Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiți | 
 

 Funiculare

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3  Urmatorul
AutorMesaj
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Joi 17 Noi 2016, 18:41

Desi e cam off topic am gasit cateva informatii in link-ul urmator. Localitatea de unde pleaca telescaunul e Borlova si nu Barlova.

http://adevarul.ro/locale/timisoara/telescaunul-muntele-mic-mai-lung-traseu-fix-europa-galerie-foto-1_50acecc07c42d5a6638bf692/index.html

si uite si harta Muntele Mic -muntele Tarcu unde poti vedea cum se ajunge de la Borlova la schitul Muntele Mic:

http://alpinet.org/main/poteci/mapper_ro_t_muntele-tarcu-si-muntele-mic--imagine-satelit_id_143.html

Alte informatii mai cauta. (telefon la unul din hotelurile de pe Muntele Mic)
Eu nu am mai fost pe acolo din 1983.
Sus In jos
ciprian71



Numarul mesajelor : 1316
Varsta : 46
Localizare : BUCURESTI
Reputatie : 1788
Data de inscriere : 19/07/2016

MesajSubiect: Funiculare   Joi 17 Noi 2016, 19:20

Este suficient.Multumesc.Deci functioneza.Am tot dat telefon prin zona pe acolo, te demoralizeza cei cu pensiunile.Unii nici nu au auzit ca mai exista acel teleferic.Dar ma rog, daca s-a modernizat conform articolului in 2011, inseamna ca functioneaza.
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Vin 25 Noi 2016, 10:28

Un filmulet de prezentare a funicularului din Hong Kong:

Filmulet funicular Hong Kong
Sus In jos
LanceR
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 6354
Varsta : 50
Localizare : NordulBucurestiului
Reputatie : 8784
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Funiculare   Mier 30 Noi 2016, 21:26

[quote="Semafor"]Dar acesta nu e singurul in Romania. A mai aparut unul la Cetatea Rasnov:

