Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Căi ferate cu cremalieră

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Căi ferate cu cremalieră   Joi 15 Dec 2016, 22:09

Calea Ferată cu Cremalieră- Muntele Washington

Calea Ferată cu Cremalieră- Muntele Washington, este prima cale ferată montană “zimțată”din lume ( cale ferată cu cremalieră și pinion). Calea ferată este încă în funcțiune asigurând ascensiunea pe Muntele Washington din New Hampshire, Statele Unite ale Americii. Aceasta folosește un sistem de bare transversale tip Marsh, una sau două locomotive cu abur și șase locomotive alimentate cu biodiesel, pentru a transporta turiști în vârful muntelui. Calea ferată este construită cu ecartamentul de 1422 mm, ecartament care din punct de vedere tehnic este un ecartament îngust, deoarece este cu 12,7 mm mai mic decât ecartamentul standard de 1435 mm.
Este a doua cea mai abruptă cale ferată cu cremalieră din lume, după calea ferată Pilatus din Elveția, cu o declivitate medie de 25% și maximă de 37,4%.Calea ferată este de aproximativ 4,8 km lungime și urcă versantul vestic al Muntelui Washington, pornind de la altitudinea de 820 m  și terminându-se foarte aproape de vârful muntelui, la altitudinea de 1917 m. Trenul urcă muntele cu o viteză de 4,5 km/h și îl coboară cu 7,4 km/h. Este nevoie de aproximativ 65 de minute pentru a urca și de 40 de minute pentru a coborî, deși locomotivele diesel pot urca muntele în mai puțin de 37 de minute.

Istoric

Calea ferată a fost construită de Sylvester Marsh, care a crescut în Campton.Lui Marsh i-a venit ideea de a construi această cale ferată, în timp ce urca pe munte în 1852. Planul său a fost considerat o nebunie. Tradiția locală spune că legislativul statului a aprobat proiectul în baza unui consens asupra faptului că dacă s-ar fi produs vre-un prejudiciu, acesta nu ar fi creat nici o problemă – din moment ce proiectul a încercat imposibilul – iar beneficiile erau garantate. El a pus la bătaie 5 000 $ din banii proprii pentru că(orice altă sumă cheltuită în plus) va fi folosită pe plan local, inclusiv pentru construirea hotelului Casa Fabian care va găzdui turiștii așteptați și a Stației Fabian din apropiere. Această cale ferată a fost uneori numită „Calea ferată către Lună” deoarece legislativul statului a remarcat în cursul procedurii că lui Marsh trebuie să i se acorde un charter- nu numai pentru Muntele Washington ci de asemenea și pentru Lună.
Marsh a obținut un charter pentru această cale ferată, la 25 iunie 1858, dar izbucnirea Războiului Civil American, a împiedicat orice acțiune până în mai 1866. El a realizat o locomotivă prototip și o secțiune scurtă de linie pentru demonstrație, apoi a găsit investitori și a început construcția.
În ciuda stării incomplete a căii ferate, primii clienți plătitori, au pornit o incursiune rapidă la 14 august 1868 și au ajuns la vârf cu construcția în iulie 1869. La început locomotivele au avut toate, cazanele verticale, ca majoritatea motoarelor cu abur staționare ale timpului; cazanele au fost montate pe pivoți, care să le permită să aibe loc pe verticală, indiferent de declivitatea pantei. Mai târziu,proiectarea a introdus cazane orizontale, apoi înclinate, astfel încât acestea să rămână cât mai aproape de orizontală pe abruptul căii ferate.

