Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Caile ferate forestiere

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Urmatorul
AutorMesaj
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Caile ferate forestiere   Joi 17 Dec 2009, 19:05

Prima cale ferata forestiera in Romania a fost construita in anul 1893 de catre societatea
LETEA pe Valea Tarcaului si avea o lungime de 16 km,iar ecartamentul de 1000mm.
Constructia cailor ferate forestiere a luat amploare odata cu vanzarea de catre stat a unor suprafete intinse de padure,in special de rasinoase,unor societati forestiere straine spre a fi exploatate in 10-20 de ani.
In anul 1959 sectorul forestier dispunea de 4349km de cai ferate din care majoritatea aveau ecartament de 760mm.Acestea constituiau un mijloc de transport eficient ce avea ca agent energetic aburul obtinut,in general.prin arderea deseurilor de lemn.In perioada care a urmat,mare parte din aceste cai ferate au fost inlocuite cu drumuri forestiere.Decizia de dezafectarea cailor ferate s-a luat in conditiile in care combustibiliii lichizi erau foarte ieftini si in cantitati suficiente.
In anul 1975 din reteaua de cai ferate ferate forestiere au mai ramas 880km,dintre care cele mai imporante erau Wasser-89km,Comandau-80km,tg,Jiu...
In general aceste cai ferate sunt eficiente pe lungimi mai mari de 40 km si cand sunt transportate cantitati mari de lemn.
Viteza maxima pe aceste linii este de 30km/h,iar cea minima de 5-6 km/h.
Sus In jos
dan ciprian



Numarul mesajelor : 169
Varsta : 37
Localizare : Rm Valcea
Reputatie : 2700
Data de inscriere : 22/01/2010

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Sam 06 Feb 2010, 15:39

Am vazut ca mai sunt membrii din VL. Stiti ceva de ramificatia liniei Babeni - Bistrita, spre Vaideeni?
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Lun 08 Feb 2010, 14:24

Prea multe nu prea se cunosc de aceasta linie,tot ce iti pot spune ca a fost construita intre 1930-1934 intre Babeni-Fundul Vaii(50 km) si a fost transformata in cale ferata industriala intre anii 1957-1958.A fost folosita de Uzinele Sodice Govora pentru tranportul calcarului de la cariera Bistrita(in prezent nu stiu daca mai este folosita).Tot in aceeasi perioada s-au desfintat liniile Tomsani-Vaideni(15 km) si BIstrita -Fundul Vaii(6 km).
Tot in zona a mai existat o linie IFET Babeni-Babeni-Stejaris (4km) inchisa in 1996.
Ecartamentul initial al liniei era de 760mm.
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Lun 08 Feb 2010, 14:43

Tot in zona Vaii Oltului a existat si linia forestiera Lotru-Brezoi-Valea Vasilatu(18km) construita in 1909 de Societatea Forestiera Vasilatu pentru transportul lemnului la Fabrica de cherestea Lotru.In urma aparitiei fabricii de cherestea Voineasa s-a construit si linia Voineasa-Valea Voinesita(14KM).In urma nationalizarii din 1948 au aparut urmatoarele prelungiri si ramnificatii:
Lotru-Voineasa 36 km
Pascoaia-V.Pascoaia 15 km
Malaia-V. Malaia 5km
Rudaru-V.Rudarului 7km
Sus In jos
dan ciprian



Numarul mesajelor : 169
Varsta : 37
Localizare : Rm Valcea
Reputatie : 2700
Data de inscriere : 22/01/2010

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Lun 08 Feb 2010, 17:55

Multumesc mult bogdan srl!
Linia Babeni Bistrita inca isi pastreaza functiunea. Ba chiar mai intens putin de cand au cumparat niste polonezi USG ul din valcea. Fac des drumuri la Vaideeni, iar intr-una din zile am remarcat fara dubiu rambleul, pe portiunea dintre Tomsani si Horezu, care este paralel cu drumul national; atunci i-am intrebat pe socrii daca a fost linie la Vaideeni, mi s-a spus ca da si cu atat am ramas. Nimeni nu mai stie nimic
Din linia Brezoi Voineasa a mai ramas un pod peste Lotru, dar nu stiu in ce zona, nu stapanesc f bine geografia locala din memorie. Si intr-adevar, parca pe valea Voinesitei sunt ceva urme vagi. Multumesc inca o data, multa sanatate!
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Mar 09 Feb 2010, 17:08

