Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia
Bine aži venit pe Forumul pasionažilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veži gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2  Urmatorul
AutorMesaj
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 4:37 pm

Deschid acest topic, pentru a discuta despre caile ferate de pe Glob si sistemele feroviare existente astazi pe Glob- inclusiv planurile de dezvoltare pe viitor a acestora

Ecartamentele folosite astazi (si in trecut) pe Glob sunt:

A. ecartament larg („broad gauge”), care poate fi:

-„Breitspurbahn”, de 3.000 mm. Urma sa fie ecartamentul utilizat pentru o retea feroviara proiectata (in 1943) a Germaniei naziste in timpul celui de-al doilea razboi mondial, retea care urma sa lege pe cale ferata urmatoarele orase: Brest, Paris, Marsilia, Berlin, Munchen, Hamburg, Viena, Trieste, Roma, Breslau (Wroclaw), Varsovia, Lemberg (Lvov), Budapesta, Belgrad, Bucuresti, Varna, Burgas, Istambul, Minsk, Leningrad, Kiev, Moscova, Kazan, Odessa, Poltava, Harkov, Stalingrad, Rostov pe Don, Baku si mai departe catre Iran.

-„Brunnel”, de 2140 mm. Folosit pentru scurt timp in Marea Britanie in secolul 19.

-„Indian”, de 1676 mm. Folosit in Asia de sud (India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka)

-„Iberian”, de 1668 mm. Folosit in Spania si Portugalia.

-„Irish”, de 1600 mm. Folosit in: Irlanda, statul australian „Victoria”, Argentina, Chile.

-„Pennsylvania”, de 1588 sau 1581 mm. Folosit pentru scurt timp in SUA in secolul 19.

-„Russian”, de 1524 sau 1520 mm. Folosit in statele fostei URSS, Mongolia ,Finlanda, Afganistan.

B. ecartament „normal” sau „standard”, de 1435 mm. Este cel mai des utilizate, fiind folosit in: Europa (cu exceptiile aratate mai sus), Asia de est (China, Coreea de Nord si cea de Sud), Asia de sud-vest (Turcia, Siria* Liban* Israel, Irak, Iran, Arabia Saudita), unele state din Africa (Egipt, Tunisia, Maroc, Algeria, Mauritania, Liberia, Gabon), cea mai mare parte a Australiei, Canada, SUA, Mexic, Cuba, Venezuela, Peru, Paraguai si Uruguai.

*= cu exceptii

c. ecartament ingust („narrow”), care poate fi:

-„scotch”, de 1372 mm. Folosit rar.

-„cape”, de 1067 mm. Folosit in: Japonia, statul australian „Queensland” si „Tasmania”, Noua Zeelanda, Indonezia, Filipine, cea mai mare parte a Africii (cu exceptiile aratate), Honduras, Costa Rica, Ecuador.

-„ ? „, de 1050 mm. Folosit in Iordania si pe unele linii din Siria si Liban.

-„metre”, de 1000 mm. Folosit in: Asia de sud-est (Vietnam, Cambodgea, Laos, Thailanda, Myanmar, Singapore, Malaysia), unele state din Africa (Etiopia, Kenya, Tanzania, Uganda, Madagascar, Camerun, Mali, Bourkina Faso, Niger, Togo, etc), Brazilia si Bolivia.

-„three foot”, de 914 mm, folosit in: Nepal, Eritreea, Guatemala, El Salvador si Columbia.

-„imperial” si „bosnian”, de: 762, 760 si 750 mm, folosit cu precadere pe liniile inguste din Europa (inclusiv pe cele inguste din Romania).

-„2 ft”, de: 610, 600 si 597 mm.

-„Minimum”/ „fifteen inch”, de 381 mm.









Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:05 pm

Indicativele feroviare, lungimea retelelor feroviare si ecartamentul folosit de statele de pe Glob sunt:

1. Europa (42 de state independente)

-Albania –ecartament 1435 mm ( Indicativ feroviar HSH- , lungime retea 447 km)

-Armenia 1520 mm (AR- 825 km)

-Austria 1435 mm (OBB- 5.639 km)
760 mm („Mariazell Railways”- 468 km)
1000 mm (-23 km)
600 mm (-16 km)

-Azerbaidjean 1520 mm (ADDY- 2122 km)

-Belarus 1520 mm (BC- 5.497 km)
1435 mm (-15 km)

-Belgia 1435 mm (SNCFB- 3.536 km)

-Bosnia-Hertegovina 1435 mm (ZFBH- 608 km)

-Bulgaria 1435 mm (BDZ- 6.113 km)
760 mm (-125 km)

-Cehia 1435 mm (CD- 9.341 km)
760 mm (-94 km)

-Croatia 1435 mm (HZ- 2.726 km)

-Danemarca 1435 mm (DSB- 2.667 km)

-Elvetia 1435 mm (SBB- 3.652 km)
1000 mm (-1383 km)(cateva cu 800 si 750 mm)

-Estonia 1520 mm (EVR- 1200 km)

-Finlanda 1524 mm (VR- 5794 km)

-Franta 1435 mm (SNCF- 31.939 km)

-Georgia 1520 mm (LLC- 1583 km)
914 mm (-100 km)

-Germania 1435 mm (DB- 76.473 km)

-Grecia 1435 mm (OSE/CH- 1565 km)
1000 mm (961 km)
Incalecat (23 km).

-Irlanda 1600 mm (CIE-1947 km)
914 mm (-1365 km).