Funicular Cetatea Rasnov


iata-l





si denumirea oficiala

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Lun 05 Dec 2016, 20:06

Great Orme Tramway
 Great Orme Tramway, este un tramvai tras de un cablu pe o linie cu ecartamentul de 1067 mm în Llandudno, localitate din nordul Țării Galilor.Funcționează în fiecare an, sezonier ,de la sfârșitul lui martie până la sfârșitul lui octombrie, el transportă pasageri de la stația Llandudno  Victoria până la stația Vârful Great Orme. Din 1932 a fost cunoscut sub numele de Great Orme Railway, revenind la numele său original în 1977.
Acesta este singurul tramvai de stradă acționat de cablu din Marea Britanie si unul din  cele câteva care au supravețuit în lume ,funcționarea sa fiind  asigurată de administrația locală. Linia tramvaiului este formată din două secțiuni, fiecare secțiune având câte un funicular independent iar pasagerii schimbă vagoanele în stația de la jumătatea traseului.În timp ce tramvaiele din secțiunea de sus rulează pe șine ca majoritatea funicularelor ,în partea de jos ele rulează pe stradă, total neobișnuit pentru un funicular.
Dacă secțiunea în care tramvaiul rulează pe stradă se aseamănă cu binecunoscutul sistem din San Francisco, funcționarea sa este destul de diferită in secțiunea în care vagoanele sunt legate permanent de cablu după principiul funicularului, fiind oprite și pornite prin oprirea și pornirea cablului, spre deosebire de San Francisco unde vagoanele sunt atașate sau detașate cablului care rulează continuu. Ca atare pe această secțiune se apropie  mai mult de  funicularele  de stradă ale Lisabonei; Gloria, Bica si Lavra.
Istoric
Autorizația de construcție pentru Great Orme Tramway a fost acordată printr-un act din 1898, iar construcția a început în 1901.Linia de tramvai a fost deschisă în două etape: pe secțiunea de jos la 31 iulie 1902 și pe cea de sus, la 8 iulie 1903.Cladirea în care erau instalate motoarele, se afla la jumătatea distanței dintre cele două secțiuni, ele fiind acționate de aburul produs de cazane alimentate cu cocs. Comunicația intre casa motoarelor si tramvaie era asigurată printr-un sistem de telegraf care funcționa printr-un fir aerian pe care glisau bratele cu troleu de pe vagoane.
Linia a fost prevazută initial cu șapte vagoane, trei numerotate de la 1 la 3 și patru vagoane numerotate de la 4 la 7.Vagoanele de pasageri au fost denumite după câte un sfânt creștin local din Țara Galilor și sunt încă în funcțiune.Vagoanele de marfă erau folosite la transportul mărfurilor și coletelor, așa cum era stipulat in Ordinul Parlamentar original al tramvaielor, dar ele au fost retrase din serviciu pe la 1911. Vagoanele de transport marfă erau folosite și pentru transportul sicrielor la înmormantările de la biserica de pe Great Orme.Au existat două metode de utilizare a vagoanelor de marfă – acestea puteau fi introduse în fata unui tramvai pentru pasageri si împinse în sus pe pantă,sau cablul putea fi detașat de la tramvaiul pentru pasageri si atașat unui tramvai pentru transport marfă, care ducea vagonul până sus. Toate cele șapte tramvaie au fost dotate cu dispozitive de cuplare care ar fi permis tramvaielor de pasageri să tracteze vagoane de marfă, dar nu exista nici o dovadă că acest fel de operațiune ar fi avut loc  vreodată.
În 1930 pe linie s-a produs un accident grav urmat de dificultați financiare consecutive, având ca rezultat vânzarea liniei în 1935, către compania Great Orme Railway. În 1949, Llandudno Urban District Council și-a exercitat puterea acordată prin actul original al Parlamentului, pentru a cumpăra linia. Proprietatea asupra liniei a trecut de la Aberconwy Borough Council la Conwy County Borough Council având ca urmare reorganizarea administrației publice locale.
Motorul cu abur original a fost inlocuit  în 1958 de motoare electrice. În 1977, linia a revenit la numele de Great Orme Railway, nume pe care la purtat înainte de vânzarea acesteia din 1935. Între 1999 și 2001, linia a primit 1 milion de lire fonduri de finanțare de la Uniunea Europeană, împreuna cu încă 1 milion de lire din fondul Loteriei Patrimoniului la care s-au adaugat si fonduri de la actualul său proprietar.Ca urmare în 2001, întreaga stație de la jumătatea drumului, sala de control și a instalațiilor de putere, au fost complet reconstruite și reechipate.În același timp ,sistemul de comunicare telegrafica cu cabluri aeriene a fost înlocuit printr-un sistem de comunicare cu buclă de inducție .
Operarea
Traseul
Tramvaiul are trei opriri principale, stația de jos numită Llandudno Victoria dupa hotelul ce a existat pe locul ei, stația de la jumatatea traseului numita La Jumătate și stația de sus numită Vârful Great Orme .Pasagerii trebuie să schimbe tramvaiele la stația de la jumataea drumului unde cele două secțiuni ale funicularului,superioară si inferioară, sunt fizic separate.Cele două secțiuni funcționează independent cu câte două vagoane pe fiecare secțiune.Dacă un vagon este ascendent celălalt coboară, ele trecând unul pe lângă celălat în buclele situate la mijlocul fiecarei secțiuni.
Pe sectiunea inferioară, linia este amplasată pe străzile publice sau pe lângă ele, având  declivitatea maxima de 26%.Calea ferată de-a lungul acestei secțiuni este prevazută în partea centrală  cu o șină cu șanț, sub suprafața drumului, prin care trece cablul de antrenare. Calea ferată a secțiunii de jos este simplă, iar cea a secțiunii de sus este dublă cu bucla de trecere încadrată în calea dublă. Prin contrast, secțiunea superioară este mai puțin abruptă, cu o pantă maximă de 10%. Calea ferată este montată aici, pe traverse fixate în macadam iar cablul se desfășoară între șine – ceea ce este normal la majoritatea funicularelor. Calea ferată a secțiuni inferioare, este simplă în afară de o scurtă porțiune, prevazută cu o buclă de trecere, formată din cale ferată dublă, echipată cu puncte de schimbare a direcției, acționate la trecerea vagoanelor. Șina centrală este prevăzută cu un canal longitudinal pentru rularea cablului.
Stațiile
La Great Orme Tramway, stațiile reprezintă totalitatea punctelor fixe de îmbarcare debarcare (nu stații de tramvai).Trei sunt în prezent stațiile utilizate în mod regulat: Llandudno Victoria, La Jumătate și Vârful Great Orme. Alte trei stații unde se oprea la cerere, care sunt în prezent dezafectate, se numeau:  Black Gate, Ty’n-y- Coed și Killen’s Hill.
Pe lângă faptul că stația de la jumatatea drumului este punctul în care pasagerii schimbă tramvaiele, aici este și centrul de control pentru toată linia. Motoarele electrice care acționează cablurile ce propulsează vagoanele, sunt situate în clădirea centrală a stației, așa cum tot aici, sunt și oamenii care controlează troliul.Tot de aici se realizează sincronizarea celor două secțiuni. Pentru  functionarea tramvaielor atât pe secțiunea de sus cât și pe cea inferioară, există câte două cabluri care transportă fiecare vagon către stația de La Jumătate.Deoarece la secțiunea superioară, acționarea se realizează din partea de jos a acesteia, este nevoie de un al treilea cablu, conectat la cele doua vagoane, care trece peste un scripete de la stația Vârful Great Orme. Stația de La Jumătate este de asemenea și depoul unde  mecanicii au acces la tramvaiele de pe ambele secțiuni, atât  superioara cât și inferioară. Mecanicii din depou au facilități pentru verificarea și întreținerea tramvaielor, inclusiv canale pentru inspecție. Deși publicul nu are acces în depou, în ambele capete ale acestuia, se poate urmări de către pasageri, printr-un geam, verificarea vagoanelor în timpul schimbării tramvaielor între cele două secțiuni.Linia este supravegheată de doi controlori de troliu, câte unul pe fiecare secțiune, care supraveghează viteza si sensul de rotație pentru fiecare cablu și implicit vagoanele atașate de acestea. Aceștia sunt asistați de însoțitorii de pe fiecare vagon, care comunică cu controlorii de troliu folosind un sistem radio cu buclă de inducție. Înainte de introducerea acestui sistem radio, mesajele erau transmise folosind o rețea de telegraf cu fir aerian pe care alunecau brațele cu troleu de pe fiecare tramvai.Deși rețeua aeriană de telegraf a fost eliminată, tramvaiele încă mai au montate bratele cu troleu.
Flota
Linia de tramvai funcționează încă cu vehicule originale, datând de la deschiderea liniei.
...................................................................

