Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiți | 
 

 Clasificarea vagoanelor de marfa

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 3111
Varsta : 35
Localizare : Pascani
Reputatie : 5794
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Clasificarea vagoanelor de marfa   Joi 10 Aug 2017, 11:09

Deschis acest topic, pentru a oferi date privind clasificarea vagoanelor de marfa, pe serii, si alte date tehnice despre vagoanele de marfa din Romania.

Precizez faptul ca datele privind seriile vagoanelor de marfa le-am gasit si pe site-ul www.cfrmarfa.ro.


A. Produse in Romania intre anii 1951- 1989


1. Seria E

Vagoane descoperite, destinate transportului de mărfuri în vrac (minereu, cărbune, cocs, produse de balastieră) laminate, fier vechi, material lemnos, blocuri de lemn, materiale de construcție, care nu necesita protectie impotriva agentilor atmosferici:

-ESX (descoperit, doua osii);
Produs intre 1964-1965 in 32 de bucati. Doua osii, descoperite fara autodescarcare, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h, capacitatea 30 tone;

-ES
Idem. Provenit din cel anterior

-EAOS (descoperit, 4 osii, fara autodescarcare);
Produs in mai multe etape : 1965-1966, 1971, 1976-1980, 1973-1987, cu 556 bucati. Boghiu Y-25-CS sau Y-25-RSA, frana KE-GP sau Oerlikon-GP, viteza maxima 120-100 km/h, capacitatea 60 tone.

-EAMOS (descoperit, 4 osii, cu autodescarcare);
Idem

-EACS (descoperit, 4 osii, cu autodescarcare);
Fabricat in mai multe etape: 1965-1970, 1971-1983, 1982-1989, 1982-1983 si 2003-2004, in nu mai putin de 12.542 bucati. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h, capacitatea maxima 60 tone.

-EAKKMOS (descoperit, 4 osii, cu autodescarcare, cu bena basculanta)
Produs in 1975, la IMMR Pascani. Are o capacitate de 30 mc, iar bascularea benei vagonului se realizeaza fie mecanic, cu ajutorul unor arcuri, fie automat, cu aer comprimat, furnizat de tubul de 10 bari a locomotivei.

-EAKLMO (descoperit, 4 osii, cu autodescarcare si bena Basculanta)
Vagon realizat in anii 50’ si utilizat in special pe linia Bicaz-Bicaz Chei, pentru alimentarea cu calcar a fabricii de ciment Bicaz.


2. Seria F

Vagoane descoperite, destinate transportului pietrei sparte sau carbunilor, cu descarcare prin basculare:

-FACCPPS (4 osii, boghiu „Y-25-CS”, sistem de autodescarcare pneumatic la 10 bari, 22 tone, raza minima de inscriere in curba 60 m, lungime intre tampoane 11,3 m). Construit din 1969 si intre 1980-1984 la Arad.

-FALS (4 osii, cu autodescarcare, pentru carbuni)
Construit in mai multe etape: 1974-1976, 1979-1980, 1981-1987, 1988-1989, 1990-1991, 1994-1995 si 2000 RK, in 6454 bucati, la uzinele de la: Arad, Caracal si Drobeta-Turnu-Severin. Boghiu Y-25-CS sau Y-25-rsa, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea maxima 75 mc.

-FACCS (4 osii, cu autodescarcare, pentru piatra sparta)
Construit intre 1971-1972 la Drobeta-Turnu-Severin, in 444 bucati. Boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 120 sau 100 km/h, capacitatea maxima 56,6 tone.


3. Seria G

Vagoane destinate transportului de mărfuri de volum mare care necesită protecție împotriva agenților atmosferici: mobilă, utilaje, mărfuri paletizate (ambalate), colete, legume in lăzi:

-GGS (doua osii, acoperit. Este singurul vagon de marfa din parcul CFR de dupa 1964 cu carcasa din lemn)
Construit intre 1951-1957, 1961-1964, 1969-1978 in 1518 bucati la Drobeta-Turnu-Severin. Frana KE, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 60 mc. Tara 13 tone.
Ar fi cel mai vechi vagon de marfa inca existent la CFR.

-GBGS (doua osii, acoperit)
Construit in 1976 in 422 bucati la Drobeta-Turnu-Severin. Are frana tip KE-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 25,5 tone.