-Islanda 900 mm (nu este publica lungimea cailor ferate de aici)

-Italia 1435 mm (FS- 18.071 km)
1000 mm (-112 km)
950 mm (-1211 km)

-Letonia 1520 mm (LDZ- 2.314 km)
750 mm (-33 km)

-Lituania 1520 mm (LG- 1.807 km)
1435 mm (-22 km)
750 mm (-169 km)

-Luxemburg 1435 mm (CFL- 274 km)

-Macedonia 1435 mm (CFRYM/MZ- 925 km)

-Malta 1000 mm (MR- 12 km, inchisa in 1931)

-Marea Britania 1435 mm (BR- 16.209 km)
1600 mm (-303 km)

-Moldova 1520 mm (CFM- 1310 km)
Incalecat cu 4 sine 1435 mm+1520 (-14 km, intre Prut 2- Falciu si Giurgiulesti- Galati Larga)

-Muntenegru 1435 mm (ZCG- 250 km)

-Norvegia 1435 mm (NSB- 4.114 km)

-Olanda 1435 mm (NS- 2.886 km)

-Polonia 1435 mm (PKP- 21.639 km)
1520 mm (-646 km)
1000/785/750/600 mm (-1135 km)

-Portugalia 1688 mm (CP- 2.603 km)
1000 mm (-183 km)

-Romania 1435 mm (CFR- cu lungimea retelei feroviare existente in 1989:
-10.570 km linie cu ecartament normal de 1435 mm;
-6 km linie dubla electrificata cu unul din fire incalecat cu 4 sine atat penntru ecartament normal de 1435 mm cat si pentru ecartament larg de 1524 mm - intre: Ramificatie CSG- Ramificatie Tunel, Ramificatie Galati Calatori- Galati Brates si Galati Brates- Galati Larga)
-102 km linie incalecata cu 4 sine atat pentru ecartament normal de 1435 mm cat si pentru ecartament larg de 1524 mm- intre: Diakovo- Halmeu- Porumbesti HM, Campulung la Tisa- Sighetul Marmatiei- Camara Sighet- Valea Viseului, Vadu Siret- Vicsani- Dornesti, Ungheni Moldova- HM Ungheni Prut- Socola grupa C, CFU Catusa- Ramificatie CSG, Galati Calatori- Galati Triaj Bazin Port Nou- Ram. Badalan- Galati Transbordare/Galati Marfuri- Galati Larga si Ram. Badalan- Galati Brates.
-1 km linie de ecartament larg de 1524 mm (intre Ramificatie Tunel- Ramificatie Galati Calatori)
-9 km linie incalecata cu 3 sine atat pentru ecartament normal de 1435 mm cat si pentru ecartament ingust de 760 mm (intre Ramificatia Cisnadie- Sibiu si Viseul de Sus- Viseul de Sus Gara Forestiera)
-417 km linie de ecartament ingust de 760 mm)(numai liniile de ecartament ingust aflate in 1989 in administrarea CFR-ului: Ghilvaci- Ardud, Turda- Campeni- Abrud, Ramificatia Cisnadie- Cornatel- Agnita, Cornatel- Vurpar HM, Targu Mures- Targu Mures Sud- Band- Lechinta, Band- Mihesu de Campie, Targu Mures Sud- Acatari HM- Miercurea nirajului- Eremitu HM- Baile Sovata)
In total - 11.105 km.

-Rusia 1520 mm (RZD- 86.200 km+ 30.000 linii industrial)
1067 mm (-957 km , in insula Sahalin)

-Serbia 1435 mm (SR- 4.347 km)

-Slovacia 1435 mm (ZSR- 3.512 km)
1520 mm (-100 km)
1000 mm (-45 km)
750 mm (-5 km)

-Slovenia 1435 mm (SZ- 1229 km)

-Spania 1668 mm (RENFE- 11.829 km)
1435 mm (-998 km)
1000 mm (-1926 km)
914 mm (-28 km)

-Suedia 1435 mm (SJ- 12.821 km)
891 mm (-221 km)

-Ucraina 1520 mm (UZ-22.473 km)

-Ungaria 1435 mm (MAV- 7.394 km)
760 mm (-176 km)
1520 mm (-36 km)

Teritorii autonome (15):

-Andorra (nu are; totusi 2 km din linia ferata Latour de Carol- Toulouse trec pe frontiera)

-Aland (nu exista cai ferate)

-Azore (nu exista cai ferate)

-Canare si Baleare (in proiect in Canare)

-Faeroe (nu exista cai ferate)

-Gibraltar( in trecut au existat cai ferate industriale in in port)

-Guernsey (exista doar tramvai- 1879-1934)

-Jan Mayen (nu exista cai ferate)

-Jersey (au existat in trecut cai ferate)

-Liechtenstein (1435 mm- 10 km)

-Madeira (a exista o cale ferata intre 1893-1943)

-Man (1435 mm- 69 km)

-Monaco (1435 mm- 2 km)

-San Marino (a existat o cale ferata ingusta)

-Svalbard (nu exista cai ferate)

-Vatican (1435 mm- 1 km)
Sus In jos
DUAL
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7723
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 10222
Data de inscriere : 05/01/2011

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:09 pm

Iti liseste ecartamentul finlandez Smile
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:16 pm

2. Asia (44 state independente)

-Afganistan 1520 mm ( -25 km)

-Arabia Saudita 1435 mm (SRO- 1018 km)

-Bahrain (nu exista cai ferate)

-Bhutan (nu exista cai ferate)

-Brunei 610 mm ( -13 km)

-Cambodgea 1000 mm (RRC- 602 km. Reteaua feroviara de aici a fost aproape complet distrusa de razboiul civil))

-China 1435 mm (CR- 71.898 km)
1000/750 mm (-3600 km)
Incalecata (-23.945 km)

-Cipru (intre 1905-1951 au existat 122 km de cale ferata, cu ecartamentul de 762 mm, operate de CGR).

-Coreea de Nord 1435 mm (CCMI- 4500 km)
Ingust (-700 km)

-Coreea de Sud 1435 mm (KRNA- 3250 km)

-Emiratele Arabe Unite (nu exista cai ferate)

-Filipine 1067 mm (PNR- 479 km)

-India 1676 mm (IR- 51.082 km)
1000/762/610 mm (-9942 km)

-Indonezia 1067 mm (KAI- 5.042 km)
1435 mm
750/600 mm

-Iordania 1050 mm (HJR- 507 km)

-Irak 1435 mm (IRR- 2.032 km)

-Iran 1435 mm (IRIR/RAI- 8.160 km)

-Israel 1435 mm (IR- 949 km)

-Japonia 1067 mm (JR- 20.647 km)
1435 mm (-2893 km)
1372 mm (-90 km)
762 mm (-40 km)

-Kazahstan 1520 mm (KTZ/QTZ- 15.300 km)

-Kirkistan 1520 mm (KTJ- 370 km)

-Kuwait (nu exista cai ferate)

-Laos 1000 mm ( -4 km)

-Liban 1435 mm (CFL- 240 km ?; reteaua feroviara din Liban a fost complet distrusa in urma razboiului civil. In
1997 a circulat ultimul tren- de marfa, pentru transportul cimentului- in liban, intre Chekka si Beirut).
1050 mm (- )

-Malaysia 1000 mm (KTM- 1699 km)

-Maldive (nu exista cai ferate)

-Mongolia 1520 mm (MRC- 1810 km)

-Myanmar 1000 mm ( MR -5.099 km)

-Nepal 762 mm ( NRC -59 km)

-Oman (nu exista cai ferate)

-Pakistan 1676 mm (PR- 7.718 km)
1000 mm (-445 km)

-Qatar (nu exista cai ferate)

-Singapore 1000 mm (KTM- 39 km; retea administrata de caile ferate din Malayesia.)

