Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiți | 
 

 Baicoi ... si multe altele

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
cata

avatar

Numarul mesajelor : 282
Varsta : 39
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3174
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Baicoi ... si multe altele   Mar 15 Noi 2016, 15:59

Un foarte interesant articol aparut anul trecut in Revista Arhitectura ne aduce aminte de cladirile tip ale concesiunii Crawley și Léon Guilloux, cea care a construit linia Ploiesti-Predeal. Ne aplecam azi in special pe cladirile de tip III din care astazi supravietuiesc intr-o forma foarte aproape de original (1879) gara Floresti Prahova, fosta Baicoi, punct de tranzit al liniei spre Valea Prahovei si statie de plecare a disparutei linii de cale ingusta spre Moreni....si gara Caiuti de pe linia Adjud-Onesti.

Floresti Prahova:


sursa TVlad -forumtrenuri.com

Vorbim de un proiect tip la o traveie distana de...vechea gara a Campinei, disparuta azi, proiect de tipul II


sursa delcampe.net

"Construcția rectangulară era caracterizată de un vestibul generos amplasat central. Acesta era folosit și de pasagerii vagoanelor clasei a III-a, atunci când erau nevoiți să aștepte venirea trenului. Pentru vagoanele claselor I și a II-a sălile de așteptare, mai mici, erau orientate spre peron, fiind flancate de două coridoare. Tot spre peron se găseau camerele serviciului poștal și de telegrafie. În legătură cu acesta din urmă și cu vestibulul central se găsea casa de bilete împreună cu spațiul de depozitare a bagajelor. Accesul la etaj se făcea printr-o scară balansată, amplasată într-unul dintre colțurile opuse peronului. Cel de-al doilea nivel era destinat personalului gării, fiind alcătuit din mai multe camere, două bucătării și un grup sanitar, toate accesibile dintr-un coridor central. Subsolul era destinat spațiilor tehnice."

Ce este si mai interesant in acest articol este mentiunea ca la la incheierea activitatii concesionarul a trebuit sa predea statului roman planurile. Si....statul roman a modificat putin planurile (ca profan absolut eu vad doua diferente: acoperisul si o aripile laterale care mi se par mult mai iestite in afara) rezultand un alt poiect tip (sau sa-i zicem tot ala in varianta V2 Smile) planuri dupa care s-au garile Ramnicul Valcea (azi demolata), Turnu Magurele, Calarasi, Mogosoaia (prima gara), Dolhasca...
Personal nu ma impac complet cu ideea, mie aceste cladiri mi se par mai late de unde si distanta diferita intre golurile din laterale. Dar, repet, eu sunt profan. Mi-ar placea sa cunosc parerea unor specialisti.

Revenind la planurile originale, tot ele au stat la baza variantelor mai "scurte" (5 travei) precum:

Doftana (disparuta):



Onesti (disparuta):



sau existentele Pielesti, Isalnita de pe linia Craiovei, finalizata de aceiasi concesiune...
Acestea sunt cladiri de tip IV

Cum ar suna un slogan de reclama, un singur plan, atat de multe posibilitati !

Aaaa....uitam de planuri...sectiune, parter si etaj:







Arhivele Nationale fond fond MLP, dosar 2/1890, paginile 60-62

Folosind joaca cu modularitatea, putem "deduce" planurile garilor de tip I precum Piatra Olt -14 travei (supravietuieste si azi, puternic modificata), Costesti si altele...toate avand la baza proiectul acesta.
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4069
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Joi 17 Noi 2016, 21:29

Interesant, Cata. cheers
Sus In jos
TVlad
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 2098
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 5058
Data de inscriere : 16/01/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Sam 19 Noi 2016, 20:32

cata a scris:


Ce este si mai interesant in acest articol este mentiunea ca la la incheierea activitatii concesionarul a trebuit sa predea statului roman planurile. Si....statul roman a modificat putin planurile (ca profan absolut eu vad doua diferente: acoperisul si o aripile laterale care mi se par mult mai iestite in afara) rezultand un alt poiect tip (sau sa-i zicem tot ala in varianta V2 Smile) planuri dupa care s-au garile Ramnicul Valcea (azi demolata), Turnu Magurele, Calarasi, Mogosoaia (prima gara), Dolhasca...
Personal nu ma impac complet  cu ideea, mie aceste cladiri mi se par mai late de unde si distanta diferita intre golurile din laterale. Dar, repet, eu sunt profan. Mi-ar placea sa cunosc parerea unor specialisti.