Circulația pe calea ferată

Sylvester Marsh a murit în 1884 și controlul căii ferate a fost trecut la Concord & Montreal Railroad, care a exploatat-o până în 1889 când a fost preluată de Boston & Maine.
Controlul de către Teagues a început în 1931, când colonelul Henry N.Teague a cumpărat calea ferată Cog. A murit în 1951 iar Arthur S. Teague a devenit director general, apoi a câștigat dreptul de proprietate în 1961.(Arthur Teague a fost protejatul colonelului, neavând nici o legătura de familie.) După ce a murit și Arthur în 1967, proprietatea a trecut la soția lui, Ellen Crawford Teague, care a conduscalea ferată  Cog, fiind primul președinte femeie, din lume a unei căi ferate. În 1983, calea ferată Cog a fost controlată de Wayne Presby și Joel Bedor Littleton din New Hampshire, care o dețin și în prezent.Familiile Bedor și Presby au deținut de asemenea și Mount Washington Hotel and Resort, în Bretton Woods, în perioada 1991-2006. În anul 1995 la calea ferată Cog a fost numit director general Charles Kenison.Aceste persoane au foast responsabile pentru o revitalizare completă a căii ferate Cog, cu ajutorul lui Al Laprade, un inginer mecanic a cărui carieră a început la Portsmouth Naval Shipyard.Calea ferată Cog a funcționat în continuu de la 1869 încoace, cu întreruperi ale serviciului numai în perioada celor două războaie mondiale.
În vara anului 2008, Cog a introdus prima locomotivă diesel. Marea recesiune și criza energetică a dus la scăderea numărului de pasgeri iar Cog a încercat să reducă costurile,introducând locomotivele diesel, care faceau trei călătorii dus –întors la costul unei călătorii dus-întors realizată cu o locomotivă cu abur. În 2015, calea ferată Cog a transportat cei mai mulți pasageri din istoria sa,marcând acest record, al patrulea an consecutiv .

Cu placa de alunecare  „Șindrila diavolului”

În primele zile ale construcției căii ferate,muncitorii pentru a micșora timpul de urcare și coborâre pe pantă, au inventat plăcile de alunecare, care așezate peste cremalieră le asigurau deplasarea rapidă împreună cu uneltele lor.Aceste plăci – nu găseai două la fel- aveau aproximativ 90 cm lungime și 25 cm lățime, erau realizate din lemn cu rama din fier forjat și cu două mânere lungi facute din specii tari de lemn, atașate la capătul de jos al plăcii. Timpul mediu pentru coborârea muntelui, folosind aceste plăci a fost de aproximativ 15 minute. Recordul a fost de 2,45 minute, cu o viteză de peste 100 km/h.
„Șindrila Diavolului” a fost interzisă în 1906, după moartea accidentală a unui angajat. Ulterior proiectul cremalierei a fost modificat, astfel încât vechiul mecanism de frânare să aibă aderență mai mare.

Proiectul mecanic

Cale ferată Cog a proiectat și construit toate locomotivele și vagoanele de pasageri în atelierele companiei, situate la baza Muntelui Washington.
Fiecare tren este compus dintr-o locomotivă care împinge un singur vagon pe munte,iar la coborâre de pe munte, se merge cu spatele. Locomotiva și vagonul au fost echipate inițial cu un mecanism cu pinion și clichet, mecanism care intimpul urcarii, previne orice rotire înapoi; în timpul coborârii, atât locomotiva cât și vagonul sunt frânate. Îmbunătățiri recente ale proiectului, au înlocuit clichetul (roata și mecanismul cu clichet) cu ambreiaje și ansambluri de frână pe disc.Cele mai multe dintre locomotive au fost produse de către Manchester Locomotive Works.
Proiectul cremalierei utilizate a fost una din invențiile lui Marsh, reprezentată printr-o cremalieră sub formă de scară, cu treptele căreia intrau în angrenare dinții roții dințate. Acest sistem permitea zăpezii și altor corpuri să cadă prin cremalieră, împiedicând înfundarea ei.Un proiect similar numit sistemul de bare Riggenbach, a fost inventat de inginerul Niklaus Riggenbach în Elveția, cam în același  timp.Consulul elvețian în Statele Unite ale Americii l-a vizitat pe Marsh în timpul construcției Căii ferate de pe Muntele Washington, iar rapoartele sale entuziaste, au convins guvernul elvețian să-i comande inginerului Riggenbach, construcția căii ferate Vitznau-Rigi- Bahn pe Muntele Rigi, care  s-a deschis pe 21 mai 1871.
Inițial, nu a existat nici un mod prin care două trenuri să tracă unul pe lângă altul, pe calea ferată Cog Mount Washington. În 1941, a fost inventat un schimbător de cale și s-au adăugat două linii secundare cu cremalieră, suficient de lungi,pentru a se putea devia două trenuri descendente, astfel încât trenurile care urcă, să-și poată continua drumul către vârf, aceasta permițând utilizarea mai multor trenuri de călători dus-întors,zilnic.

