feroviară Pitești – Râmnicu Vâlcea s-a abandonat... Nu zic că e perfectă, dar alunecările de teren se refac și în Elveția (sau în țări mult mai sărace ca India, unde vai, nici nu enumăr prin ce tragedii au trecut recent liniile din patrimoniul unesco

Darjeeling: în 1897 un puternic cutremur, în 1899 un ciclon puternic a deteriorat aproape întrega linie. În 1988-1989 în vremea mișcărilor Gorkha a fost închis un an jumate. În 2o1o alunecare de teren la Pagla Jhora, apoi în 2o11 unul și la Tindharia – culmea, tot în același an un cutremur cu magnitudinea de peste 6. După 4 ani de pauză circulația s-a repornit din 2o15 - an în care un mare om de afaceri din zonă (cu ceai) a vrut s-o privatizeze. Reacțiunea a fost atât de puternică, că nu s-a făcut, totul a rămas și în continuare la Căile Ferate Indiene.

Cel de la Kalka, tot linie îngustă indiană - patrimoniu unesco: cheltuielile finale de construcție în anul predării din 19o3 s-au dublat față de cât s-a calculat în anul începerii construcției în 1898. (pe-atunci India era colonie britanică), 96 de km cu declivitate medie de 3%, fără cremalieră. În 2o15 un tren a deraiat, 2 călătoare britanice au decedat pe loc, alți 9 au avut de suferit.

Deci n-am scris despre tragediile din Elveția, ca să nu-mi zici că da, uite elvețienii au bani! Am scris tragediile din India, din zona căilor ferate înguste nerentabile, dar patrimoniu unesco. (pierderile sunt suportate de Căile Ferate Indiene și de anumite fundații care o sponsorizează)

Deci nimeni nu zice acolo, că nu sunt bani, sau că nu merită, hai s-o lăsăm baltă. Cum e o avalanșă, cădere de stânci, alunecare de teren, imediat se duc cu utilajele (pe care le au) și refac linia. Lucră nonstop până ce e gata pentru circulație. Au grijă de ceea ce au. La noi? – În contra: cum sunt ceva probleme, imediat renunțăm la toată secțiunea. „Nu merită, e foarte învechită, nu sunt călători, costă mult, am varianta b), nu sunt bani, de ce să se refacă? De ce să dau banii acolo când am alte priorități? etc.” Găsim orice explicație. Dar la copii tăi nu te gândești? Ce lume lași lor? Ce țară construiești tu acuma pentru ei? Pentru următorii 1oo de ani? Că Ungaria e mai dezvoltată? Păi dacă e mai la vest... Mai bine uită-te în propria ta ogradă, ce trebuie de făcut, și începe să lucri pentru binele tău, că doar în Europa ești, și nu mai ai cale de întors. Nimeni nu vrea aici să falimenteze țara în stil grecesc. (dar poate mă înșel) Ceara nu trebuie reinventată. Uită-te la Vest. Vrei să trăiești ca ei? Fă și tu la fel! În loc să refacem ca viața să poată continua... Să putem merge mai departe... Păi... Așa desființăm încetul cu încetul totul în țara asta, până ce ne trezim că nu mai avem nimic. Că am auzit destul că trăiesc în România. Da. Trăiesc în România. Și vreau să arate ca Franța de azi. Și că sistemul nu te lasă, n-ai ce să-i faci... Păi România nu e făcută de cei care trăiesc în ea? Sistemul (prost) funcționează tocmai de cei care sunt bine înșurubați în el, nu? Păi lasă-mă să fac și eu un bine pentru următorii 1oo de ani, măcar cu un metru să fiu mai aproape de Franța de azi, și tot am făcut ceva! Că miliarde se găsesc ușor când vine vorba de autostrăzi scumpe ca nicicând și nicunde în lume, miliarde se găsesc și pentru autostrăzi neprioritare în zone fără coridoare europene, făcute prost să nu reziste nici măcar un an, bani sunt pentru corupție destui... Atunci de ce să nu se găsească bani un pic mai puțini și pentru ceva bun, ca mocănița Sovata? Că UE (am dat exemplele în postările anterioare) a mai greșit și el cu metroul 4 din Budapesta, sau cu trenulețele (ecartament de 1 metru) din Mallorca... – De parcă nici acolo n-ar lucra oameni cu cap... De parcă și Bruxelles-ul ar fi un fel de București, dar în Belgia...