Putem merge intr-o zi la Turnu Magurele sau Calarasi sa masuram. O sa ma interesez la serviciu, poate fac rost de un telemetru cu laser - sau cum se numeste - pentru a nu fi mai greu detectabili de vesnicii ceferisti vigilenti.
Sus In jos
cata

avatar

Numarul mesajelor : 282
Varsta : 39
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3174
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Mar 22 Noi 2016, 14:04

TVlad, iti multumesc din suflet pentru invitatie. Mi-as dori sa mai am timpul si cheful de acum 10 ani sa mai merg la masurat de gari..
Mi-as dori sa mai am si sanatatea de atunci... Momentan trebuie sa raman la stadiul de soarece de biblioteca pana cand o sa vina ziua cand sa-mi iau iar aparatul de fotografiat, mapa, creionul si ruleta. Recunosc, ma simt onorat de invitatie. Au trecut ceva ani de cand am primit ultima data o propunere concreta de a face ceva in calea uitarii si degradarii acestor obiective.
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
TVlad
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 2098
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 5058
Data de inscriere : 16/01/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Lun 07 Aug 2017, 18:23

Am fost simbata asta in Turnu Magurele si am masurat gara. Nu e perfect dreptunghiulara, are niste ancadramente de caramida pe laterale dar, daca ar fi sa simplific grosolan si sa o consider dreptunghi, ar avea 12m/22m. Am facut o schita mai amanuntita:



Toate dimensiunile sint in metri.




Sus In jos
Vale_ntin

avatar

Numarul mesajelor : 179
Varsta : 37
Localizare : Galati
Reputatie : 2078
Data de inscriere : 11/08/2012

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Joi 10 Aug 2017, 05:17

La o chestie de asta sunt praf. De ce aveți nevoie? Aparatură, cazare, sau altceva? Doar curios.
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 4769
Reputatie : 6081
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Joi 10 Aug 2017, 09:12

Daca nu intelegi tema uni topic pentru ce postezi? esti praf sau prafangiu? ai umplut forumul cu postari demne de spitalul de nebuni, doar ca sa ne arati ca stii literele.
Sus In jos
TVlad
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 2098
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 5058
Data de inscriere : 16/01/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Joi 10 Aug 2017, 10:45

Ia uite dom'le, am crezut ca lumea e interesata de subiectul asta, din moment ce au aparut niste raspunsuri Smile
Cind colo...

Ca sa raspund colegului Valentin, nu am nevoie de nimic. Telemetrul laser ar fi fost bun mai ales pentru masurarea inaltimii cladirii dar in cazul de fata de interes erau dimensiunile orizontale pe care le-am masurat cu o simpla ruleta. Am avut noroc sa fie 43° C afara, sa nu fie nimeni pe acolo care sa ma ia la intrebari.
Sus In jos
cata

avatar

Numarul mesajelor : 282
Varsta : 39
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3174
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   Vin 11 Aug 2017, 15:29

Salut,

in primul rand felicitari pentru ca ai avut rabdarea si puterea fizica de a rabda caldura si a face schita !
Imi pare rau ca nu mai exista mesajul initial in forma originala, pozele fiind gazduite de photobucket...nu mai are rost sa scriu mai mult....

acum articolul meu e un ciot aiurea....

Bun, revenind,

La Turnu Magurele s-a folosit o varianta a planul de mai jos cu modificarea acoperisului (ca si al Mogosoaia, spre exemplu). Evident, planurile sunt in franceza, limba concesionarului care le-a si elaborat si limba folosita de toti inginerii romani de atunci, scoliti majoritar la Paris. CFR a preluat planurile concesionarului si le-a modificat rezultand ce vedem in pozele tale. Planurile de mai jos sunt importante si pentru a intelege economia/logica/compartimentarea unei astfel de cladiri.





planurile originale ale acestei serii de cladiri (deloc putine) exista la Arhivele Statului. Atentie, vorbim de o serie si au existat destule mici derogari in functie de zona.

Ce mi se pare fascinant (poate pentru ca nu sunt accesibile) sunt subsolurile absolut generoase ale acestor cladiri. De multe ori pivnitele se intindeau pana sub linii (vezi la Giurgiu) si cuprindeau spatii administrative (sa le zic asa) foarte generoase. Erau ghetarii, pivnite pentru alimente....nu uitati ca personalul statiei locuia in cladire, etajul fiind intotdeauna un spatiu personal folosit de seful de statie si familie, ceilalti functionari ai garii in functie de rang.... Daar toaleta era una singura pentru toti Smile  Si doar la etaj pentru ca la parter....fugeai in curte la wc-ul public.

De aia in majoritatea ilustratelor de epoca, daca pe peron ne surade personalul statiei (metaforic vorbind, stim ca in fata pozarului atitudinea era serioasa intotdeauna si cred ca asa s-a pastrat pana de curand la aparitia fotografiei digitale) de la etaj ne saluta casnice si copilasi Smile

Plan etaj:



Multe de spus.....

Inca o data felicitari pentru initiativa. Pacat ca aceste cladiri tapene sunt inlocuite treptat de inutile cutii de tabla, inutile prin dimensiune, risipa de materiale, incertitudinea rezistentei lor in calea timplui....
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Baicoi ... si multe altele   

Sus In jos
 

Baicoi ... si multe altele

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Identificare cactusi
» gradina mea cu multe necunoscute..
» Vagoane seria 26-16,36-16 si 84-16 (etajate albastre)
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-