Am gasit recent date despre o cale ferata forestiera de pe valea raului Nisipitu construita intre 1906-1907,avea o lungime de 7km cu tractuine cabalina.In 1919 a intrat in proprietatea Bisericii Ortodoxe care a inlocuit tractiunea animala cu tractuinea cu locomotive cu abur.Pana la al doilea razboi linia s-a prelungit inca 1 km pana Tonchi Mari si o ramnificatie de 1,5km pana la Hrapusna.Din 1948 s-a aflat in proprietatea IFET Falcau(ultimul proprietar).In 1960 a fost desfintata.Ecartamentul liniei era 760mm.
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 11 Feb 2010, 17:02

Calea ferata Bicaz a fost construita in anul 1885 intre Bicaz-Bicazul Ardelean(21km).La inceputul anilor 1900 a ars intr-un incendiu si a fost refacuta ulterior.Intre 1950-1953 a aparut linia industriala (linie normala) Bicaz-Cheile Bicazului,datorita rentabilitatii acesteia linia initiala a fost desfintata in 1987.
Ecartamentul liniei era de 760mm.
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 21:49

Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 22:03

CFF Comandau,Judetul Covasna
E un site mai oficial...
http://kisvasut.hu/index.php?rfa=7&lang=ro
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 22:13

CFF Viseu
http://www.cffviseu.ro/ro/geschichte.html
De doi ani tot incerc sa ajung pe acolo,nu am reusit sa conving nici un prieten sa mearga cu mine...
Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 22:58

Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 23:14

Extras dintr-un articol al revistei Bucovina forestiera...despre caile ferate forestiere din Bucovina
Cu tot respectul D-lui profesor univ. consultant Rotislav Bereziuc

Căile ferate forestiere

Dezvoltarea rețelei de căi ferate locale, cu ecartament normal, pentru deservirea intereselor socio-economice generale ale regiunii, a creat doar premisele necesare deschiderii marilor suprafețe păduroase. Văile laterale, lungi de 30-40 km, cu multe puncte populate și întinse masive forestiere, au rămas, în continuare, lipsite de accesibilitate. În aceste condiții, pentru a beneficia ds existența în regiune a rețelei publice de transport, s-a trecut și în pădurile Fondului Religionar 1a dezvoltarea unor rețele de căi ferate forestiere, cu ecartament îngust, care să pătrundă în interiorul pădurilor și să permită transportu1 lemnului, fie direct la întreprinderile de prelucrare aflate în zonă, fie pînă la stațiile rețelei publice de căi ferate, pentru un transport mai îndepărtat.
La acea dată, transportul pe șosele nefiind încă motorizat nu putea concura cu transportul pe căi ferate. Lucrurile au evoluat. Astfel exploatările mari, care au început prin anii 1887-1889, au condus la înlocuirea șinelor de lemn ale căilor rulante de transport, construite de antreprenorii comercianți de lemne pe diferite văi, cu șine de fier, mult mai rezistente la solicitare și mult mai durabile. În acest mod s-a ajuns la primele căi ferate forestiere, care mai păstrau, totuși, tracțiunea animală. Pe terenuri înclinate, vagonetele erau trase la deal de cai, iar după încărcare veneau la vale gravitațional, fiind dirijate de frînari. Transportul se efectua, în acest mod, pe distanțe de 8-10 km.
Odată cu preluarea de către Fondul Religionar a construcției, administrării și exploatării căilor ferate forestiere, s-a trecut imediat la dezvoltarea unei rețele permanente, adaptate tracțiunii mecanice și la generalizarea ecartamentului de 760 mm.
Acțiunea de preluare spre exploatare în regie proprie a căilor ferate forestiere s-a materializat treptat, inițial prin înființarea, în 1901 a centrului de exploatare Falcău, urmată de înființarea, în 1909, a centrelor Frasin și Moldovița, iar apoi, în 1910, se generalizează, prin înființarea ultimelor două centre: Putna și Gura Humorului.
Datorită formelor de relief specifice Bucovinei a fost posibil ca, la trasarea căilor ferate, rampele maxime în sensul transportului "în gol să nu depășească 30% la liniile principale, respectiv 40-42 % la cele secundare, și să se evite contrapantele la sensul de transport "în plin". Razele minime admise la racordări erau de 60 m, iar lățimea platformei, în aliniament, era de 3 m.
Traversele folosite erau din lemn de rășinoase, iar după tasarea terasamentelor se înlocuiau cu traverse de fag impregnat, mult mai durabile. În acest scop, după o documentare întreprinsă de specialiștii Fondului în Austria și Germania, s-a construit în anul 1913 la Falcău o stație proprie de impregnare a traverselor.
Înaintea primului război mondial pădurile Fondului dispuneau de 223,37 km de căi ferate forestiere, din care 190,23 km erau cu tracțiune mecanică, iar 37,64 km cu tracțiune animală, rămase pe Valea Suceviței, din cele abandonate de antreprenori. În anii războiului, calea ferată Gura Humorului-Poiana Micului, în lungime de 22,9 km a fost demontată de austrieci, materialul fiind folosit la construirea liniei strategice Iacobeni-Cîrlibaba.
Prima linie telefonică pentru exploatarea căilor ferate forestire a fost cea de pe traseul Straja-Falcău-Brodina, instalată în 1905 (N. D. Ionescu, 1991). În intervalul 1907-1911 s-au instalat linii telefonice și pe celelalte trasee.
În urma distrugerilor provocate de primul război mondial și a reorganizărilor efectuate după acesta, Fondul Religionar a ajuns să exploateze în regie proprie, după evidențele din anul 1934, o rețea de căi forate forestiere de 171 km lungime, organizată în 4 centre de exploatare anume făcută (N.D. Ionescu, 1991):