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Washington_Cog_Railway

Cateva imagini:

Mount Washington Cog Railway

Linia către vârf în 1893

Plecarea din depou anii 1880

În sus pe munte

Sosirea la Vârf

La vale cu Șindrila Diavolului

Placa de alunecare “Șindrila Diavolului”

Roata dințată cremalieră și pinion

Schimbător de cale

Locomotiva Ammonoosuc

Locomotiva pe biodiesel “Abenaki”
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Lun 19 Dec 2016, 21:34

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Mar 20 Dec 2016, 17:54

Cam în aceeași perioadă cu Calea ferată cu cremalieră- Muntele Washington s-a construit și .....Rigi Bahnen (RB) (in germana-caile ferate Rigi) este o intreprindere feroviara elvetiana ce leaga pe de o parte localitatea Vitznau din cantonul Lucerna si pe de alta parte localitatea Arth din cantonul Schwytz de Rigi, o destinatie turistica importanta in Elvetia . Reteaua feroviara are ecartament normal (1435 mm) si cremaliera.

Mai multe detalii tot pe acest forum:

Rigi-Bahnen-cale-ferata-montana
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Joi 22 Dec 2016, 11:08

O alta CF cu cremaliera care a mai fost prezentata pe forum este:

Calea ferata Brienz-Rothorn Bahn

Brienz Rothorn Bahn (BRB) este o companie feroviara ce exploateaza o linie cu cremaliera intre Brienz in Elvetia si Rothorn de Brienz.Destinata doar transportului turistic, circulatia este intrerupta pe timpul iernii.Datorita pantelor mari s-a recurs la cremaliera pe toata lungimea traseului.

Istoric

Linia a fost data in exploatare in totalitate la 17 iunie 1872 dupa doi ani de munca. Primul razboi mondial, urmat de o perioada cu slabe rezultate financiare pentru companiei, determina suspendarea exploatarii acestei linii intre 1 august 1914 si 14 iunie 1931 .

Traseul

Calea ferata dintre Brienz si Rothorn are o lungime de 7.6 km, cu o diferenta de nivel de 1678 de metri si o panta de 224 la mie. Raza minima de curbura este de 60 de metri.

Expoatarea

Avand in vedere destinatia exclusiv turistica, aceasta linie nu a fost niciodata electrificata. Si astazi tractiunea majoritatii trenurilor este asigurata de locomotive cu aburi, doar cateva mici locomotive Diesel asigura transportul trenurilor destinate intretinerii liniei.

Materialul rulant

Locomotivele cu aburi sunt furnizate de firma elvetiana SLM Winterthur, specializata in caile ferate cu cremaliera.

Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Brienz_Rothorn_Bahn

Si doua filmulete:



Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Joi 22 Dec 2016, 12:05

Calea Ferată Pilatus

Calea ferată Pilatus (Pilatusbahn (PB))(în franceză – cheminde fer du Pilate-), exploatată de o intreprindere feroviară elvețiană, leagă comuna Alpnachstad din cantonul Obwald cu vârful muntelui Pilatus (Pilatus-Kulm)(2120 m) printr-o cale ferată cu cremalieră, cea mai abruptă din lume, pe un traseu temerar cu o pantă de până la 48%, cu șapte tuneluri și peste douăzeci și trei de poduri.