Ești cumva bucureștean? Ești cumva advocatul corupților? Ești cumva un fel de secretariu la minister?

Coridorul 7 între București – Giurgiu. Podul de la Grădiștea. Cel vechi s-a prăbușit! Bine că nu cu trenul peste el! Dar e acolo un nou pod din vremea lu Ceașcă, aproape terminat. Nu trebuiau decât mici ajustări, și circulația s-ar fi putut reporni. În schimb ce vedem? Mai bine ocolișul prin Videle, cu debandada care s-a creat prin aceasta (trafic suprasaturat)...

Cât despre autostrăzi care se construiesc în zone neprioritare, cum ar fi autostrada din nordul Transilvaniei dintre Cluj – Tg. Mureș, iarăși n-am ce să zic. Poate întrebi udmr-ul, dacă mai intră anul ăsta în parlament – că udmr-iștii cei vechi s-au pensionat (toți au ajuns la 65 de ani, și le-a ajuns cu politica, bani au adunat destul, au îmbătrânit, ce mai), vrea acuma doar cu oameni noi, toți începători... Că doar coridor european nu e... Și mai zici omule, că nu sunt bani? Io-te-te, io-te-te...

Culmea e că toate „modificările” astea „nu prea geografice” au fost „acceptate” și la Bruxelles...

Acuma sincer să fiu chiar nu știu cum să reacționez: să plâng sau să râd, când în fiecare an se face o nouă listă cu prioritățile privind (re)construcția unor trasee de circulație din România... Păi ce strategii, domnule, coridoarele paneuropene au fost stabilite la Conferința a II-a pan-europeană privind transportul din Creta, în martie 1994, pentru întreg secolul XXI. Nu se modifică de la an la an...
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 13881
Varsta : 28
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 16237
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Joi 22 Sept 2016, 19:08

Czirjak Arpad a scris:
De aceea e bine că Bruxelles-ul ne tot cere temele de casă, adică euroregionalizarea. De ce să nu decidem noi prioritățile noastre aici în provincie? Că Bucureștiul tare departe e... De ce să nu avem și noi aici o euroregiune „Estul Transilvaniei” cum numesc unii Ținutul Secuiesc? Că Banatul (Timișoara), Oltenia (Craiova), Muntenia, Dobrogea (Constanța), Moldova (Iași), Transilvania (Cluj) s-a putut? Nu știu cum o să dicteze Bucureștiul cu forța, fără voința poporului din provincie, euroregionalizarea artificială pe baza propriilor interese politice... Dacă ei acolo (cea mai dezvoltată regiune din țară) n-au fost în stare să reconstruiască coridoarele europene în ultimii 26 de ani, noi de ce să nu fim capabili în următoarele 26 de luni să reconstruim calea ferată îngustă de pe valea Nirajului? Chiar tre’ să avem și noi aici la Tg. Mureș mentalitatea celor din ministerele din capitală?
A fost o tentativă de împărțire pe regiuni de dezvoltare economică mai demult:
Regiunea I Nord-Est: Județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui
Regiunea II Sud-Est: Județele Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea
Regiunea III Sud: Județele Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman
Regiunea IV Sud-Vest: Județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea
Regiunea V Vest: Județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș
Regiunea VI Nord-Vest: Județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj
Regiunea VII Centru: Județela Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
București și Ilfov

Mi se par OK regiunile astea, în sensul că fiecare conține atât județe ,,bogate", cât și județe ,,sărace". Pe când un eventual ,,ținut secuiesc" ar cam muri de foame, pentru că zona aia nu prea are activități economice, trăiește doar din lemn și turism. Bine, eu de principiu nu sunt pentru regionalizare, România e destul de mică să nu aibă nevoie de n'șpe regiuni, iar un creier bun la centru poate face muncă mai bună decât 9 creieri mai mici. Sau, varianta 2, făcute regiunile dar desființate complet actualele județe și tot ce implică ele dpdv administrativ (adică toate autoritățile județene să devină regionale).