-Siria 1435 mm (CFS- 2423 km)
1050 mm (-327 km)

-Sri Lanka 1676 mm (SLGR- 1404 km)
762 mm (-59 km)

-Tadjikistan 1520 mm (TR- 680 km)

-Timorul de Est (nu exista cai ferate)

-Thailanda 1000 mm (SRT- 4.070 km)

-Turcia 1435 mm (TCDD- 10.991 km)

-Turkmenistan 1520 mm ( -2440 km)

-Uzbekistan 1520 mm (UTY- 3950 km)

-Vietnam 1000 mm (VR- 2249 km)
1435 mm (-180 km)
Incalecat (-237 km)

-Yemen (nu exista cai ferate)


Teritorii autonome:

-British Ocean Indian Territory (nu exista cai ferate)

-Christmas Islandes, apartin de Australia. (18 km cai ferate de 1435 mm)

-Cocos/Keeling Islandes, apartin de Australia. (nu exista cai ferate)

-Ashmore si Cartier, apartin de Australia. (nu exista cai ferate)

-Heard si Mc Donald, apartin de Australia (nu exista cai ferate)

-Palestina, apartine de Israel. (34 km cale ferata, de 1435 mm, astazi distrusa).




Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:19 pm

DUAL a scris:
Iti liseste ecartamentul finlandez Smile

In Finlanda se utilizeaza ecartamentul larg de 1524 mm, deoarece reteaua feroviara finlandeza a fost construita inainte de 1918, cand Finlanda se afla sub ocupatia Imperiului Tarist (Rus).
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:24 pm

3. Africa (53 de state independente)

-Africa centrala (nu exista cai ferate)

-Africa de Sud 1067 mm ( TRANSNET - 20.070 km)
610 mm (-314 km)

-Algeria 1435 mm (SNTF- 2.888 km)
1055 mm (-1085 km)

-Angola 1067 mm (BR- 2638 mm)
600 mm (-123 km)

-Benin 1000 mm ( -578 km)

-Botswana 1067 mm (BR- 888 km)

-Burkina-Fasso 1000 mm ( -622 km)

-Burundi (nu exista cai ferate)

-Camerun 1000 mm (CAMRAIL- 987 km)

-Capu Verde (au exista in trecut)

-Ciad (nu exista cai ferate)

-Cote-d’-Ivoire 1000 mm ( -660 km)

-Comore (nu exista cai ferate)

-Congo 1067 mm (COR- 795 km)

-Djibouti 1000 mm ( -100 km)

-Egipt 1435 mm (ENR- 5.063 km)

-Eritreea 950 mm (ER- 317 km)

-Etiopia 1000 mm (IRCE- 681 km)

-Gabon 1435 mm (GSR- 814 km)

-Gambia (nu exista cai ferate)

-Ghana 1067 mm (GRC- 935 km)

-Guineea 1000 mm (ONCFG- 807 km)
1435 mm (-279 km)

-Guineea Bissau (nu exista cai ferate)

-Guineea Ecuatoriala (nu exista cai ferate)

-Kenya 1000 mm (KRC- 2778 km)

-Lesotho 1067 mm (TRANSNET- 3 km)

-Liberia 1435 mm ( -345 km)
1067 mm (-145 km)
-Libia (pana in 1965 au existat cai ferate inguste-LR)

-Madagascar 1000 mm (TCE- 875 km)

-Malawi 1067 mm (MR- 797 km)

-Mali 1000 mm ( -729 km)

-Maroc 1435 mm (ONCF- 1907 km)

-Mauritania 1435 mm (SMT- 717 km)

-Mauritius (au existat cai ferate in trecut)

-Mozambic 1067 mm (CFM- 2983 km)
762 mm (-140 km)

-Namibia 1067 mm (TRANSNAMIB- 2382 km)

-Niger (nu exista cai ferate)

-Nigeria 1067 mm (NRC- 3.505 km)
1435 mm (-19 km-in curs de normalizare).

-Rwanda (nu exista cai ferate)

-Sao Tome si Principe (nu exista cai ferate)

-Senegal 1000 mm ( -906 km)

-Seychelles (nu exista cai ferate)

-Sierra Leone 1067 mm ( -84 km)

-Somalia (au existat 114 km de cale ferata, de 950 mm)

-Sudan 1067 mm ( SR -4595 km)
610 mm (-716 km)

-Swaziland 1067 mm (SR- 301 km)

-Tanzania 1000 mm ( -2720 km)
1067 mm (-969 km)

-Togo 1000 mm ( -525 km)

-Tunisia 1435 mm (SNCFT- 2152 km)
1000 mm (-1674 km)

-Uganda 1000 mm (URC- 1241 km)

-Zair 1067 mm ( -3621 km)
1000 mm (-125 km)
600 mm (-1026 km)

-Zambia 1067 mm (ZR- 2164 km)

-Zimbabwe 1067 mm (NRZ- 3.077 km).

Teritorii autonome (12):

-Africa de Nord Spaniola

-Ascension (apartine de Marea Britanie)

-Bouvet (apartine de Norvegia)

-Marion (apartine de Africa de Sud)

-Mayotte (apartine de Franta)

-Printul Edward (apartine de Africa de Sud)

-Reunion (apartine de Franta)

-Sahara Occidentala (administrat de Maroc)

-Sfanta Elena (apartine de Marea Britanie)

-Tristan da Cunha (apartine de Marea Britanie)

Exista doar 5 km de cale ferata in Sahara Occidentala, iar in Reunion exista planuri de realizare de linii de tramvai.