Sursa:   https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Orme_Tramway


Cateva imagini:
Tramvaiul nr.4 în coborâre

Tramvaiul 7 în 1968 pe secțiunea superioară

Stația Llandudno Victoria

Tramvaiul 4 în coborâre pe secțiunea inferioară

Detaliu cablu pe secțiunea inferioară la bucla de trecere

Stația La Jumătate

Vagoane trecând unul pe lângă celălalt  în bucla superioară

Stația Vârful Great Orme
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Mier 07 Dec 2016, 11:04

Si cateva filmulete:





Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Vin 09 Dec 2016, 19:29

Imagini personale cu Funicularul Siklo din Budapesta din anul 1988





Biletul de atunci pentru acest funicular

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Lun 12 Dec 2016, 19:45

Funicularul de pe Vezuviu

Funicularul de pe Vezuviu a fost unicul funicular din lume care la sfârșitul sec.al  XIX -lea a funcționat  pe un vulcan activ.

Date istorice

De la inaugurare  până la gestionarea Cook

În jurul anului 1870, finanțistul Ernest Emmanuel Oblieght, a avut idea de a construi un funicular pe muntele Vezuviu.În 1878 a obținut acordarea terenurilor și concesionarea acestora pe de 30 de ani.Proiectul, elaborat de inginerul Oliveri, prevedea două linii în lungul carora se deplasau mai multe vagonete în greutate de 5000 kg fiecare, trase de cabluri de oțel acționate de o mașină cu abur de 45CP. Costul lucrărilor, finalizate în 1880, s-au ridicat la 435.000 de lire italiene.Pe 25 mai, înainte de inaugurarea oficială, s-a  întrunit la Napoli, Comisia pentru testarea funicularului iar pe 6 iunie pe la ora 5 p.m. a fost inaugurat funicularul de pe Vezuviu. La festivitate a participat senatorul Piedimonte, președintele companiei care operează linia, primarul din Resina și primarul din Napoli. La data de 10 iunie, funicularul sub conducerea lui Enrico Treiber, a fost deschis pentru public, începând-uși serviciul regulat.
În 1886, Oblieght, în dificultate financiară a dat funicularul unei societăți anonime feroviare franceze, numită Funicularul de pe Vezuviu, care după doi ani, îl vinde  firmei britanice Thomas Cook & Son.Odata cu apariția noii companii s-a trecut la reînnoirea materialului rulant dar succesul a fost limitat, din cauza accesului dificil la funicular dinspre Napoli și șantajului realizat de ghizii locali care au incendiat o stație, au tăiat un cablu și au împins în râpă un vagonet. John Mason Cook, care a succedat tatălui său Thomas care a murit în 1892, a ajuns la un acord cu ghizii privind sumele datorate pentru fiecare pasager.