Istoric

Linia de ecartament îngust (800 mm), cu o lungime de 4,6 km, a fost pusă în funcțiune la 4 iunie 1889, mai întâi cu tracțiune pe abur.
Electrificarea cu tensiunea de 1500 volți cc, a devenit efectivă din 1937, odată cu punerea în funcțiune a primei motorizări electrice, la 15 mai 1937.
Constructorul liniei Pilatus a fost inginerul Eduard Locher din Zurich, care a conceput un sistem de cremalieră diferit de cel al lui Niklaus Riggenbach. Locomotivele prezentau o combinație între locomotivă cu abur și vagon cu treizeci și două de locuri pe scaune. Cazanul locomotivei a fost așezat transversal pe vehicul, în partea de jos a acestuia.
Până în 1937, unsprezece automotoare cu abur, parcurgeau traseul în 75 de minute.În 2011, călătoria avea o durată de 30-40 minute și mai mult de 300 000 de personae,folosesc acest mijloc de transport, annual.
Din 1956, este posibilă urcarea pe muntele Pilatus cu telecabina Kriens- Frakmuntegg sau cu telefericul Pilatus.Ambele instalații aparțin companiei Pilatusbahn.
Pe vârf, două hoteluri își așteaptă vizitatorii, Bellevue și Pilatus-Kulm. Acesta din urmă, construit în 1890, este clasat ca monument istoric.

Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Pilatusbahn

Cateva imagini:

Automotor sosind la capătul de sus al liniei

Primul vehicul de transport la 1890

Și câteva filmulețe de prezentare:







Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Joi 29 Dec 2016, 13:53

In 2011 Elvetia a emis o moneda comemorativa cu o moneda de 20 de franci elvetieni pentru aceasta cale ferata:

Moneda  Pilatus Railway
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Joi 29 Dec 2016, 14:29

Calea ferata Jungfrau
Calea ferata Jungfrau (in germana Jungfraubahn) JB, este o linie elvetiana care face legatura intre garile Kleine Scheidegg si Jungfraujoch, traversand prin tunel varfurile Eiger (3970 m altitudine) si Monch (4107 m altitudine) pentru a se opri la Jungfraujoch in apropierea varfului Jungfrau. Situata la o altitudine de 3454 metri , statia de cale ferata Jungfraujoch este cea mai inalta din Europa.
...........
- 1892: la 10 august, calea ferata Lauterbrunnen -€œ Wengen -€œ Kleine Scheidegg - Grindenwald este pusa in functiune pana la Kleine  Scheidegg.
- 1893: la 20 iunie, linia  Wengernalp  este data in folosinta( pana la Kleine Scheidegg).
- 1893: Adolf Guyer - €œZeller cere o concesiune pana la Kleine Scheidegg;
- 1894: la 21 decembrie, concesiunea este acordata de Parlament;
- 1896: prima lovitura de tarnacop este data in cursul verii;
- 1898: la 19 septembrie, punerea in functiune a partiei in aer liber Kleine Scheidegg -€œ Eigergletscher;
- 1899: la 2 august, are loc punerea in functiune pana la Rotstock. In acelasi an, Adolf Guyer-Zeller, moare.
- 1903: la 28 septembrie, ajunge pana la Eigerwand;
- 1905: la 28 iulie, ajunge la Eismeer;
- 1912: linia atinge Jungfraujoch la 21 februarie si pana la 1 august, gara este deschisa.Extinderea pana la intalnirea cu Jungfrau ramane in stadiul de proiect.
Caracteristici
- Lungimea: 9.3km;
- Cale ferata metrica (1000 mm) cu cremaliera;
- Tractiune electrica 1125 V / 50 Hz;
- (Trifazic), 2 fire de contact aeriene -€œ (2 faze) si prin sine - €œ(o faza);
- Substatie electrica, alimentata de o retea proprie din Lauterbrunnen;
- Recuperarea energiei la coborare.
- Declivitate maxima: 25%;
- Viteza maxima:
- 24 km/h pentru automotoare, diminuat la urcarea pantelor;
- 19 km/h pentru locomotive, diminuat la urcarea pantelor;
- Pasageri: 4000 / zi, in zilele de varf;
- Material rulant: 5 locomotive, 10 rame automotoare, 8 rame automotoare duble, 10 vagoane.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_fer_de_la_Jungfrau