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 5:35 pm

4. Oceania (14 state independente)

-Australia 1435 mm (ANRC/RA- 17.678 km)
1600 mm (-4017 km, in Victoria)
1067 mm (-15.160 km, in Tasmania, Australia de Vest- inclusiv liniile ferate miniere, si in Queensland)

-Fiji 610 mm (FSC- 645 km)

-Kiribati (nu exista cai ferate)

-Marshall (nu exista cai ferate)

-Micronezia (nu exista cai ferate)

-Nauru 914 mm (BPC- 4 km)

-Noua Zeelanda 1067 mm (NZRC- 3898 km)

-Palau (nu exista cai ferate)

-Papua- Noua Guinee (nu exista cai ferate)

-Samoa de Vest (nu exista cai ferate)

-Solomon (nu exista cai ferate)

-Tonga (nu exista cai ferate)

-Tuvalu (nu exista cai ferate)

-Vanuatu (nu exista cai ferate)


Teritorii autonome (23):

-Canton si Enderbury (apartin de SUA si Marea Britanie)

-Clipperton (apartine de Franta)

-Cook (apartine de Noua Zeelanda)

-Guam (apartine de SUA)

-Howland, Jarvis si Baker (apartin de SUA)

-Johnston (apartine de SUA)

-Kingman Reef (apartine de SUA)

-Mariane de Nord (apartine de SUA)

-Insulele Marii de Corali (apartin de Australia)

-Midway (apartine de SUA)

-Niue (apartine de Noua Zeelanda)

-Norfolk (apartine de Australia)

-Noua Calendonie (apartine de Franta)

-Insulele Pacificului de SUA.

-Palmyra (apartine de SUA)

-Petru 1 (apartine de Norvegia)

-Pitcairn (apartine de Marea Britanie)

-Polinezia Franceza

-Samoa Americana

-Tokelau (apartine de Noua Zeelanda)

-Wake (apartine de SUA)

-Wallis si Furtuna (apartine de Franta).

In nici unul din aceste teritorii nu exista cai ferate. In Noua Caledonie a existat calea ferata Noumea-Paita.


5. America (de nord, Centrala si de Sud)(35 de state independente)

A. De Nord

-Canada 1435 mm (CP/CNR- 49.422 km)
1067 mm (-1458 km, abandonat in 1988)
914 mm (-178 km, Whitehorse-Skagway)

-SUA 1435 mm (AMTRACK-250.000 km)

-Mexic 1435 mm (FNM- 21.800 km)

B. Centrala

-Antigua si Barbuda 760 mm ( -64 km)
610 mm (-13 km)

-Bahamas (nu exista cai ferate)

-Barbados (au existat in trecut)

-Belize (au exista cai ferate intre 1913-1937, SCR)

-Costa Rica 1067 mm (INCOFER- 101 km)

-Cuba 1435 mm (FC- 4226 km)
Ingust (-7742 km)

-Dominica (nu exista cai ferate)

-R.Dominicana 1435 mm (CRR- 375 km)
1067 mm (-142 km)
558/762/1067 mm (-240 km)

-El-Salvador 914 mm (FENADESAL-555 km)

-Grenada (nu exista cai ferate)

-Guatemala 914 mm (RDC-884 km; din septembrie 2007 Inchise).

-Haiti (au existat in trecut 301 km)

-Honduras 1067 mm (FNH- 300 km)
914 mm (-300 km)
Azi au mai ramas 62 km.

-Jamaica 1435 mm (JRC- 370 km)

-Nicaragua 1067 mm (NR-382 km)
1435 mm (-116 km)
Din 2006 toate acestea sunt inchise.

-Panama 1435 mm (PR-76 km)
914 mm (-279 km; inchise).

-Sfanta Lucia (nu exista cai ferate)

-Sf.Vincentiu si Grenadine (nu exista cai ferate)

-Saint Chritofer and Nevis 762 mm (SKSR -58 km)

-Trinidat-Tobago 1435 mm (TGR-640 km, inchisa in 1968).


C. De sud


-Argentina 1676 mm ( FA -24.481 km)
1435 mm (-2765 km)
1000 mm (-11.080 km)
750 mm (-409 km)
500 mm (-8 km)

-Bolivia 1000 mm (FCAB- 3.504 km)

-Brazilia 1600 mm (RFFSA- 4.932 km)
1000 mm (-23.773 km)
1435 mm (-194 km)
Incalecat (-396 km; 1600+1000 mm).

-Chile 1676 mm ( EFE -3743 km)
1435 mm (-40 km)
1067 mm (-116 km)

-Columbia 1435 mm ( -150 km)
914 mm (-3154 km)

-Ecuador 1067 mm (EFE- 812 km)

-Guyana 1435 mm ( -139 km)
914 mm (-48 km)

-Paraguai 1435 mm ( -441 km)
1000 mm (-60 km)
Alte ecartamente(-470 km)

-Peru 1435 mm (FCCA- 1608 km)
914 mm (-380 km)

-Surinam 1435 mm ( -80 km)
1000 mm (-86 km)
Ambele sunt inchise.

-Uruguai 1435 mm ( -2836 km)
Din acestea, numai 1507 km sunt folositi.

-Venezuela 1435 mm (IFE- 682 km)
Ingust (-6318 km)


Teritorii autonome (25):

-Anguilla (apartine de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Antilele Olandeze (apartine de Olanda)(nu exista cai ferate)

-Aruba (apartine de SUA si Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Bermude (apartine de Marea Britanie)(au existat cai ferate intre 1931-1948- BR)

-Bonaire (apartine de ?)

-Cayman (apartine de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Curacao (apartine de Olanda)(nu exista cai ferate)

-Falkland/Maldive (apartine de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Groenlanda (apartine de Danemarca)(nu exista cai ferate)

-Guadelupa (apartine de Franta)(exista cateva cai ferate inguste)

-Guyana Franceza (apartine de Franta)(nu exista cai ferate)

-Martinica (apartine de Franta)(nu exista cai ferate)

-Montserrat (apartine de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Navassa (apartine de?)(nu exista cai ferate)

-Puerto Rico (apartine de SUA)(in trecut au existat 270 km de cale ferata ingusta. Au mai ramas 17 km)

-Saint Pierre si Miquelon (apartine de Franta)(nu exista cai ferate)

-Saint Barthelemy (apartine de ?)(nu exista cai ferate)

-Saint Martin (apartine de ?)(nu exista cai ferate)

-Saba (apartine de ?)(nu exista cai ferate)

-Sint Eustatius (apartine de ?)(nu exista cai ferate)

-Sint Maarten (apartine de ?)(nu exista cai ferate)

-Turks si Caicos (apartine de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Virgine Americane (apartine de SUA)(nu exista cai ferate)

-Virgine Britanice (apartin de Marea Britanie)(nu exista cai ferate)

-Zona Canalului Panama (pana in 1999 apartineau de SUA). 1435 mm (PR-76 km. In 2000 este reconstruita de pe ecartamentul larg de 1524 mm pe cel normal de 1435 mm).


