Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Motreanu Sorin



Numarul mesajelor : 66
Varsta : 30
Reputatie : 481
Data de inscriere : 26/10/2015

MesajSubiect: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Lun 26 Oct 2015, 03:19

Acum ca tot s-a schimbat ora m-am gandit ca ar fi foarte potrivit sa amintim despre un alt rol de vector de dezvoltare pe care C.F.R.- ul l-a avut,de data aceasta in domeniul orologeriei.
Astel, multe ori atunci cand se schimba ora,fie ca trecem la cea de iarna ori de vara,ne-am obisnuit ca la buletinele de stiri ale televiziuniilor inca sa se mai arate in primul rand aspecte din gari si sa se precizeze cum vor merge trenurile in acea perioada.Poate parea ciudat dar nu sunt altceva decat "radaciniile" a ceea ce a insemnal C.F.R. in acest domeniu.Poate putini stiu dar schimbarea orei este o consecinta directa a istoriei glorioase a C.F.R !

Mai jos voi reda un extras din revista Hystoria unde intr-un articol semnat de Dorin Stanescu in 12.12.2014 se trec in revista aceste momente care arata si pe planul 'orei exacte" rolul Caii Ferate romanesti in modernizarea vietii (pe langa alte multiple roluri de vector de dezvoltare..mai ales sconomica pe care l-a jucat in trecut).


 

Din anul 1894,Caile ferate Romane aderă la convenția meridianului Greenwich, fapt care înseamna adoptarea timpului Europei Orientale (cu două ore înaintea Greenwich-ului). Adoptarea acestui sistem era necesară pentru corelarea legăturilor feroviare internaționale. Acesta este momentul care impulsionează la noi procesul de unificare a orei pe întreg teritoriul intr-o perioada in care căile ferate,poșta si telegraful acopereau în mare parte teritoriul tarii.
 
 Anunțarea orei exacte către C.F.R. se face, începând în toamna lui 1895, printr-o conexiune telegrafică directă între gara Filaret și Institutul Meteorologic. Zilnic, la ora 12:00, de la Institut se comunică ora exactă, care este transmisă apoi prin telegraf la toate stațiile C.F.R. din țară. Ulterior, acest mecanism este adoptat și de poștă și telegraf, dar și de alte instituții ale statului, astfel încât cea mai mare parte a țării are ceasurile reglate după ora Bucureștiului, care devine ora națională. Apariția telefonului simplifică și mai mult procedura pentru Institutul Meteorologic, anunțurile făcându-se în acest mod la 1900.Autoritatiile C.F.R. au reglementat problema măsurării timpului, a folosirii ceasurilor de către lucrătorii săi, printr-o serie de instrucțiuni care prevedeau următoarele:
...orologiile stațiunilor, ceasornicile de buzunar ale personalului [feroviar – n.a.] se vor indrepta după timpul de la București. Pentru ca toate orologiile să aibă mers egal și exact, se vor regula toate zilnic la 12 ore amează după un semnal anume dat prin telegraf după cum prevede instrucția serviciului de telegraf. Telegrafistul, impegatul de mișcare și șeful stației sunt răspunzători de regularea orologiilor stațiunii. Următorul personal este obligat ca în serviciu să poarte totdeauna cu sine un ceasornic bine regulat:
1. șefii și subsefii de statie,
2. impiegații de miscare
3. mecanicii
4. șefii de tren, cond. frânari
5. șefii de manevră și acarii
6. revizorii de vagoane
7. picherii, șefii de echipă, cantonierii, păzitorii de poduri, păzitorii de ace din linii curente și revisorii de cale.
Fiecare șef local va îngriji ca la intrarea în serviciu să fie în posesiunea unui ceasornic bine regulat. Înainte de plecarea din stația de îndrumare a trenurilor sau mașinilor izolate, impiegații de mișcare vor cere a li se arăta ceasornicele de buzunar ale șefului de tren și mecanicului, spre a se convinge că arată timpul just și în caz de diferență vor dispune regularea lor după orologiu lor propriu. În prima stație de oprire a unui tren în urma semnalului orologic, toate ceasornicele personalului de serviciu aflător în acel tren se vor regula dupa orologiul stațiune
i”.(„Tribuna ceferistă”, Iași, an 1, nr. 2, 1 noiembrie 1921)

  Un alt aspect interesant și inovator în care C.F.R. și Institutul Meteorologic au colaborat a fost și acela al încercării de a se impune înlocuirea calendarului iulian (stil vechi) și adoptarea, la 1900, a calendarului gregorian (stil nou). Toate instituțiile de stat sau private care aveau legături frecvente cu Occidentul foloseau concomitent cele două calendare prin indicarea datei în ambele sisteme. Problemele majore, generate de utilizarea calendarului iulian, erau datele diferite de plăți, furnizare a unor produse, transformarea datelor statistice, contabilitate etc. De aceea, în Parlament, s-a propus un proiect de lege prin care se prevedea adoptarea noului calendar, în expunerea de motive arătându-se că: „toată reforma cerută de noi nu e altceva de cât reducerea la oră a minutarelor unui vechiu orologiu, rămas înapoi din cauza unui mecanism învechit și prăfuit de vremuri! Întru nimic biserica română nu va fi atinsă prin această reformă”. Semnatarii documentului erau oameni de știință, dar și oameni politici, directorii C.F.R. și ai Poștei: Spiru Haret, Ștefan Hepites, E.A. Pangratti, Gh. Țițeica, D. Bunghetzianu, N. Coculescu, M. Ianculescu, D. Emmanuel, C. Miclescu, D. Mirescu. Opoziția bisericii a condus la respingerea proiectului, calendarul fiind adoptat de către stat în 1919 și, în 1924, de către biserică.