-GBS (doua osii, acoperit)
Construit in: 1983-1984, 1985 si 1990-1991 in 2965 bucati.

-GAS (4 osii, acoperit)
Construit in 1969-1970 si 1973-1978 cu 634 bucati la Caracal. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si capacitatea 55,8 tone.

-GAGS (4 osii, acoperit)
Construit in mai multe etape: 1951, 1953-1957, 1958-1963, 1965-1970, 1974-1978, la Arad si Caracal, cu 68 de bucati. Are boghiu H-unificat/ORE, frana KE, viteza maxima 100 km/h, capacitatea 55 tone.
Ar fi cel mai vechi vagon de marfa inca existent la CFR.


4. Seria H. aparuta dupa 1990.


5. Seria I

Vagoane frigorifice destinate transportului alimentelor perisabile.

-IBBH (doua osii, frigorific)

-IBBHS (doua osii, frigorific)
Construit intre 1984-1987 in 444 bucati. Are frana KE-GP, viteza maxima 120 km/h, capacitatea de 55 mc, iar ca agent frigorific utilizeaza gheata de apa sau zapada carbonica (in functie de incarcatura). Poate fi utilizat intre o temperatura a mediului ambiant cuprinsa intre -20 si +45 grade C.

-IBBEHS (idem)
Doar 4 bucati realizate intre 1984-1986

-IAEGHIS (idem)

-IBBEHQS (patru osii, frigorific)
Doar doua bucati realizate in 1987.


6. Seria K

Vagon destinat transportului de materiale lungi (laminate), utilaje, blocuri de piatră, cherestea,bușteni:

-KS (2 osii, vagon-platforma, cu peretii mici si tepuse)
Construit intre 1953-1979 si 1985-1986 in 1812 bucati. Are frana KE-GP, viteza maxima ? iar capacitatea 26,5 tone.


7. Seria L

Vagoane destinate transportului de : foi de tabla, autovehicule, tractoare, utilaje agricole. Poate transporta cherestea, bușteni, materiale lungi, containere;

-LST (2 osii, vagon-platforma, pentru transportul foilor de tabla)
Provine din seria anterioara. Produs intre 1970-1978 in 70 de bucati. Are frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h si 5 „compartimente” pentru pachetele de tabla. Capacitatea este de 27 tone.

-LAADS (2+2 osii, vagon-platforma articulat)
Produse in 1982 si 1989-1990 la Arad si Pascani, in 332 bucati. Frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h. Poate transporta autovehicule cu dimensiuni maxime de 19,5*2,5*4 m.

-LAADM (idem)
15 bucati produse in acceleasi perioada.

-LAEKKS
Vagon articulat cu etaj, pentru transportul automobilelor. Are 3 osii independente si a fost produs intre 1983-1985 la Arad.

-LAAERS
Asemanator

-LAEES
La fel ca cel anterior, dar cu 4 osii independente.

-LGS
Vagon-platforma pe doua osii, amenajat pentru transportul containerelor. Construit intre 1985-1986 in ? bucati, are frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si capacitatea de transport 33 tone.

-LGNS
Idem


8. Seria R

Vagoane destinate transportului de : Mărfuri cu volum mare, materiale lungi, utilaje care necesită protecție împotriva agenților atmosferic, profile laminate, țevi, șine de cale ferată, tagle, lingouri, prefabricate din beton, cherestea, bușteni, etc.

-RS (4 osii, vagon-platforma. Pentru busteni, materiale lungi,etc)
Produs intre 1969-1988 in 44 bucati. Are boghiu Y-25-CS sau H-unificat/ORE, frana KE-GP-A, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 51 mc.

-RGS (4 osii, vagon-platforma. Idem)
Produs intre: 1968-1979, 1979-1982, 1982-1983 si 1985-1990, in 2504 bucati. La fel ca precedentul (cu exceptia franei care este de tip KE-GP si a capacitatii care este de 55 tone).

-RGNS (idem)

-RMMS (4 osii, vagon-platforma, cu tepuse, folosit pentru transcontainere)
Produs in 1971-1986 in 727 bucati. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 56 tone.

-ROOS (4 osii, pentru transportul bustenilor)
Realizat intre 1969-1988, in 99 bucati. Are boghiuri Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si capacitatea 50 tone. Au tepuse lungi si peretii frontali ficsi.