6. Antarctica

Este singurul continent in care nu exista state independente si nici cai ferate.

Teritorii autonome (7):

-Georgia de Sud (apartine de Marea Britanie)

-Ross (apartine de Noua Zeelanda)

-Sandwich de Sud (apartine de Marea Britanie)

-Teritoriul Antarctic Australian (apartine de Australia)

-Teritoriul Antarctic Britanic (apartine de Marea Britanie)

-Teritoriile Australe si Antarctice Franceze (apartine Franta)

-Tara Reginei Maud (apartine de Norvegia)





Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 3664
Reputatie : 4654
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 6:27 pm

ldh80 a scris:
DUAL a scris:
Iti liseste ecartamentul finlandez Smile

In Finlanda se utilizeaza ecartamentul larg de 1524 mm, deoarece reteaua feroviara finlandeza a fost construita inainte de 1918, cand Finlanda se afla sub ocupatia Imperiului Tarist (Rus).

Rusia cit are? 1520 si Finlanda 1524 daca nu ma insel.
Sus In jos
mariushal



Numarul mesajelor : 70
Reputatie : 1892
Data de inscriere : 12/12/2011

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 6:40 pm

indicativul ptr. Serbia din cate stiu eu este ZS(Zelesnice Srbie).
Sus In jos
Kapпaтй
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12493
Localizare : Бухарест
Reputatie : 15661
Data de inscriere : 06/12/2009

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 9:03 pm

mariushal a scris:
indicativul ptr. Serbia din cate stiu eu este ZS(Zelesnice Srbie).

Zeleznice Srbije

http://www.zeleznicesrbije.com/

_________________
Cand pleci la drum prin tara sau strainatate singurul mijloc de transport ar trebui sa fie trenul .  Smile

Vrem trenul Bucuresti-Beograd-Bucuresti!!!
Букурешт-Крајова-Темишвар-Београд

595423
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 10:39 pm

Conform wikipedia ecartamentul cailor ferate este de 1520 mm in Rusia (si deci si in tarile fostei URSS), si de 1524 mm in Finlanda. Dar diferenta de 4 mm se incadreaza in limita tolerantelor admise, asadar materialul rulant rusesc si ex-sovietic poate circula pe reteaua feroviara finlandeza.

Un caz asemanator de diferenta de ecartament, care se incadreaza in limita tolerantei admise, este ecartamentul metroului bucurestean (1432 mm) si cel al retelei CFR (1435 mm).

O alta tara care utilizeaza ecartamentul ex-sovietic este Mongolia, deoarece atunci cand a fost inaugurata prima cale ferata de pe teritoriul Mongoliei (linia ferata Borzya- Choibalsan inaugurata in 1938), Mongolia era stat comunist, strans legata in politica externa si interna de URSS.

Si acum sa precizez cateva aspecte legate de sisteme feroviare existente astazi pe Glob si perspectivele de dezvoltare pe viitor a sistemului feroviar clasic roata-sina.



1.Sistemul feroviar europeano-asiatico-african.

Cuprinde un numar de 67 state, ce utilizeaza urmatoarele ecartamente: normal, de 1435 mm ( Marea Britanie, Franta, Luxemburg, Belgia, Olanda, Germania, Italia, Elvetia, Austria, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia, Serbia, Muntenegru, Bosnia-Hertegovina, Macedonia, Albania, Grecia, Bulgaria, Romania, Danemarca, Suedia, Norvegia; China, Coreea de nord, Coreea de sud, Japonia; Turcia, Siria, Liban,Israel, , Irak, Iran; Egipt; Maroc, Tunisia, Algeria,Libia)( 41 state), larg, de 1676 mm (Portugalia, Spania)(2 state), larg, de 1524mm (Moldova, Ucraina, Bielorusia, Rusia, Letonia, Lituania, Estonia, Georgia, Armenia, Azerbaidjean, Kazahstan, Kirkistan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Mongolia, Finlanda) (17 state), larg, de 1600 mm (Irlanda), ingust, de 1000mm (Vietnam, Cambodgea,Thailanda, Malaysia, Singapore, Myanmar) (5+1 state) si ingust de 1050 mm (partial Siria, partial Liban, Iordania).
In Ucraina, exista linie incalecata cu 4 sine (ecartament normal+ecartament larg de 1520 mm), care asigura legatura dintre Romania si Slovacia/Ungaria, pe traseul: Halmeu CFR- Diakovo UZ- Tekovo- (sud Korolevo)- Vynogradovo- Vylok- Berehove- Batovo- Chop UZ- Cierna nad Tisou ZSR/Zahony MAV.

Pentru o buna racordarea prin cale ferata, a acestor state, s-au realizat ori vor mai trebui realizate, in anii urmatori, urmatoarele lucrari:


A. Realizarea unui tunel feroviar la Istambul, pe sub stramtoarea Bosfor, care leaga direct Europa de Asia, eliminand transbordarea trenurilor cu feryboatul intre statiile Istambul Sirkeci (Europa) si Istambul Hydar Pasha (Asia).
In iulie 2004 incep lucrarile, iar la 29 octombrie 2013, tunelul feroviar submarin dintre Europa si Asia de la Istambul este inaugurat.
Lucrarea (denumita "Proiectul Marmaray") cuprinde doua portiuni subterane de cale ferata (in partea europeana intre statia Istambul Yedikule si tunelul feroviar submarin, iar in partea asiatica intre tunelul feroviar submarin si statia Sogutlucesme/Ayrilikcesme) si un tunel feroviar submarin pe sub stramtoare Bosfor.