a. Centrul de exploatare Frasin, cu următoarele linii:
- linia principală Frasin – Stulpicani - Poiana Flocii …………………………26,6 km;
- linia secundară Stulpicani-Slătioara ………………………………………… 7,0 km;
- linia secundară Gemenea ……………………………………………….…… 5,0 km;
- linia secundară Floceni-Băișescul …………………………………….………6,3 km;
- lirua secundară Botușana ……………………………………………………..1,0 km;
- linia secundară Tarnița ………………………………………………………..0,7 km;
b. Centrul de exploatare Falcău:
- linia principală Falcău-Brodina de Sus ……………………………………… 21,7 km;
- linia secundară Brodioara ……………………………………….. ………….… 2,5 km;
Total 46,6 km
- linia secundară Valea Falcăului …………………………………………… 11,9 km;
- linia secundară Ciumărna ………………………………...………………… 10,9 km;
- linia secundară Ascunsul …………………………………………………….7,5 km;
- linia secundară Cununa ……………………………………………………..… 0,9 km;
Total 55,6 km
c. Centrul de exploatare Moldovița:
- lnia principală Moldovița-Ferestrău-Argel …………………………………..23,3 km;
- linia secundară Putna-Săcrieș …………………………………………….. ...10,5 km;
- linia secundară Dubul …………………………………………………………4,4 km;
- linia secundară Roșoșa ………………………………………….……………. 7,3 km;
- linia secundară Rașca …………………………………………………………1,1 km; Total 46,6 km;
d. Centrul de exploatare Putna:
- linia principală Valea Putnei . . . . . . . . . 10,5 km;
- linia secundară Strigoaia …………………………………………………... 0,6 km;
- linia principală Putnișoara …………………………………………………. 9,0 km;
- linia secundară Strujinoasa ………………………………………………… 2,2 km;
Total 22,3 km;