Prima jumătate a secolului XX

Noua cale ferată ușoară dotată pe o porțiune cu cremalieră, construită în 1903 pe tronsonul Pugliano(Resina)- San Vito –Observatorul – Vezuviu (Stația de jos), a contribuit la dublarea numărului de turiști transportați la crater, datorită apropierii  stației de pornire cu stația Resina de pe calea ferată Napoli – Pompei – Poggiomarino.
Acest lucru a determinat compania, să demoleze vechea instalație și să construiască un nou funicular mai funcțional, cu motoare electrice care să înlocuiască motorul cu abur invechit cu costuri mai mari, cu o singură cale ferată cu dublare la jumătatea traseului (în loc de monorai) și de asemeni intrarea în serviciu a noilor vagoane mai spațioase. Linia astfel reconstruită și-a început activitatea în septembrie 1904.
Dar înflorirea tehnologiei de la început de secol, a fost umbrită de o eupție extraordinară, cea din 1906. Pe 7 și 8 aprilie, stațiile inferioară și superioară, echipamentele, utilajele, două vagoane ale funicularului, totul a fost îngropat sub un strat gros de cenușă de 20-30 m.
La puțin timp, stricăciunile produse căii ferate electrice au fost reparate iar în anul 1909 lucrările efectuate de inginerul Enrico Treiber la noul funicular au ajuns la final.O alunecare de teren a avut loc la 12 martie 1911  la stația de sus, provocând o nouă întrerupere a funicularului care s-a redeschis pe 03 februarie 1912 , după mutarea stației de sus cu 80 de metri.
În 1927 Cook a cedat concesiunea de cale ferată și funicular Vezuviu, unei societății anonime italiene, societate controlată tot de Cook. Instalația a rămas în funcțiune până în 1944, când vulcanul Vezuviu s-a cutremurat din nou.Funicularul a trecut sub controlul aliaților din 1943, dar a suferit daune de nereparat, nemai putând fi reconstruit.

De la al doilea război mondial la inchiderea finală

După război Grupul Thomas Cook, a vândut instalația care a supravețuit, către S.F.S.M. (Calea ferată secundară Meridională S.A.) care a rămas în funcțiune până în 1947. SFSM (azi Circumvezuviana) pentru a gestiona mai bine afacerea, a creat Societatea feroviară a funicularului Vezuviu, iar în 1953 funicularul a fost înlocuit cu un telescaun mai modern.
Între 1947 și 1961 instalația a transportat regulat pe vârful Vezuviu circa o mie de persoane zilnic. La 31 mai 1961 Compania feroviară a funicularului Vezuviu și-a schimbat denumirea în Telescaunul și Linia de Autobuze Vezuviu (S.p.A) controlată în continuare de Circumvezuviana.
De-a lungul timpului, telescaunul a devenit impropriu transportului de turiști, fiind de multe ori inutilizabil din cauza vântului care legăna în mod periculos scaunele sale și fiind incapabil de a transporta simultan un număr tot mai mare de grupuri, pentru care era mai ușoară deplasarea pe strada asfaltată până la parcarea de la cota 1000.
In 1984 din motivele menționate mai sus, telescaunul a fost oprit pentru totdeauna. Între 1953 și 1984 instalația a transportat aproape o sută de mii de persoane pe an, din care mai mult de jumătate provenite din lumea întreagă.

Mit și cântec

Funicularul a inspirat pe unii artiști ai vremii să scrie canțoneta napoletană Funiculi funicula, devenită celebră în întreaga lume. Luigi Denza, director al Consrvatorului Muzical din Londra, a fost în vara anului 1880 la Castellamare di Stabia unde și-a petrecut vacanța, a scris muzica. În același hotel se afla și jurnalistul napoletan, Peppino Turco, venit aici din motive de sănătate, care a scris versurile. Piesa publicată în același an de Ricordi, a avut un succes enorm,încât Richard Strauss avea să includă piesa în repertoriul simfoniilor sale din Italia.