Mai multe detalii pe acest forum:

Cea mai inalta cale ferata ddin Europa

Si un filmulet cu aceasta cale ferata:

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Sam 07 Ian 2017, 21:05

O alta cale ferata cu cremaliera prezentata pe acest forum este:


Calea ferata Achensee
Calea ferata Achensee (Achenseebahn) este o cale ferata cu cremaliera, metrica (ecartament 1000 mm), din Austria. Ea leaga localitatea Jenbach de Seespitz situata pe malul lacului Achensee din Tirol.
Deschiderea sa a avut loc in 1889. Linia este exploatata numai cu locomotive cu aburi. Ea apartine Societatii anonime a caii ferate Achensee ( Acheseebahn-Aktiengesellshaft) al carei capital este detinut 70% de localitatile traversate.
Caracteristici
Cu o lungime de aproape 7 km, linia porneste din Jenbach, singura gara austriaca cu 3 ecartamente de cale ferata diferite.Aceasta gara se afla pe linia cu ecartament normal dintre Kufstein si Innsbruck ce apartine cailor ferate austriece Osterreichische Bundesbahnen (OBB), pe calea ferata ingusta de 760 mm Zillertbahn ce pleaca in directia Mayrhofen si de asemenea pe linia metrica spre Achensee.
Linia este echipata cu o cremaliera de tip Riggenbach, de la iesirea din gara Jenbach pana la Eben. Pe aceasta portiune gasim rampe mari de pana la 16%.
Trenurile isi continua drumul spre Seespitz in simpla aderenta, deoarece pantele sunt mai putin abrupte, atingand maximul de 2.5%. In punctul terminus, situat pe malul lacului Achensee, trenurile predau corespondenta vaselor de croaziera care asteapata la un debarcader din apropierea statiei.
Linia pleaca din Jenbach de la altitudinea de 530 metri si urca pana la statia Burgek la km 1.4 si altitudinea de 624 metri, continua sa urce pana la statia Eben, km 3.6 si altitudinea de 970 metri de unde coboara usor spre Maurach, km 4.8 si altitudinea de 956 metri ca in final sa ajunga pe malul lacului la Achensee la 931 metri altitudine dupa ce a strabatut 6.7 km.
Materialul rulant
De la deschiderea caii ferate Achenseebahn in 1889, sunt utilizate  patru locomotive de tip 020t.
• N° 1, type 020t, livrée en 1889 par Florisdorf à Vienne, (N° construction 701), "Theodor",
• N° 2, type 020t, livrée en 1889 par Florisdorf à Vienne, (N° construction 702), "Hermann",
• N° 3, type 020t, livrée en 1889 par Florisdorf à Vienne, (N° construction 703), "Georg",
• N° 4, type 020t, livrée en 1889 par Florisdorf à Vienne, (N° construction 704), "Carl",
Locomotiva nr. 4 a fost utilizata din 1945 pana in 2005 ca magazin de piese de schimb pentru intretinerea celorlalte trei, care sunt cele mai vechi locomotive cu cremaliera in activitate din Austria.
La aceasta data, s-a luat decizia de reconstruire a locomotivei nr. 4, din care nu a mai ramas decat sasiul intreg,in scopul de a pregati perioada de revizie grea, indispensabila functionarii celorlate 3 locomotive, in urmatorii ani.
Locomotiva nr. 1, a fost grav avariata ca urmare a incendiului izbucnit la depoul din Jenbach la 16 mai 2008.
Vagoanele
Trenurile circula in general cu doua vagoane, unul inchis si altul deschis. Vagoanele sunt impinse la urcare si retinute de locomotive la coborare. Vagoanele deschise dispun la partea din sus de o platforma pe care se urca conductorul, pentru a da semnale mecanicului de la distanta.
Mai exista cateva vagoane, a caror folosire este limitata la intretinerea caii ferate, deoarece aceasta nu asigura si servicii de transport marfa.

Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_fer_de_l%27Achensee

Mai multe detalii pe acest forum: http://www.forumtrenuri.com/t4544-achenseebahn-tirol-austria

Si doua filmulete de prezentare:



Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 997
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3688
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Dum 08 Ian 2017, 20:28

Cremaliera de la Montserrat

Cremaliera de la Montserrat este o cale ferată metrică cu cremalieră, în sistem Abt, situată în Spania, provincia Catalonia,  masivul Montserrat. Ea leagă localitatea Monistrol de Montserrat de Mănăstirea Montserrat.
La început a fost proprietatea societatii Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents (FMGP), pusă în funcțiune la 5 mai 1892 și inaugurată la 6 octombrie, anul următor. Ea a fost inchisă la 12 mai 1957. După reconstrucția și repunerea în functiune la 11 iunie 2003, este exploatată de societatea Ferrocarrils de la generalitat de Catalunya.

Prima perioada (1882-1957)

Proiectul

Era 1 septembrie 1880 când inginerul Joaquim Carreras prezintă guvernului spaniol un proiect de cale ferată, având gara de plecare   în apropierea gării Monistrol-Nord (redenumită din Castellbelli i el Villar –în Monistrol de Montserrat) a societății - Compania de los caminos de hierro del Norte și gara de sosire la mănăstirea Montserrat. Linia era împărțita în două secțiuni. Prima, între Monistrol Partida până la traversarea râului Llobregat, cu o lungime de 2 km era cu simplă aderență.A doua, de la râul Llobregat până la Montserrat cu o lungime de 4.7 km era cu cremalieră, cu rampe atingand 21%. La 31 decembrie 1881 a fost constituită societatea – Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents.  Calea ferată de la Monistrol la Montserrat a fost concesionată de guvernul spaniol la 27 iulie 1882. Lucrările la terasamentele din jurul gării Monistrol Partida au fost începute imediat.
În 1889 societatea reface în totalitate studiile  și modifică atât traseul liniei cât și sistemul de cremalieră. Linia cu ecartament metric are acum o lungime de 8.624 km. și o pantă maximă de 15%. Ea este dotată în totalitate cu cremalieră Abt. Noul proiect este depus în mod oficial de administrația firmei la 17 octombrie 1890. Este aprobat de guvern în aprilie 1891, lucrările fiind reluate în septembrie.

Construcția și evoluția

Lucrările au fost finalizate în mai puțin de șase luni, în ciuda săpării a doua tuneluri și a construcției podurilor peste râurile Mara și Llobregat.Primul tren a ajuns la Montserrat la 25 iulie 1892.
Linia a fost inaugurată la 6 octombrie 1892.Ea dispunea atunci de 3 statii: Monistrol Partida, Monistrol-Vila si Montserrat. In 1895 este adăugată halta La Bauma. În 1905 linia este prelungită până la gara Monistrol Nord, permițând legături directe cu trenurile de ecartament larg de la Compania de los caminos de hierro del Norte. Cu toate acestea șantierul va dura până în 1913. Această prelungire va duce la închiderea și dezafectarea gării Monistrol Partida.
În 1924, Companya general dels Ferrocarrils Catalans pune în funcțiune linia de la Martorell la Manresa și creează o gară de corespondență pentru linia cu cremalieră, numită Monistrol Enllac.
În timpul războiului civil,începând cu 18 iulie 1936, sindicatele feroviarilor preiau controlul liniei, iar în anul următor , linia e folosită pentru a transporta răniții la Mănăstirea Montserrat, transformată în spital. Până la sfârșitul războiului civil, în 1939, linia este resdeschisă călătorilor.
La 25 iulie 1953,, un accident grav duce la închiderea liniei timp de două săptămâni.
La 4 mai 1957, datorită stării proaste a liniei, divizia de inspecție a companiei feroviare, ordonă închiderea liniei. Această închidere începe efectiv din 12 mai, dată la care trenul efectuează ultimul voiaj.