Centrele de exploatare menționate erau dotate cu l0 locomotive, 6 tendere pentru lemn de ars, 155 vagoane pentru transportul lemnului, 19 vagoane de persoane, 13 vagoane pentru întreținerea liniilor, 10 vagonete de manipulare pentru depozitele de lemne, 5 pluguri pentru dezăpezirea liniilor și 4 drezine.
Fiecare centru era condus de un conductor silvic și dispunea de toate construcțiile anexe necesare (birouri, remize, ateliere, depozite etc.), precum și de un personal permanent și de calificare corespunzătoare:
În anul 1942, în urma executării unor noi prelungiri, rețelele de căi ferate forestiere au ajuns să totalizeze 180,59 km. Prin ele se realiza deschiderea a circa 32 din suprafața păduroasă administrată de Fondul Religionar, cantitatea de lemn transportată anual fiind, în medie, de 250.000 m3.
Această desfășurare de căi ferate forestiere asigura, pentru pădurile din ocoalele silvice deservite efectiv de cele patru centre de exploatare, un indice de desime de 2,33m/ha, fiind astfel una din cele mai dezvoltate din Europa.
Distrugerile provocate căilor ferate forestiere de al doilea război mondial au fost deosebit de mari. Înlăturarea lor a solicitat substanțiale cheltuieli de refacere care, numai în perioada 1944-1945, s-au ridicat la 19 milioane lei. Concomitent cu repararea căilor ferate existente, s-au construit și linii noi, pentru satisfacerea nevoilor crescânde de material lemnos.
Extinderea rețelelor de drumuri forestiere pentru circulația autovehiculelor, care a căpătat un avînt deosebit către sfîrșitul anilor ‘50, a condus la dezafectarea treptată a căilor ferate forestiere și la înlocuirea lor cu drumuri auto. Actualmente se mai află în exploatare doar rețeaua de căi ferate de la Moldovița, în lungime de circa 65 km.

Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Joi 09 Sept 2010, 23:40

De acelasi autor ...

Liniile ferate cu șine transportabile

Liniile ferate cu șine transportabile se executau ca prelungiri ale căilor ferate forestiere, de obicei pe terasamentul drumurilor de iarnă, pentru a înlesni apropiatul lemnului din parchete (S. Gîrbu, 1934). De la locul de cuplare cu linia permanentă și pînă la locul de încărcare, vagoanele goale erau deplasate fie prin tracțiune animală, fie prin împingere cu mîna, iar la vale gravitațional, fiind dirijate prin frînare. După epuizarea lemnului din parchet se mutau în alt loc.
Avînd o mare mare mobilitate, liniile transportabile puteau fi conduse, în pădurile de cîmpie, pînă la fiecare arbore în parte (E. Guzman, 1923). Primele instalații de acest fels-au folosit în pădurile Fondului Bisericesc, la Brodina și Falcău, iar mai tîrziu s-a extins pe văile Suceviței, Suhei și Moldoviței (I. Opletal, 1913 și R. Ichim, 1988).

Sus In jos
Amiralul



Numarul mesajelor : 720
Reputatie : 3494
Data de inscriere : 12/06/2009

MesajSubiect: CFI Resita - Delinesti   Lun 01 Noi 2010, 11:24

Sus In jos
bogdan srl



Numarul mesajelor : 620
Varsta : 28
Localizare : Brasov
Reputatie : 3287
Data de inscriere : 16/11/2009

MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Mier 09 Mar 2011, 22:18

Intr-o carte recenta despre plutaritul pe Bistrita am gasit urmatorul paragraf despre o linie ferata:

"In timpul Primului Razboi Mondial trupele austro-ungare angajate din plin pe fronturile acestuia, au gasit solutiile si resursele necesare pentru a construi o linie ferata ingusta, lunga de peste 80 km,care sa lege Darmoxa de pe Negrisoara cu Vatra Dornei, via Brosteni, linie ferata care trecea si prin Cheile Bistritei.
Inceputa de la ambele capete ,de la Sihastria de Negrisoara si Vatra Dornei, sfarsitul razboiul gaseste lucrarile neterminate pe distanta de 10-12 km intre Crucea si Barnar.Cheile Bistritei au fost strapunse printr-un tunel.
Obligata sa paraseasca teritoriul la sfarsitul razboiului,Autro-Ungaria a abandonat lucrarile.
Autoritatile romane in loc sa termine cei 10-12 km au abandonat santierul ,iar ceea ce s-a construit de altii pe timp de razboi ,s-a distrus la noi pe timp de pace.Aceasta ar fi contribuit la valorificarea rationala a resurselor ,dar si la dezvoltarea economica si sociala a localitatiilor din zona"
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Caile ferate forestiere   Astazi la 09:41

Sus In jos
 

Caile ferate forestiere

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Caile ferate din India (Indian Railways)
» רכבת ישראל - Rakevet Israel - Caile Ferate Israeliene
» Caile ferate forestiere
» Caile Ferate din Australia
» Caile ferate din Basarabia
Pagina 1 din 8Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MAGISTRALELE DIN ROMANIA :: ALTE LINII-