Perspective asupra funicularului.

În 1989 regiunea Campania l-a angajat pe Nicola Pagliara  pentru un proiect de restaurare a funicularului, care să beneficieze de fondurile obținute în timpul Campionatului mondial de fotbal-Italia 1990. Odata proiectul terminat și obținerea autorizațiilor,  s-a trecut la achiziționarea vagoanelor.Între timp, un grup de ecologiști a deschis un proces pentru a solicita suspendarea lucrărilor.Pe perioada câtorva ani nu s-a ajuns la nici o înțelegere. Cei care sunt în favoarea proiectului, cred că redeschiderea funicularului ar da un impuls mai mare turismului și ar reduce emisiile poluante ale vehicolelor cu benzina utilizate pentru transportul persoanelor în prezent. Criticii, pe de altă parte, cred ca structura funicularului ar perturba echilibrul ecologic deja precar în Parcul Național Vezuviu și că administrația ar trebui să rezolve mai întâi și alte probleme legate de abuzuri.

Traseul

Stația din vale: Eremo (Hotel restaurant)
Stația de sus: Crater
Timpul de parcurs: 8 minute
Lungimea: 807 m
Diferența de nivel: 421,5 m

Sursa: https://it.wikipedia.org/wiki/Funicolare_vesuviana
 
Cateva imagini:

Funicularele de pe Vezuviu-imagine stereo de la 1900

Linia funicularului de pe Vezuviu

Interesant este ca pe vagonetele din fotografie scrie Etna deși ele funcționau pe Vezuviu.
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Mar 13 Dec 2016, 10:52

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Mar 13 Dec 2016, 12:23

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Mar 20 Dec 2016, 22:47

Funicularul Schlossberg din Graz

Funicularul Schlossberg (în engleză: Calea ferată Dealul Castelului) este un funicular feroviar în orașul austriac Graz. El conectează centrul orașului cu Schlossberg, un deal unde se păstrează ruinele unei cetăți , și de unde se poate vedea o imagine panoramică a orașului.
Funicularul Schlossberg nu trebuie confundat cu liftul Schlossberg, un lift vertical care face legătura dintre Schlossberg și sistemul de tunele de sub deal, datorită faptului că ambele se află în centrul orașului.

Istoric

Actualul funicular Schlossberg nu a fost prima linie de pe această colină,documente scrise arată ca prima linie  a fost realizată pentru transportul materialelor de construcție pentru fortificații între 1528 și 1595.
După ce armata a parasit fortăreța în 1856, au început discuțiile cu privire la modalitățile de a face colina mai accesibilă, iar în anul 1893, a început construcția liniei actuale.
În 1894 linia a fost deschisă, utilizând un motor cu abur pentru tragerea cablului și o șină cu bare tip Riggenbach pentru frânare. Sistemul de transport a fost mai neobișnuit prin aceea că motorul cu abur de 40 CP era amplasat la stația superioară,iar cazanul care producea aburul  a fost amplasat la stația de jos, legatura dintre motor și cazan făcându-se prin două conducte de abur.
Linia a fost adaptată la tracțiunea electrică în iarna lui 1899/1900, fiind utilizat curentul furnizat pentru sistemul de tramvaie din Graz, după un proiect folosit la funicularul San Salvatore din Lugano, Elveția.Cam în aceeași perioadă. Linia a fost trecută din proprietatea privată în proprietatea orașului Graz.
Între 1960/1961, linia a fost modernizată, ambele stații fiind complet reconstruite. Vagoanele originale care au fost înlocuite, au fost duse la Muzeul de Tramvaie din Graz și la Muzeul Tehnic din Viena.
În anul 2000, a fost costruit liftul Schlossberg, pentru a oferi o rută alternativă între oraș și colină, pentru a crește farmecul orașului ce avea să devină Capitală Culturală Europeană în 2003. În 2004, funicularul Schlossberg a fost din nou modernizat, ambele vagoane fiind înlocuite și ambele stații reconstruite la un preț de 2,5 milioane euro.Noile vagoane au fost proiectate în cooperare cu Fachhochschule fur Industrial Design,având acoperișuri de sticlă, pentru a permite pasagerilor să admire priveliștea orașului.

