Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia
Bine aži venit pe Forumul pasionažilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veži gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 CFF Margina - Poieni

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
cristirimer



Numarul mesajelor : 11
Varsta : 54
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 1765
Data de inscriere : 16/02/2012

MesajSubiect: CFF Margina - Poieni   Joi 21 Apr 2016, 20:03

Calea ferata de la Margina cu ecartament de 760 mm a fost construita īn anul 1911 īn mai multe etape. Prima etapa a fost necesara pentru a rezolva transportul de lemn la fabrica de otet, care a fost īnfiintata īn anul 1910. Aceasta fabrica producea si īn anul 2003 otet de fermentatie, dupa o tehnologie austriaca Frings. Zona aceasta a fost aleasa din mai multe considerente. Īn primul rānd, fabrica avea acces la calea ferata cu ecartament normal Ilia - Iam - Iasenovo. Tot pe acolo trece si drumul de legatura īntre Ardeal si Banat precum si drumul transalpin Margina - Luncani - Rusca Montana. Toate aceste cai de comunicatie permiteau trimiterea otetului īn toate statele europene īn timp real.
Comuna Margina este amintita īn cāteva documente īnca din anul 1300 si este atestata documentar īn anul 1365, ca resedinta de district valah. Cetatea este cucerita īn anul 1658 de catre turci si ramāne sub ocupatia otomana pāna la retragerea totala a turcilor,  ocupatie care nu prea lasa urme pozitive īn cultura, constructii sau economie. Īn anul 1737 se construieste biserica din Margina cu mult mai tārziu decāt bisericile din Sintesti (1511), Breazova (1596), Costeiu de Sus (1548), Grosi (1508), Zorani (1507) si Nemesesti (1424).
Īn anul 1848 si 1849 trece prin Luncani generalul Bem care īsi exprima neutralitatea īn ceea ce priveste bisericile ortodoxe din zona. De asemenea au mai trecut Kossuth Lajos, Szecheny, Istvan, Kmety, Dembinsky. Acestia erau īn Poieni īn data de 17-18 august 1848.
Pe un deal din apropierea satului Poieni īsi avea casa de odihna Mareasa (de la Maria Sa) Leopoldina, nasa copiilor lui Franz Josef. Aceasta venea īn fiecare an, pentru o perioada de trei luni pentru a-si petrece vara īn aceasta frumoasa zona. Ea a fost si proprietara padurilor din zona. A tinut foarte mult la oamenii din zona, chiar daca au fost romāni. Fiul ei care a murit īntr-un duel, pentru salvarea onoarei unei romānce, a fost īnmormāntat īntr-o cripta la iesirea din satul Poieni, lānga calea ferata.. Si acum se vad ruinele castelului si ale criptei (cripta este īntr-o stare buna de conservare!).
Zona se dezvolta dupa terminarea drumului spre Luncani īn 1858 cānd īn zona se dezvolta prelucrarea fierului. Īn 1865 aici se produceau 1400 t fonta alba si pestrita, care era transportata peste munte la Otelul Rosu-Ferdinand.
Tot īn Valea Bega Luncani se dezvolta producerea si prelucrarea sticlei la īnceput īn cāteva cuptoare mici, apoi la marea fabrica de la Tomesti care este cea mai veche fabrica de producere si prelucrare sticla din Europa.
Calea ferata se construieste din punctul Cheia spre Margina. A fost proiectata sa transporte atāt lemn cāt si pasageri. A fost folosita si la transportul local de animale, fān si materiale de constructie. A avut urmatoarele statii:
•  Margina, unde era depoul de locomotive, atelier de īntretinere si depozite de material lemnos.
•  Pietroasa la Km 15 si altitudine 279 m
•  Crivina la Km 21si altitudine 305 m

sursa: https://mocanitahunedoara.wordpress.com/2010/08/01/cff-margina/
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 3641
Reputatie : 4627
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: CFF Margina - Poieni   Joi 21 Apr 2016, 20:27

Calea ferata Ilia-Jamu Mare -Virset.
Sus In jos
cristirimer



Numarul mesajelor : 11
Varsta : 54
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 1765
Data de inscriere : 16/02/2012

MesajSubiect: Re: CFF Margina - Poieni   Joi 21 Apr 2016, 20:43

Da, asa era atunci, linia Lugoj - Buzias - Gataia - Jamu Mare (actuala linie 916 din reteaua CFR) se continua peste granita actuala a Romaniei pana la Varset, unde se unea cu linia care vine din Timisoara, prin Stamora Moravita. Insa la acea data probabil ca era folosita mai mult linia prin Gataia - Berzovia - Oravita si de acolo pe „vechea” linie (prima de pe teritoriul actual al Romaniei) Oravita - Iam - Iasenovo - Bela Crkva (Biserica Alba) - Bazias.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: CFF Margina - Poieni   Astazi la 08:49

Sus In jos
 

CFF Margina - Poieni

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» CFF Margina - Poieni
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia :: MAGISTRALELE DIN ROMANIA :: M 200-