B. Normalizarea relatiilor politice si diplomatice intre tarile din zona Caucazului (Armenia, Azerbaidjean si Georgia) , Turcia si Rusia, pentru refacerea legaturilor feroviare din zona respectiva, distrusa in urma razboiului armeno-azer din Nagorno Karabach din 1993, si in urma ocuparii de catre Rusia a doua regiuni din Georgia (Abhazia si Osetia de sud).

Este necesara refacerea completa a sectoarelor de cale ferata dintre:

-Soci- Adler (frontiera recunoscuta international intre Rusia si Georgia)-Gagra- Suhumi- Ochamchira- Gali- Ingiri (limita dintre regiunea separatista Abhazia si teritoriul controlat de autoritatile georgiene), pentru refacerea legaturii feroviare dintre Ucraina, Rusia si Georgia.

-Horadiz- Qaratakin (frontiera recunoscuta international intre Azerbaidjean si Armenia)-Ordubad (limita intre Armenia si enclava Nahicehan ce apartine de Azerbaidjean)- Julfa (de unde se ramifica o foarte importanta cale ferata spre Iran)- Sadarak/Yerask (limita dintre enclava Nahicehan ce apartine de Azerbaidjean si Armenia).

-Redeschiderea frontierei turco-armene (inchese in 1993) si refacerea caii ferate Gyumri- Akhurik/Akyaka- Karsi, ce ar asigura legatura Armeniei si a zonei Caucazului cu Turcia si Europa.

-In schimb exista un proiect de realizarea a unei noi cai ferate (de ecartament normal), care sa lege Georgia (si implicit zona Caucazului) de Turcia- linia Karsi- Kartcahi (frontiera turco-georgiana)- Akhalkalaki.

-Astfel, in aceasta zona, se vor putea restabili conexiuni feroviare foarte importante intre Europa si Asia.


C. In zona Asiei de sud-vest, este necesara in primul rand normalizarea relatiilor diplomatice si politice intre Israel si Siria, oprirea razboiului civil din Siria, instaurarea unei paci trainice si de durata in Irak si Liban.
Asa cum Israelul si-a normalizat relatiile politice cu Egiptul in anii 1979-1982 (cand presedintele egitean Anwar as Sadat a fost primul lider a unei tari arabe ce a semnat tratatul de pace si a recunoscut statul Israel, iar Israelul a retrocedat peninsula Sinai Eiptului), si cu Iordania in anul 1994, asa ar trebui facut si cu Siria, pornind de la urmatoarele principii: Siria sa recunoasca statul Israel (ar fi o miscare foarte abila pentru Bashar al Assad daca ar face acest lucru), sa nu mai sustina nici o organizatie terorista de gen Hamas, etc, iar frontiera dintre Israel si Siria/Iordania ar trebui sa urmeze cursul raului Iordan. In schimb Israelul sa retrocedeze Siriei inaltimile Golan (zona situata la est de raul Iordan).
Consider ca ideea unui asa-zis stat palestinian in regiune este contraproductiva si nefezabila- ar complica si mai mult situatia geopolitica din zona si un asa-zis stat palestinian, avand o suprafata foarte mica si fragmentata si fiind si suprapopulat, nu ar aveea sanse reale sa se dezvolte social-economic (vezi situatia din fasia Gaza sau Cisiordania). Consider ca aceste teritoriu (Fasia Gaza si Cisiordania- la vest de raul Iordan) ar trebui sa fie integrate in statul Israel, dar cetatenii israilieni de etnie palestiniana sa le fie asigurate (de catre autoritatile israiliene) toate posibilitatile pentru pastrarea identitatii lor etnice, culturale, spirituale, religioase, etc.

Numai dupa normalizarea (in sensul celor mentionate mai sus) situatiei geopolitice din aceasta zona, se va putea trece la:

-Refacerea completa a retei feroviare libaneze si reconectarea ei cu reteaua feroviara din Siria si Israel (linia ferata Tell Kalach- Khan Oubudie frontiera dintre Siria si Liban- Tripoli- Beirut- Tir- Nakhura/Nahrrya frontiera dintre Liban si Israel- Akko- Haifa, linia ferata Homs- Chheka- Balbeck- Riyaq, si refacerea cu trecerea de la ecartament ingust de 1050 mm la ecartament normal a liniei ferate Beirut- Riyaq- Damasc).

- Reconectarea Egiptului cu Israelul (reconstructia liniei ferate Ashqelon-Rafah-Bir al Abd). In 2001 este inaugurat noul pod feroviar peste Canalul de Suez- „El Fardan Swing Bridge”.

- Refacerea liniei ferate care leaga Siria de Iordania. Ar fi necesara refacerea si trecerea de pe ecartamentul ingust de 1050 mm, pe cel normal, de 1435 mm, a liniei ferate: Damasc- Damasc Sud- Ezra (Izra)- Chibret al Ghasali (Kherbet Ghazalah)- Darra- Umm al Mayadin- NASSIB/DSCHABIR(PORT JABER)(Frontiera intre Siria si Iordania)- Al Mafraq- Al Zarqa- Amman- Lebben- Faraifa- Al Hassa- Anese- Maan- Batn Al Ghul (de unde se ramifica in trecut linia ferata spre Arabia Saudita)- Aqaba.

- Pentru imbunatatirea legaturilor feroviare in Asia de sud-vest, dupa normalizarea relatiilor diplomatice intre Iordania si Israel (realizat in 1994) si intre Siria si Israel (in perspectiva), este necesara si constructia unor noi cai ferate: Chibret al Chasali (Kherbet Ghazalah)/Darra- Tal Shahab- GESHER/TZEMAH (frontiera intre Siria si Israel)- Beit Shehan- Afula- Haifa , respectiv Ierusalim- Amman.

-Pentru conectarea si a Arabiei Saudite la aceasta retea, se afla in proiect constructia/reconstructia urmatoarelor 3 cai ferate: Damasc- BOSRA ASHAM (Frontiera dintre Siria si Iordania) - apoi traversarea partii de vest a Iordaniei unde aceasta linie s-ar intersecta cu o cale ferata Ierusalim- Amman- Bagdad- HAZIM AL JALAMID(intrarea in Arabia Saudita)- Al Ryadh, Al Ryadh- Jedah (care ar traversa Arabia Saudita de la est la vest, facand si legatura intre Golful Persic si Marea Rosie) si Mecca- Jedah- Medina- Tabuck- MUDAWARA (HALIT AMMAR)(frontiera dintre Arabia Saudita si Iordania)- Batn al Ghul (unde s-ar racorda la linia ferata Damasc- Ammnan- Aquaba).