Operarea

Linia este exploatată de Holding Graz care deține și rețeaua de tramvaie a orașului.Aceasta funcționează între orele 09.00 și miezul nopții, șapte zile pe săptămână, cu funcționare prelungită până la ora 02.00 a zilei următoare, de joi până sâmbătă.
Linia are următorii parametri:
- Lungimea liniei = 201 metri
- Ecartamentul = 1000mm
- Înclinarea maxima = 60%

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Schlossbergbahn_(Graz)

Cateva imagini:

Funicularul Schlossberg din Graz

Vagon original la 1900

Vagoane din a II-a generație la Muzeul tramvaiului din Graz

Vagonul cu acoperiș de sticlă

Bucla de trecere

Alte frumoase imagini prezentate de colegul Corvin pe acest forum:

http://www.forumtrenuri.com/t4935-schlossbergbahn-graz
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Sam 31 Dec 2016, 15:03

Funicularul Hungerburgbahn

Hungerburgbahn este un funicular feroviar hibrid din Innsbruk, Austria, care leagă districtul Hungerburg cu centrul orașului. A fost deschis la data de 1 decembrie 2007 și are patru stații:

- Congress (stație subterană)
- Lowenhaus
- Alpenzoo
- Hungerburg
Stațiile au fost proiectate de arhitecta Zaha Hadid

Date tehnice:
- Lungimea: 1838 m;
- Stația de sus: 857 m altitudine;
- Diferența de nivel: 288 m;
- Durata călătoriei: 08,10 min;
- Viteza: 10 m/s;
- Capacitatea de transport: 130 persoane;
- Capacitatea sistemului: 1200 pers./h;
- Constructor: Leitner Ropeways.

Primul funicular Hungerburgbahn

Actualul Hungerburgbahn a înlocuit un funicular cu același nume, care a funcționat pe un alt traseu, între 1906 – 2005. Lungimea traseului era de 839 m cu o diferență de nivel de 287 m. Stația de jos se afla în districtul Saggen.

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Hungerburgbahn

Câteva imagini:

Stația Congress

Podul peste Inn

Stația Lowenhaus

Stația Alpenzoo

Stația Hungerburg

Vechiul funicular

Noul funicular

Și doua filmulețe:





Ambele filmulete sunt interesante. Cred ca e cel mai modern funicular de acest gen.
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Sam 31 Dec 2016, 15:24



Ultima editare efectuata de catre Semafor in Sam 31 Dec 2016, 15:34, editata de 1 ori
Sus In jos
ciprian71



Numarul mesajelor : 1316
Varsta : 46
Localizare : BUCURESTI
Reputatie : 1788
Data de inscriere : 19/07/2016

MesajSubiect: Funiculare   Sam 31 Dec 2016, 15:32

Multumim pentru sugestie.Bani sa avem.De ajund este poate cel mai facil.Cu IR.346 + RJ.162.Se ajunge la pranz, cazare in apropiere, si a doua zi gata de drum pe munte.
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member
avatar

Numarul mesajelor : 1103
Varsta : 61
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 4067
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Funiculare   Sam 07 Ian 2017, 18:34

Tramvaiul hibrid Trieste-Opicina

Tramvaiul Trieste –Opicina este un neobișnuit hibrid, între tramvai și funicular din orașul Trieste, Italia. Linia acestui tramvai leagă Piața Oberdan aflată la marginea de nord a orașului cu localitatea Villa Opicina, de pe una din colinele înconjurătoare. Din noiembrie 2016 circulația tramvaiului este oprită datorită unui accident petrecut în luna august iar pe traseul lui circulă acum un autobuz. Se așteaptă reluarea circulației tramvaiului la începutul anului 2017.
Pe cea mai mare parte a traseului, acesta funcționează ca un tramvai convențional, acționat electric, rulând și pe stradă și pe traseu rezervat tramvaielor. Pe cel mai abrupt sector al liniei, între Piața Scorcola și Vârful Scorcola, tramvaiele sunt împinse în sus sau frânate la coborârea pantei de o pereche de vehicule acționate de cablu, pe principiul funicularului.
Linia face parte din rețeaua de transport public a orașului Trieste și este a doua linie  din sistemul acestei companii de transport.Tramvaiele circulă zilnic cu o frecvență de 20 de minute, începând de la ora 07.00 dimineața și până seara la ora 20.00.