9. Seria S (o parte din vagoanele acestei serii au aparut dupa 1990)

-SGS (4 osii, vagon-platforma fara planseu si fara dispozitiv de amortizare, folosit pentru transportul containerelor)
Construit in 1975 si 1980-1988 in 182 bucati. Are boghiu tip Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si capacitatea 60 tone.


10. Seria T (o parte din vagoanele acestei serii au aparut dupa 1990)

Vagoane destinate transportului de produse ale industriei chimice:

-TALS (4 osii, vagon pentru produse chimice- fosfati, ingrasaminte, etc, cu autodescarcare si acoperis rabatabil)
Construit in 1976 si 1978-1979 in 1014 bucati. Are boghiu Y-25-CS sau H-unificat/ORE, frana KE-GP, viteza maxima 100, 120 km/h si capacitatea 52 tone.


11. Seria U (o parte din vagoanele acestei serii au aparut dupa 1990)

Vagoane destinate transportului de: ciment si var, cereale - secară, porumb, orez, ovăz, grâu, orez brut, semințe de floarea soarelui, soia, srot si utilaje si piese agabaritice, sarii geme si foilor de sticla.

-UCS (doua osii, pentru transportul marfurilor purvulente- ciment, etc. Si descaracare sub presiune)
Produs in: 1963-1968, 1969, 1972-1974, 1975-1980, 1987-1991 in 2862 bucati la Arad. Are frana HK-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 27-28 tone.

-UAGPS (patru osii, pentru transportul cerealelor. Cu autodescarcare )
Produs in 1980-1982 si 1987-1992 in 3669 bucati. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100-120 km/h si capacitatea 57,5 tone.

-UAAI ( cu 6,8,10 sau 20 osii, pentru transportul pieselor agabaritice – transformatoare, etc, cu platforma scufundata sau cu lonjeoare inaltate) (11 ianuarie 1984-Arad ?)
Cele pe 10 si 20 de osii sunt prevazute cu mecanisme care permit deplasarea platformei/lonjeoarelor atat pe orizontal cat si pe verticala, pentru trecerea de punctele unde gabaritul este depasit.
Sunt 4 tipuri de vagoane UAAI: cu 6 osii (doua boghiuri a cate 3 osii fiecare, 60-75 tone capacitate, construite intre 1973-1975), cu 8 osii (boghiuri „Diamont” din bare, 110 tone capacitate, realizat din 1961 la Arad), cu 10 osii (doua boghiuri a cate 5 osii fiecare, 138 tone capacitate-cele cu platforma scufundata sau 140 tone capacitate- cele cu lonjeoare inaltate, produse in: 1968-1969, 1977-1978 la Arad) sau cu 20 de osii (4 boghiuri a cate 5 osii fiecare, capacitate maxima 280 tone, viteza maxima 80 km/h gol si 40 km/h incarcat, produs din 1967 la Arad). In total exista in parc 32 de bucati. Caracteristici tehnice: frana KE-GP, viteza maxima 30-40 (incarcat) sau 80 (gol) km/h, raza minima de inscriere in curba 150 m, capcitatea 60-280 tone.

-UAIKKS
La fel ca cele anterioare, dar cu 6 osii. Are boghiuri „Y-25-CS”, platforma scufundata, si capacitatea de 20-25 tone.

-UALS
Pentru transportul sarii geme (4 osii)

-U ?
Pentru transportul foilor de sticla (la topicul liniei 802 exista o poza cu un astfel de vagon, in statia Calarasi Sud)


12. Seria Z

Vagoane-cisterna, destinate transportului de: Uleiuri comestibile, melasă, bitum, produse petroliere, acid sufuric

-Z (doua osii, vagon-cisterna pentru produse albe si acid sulfuric)

-ZAS (patru osii, vagon-cisterna, pentru transportul produselor petroliere albe- benzina, motorina, etc)
Produs in 1975-1977, 1980 si 1989 in 551 bucati, si RK in 2000-2005, cu 1335 bucati. Are boghiu Y-25-CS sau H unificat/ORE, frana KE-GP sau HK-GP, viteza maxima 100-120 km/h. Capacitatea este de 61-68 mc (fara serpentina)

-ZAST (idem)
Produs in 1975-1977 si 1989 in 54 bucati. Poate transporta si alte produse lichide. Capacitatea este de 68 mc (fara serpentina).