Czirjak Arpad a scris:
Un anteforumist scria un pic mai demult un mare adevăr. Priorități: litoralul și valea Prahovei. Litoralul? O groapă de gunoi! Până și Dubaiul e mai ieftin! Acuma înțeleg și eu de ce se reabilitează pe valea Prahovei atât calea ferată, dar se construiește și autostradă pe acolo, chit că nu e coridor european. Ba mai mult: Brașovul își construiește aeroport, de parcă ar fi un fel de București! Investesc acolo toți oamenii de afaceri, Cerbul de Aur, chiar și multinaționalele de Palmolive, Ariel, Coca-Cola, Kraft și altele... de la Hagi pănâ la casa regală până la Țiriac și alții...
Nu contează că ție sau mie sau altuia îi pare o groapă de gunoi. Contează că zona atrage trafic. Iar litoralul nu înseamnă doar fițele de la Mamaia. Litoralul înseamnă, mai ales, PORTUL CONSTANȚA, care generează un important trafic de marfă. Ăsta e motivul pentru care coridorul de transport merge spre Constanța. Tot ăsta e și motivul pentru care, atunci când UE a vrut să scoată București - Constanța din rețeaua coridoarelor TEN-T, Ministerul Transporturilor și CFR S.A. s-au opus cu toată forța acestei decizii.
Cât despre multinaționale, nu prea le cunoști... Palmolive și Kraft au plecat de mult din România, Coca-Cola se face la Ploiești, Ariel nu se mai face nici el la noi (P&G și-a restrâns activitatea în România ,,mulțumită" guvernării Boc, a rămas doar cu o fabrică de șampoane deși, ironic, firma se numește S.C. Detergenți S.A.). Cerbul de Aur era un festival de muzică... și a murit și el de mult, iar terenurile lui Țiriac sunt în București și Ilfov.

Czirjak Arpad a scris:
Am scris și eu mai demult: am constatat cu stupoare cum s-au „modificat” coridoarele europene aici prin România: adică calea ferată între Timișoara – Lugoj. Simplă electrificată prin Recaș. Mai spre sud, prin Buziaș e o altă cale ferată simplă, neelectrificată, același număr de kilometri, aproape aceleași viteze și durată de călătorie. S-a inclus în proiect („dublarea” liniei)? – Nu! Di contră: foarte repede au scos din teren șli linia delta la Lugoj, nu cumva trenurile să poată continua drumul și fără rebrusare... Mare păcat, mare! – zic nu doar eu.
De unde știi tu că nu s-a inclus în proiect dublarea liniei? Nici măcar nu s-a făcut încă studiul de fezabilitate. Linie simplă va fi doar pe Defileul Dunării, unde relieful nu permite dublarea. Nu înțeleg ce vrei să spui prin ,,linia delta", dar Lugoj - Buziaș - Timișoara tare îmi e că va deveni neinteroperabilă după amortizarea lucrărilor de reparație făcute acolo în perioada 2010-2011, pentru că dublează coridorul.

Czirjak Arpad a scris:
Coridorul 4 trece Carpații pe valea Oltului între Sibiu – Râmnicu Vâlcea. Se face autostrada? Dar calea ferată? Nici pe departe! În schimb se face pe valea Prahovei! Iar varianta feroviară Pitești – Râmnicu Vâlcea s-a abandonat... Nu zic că e perfectă, dar alunecările de teren se refac și în Elveția (sau în țări mult mai sărace ca India, unde vai, nici nu enumăr prin ce tragedii au trecut recent liniile din patrimoniul unesco
Coridorul IV, de fapt toate coridoarele cu numere erau definite doar cu ajutorul unor puncte intermediare, fiecare stat trebuind să stabilească traseul. Abia din 2013 s-au stabilit traseele exacte, prin Regulamentul (UE) nr. 1315/2013. Tot atunci a dispărut și exprimarea asta de ,,coridorul nr. X", există doar Rețea Trans-Europeană de Transport (TEN-T), care e împărțită în rețea centrală (core) și rețea globală (comprehensive), iar anumite tronsoane din rețeaua centrală formează coridoarele rețelei centrale. Evident, aceste rute sunt diferite pentru fiecare mod de transport. Pe modul feroviare nu există nicio linie TEN-T centrală pe Valea Oltului. Există o linie pe rețeaua globală (Pitești - Vâlcele - Bujoreni Vâlcea - Sibiu) și un drum rutier pe TEN-T centrală.