Istoric

Cu toate că încă din 1857,  Societatea feroviară austriacă de sud , avea o gară pentru localitatea Villa Opicina,  situată la oarecare distanță de aceasta ,dar datorită topografiei locale, linia ferată era forțată să facă un ocol de 32 km între Opicina și Trieste. Ca urmare, au fost promovate diverse proiecte pentru a lega cele două localități mai direct, rezultând în cele din urmă, construcția liniei de tramvai Opicina, de către - Societa Anonima delle Piccole Ferrovie di Trieste.
Linia a fost deschisă în 1902 și din construcție, a fost inclusă o porțiune de cale ferată cu cremalieră, între Piața Scorcola și Vârful Scorcola. Tramvaiele convenționale aveau patru roti funcționând la fel cu cele din toată lumea, fiind asistate pe porțiunea dificilă de trei mici locomotive cu roti dințate. În 1906 linia a fost extinsă la capătul său superior din Villa Opicina, cu 1,2 km, până la stația Villa Opicina.

Ca un hibrid între funicular și tramvai

În 1928 trosonul de cale ferată cu cremalieră a fost înlocuit cu un tronson de funicular, iar locomotivele pentru cremalieră, cu vehicule acționate de cablu. Cu toate acestea, tramvaiele originale cu patru roti au continuat să funcționeze până în 1935, când au fost înlocuite de tramvaie noi, cu boghiuri.Extensia până la stația Villa Opicina a fost închisă în 1938.După aproape 60 de ani de proprietate privată, linia a fost preluată de municipalitatea din Trieste în 1961.
Linia a fost modernizată de mai multe ori de-a lungul anilor, cel mai recent între 2005 -2006 și 2012 – 2014. Cu toate acestea, încă mai folosește patru din cele cinci tramvaie construite în 1935, completate cu două vagoane similare, construite în 1942. Două dintre vagoanele originale cu patru roti, au supravețuit și le putem vedea ocazional în funcțiune la muzeul tramvaielor. Vehiculele fără pilot, acționate de cabluri au fost introduse în circulație la modernizarea din  2005-2006 și sunt comandate de la distanță de conducătorii tramvaielor.
La 16 august 2016, tramvaiele 404 și 405, au fost implicate într-o coliziune, la bucla de trecere da la Conconello la partea de sus a traseului.Ambele vagoane au fost grav avariate, iat opt pasageri si ambii conducători ai tramvaielor au fost răniți, șase dintre aceștia necesitând tratament spitalicesc. Cu doar trei vagoane în stare de funcționare, circulația pe această linie a fost întreruptă fiind înlocuită cu o linie de autobuz.Se așteaptă redschiderea circulației la începutul anului 2017.

Traseul

Descriere

Linia are o lungime totală de 5.2 km și urcă de la 3m deasupra nivelului mării în Trieste, până la altitudinea de 329 m în Opicina. Are ecartamentul de 1000 mm și este o cale ferată simplă cu 11 stații și patru bucle de trecere.Stația terminus de la Piața Oberdan are cale ferată dublă din care doar un fir este utilizat în mod normal.Între Piața Oberdan și Piața Scorcola pe o porțiune de aproximativ 400 m, linia de tramvai este amplasată pe stradă de-a lungul –Via Martiri della Liberta, într-o zonă urbană construită.
De la Piața Scorcola până la Vârful Scorcola pe o distanță de 869 m pe secțiunea de funicular se circulă pe o porțiune destinată doar liniei de tramvai.Secțiunea pe care tramvaiele sunt acționate de cablu are o lungime de 799 m, cu o diferență de nivel de 160 m si un gradient maxim de 26%. La piciorul pantei linia de tramvai are un ciot scurt care permite parcarea vehiculului acționat de cablu, în afara traseului circulabil.La mijlocul secțiunii de funicular, la Romagna ,exista o buclă de trecere utlizată in mod normal la circulația tramvaielor unul pe lângă celălalt. În timp ce de jos până la bucla de trecere este o linie simplă, de aici până la Vârful Scorcola este o linie dublă cu distanță foarte mică între cele două linii, permițând doar circulația pe un singur sens a tramvaielor.
Pe porțiunea de la Vârful Scorcola până la Villa Opicina linia este amplasată pe șosea sau pe un drum rural privat.Există trei bucle de trecere pe această porțiune, din care numai cea de la Conconello este utilizată în mod frecvent, iar buclele suplimentare de la Cologna Campo Sportivo și Campo Romano sunt utilizate atunci când se foloseste un numar mai mare de tramvaie. Stația terminus Villa Opicina este un depou care conține un grup de 5 linii de garare.

