Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia
Bine aži venit pe Forumul pasionažilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veži gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 ALCO FA, o poveste de 7 decenii

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
cata



Numarul mesajelor : 277
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2854
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Vin Ian 22, 2016 3:42 pm

Cred ca toti le stim din filme. Anul acesta aceste masini implinesc 7 decenii de cand au aparut pe linii, demonstrand impreuna cu F -urile concurentei, suprematia conceptului diesel-electric in fata regelui abur. ALCO FA, simplitate anilor '40 sau masinile care au schimbat definitiv peisajul feroviar pe toate continentele.

Plecam de la capota si desenul inconfundabil devenit "brand" pentru multi ani. "Vinovata"...divizia de design a GE. Interesant e ca GE a fost cel interesat ca masinile consortiului ALCO si GE sa se distinga printr-un desen...altfel. Omul din fata plansei: Raymond E. Patten, un designer industrial specializat in ... electrocasnice. In mod evident Patten a reusit, la 7 decenii distanta silueta ALCO este inconfundabila, fie in State, America de Sud, Australia, Spania, Grecia...sau mai stiu eu unde li s-au mai invartit rotile.



Primul FA, construit in ultima luna a lui 1945 si livrat in 1946 ca si “demonstrator” (din pacate pe la noi nu prea exista conceptual asta, dar hai sa-i zicem popular “mostra”) aici in 23 iunie 1960 cand ajunsese la GM&O (foto Richard Neumiller). Initial masina avea o caseta luminoasa cu numarul si pe cabina (idea a fost abandonata ulterior) si o minunata  streasina pentru scurgerea picaturilor de ploaie, pe care o regasim la cunoscutele PA…. Amplasarea farului central mai jos a permis designerului sa se joace cu formele capotei dandu-i aspectul masiv, agresiv desi aceasta capota ascunde... aproape nimic.



In postul de conducere... In spatele scaunului se vede robinetul de frana. Probabil, pentru cel plecat din fata focarului si cu capul mereu iesit pe geamul lateral in bataia vantului si a fumului, acesta era Raiul...



Austeritatea anilor '40 ( primul exemplar a plecat in probe in 1946) si falsul sentiment de siguranta pe care ti-l da o capota masiva dar ...goala... In capota frontala nu exista decat ventilatia motoarelor de tractiune ale boghiului 1 si un radiator pentru incalzirea cabinei mecanicului.





unde:

11- ventilatie motor tractiune
21- baterii
30- radiator incalzire cabina

Ventilatia motoarelor de tractiune de la boghiul 2 (plasa din stanga) si motorul V12 de 1600CP denumit "poetic" ... 244. Reteta de success a acestor masini (ca si a celor construite de concurenta EMD) era simpla: un motor supraalimentat (cam toate la baza erau motoare de nava din ww2 care isi dovedisera fiablitatea pe marile lumii) un generator electric si restul de elemente auxiliare, dispuse sobru intr-un pragmatism absolut.

Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2361
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4714
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Lun Ian 25, 2016 11:11 am

Un dezavantaj a designului acestor locomotive (tendinta mentinuta si la actualele locomotive diesel-electrice din SUA, Canada, Australia, etc) era faptul ca erau monocabina, necesitānd triunghiuri sau placi de intoarcere in statiile de la capetele de linii.

Din acest punct de vedere, este mult mai practic un design cu doua cabine de conducere (cate una la fiecare capat a locomotivei) si cu motorul diesel+generator, plasat intre cele doua cabine de conducere.
Sus In jos
cata



Numarul mesajelor : 277
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2854
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Lun Ian 25, 2016 2:08 pm

Nu e chiar asa. Initial da, acesta era trendul, monocabina amplasata la un capat. Dar atentie, rar circulau singure, de obicei aveau boostere sau doua unitati A cuplate "fund in fund". Asta cand nu circulau ABBA, adica 4 unitati 2 cu post si 2 boostere. Si totusi vorbim de un desen lansat de EMD in 1936....

Din anii '50 s-a trecut la actualul desen tocmai pentru ca acesta nu are inconvenientul primelor locomotive diesel (cabina la un capat) dar pastreaza avantajul monocabinei !!! Atentie, sa ai doua posturi nu e neaparat un mare avantaj....presupune niste complicatii....

Da, actualul desen nu este la fel de sexy dar permite mecanicului vedere in ambele directii, intr-una chiar foarte buna (acolo unde este capota mica).

la acest tip de desen fac referire care cu diverse variatiuni constituie trendul pe continentul nord american. Si crede-ma, oameni mai practici ca aia nu prea gasesti....


in schita este un GP5....
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2361
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4714
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Lun Ian 25, 2016 2:54 pm

Oare in anii 1964- 1966, cānd cei de la 23 August Bucuresti au ales designul pentru locomotivele LDH romanesti (tot cu o singura cabina si capota mare/capota mica) s-au inspirat din modelul de locomotiva prezentat in fotografia de mai sus ?
Sus In jos
cata



Numarul mesajelor : 277
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2854
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Lun Ian 25, 2016 3:55 pm

Originea LDH-ului caut-o mai aproape de Romania....prin Europa Centrala, pe unde are si niste surate cu care seamana mult...

Cine a inventat primul oul sau gaina...greu de stiut. Am invatat de la un prieten in domeniu ca problemele fiind aceleasi pe toate continentele e posibil sa fi nascut aceiasi idee in mai multe locuri simultan.

Nu stiu azi cine a inventat si folosit primul solutia monocabinei dar pot sa-ti spun cu siguranta ca acest desen este cel mai des intalnit pe continentul nord-american si este folosit masiv inca din anii '50. De fapt nu trebuie sa-ti spun, e suficient sa te uiti pe net.

Studiaza spre exemplu istoria ALCO RS1 (considerata un fel de mama a locomotivelor monocabina) produs dupa 1941, exportat in WW2 si copiat apoi si de URSS (prima locomotive diesel electrica de succes din URSS este de fapt copia fidela a ALCO RS1).
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: ALCO FA, o poveste de 7 decenii   Astazi la 11:44 am

Sus In jos
 

ALCO FA, o poveste de 7 decenii

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» ALCO FA, o poveste de 7 decenii
» Emisiune TVR1/TVR HD - "Gari de poveste"
» Poveste de iarna cu locomotivele cu abur din Resita - ianuarie 2011
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-