-ZAES (idem)
Produs in 1963, 1969, 1970, 1971, 1974, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979 si 1980 in 7301 bucati. Capacitatea este de 60-67 mc (cu serpentina). In rest la fel ca ZAS.

-ZAEST
Produs in 1969, 1970, 1975, 1977, 1978, 1980 si 1990 in 60 bucati. Capacitatea este de 60 mc (cu serpentina). Poate transporta si alte produse.

-ZAEFS
Produs in 1980 cu 17 bucati. Idem

-ZAEFST
Produs in 1980. Idem.

-ZAES (vagon-cisterna, pentru transportul uleiului de floarea soarelui)
Produs in 1975, 1977, 1979, 1980 si 1988 in ? bucati. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 60, 67 sau 70,4 mc (cu serpentina)

-ZAEFS
Idem . Produs in 1980, are capacitatea de 60 mc (cu serpentina)

-ZAS (vagon cisterna pe 4 osii, pentru transportul acidului sulfuric)
Produs in 1975, 1979, 1980 (cu cisterna inlocuita in 2000). Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 km/h, capacitatea 35 mc (fara serpentina).

-ZAEKKS (vagon cisterna pe 4 osii, pentru transportul bitumului cald la 210 grade C)
Produs in 1980 cu 49 de bucati. Caracteristici tehnice ca la vagonul anterior. Capacitatea 49 mc (cu serpentina)

-ZES (vagon-cisterna pe doua osii, pentru transportul produselor petroliere albe sau a uleiului de floarea soarelui)
Produs in 1969, 1970, 1971 in 479 bucati. Are frana KE-GP sau HK-GP, viteza maxima 100 km/h si capacitatea 30 mc (cu serpentina)

-ZEST
Idem. Produs in 1969-1971 cu 3 bucati, pentru transportul altor produse.



In afara de acestea, ar mai exista inca doua tipuri de vagoane de marfa speciale:

-vagon cu 8 osii, pentru transportul lingourilor incandescente de metal la 1000 grade si 50 tone, realizat in anii 80’ la CUG-Iasi.

-diverse tipuri de vagoane tehnologice, folosite in Combinatele Siderurgice (Galati, Hunedoara, etc).




































































Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 3111
Varsta : 35
Localizare : Pascani
Reputatie : 5794
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Clasificarea vagoanelor de marfa   Joi 10 Aug 2017, 11:16

Dupa cum se observa, vagoanele de marfa din Romania , in 1990, aveau urmatoarele caracteristici tehnice generale: boghiu tip H-unificat/ORE (produs probabil începând din anul 1956, când a intrat in productie Intreprinderea de vagoane Drobeta Turnu Severin), Y-25-CS sau Y-25-rsa (produs probabil începând din anul 1971, când a intrat in productie Intreprinderea de osii si boghiuri Bals), tipul frânei automate pneumatice HK-GP (care permite o viteza maxima a vagonului de 100 km/h) sau KE-GP (care permite o viteza maxima a vagonului de 120 km/h).

La vagoanele de marfa mai vechi, la vagoanele de marfa din fosta URSS transpuse pe ecartament normal se utilizau sau se utilizeaza boghiuri Diamond, cu frana asimetrica (saboti de frana numai pe o parte a rotii).
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 3111
Varsta : 35
Localizare : Pascani
Reputatie : 5794
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Clasificarea vagoanelor de marfa   Joi 10 Aug 2017, 11:32

B. Produse sau importate in Romania dupa 1990 si dupa 1998 in special


1. Seria E

-EALOS
Achizitionat second-hand din Germania dupa 2000. Vagon descoperit pe 4 osii.

-EANOS
Idem

-EAS
Idem


2. Seria F

-FALNS
Modernizat dupa 1998, si utilizat de operatorul privat „Servtrans Invest”. Vagon cu 4 osii, pentru transportul si descarcarea bilaterala a materialelor rezistente la intemperii- carbune, cocs, calcar, pietris, nisip, etc). Poate atinge maxim 120 km/h (gol) sau 100 km/h (incarcat). Capacitatea de transport este de 64,5 tone sau 85 metri-cubi.

-FABLS
Achizitionat dupa 1998, de operatorul privat GFR.

-FANS
Vagon cu doua bene basculante, pentru transportul pietrei sparte, utilizat de operatorul DB.