Stațiile

De la Trieste până la capătul liniei există următoarele stații: Piața Oberdan(terminus); Piața Scorcola; SantAnastasio; Romagna; Vârful Scorcola; Cologna Campo Sportivo; Cologna Chiesetta; Conconello; Banne; Obelisco; Campo Romano; Via Nazionale; Villa Opicina (terminus).

Materialul rulant

Tramvaie

Pe linie circulă șase tramvaie electrice cu patru osii, carosate, numerotate cu numerele 401 – 402 și 404 – 407. Vagoanele 401 – 405 au fost construite în 1935 de Officine Meccaniche Stanga cu componenete electrice de la Tecnomasio Italiano Brown Boveri. Vagoanele 406-407 au fost construite în 1942 de aceleași companii, după un proiect similar, cu mențiunea că perioada războiului a adus diferențe față de modelul de bază, la interior și la detaliile ferestrelor.Vagonul 403 a fost ulterior distrus într-un accident.
Tramvaiele sunt alimentate cu o tensiune continuă de 550 volți, printr-un fir aerian. Fiecare vagon are 13,7 m lungime, 2,5 m lățime și 3,45 m înălțime, au 50 de locuri pe scaune și o capacitatea  totală de transport de 120 de pasageri.Ele au patru motoare de 25 kw, care dezvoltă o viteză maximă de 35 km/h permițând frânarea reostatică, având în plus frâne cu aer comprimat, frâne de cale electro-magnetice și frâne de mână.
Două din tramvaiele originale cu patru roți și caroserie de lemn, încă mai există.Tramvaiul original nr. 1 a fost construit în 1902 la Graz în Austria de Grazer Waggonfabrik cu componentele electrice de la Osterreichische Union – Elektrizitatsgesellschaft.La sosirea tarmvaielor 401 – 407, a fost transformat în tramvai de lucru și a primit numărul 411.În 1922 a fost restaurat și poate fi văzut ocazional ca un tramvai de muzeu.Tramvaiul nr. 6 a supravețuit de asemenea, a fost restaurat  și expus în Muzeul feroviar din gara Trieste Campo Marzio.

Vehicule acționate de cablu

Pe tronsonul de funicular al liniei, tramvaiele sunt împinse în sus sau frânate la coborâre de vehiculele acționate de cablu, cunoscute sub numele vehicule de asistență tehnică acționate de cabluri sau în italiană, - carro scudo (vagon –scut).Aceste vehicule sunt permanent fixate de cablul de acționare. Ele nu sunt cuplate cu tramvaiele; gravitația asigura legatura dintre capătul inferior al tramvaielor cu capătul superior al vehiculului acționat de cablu. Au existat trei generații de vehicule acționate de cablu pe această linie.
Prima generație de vehicule acționate de cablu a fost introdusă în 1928 și au avut lungimea corpului de 4,7m, în formă de cutie.Aceste vehicule au fost înlocuite în 1978 cu două vehicule noi, numerotate cu 1 și 2.Acestea aveau un aspect foarte diferit, având doar o cabină scurtă în centrul șasiului cu lungime ade 4,98 m. Primele două generații de vehicule acționate de cablu erau manipulate de propriul lor conducător, separat de conducatorul tramvaiului.
În 2005 a fost introdusă a treia generație de vehicule actionate de cablu fără pilot. Aceste vehicule sunt comandate de la distanță de către conducătorii tramvaielor. Fără a fi nevoie de o cabină pentru a adăposti un coducător de vehicul, aceste noi mijloace de remorcare acționate de cabluri, au un profil scund și prin urmare nu împiedică vizibilitatea coducătorilor de tramvai sau a pasagerilor atunci când tractează tramvaiele.


Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Trieste%E2%80%93Opicina_tramway

Câteva imagini:

Tram di Opicina

Harta liniei de tramvai Trieste- Opicina

Tramvaiul nr.1 în depoul Villa Opicina

A doua generație de vehicule acționate de cablu

Tramvaiul 402 în stația terminus Piața Oberdan

Stația Vârful Scorcola

Tramvaiul 401 în stația Obelisco

Tramvaiul 407 în piața Oberdan

Interiorul tramvaiului de lucru

Ultima generație de vehicule acționate de cablu

Și câteva filmulețe:







Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Funiculare   

Sus In jos
 

Funiculare

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Primele funiculare in Romania
» Funiculare
Pagina 2 din 3Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: DISCUTII LIBERE-