-Redeschiderea frontierei siriano-irakiene si reconstructia cailor ferate irakiene(distrusa in urma razboiului din 2003).
Legat de aceasta s-a realizat cea de-a doua legatura feroviara intre Siria si Irak, pe ruta Aleppo- Deir es Zor- apoi de-a lungul fluviului Eufrat- Al QAIM/HUSAIBACH (frontiera dintre Siria si Irak)- Hadithan- Bagdad.
Pentru realizarea legaturii feroviare dintre Israel, Iordania si Irak, este necesara constructia cai ferate Ierusalim- Amman- Karbala.

-Pentru realizarea legaturii feroviare dintre Iran si Irak, dar si intre Iran si Turcia si Europa, este necesara stabilizarea situatiei din zona Caucazului , pentru reconectarea Iranului cu Rusia via tarile caucaziene.
Legatura Iranului cu Turcia si implicit Europa este asigurata prin linia ferata Teheran- Tabriz- Soufian- RAZI/KAPIKOY (frontiera dintre Iran si Turcia)- Van/Tatvan (dar este necesara realizarea unei cai ferate care sa elimine transbordarea trenurilor cu feryboatul pe lacul Van)- Malatya.
Pentru conectarea feroviara a Iranului cu Irakul sunt propuse si in curs de realizarea doua cai ferate: Khorrmashahr- SHALAMCHEH (Frontiera Iran/Irak)- Basra, cu un pod peste fluviul Shat el Arab, si linia ferata Kermanshah- AL MUNTHIRIYAH (Frontiera Iran/Irak)- Bagdad (care va lega direct capitalele celor doua state, evitand ocolul prin Basra).


Cand toate aceste lucrari se vor incheia, Europa va fi legata de Asia de sud-vest (Turcia, Siria, Iordania, Liban, Israel, Irak, Iran si Arabia Saudita) prin legaturi feroviare fixe si stabile, fara utilizarea feryboat-urilor.



D. Pentru legatura dintre Asia de sud-vest si cea de sud (Pakistan, India, Bangladesh), in anul 2009, este inaugurata linia Kerman- Bam- Zahedan (in Iran). La Zahedan aceasta se racordeaza cu reteaua feroviara pakistaneza (dar care utilizeaza ecartamentul larg de 1660 mm, fiind necesara tanspunerea vagoanelor).


E. In zona Asiei de sud (Pakistan, India, Bangladesh), reteaua feroviara de ecartament larg se intinde intre Zahedan si Dibrugarth Town , in extremitatea estica a Indiei. In aceasta zona ar trebui realizata o linie ferata complet noua, de ecartament normal, care sa faca legatura intre Iran (si implicit Europa) si Myanmar (si implicit Asia de sud-est), traversand Pakistanul si India.
Astfel se va putea ajunge cu trenul din Europa pana in Asia de sud-est, evitand Transiberianul, si fara schimbarea ecartamentului.


F. In zona Asiei de sud-est (Vietnam, Cambodgea, Thailanda, Malaiezia, Singapore, Laos si Myanmar), principala problema este faptul ca reteaua feroviara din aceste tari a fost construita pe ecartament ingust de 1000 mm, de fostele puteri coloniale Franta si Marea Britanie.

Daca retele feroviare din Vietnam (unde exista si linie de ecartament normal pana la Hanoi) , Thailanda si Malaiezia se prezinta intr-o stare destul de buna, retele feroviare din Cambodgea si Myanmar trebuiesc complet reconstruite, iar in Laos introduse caile ferate aproape de la 0.

Ar fi necesare:

-Refacerea retelei feroviare cambodgene (distrusa in urma razboiului civil, dintre 1975-1990); practic trebuie construita/reconstruita complet linia Ga Di An (Vietnam)---LOC NINH/BAT DOENG (HOA LU) (frontiera dintre Vietnam si Cambodgea)----Phnom-Phenh (si un pod nou peste fluviul Mekong)----Battambang----Sisophon----Poipet-----Aranyaprathei (Thailanda). In 2009 a circulat ultimul tren de calatori in Cambodgea, pe ruta Phnom Penh- Battambang.

- Realizarea liniei ferate Nong-Khai----Vietiane, si un pod peste fluviul Mekong(un acord in acest sens s-a semnat in 2004); Laosul ar fi legat la reteaua feroviara.
La 8 aprilie 1994 este inaugurat podul mixt (rutier si feroviar) peste fluviul Mekong- „Thai-Lao-Friendship-Bridge”. La 5 martie 2009 este inaugurata oficial calea ferata Nong Khai (Thailanda)- Tha Nalaeng (Laos), in lungime de 3,5 km. Se preconizeaza prelungirea acestei cai ferate de la Tha Nalaeng la Vietiane, capitala Laosului, pe o distanta de 9 km.

- Refacerea cailor ferate din Myanmar si legarea lor la reteaua thailandeza(prin linia Ye---Nam-Tok). In perioada 22 iunie 1942- 17 octombrie 1943 este construita, prin munca fortata a prizonierilor de razboi aliati, de catre japonezi (care ocupasera colonia britanica Birmania- actualul Myanmar) calea ferata :Thanbyuzayat- Thay Myan (actuala frontiera intre Myanmar si Thailanda, situata in „Trecatoarea celor trei pagode”)- Nam Tok (Say Yok)- Khanchanabury (unde se afla celebrul pod peste raul Kwai)- Nong Praduk (Bang Pong). Aceasta linie ferata este cunoscuta si ca „Burma Railway/Death Railway”. In primavara anului 1945 linia este distrusa de bombardamentele aviatiei aliate. La 1 iulie 1958 se termina reconstructia tronsonului Nong Praduk (Bang Pong)- Nam Tok (Say Yok), dar tronsonul de dupa Nam Tok (Say Yok) este abandonat si desfiintat. In anii 90’ apar mai multe proiecte de reconstructie si a acestuia, dar terenul muntos si barajul hidrocentralui Vajiralongkorn ar impune lucrari dificile (tunele, viaducte) pentru reconstructia acestei cai ferate.