Materialul rulant

Prima comandă de material rulant a fost realizată la 3 septembrie 1891 la Societatea Anonima – Anciens etablissements Cail. Ea cuprinde specificațiile a cinci locomotive cu aburi și cremalieră care au fost livrate în 1892. Trei locomotive suplimentare au fost achiziționate între 1892 si 1923.
Toate locomotivele, numerotate de la 1 la 8 au primit nume de botez: nr.1 Fecioara din Montserrat; nr.2 Monistrol; nr.3 San Jeronimo; nr.4 Victor Balaguer; nr.5 Abad Deas; nr.6 Julian Fuchs; nr.7 Elias  Rogent; nr. 8 Conde de Lavern.
Locomotivele nr.3 si 5 au fost radiate în urma accidentului din 1953.
Au existat până la 21 de vagoane în serviciu pe această linie.Ele aveau o capacitate de 50-60 pasageri repartizați în cinci compartimente cu usi laterale.
…………………………………………………………………………..
Astăzi linia este deservită de cinci vagoane cu podea joasă, dotate cu motoare electrice tip Stadler GTW, construite la Stadler Rail în Elveția.Vagoanele sunt numerotate de la AM1la AM5 și denumite după vârfurile montane locale.Ele sunt echipate cu angrenaje care să interacționeze cu cremaliera căii ferate, transportând fiecare până la 200 de pasageri.De asemenea sunt dotate cu aer condiționat și ferestre panoramice care oferă o priveliște deosebită asupra peisajelor din zonă. Trenurile circulă cu o viteză maximă de 30 km/h pe porțiunea cu cremalieră și cu 45 km/h pe cea cu simplă aderență.În 1930 pe această linie au circulat și locomotive electrice, E4 transferate de la Calea ferată cu cremalieră –Vall de Nuria, pentru remorcarea trenurilor de lucru, la electrificarea liniei prin fir aerian la 1500 V cc.
Linia este operată de compania – Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Această societate mai operează două funiculare feroviare care pornesc de la stația terminus a căii ferate cu cremalieră. Funicularul Sant Joan, urcă spre vârful muntelui, în timp ce funicularul Santa Cova, coboară la un altar aflat în josul muntelui.

Stațiile

Linia a cunoscut șase puncte de oprire după cum urmează:
1.Monistrol-Nord (Km 0.000) Gara de corespondență cu trenurile de la Compania de los caminos de hierro del Norte de la Barcelona la Manresa.
2. Monistrol Partida (km 0.774). Gara terminus inițială a liniei, ea a fost suprimată după prelungirea până la Momistrol-Nord, în 1905.
3. La Bauma (km 1.837). Simpla haltă deschisă în 1895. Ea dispunea de un peron cu acoperiș din lemn.
4.Monistrol- Enllac (km 3.138). Gara de corespondență cu linia Barcelona –Manresa prin Martorell de la Companya General dels Ferrocarrils Catalans pusă în funcțiune în 1924.
5. Monistrol-Vila (km 4.313). Centrul nevralgic al rețelei feroviare unde se găsea depoul și atelierul de întreținere a materialului rulant.El dispune de un important fascicol de căi, permițându-i primirea călătorilor și a mărfurilor.
6. Montserrat (km. 8.624).Capătul liniei de la picioarele mănăstirii.

Exploatarea

La deschiderea liniei serviciul a fost asigurat de douasprezece trenuri pe zi.

Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A9maill%C3%A8re_de_Montserrat  și https://en.wikipedia.org/wiki/Montserrat_Rack_Railway

Cateva imagini:

Ramă Stadler parasind gara Monistriol

Stația terminus a căii ferate cu cremalieră Mont Serrat

Tren pe platforma subterană a stației terminus

Și un filmuleț de prezentare:

Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Căi ferate cu cremalieră   Astazi la 19:08

Sus In jos
 

Căi ferate cu cremalieră

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Blue Line Cai Ferate
» Caile Ferate din Australia
» Aparitia si dezvoltarea cailor ferate pe plan mondial
» Caile ferate din India (Indian Railways)
» Cai ferate in patrimoniul UNESCO
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-