Ceasul gării, ceasul țării!
M.: Frate... o fi târziu?... că pe-al meu l-am dat să-l dreagă...
N.: Unu fără un sfert.
M.: Umbli regulat?
N.: După gară.
M.: ...Mița acu trebuie să fie... Cât ai zis că e?
G.: Unu fără un sfert.
M.: ...între Ghergani și Conțești... Am lăsat-o să plece cu șeful...

  Scena aceasta din schița „CFR”, scrisă la 1899 de către I.L. Caragiale, descrie o realitate a vremii în care întreaga țară își regla ceasurile după cele ale gărilor. Așa se naște zicala, astăzi, dispărută: „ceasul gării, ceasul țării”. Era o formă de recunoaștere a rolului C.F.R. în difuzia orei exacte la nivel național. Metaforic, se poate spune că dacă la Căile Ferate (o instituție a statului) activitatea se desfășura cu exactitate și regulat, prin extensie, lucrurile mergeau bine în întreaga țară.

  A contat enorm și faptul că în primele trei decenii de existență la noi a căilor ferate majoritatea funcționarilor erau germani, austrieci, oameni pentru care rigoarea, respectarea regulilor erau ceva de la sine înțeles, iar lucrătorii români, în majoritate veniți din lumea rurală, au avut un model de urmat.

 Ca peste tot, Căile Ferate Romane au avut grijă să-și doteze lucrătorii cu ceasuri de buzunar, ulterior, în perioada interbelică, și cu ceasuri de masă (deșteptătoare), facilitând astfel pătrunderea acestora în mediul rural. În același timp, căile ferate au fost și cel mai mare cumpărător pe piața ceasurilor, furnizorii pentru cele din gări fiind firmele Paul Garnier și J.G Bayer, pentru funcționarii superiori – ceasuri de buzunar Longines, iar pentru restul – marca Roskopf. C.F.R. a avut și privilegiul de a comanda producătorului personalizarea ceasurilor prin inscripționare: „C.F.R.”,  iar magazinele și atelierele de ceasornicărie locală au dat și ele comenzi pentru ceasuri care să conțină inscripția „patent CFR” pentru a-și convinge cumpărătorii de fiabilitatea acestora. Legat de ceasurile gărilor produse de Garnier, anecdotica și folclorul românesc au încercat să acrediteze ceasul gării Caracal ca fiind a opta minune a orașului, pentru că ora 4 este indicată cu cifre romane astfel: IIII, în loc de IV. Cert este că în țară sunt și alte ceasuri similare [unele in functiune si astazi]



NOTA: Cele doua imagini de mai sus fac parte din articolul citat.In imaginea a doua apare un ces desteptator fabricat de firma germana Mauthe pentru C.F.R. in anii '40

Ar fi ideal sa putem dezvolta acest topic impreuna si sa il ilustram cu diverse poze cu ceasuri vechi din dotarea C.F.R.
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 3654
Reputatie : 4642
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Lun 26 Oct 2015, 08:32

Interesant. Totusi IV roman se mai scrie si IIII desi este o varianta mai rara, doar ziaristii in goana dupa ,,senzational" si in necunostinta de cauza cred ca e neaparat gresit.

Se pare ca ceasurile CFR au stat la baza aparitiei ,,ceasului romanesc"

http://www.evz.ro/ceasul-romanesc-a-stat-era-o-mandrie-nationala-890334.html

http://www.ceasornicar.ro/forum/viewtopic.php?f=37&t=23582

http://www.timeclubromania.ro/forum/8-prezentari-ceasurimanufacturi/655-ceasuri-de-masa-tip-cfr-ceasurile-bunicilor.html
Sus In jos
Motreanu Sorin



Numarul mesajelor : 66
Varsta : 30
Reputatie : 481
Data de inscriere : 26/10/2015

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Mar 29 Dec 2015, 04:07

Din Jurnalul TVR 01 Iulie 2014 :

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 946
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3584
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Mier 30 Dec 2015, 13:54

Am incercat acum cativa ani un topic cu aceasta tema: ceasuri si locomotive

Sau daca nu merge, link-ul forumului- ceasornicar aici
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 946
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3584
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Mier 30 Dec 2015, 14:12

Ceasul din gara Roman:

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 946
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3584
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Mier 30 Dec 2015, 14:36

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 946
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3584
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Vin 29 Ian 2016, 00:10

Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania    Astazi la 04:20

Sus In jos
 

Caile Ferate Romane - promotorul Orei Exacte in Romania

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Harta cu reteaua Cai Ferate Romane
» Caile Ferate Romane
» Caile ferate din India (Indian Railways)
» רכבת ישראל - Rakevet Israel - Caile Ferate Israeliene
» Caile Ferate din Australia
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-