Czirjak Arpad a scris:
Cel de la Kalka, tot linie îngustă indiană - patrimoniu unesco: cheltuielile finale de construcție în anul predării din 19o3 s-au dublat față de cât s-a calculat în anul începerii construcției în 1898. (pe-atunci India era colonie britanică), 96 de km cu declivitate medie de 3%, fără cremalieră. În 2o15 un tren a deraiat, 2 călătoare britanice au decedat pe loc, alți 9 au avut de suferit.
Revin cu întrebarea: ce are deosebit sau istoric ,,mocănița" de la Sovata? Nici măcar denumirea de ,,mocăniță" nu e specifică acestei linii. Nu are nici declivități mari, nu are lucrări de artă spectaculoase, nu are nimic.

Czirjak Arpad a scris:
Coridorul 7 între București – Giurgiu. Podul de la Grădiștea. Cel vechi s-a prăbușit! Bine că nu cu trenul peste el! Dar e acolo un nou pod din vremea lu Ceașcă, aproape terminat. Nu trebuiau decât mici ajustări, și circulația s-ar fi putut reporni. În schimb ce vedem? Mai bine ocolișul prin Videle, cu debandada care s-a creat prin aceasta (trafic suprasaturat)...
Acele ,,mici ajustări" însemnau 2 seturi de grinzi, un rambleu și mutarea unei stații. Iar ,,ocolișul" prin Videle este de fix 29 km pentru trenurile de călători cu formare din București Nord și pentru trenurile de marfă venite de pe M1000. Da, sunt douăzeci și nouă de km, nu 60 cum zic alții. Pentru că dă bine să spui că faci ocol de 60 km, chiar dacă pe mulți nu-i duce capul să se întrebe cât de lungă e linia care ocolește Bucureștiul, ca să ajungi din Chitila în Jilava. Un tren internațional, fără oprire, făcea 1h32min de la București Nord la Giurgiu Nord. Același tren deviat acum prin Videle face 1h57, deci diferența e de 25 minute.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Joi 22 Sept 2016, 20:48

Dr2005 a scris:
eu de principiu nu sunt pentru regionalizare, România e destul de mică să nu aibă nevoie de n'șpe regiuni, iar un creier bun la centru poate face muncă mai bună decât 9 creieri mai mici.

Ăsta e ”centralismul democratic” pe care-l promova Ceaușescu și care în România încă a supraviețuit, la fel ca Iliescu Razz

Există însă o downside: un creier prost la centru e un adevărat dezastru pentru întreaga țară. După cum demonstrează landurile germane, un sistem policentric e capabil să creeze competiție în vederea atragerii de investiții, ceea ce crește în cele din urmă nivelul de trai pentru toată țara și asigură o dezvoltare echilibrată.

România a mers până acum pe modelul Franței sau al Angliei, unde totul se decide la centru și în favoarea centrului, iar restul țării rămâne la nivelul de acum 40 de ani. Apartenența la Uniunea Europeană a început deja să schimbe situația asta, Clujul se dezvoltă pe cont propriu fără binecuvântarea Bucureștiului și alte orașe vor începe să-i urmeze exemplul. Bun venit în secolul XXI Razz
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 13881
Varsta : 28
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 16237
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Vin 23 Sept 2016, 08:36

Warrington a scris:
România a mers până acum pe modelul Franței sau al Angliei, unde totul se decide la centru și în favoarea centrului, iar restul țării rămâne la nivelul de acum 40 de ani.