3. Seria H (aparuta dupa 1998)

-HBIKKS
Produs din 1999-2001 la Caracal, prin modernizarea seriei GBS.

-HBBILLNSS
Produs din 2001 de firma „Bombardier”, (importat), in 100 bucati. Frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h, capacitatea: 30 (paleti industriali), 44 (europaleti) sau 102 (paleti eurobox).

-HUBBENS (4 osii, vagon-modular, boghiu „Y25L/RSS1”, viteza maxima 100 km/h- la o sarcina pe osie de 22,5 tone sau 120 km/h, la o sarcina pe osie de 20 tone, capacitatea de incarcare: paleti industriali- 42 bucati, europaleti- 63 bucati, boxpaleti- 102 bucati, tonajul maxim: 63,5 tone, pereti laterali si acoperis culisant (care usureaza mult operatiunile de incarcare/descarcare), frana pneumatica tip „KE-GP-A-2 * 16”).
Siguranta transportului este crescuta datorita peretilor despartitori sigilati.


4. Seria R

-RILS
Vagon acoperit cu prelata, cu 4 osii. Provine din modernizarea vagoanelor RS si RGS.


5. Seria S

-SAADKMSS
Vagon-platforma cu 10 osii, pentru transportul semiremorcilor tip TIR, produs de firma germana „Greembier”, intre anii 2000-2003. Are platforma joasa, 10 osii, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h, si capcitatea de 47 (vagon de capat) sau 48 (vagon intermediar) tone. Face parte dintr-o garnitura inchisa de 10-20 vagoane.

-SCHIMMNS
Vagon acoperit cu 4 osii, provenit prin modernizarea vagonului RMS. (4 osii, vagon cu invelitoare mobila pentru transportul rulourilor de tabla) . Realizat dupa 1998, prin modernizarea vagoanelor RMMS. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si capacitatea 60 tone.

-SDGGMRSS
Vagon-platforma articulat, cu 6 osii, realizat din 2001 la Arad si destinat transportului semiremorcilor tip TIR si a trailelelor auto.

-SGNS
Are 4 osii, vagon-platforma specializat pentru transportul containerelor sau al cutiilor mobile)
Dupa 1998 in parcul „CFR-Marfa” si „Touax”. Construit in 2005 in 100 bucati. Are boghiu Y-25-CS, frana KE-GP, viteza maxima 100 sau 120 km/h si sarcina 70 tone.

-SAMMS
Realizat dupa 1998. Vagon-platforma cu 6 osii (doua boghiuri a cate 3 osii fiecare).

-SGGNSS
Vagoane utilizate numai de operatorii: „Metrans”, „Rail Cargo Austria” si „AAE”, care pot transporta doua transcontainere de 12 m lungi fiecare sau 4 transcontainere de 6 m lungime fiecare).


6. Seria T

-TALNS
Dupa 1998, in parcul operatorului privat „Servtrans Invest”

-TADGS
Utilizat de operatorul DB Schenker.

-TADGNSS
Idem.

-TAOOS
Idem


7. Seria U

-UACS
Vagon pe 4 osii, pentru transportul cimentului.

-UACNS
Idem

-UACKKS
Vagon pe 4 osii, pentru transportul carbonatului de sodiu.


8. Seria Z

-ZAES
Produs in 2001. Viteza maxima 120 km/h, capacitatea 55 mc (cu serpentina).

-ZAGKKS
Vagon-cisterna cu 4 osii, destinat pentru transportul gazelor lichefiate .

-ZACNS (4 osii, vagon-cisterna pentru transportul uleiurilor minerale, permite incarcarea a 95 metri-cubi).



















Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 3111
Varsta : 35
Localizare : Pascani
Reputatie : 5794
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Clasificarea vagoanelor de marfa   Joi 10 Aug 2017, 11:34

C. Vagoane de marfa de ecartament ingust de 760 mm.

Acestea erau in general de tipurile: acoperite, descoperite, platforma, cisterna, etc.

Majoritatea aveau boghiuri tip Diamond.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Clasificarea vagoanelor de marfa   

Sus In jos
 

Clasificarea vagoanelor de marfa

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» La ce voltaj erau alimentate becurile pentru iluminatul vagoanelor?
» Despre vinzarea CFR Marfa
» Vagoane marfa
» Privatizare CFR MARFA
» Vagoane marfa
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MATERIAL RULANT :: VAGOANE-