Nu știu de ce am eu impresia că Anglia și Franța sunt mult mai bine dezvoltate decât România, chiar și conduse de la centru.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Warrington

avatar

Numarul mesajelor : 733
Reputatie : 1145
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Vin 23 Sept 2016, 12:24

Ca țară, pe ansamblu, sunt mult mai dezvoltate decât România fiindcă nici Franța și nici Anglia n-au avut parte de 45 de ani de comunism. Dar multe orașe mici (cele de ordinul a 100.000 de locuitori) și cartiere imense din orașele mari au rămas la nivelul din 1970, ceea ce în Germania nu se întâmplă. Centralizarea excesivă a Londrei datează doar de vreo 40 de ani, în 1950 nu se întâmpla așa ceva, țara era mult mai echilibrat dezvoltată.

Nu centralismul face diferența între Anglia și România, centralism a tot avut România, dar l-a folosit spre a construi monștri gen Casa Poporului și spre a avea toate instituțiile în București. În ce țară firmele mari mai sunt obligate să se înregistreze în capitală? Ăsta nu e centralism de dragul centralismului?

Pe vremea lui Ceaușescu, Tarom putea opera zboruri internaționale doar din București, dacă așa era politica partidului. Dar după admiterea în Uniunea Europeană, Wizzair o să opereze curse de Budapesta de la Cluj și de la Tg.Mureș și n-ai cum să-i împiedici.
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 13881
Varsta : 28
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 16237
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   Vin 23 Sept 2016, 12:48

Warrington a scris:
În ce țară firmele mari mai sunt obligate să se înregistreze în capitală? Ăsta nu e centralism de dragul centralismului?
Nu există nicio obligație ca o firmă mare să se înregistreze în București. Dacia are sediul social în Mioveni, nici măcar marile companii de stat nu au toate sediul în București... Transgaz este la Mediaș, de exemplu. Asta e doar o impresie provincială (scuzați expresia) că toate se întâmplă doar la București.
Pe de altă parte, companiile preferă să-și facă sediile în orașe mari, preferabil în capitală, unde au deja infrastructura necesară (clădiri de birouri, aeroport internațional) și unde găsesc și personal cu studii superioare (pe care să-l facă sclav într-un birou 10 ore pe zi).

Warrington a scris:
Pe vremea lui Ceaușescu, Tarom putea opera zboruri internaționale doar din București, dacă așa era politica partidului. Dar după admiterea în Uniunea Europeană, Wizzair o să opereze curse de Budapesta de la Cluj și de la Tg.Mureș și n-ai cum să-i împiedici.
Încă de la începuturile aviației, tratatele internaționale au impus anumite condiții pentru aeroporturile internaționale (dimensiunea terminalului, lungimea pistei, alimentarea cu carburant a avioanelor, echipamente de siguranță ș.a.). Condiții pe care doar Otopeniul le îndeplinea la vremea respectivă, mai ales că era o aerogară destul de modernă pentru perioada în care a fost construită.
După Revoluție s-au certificat pe rând și celelalte aeroporturi, în funcție de bani și interese. Însă rezultatul nu a fost cel așteptat... pentru că s-au realizat aeroporturi internaționale prea apropiate unele de altele (Satu Mare - Baia Mare, Arad - Timișoara, Tulcea - Constanța, Suceava - Iași, Oradea - Debrecen (HU))... bani aruncați, da' e problema consiliilor județene (asta apropo de descentralizare), că multe aeroporturi sunt ale lor. Asta a făcut descentralizarea: aeroporturi fantomă. Deci în loc să ai o linie de cale ferată și o autostradă pe care să faci o oră din centrul Aradului la aeroportul din Timișoara, ai un aeroport internațional fantomă la Arad.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)   

Sus In jos
 

408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» 408 : Targu Mures - Baile Sovata (linie ingusta)
» Mersul trenurilor Targu Mures(sosiri,plecari)
» 405 : Deda - Targu Mures - Razboieni
» Filmulete din Targu Mures
» IR 1944: Satu M/Sighet/Tg Mures-M.Ciuc-Brasov-Buc. Baneasa-Mangalia
Pagina 7 din 8Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MAGISTRALELE DIN ROMANIA :: M 400-