Din pacate, din 1 iulie 2011, gara Singapore Tanjong Pagar este inchisa, trenurile fiind limitate la statia WOODLANDS.


G. In zona Africii de Nord (Egipt, Libia, Tunisia, Algeria, Maroc) , prin reabilitarea tronsoanelor existente de cale ferata (care se prezinta intr-o stare mai buna pe teritoriul Marocului si Egiptului) si construirea altora noi de legatura intre acestea, se va putea realiza o cale ferata de ecartament normal, pe tarmul Marii Mediterane, care ar lega Israelul si asia de sud-vest de Africa de Nord si de Spania si implicit Europa, prin realizarea urmatoarelor lucrari:

-reconstructia cai ferate Ashkelon (Israel)- EREZ/RAFAH- Bir al Abd (Egipt).

-pe teritoriul Egiptului, exista calea ferata: Bir al Abd- Arish- podul „El Fardan Swing Bridge” (peste canalul de Suez)- ?- Ismailia - Zakazik- Mit Ghamar- El Santa (si pod peste fluviul Nil)- Tanta- Kafr al Ziad- Itay al Baroud- Damnhour- Alexandria Sidi Gaber Station- Marsa Matruck- AS SALUM (frontiera Egip/Libia)- Tobruck.

-pe teritoriul Libiei si al Tunisiei este necesara constructia unei cai ferate: Tobruck- Barce- Bengasi- Tagura- Tripoli- Zuara- RAS EJDER (frontiera Libia/Tunisia)- Gabes.

-pe teritoriul Tunisiei, Algeriei si Marocului exista cale ferata: Gabes- Aquinet- Graiba- Sfax- Msaken- Kalla- D’Enfidha- Bir Bouragba- Grombalia- Borj Cedria- Tunis- Jedeida- Medjez-El-Bab- Sidi Ismail- GHARDIMAOU/SOUK AHRAS (frontiera Tunisia/Algeria)- Constantine- Setif- Beni Mansour- Alger- Blida- Relizane- Mohammadia- Tlilet- Sidi Bel Abbes- Tabia- Tlmencen- ZOUDJ EL BEGHAL (frontiera Algeria/Maroc, inchisa din pacate din anii 90’)- Oujda- Fes- Meknes- Kenitra- Qasr el Kebir- Tanger/Djebel Moussa.

-Intre Djebel Moussa (Africa, Maroc) si Algeciras Port (Europa, Spania) exista mai multe proiecte de constructie a unui pod suspendat sau tunel feroviar submarin, pe sub stramtoarea Gibraltar, dupa 2000, care sa lege direct Africa de Europa. Acesta ar aveea cca 40 km.
Sus In jos
dan tm
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 3664
Reputatie : 4654
Data de inscriere : 16/07/2014

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Oct 18, 2015 11:31 pm

Dificil de comentat un articol atit de lung,
intre timp Rusia a inceput constructia unei noi linii care sa evite Ucraina, pentru a avea legatura directa spre Adler.

https://www.youtube.com/watch?v=1zEYqrVuM94
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Mar Oct 20, 2015 4:01 pm

2. Sistemul feroviar sud-central african

Acesta cuprinde un numar de 13 state (Uganda, Kenya, Tanzania, Zambia, Republica Popular Democrata Congo/Zair, Zimbabwe, Angola, Mozambic, Botswana, Namibia, Africa de Sud, Lesotho si Swaziland).

Acest sistem feroviar se intinde de la Kasese si Arua in Uganda, de la portul din Kenya Mombasa, de la Kindu si Ilebo in Zair, de la portul Benguela din Angola, pana la Cape Town in Africa de Sud.

Pe teritoriul Ugandei, Kenyei si partial Tanzaniei (pana la Dar es Salam si Kitadu) se utilizeaza ecartamentul ingust de 1000 mm, iar in rest se utilizeaza ecartamentul ingust de 1067 mm.

Ultima portiune din acest sistem feroviar, cea dintre Dar Es Salam si Kapiri Mposhi (frontiera dintre Tanzania si Zambia) a fost construita intre anii 1970- 1975, cu asistenta financiara chineza.

Dupa normalizarea relatiilor diplomatice si politice intre toate aceste tari, si stingerea razboaielor civile de pe continentul african, se va putea trece la realizarea propunerii din secolul 19 a lui Cecil Rhodes- aceea de realizarea a unei cai ferate, eventual de ecartament normal, care sa strabata de la nord la sud intreg continentul african, de la Alexandria si Cairo la Cape Town.

Pentru atingerea acestui deziderat ar fi necesare urmatoarele lucrari

-Reabilitarea, modernizarea si eventual trecerea la ecartament normal a īntregului sistem feroviar de la Cape Town (Africa de Sud) la Arua (Uganda)

-Reabilitarea, modernizarea si trecerea la ecartament normal a retelei feroviare izolate din Sudan, care se intinde de la Wau in sud pana la Wadi Halfa in nord (langa frontiera cu Egiptul). Reteaua feroviara sudaneza izolata are un ecartament de 1067 mm.

-Constructia a doua noi linii ferate de legatura-
-Arua (Uganda)- Juba (Sudan)- Wau (Sudan)
-Wadi Halfa (Sudan)- Aswan (Egipt).
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Noi 08, 2015 7:42 pm

3. Sistemul feroviar australian

Acesta se intinde pe teritoriul unui singur stat- Australia- dar utilizeaza nu mai putin de 3 ecartamente diferite:

-Ecartament normal de 1435 mm (in New South Wales, Australia de sud, Australia de vest in cea mai mare parte si Teritoriul de Nord)

-Ecartament larg de 1600 mm (utilizat in "statul" Victoria. Asemenea ecartament se mai utilizeaza in Brazilia si Irlanda)

-Ecartament ingust de 1067 mm (utilizat in cea mai mare parte a "statului" Queensland, pe unele linii din Australia de vest si in insula Tasmania).

Absurditatea acestei situatii devine pregnanta in secolul 19, cand schimburile economice dintre statele australiene se intensifica.
Dupa ce in anii 1950 un comitet parlamentar condus de William Wentworth propune trecerea la ecartament normal a principalelor cai ferate din Australia, se fac eforturi mai serioase in aceasta privinta.

Astfel, sunt trecute la ecartament normal urmatoarele tronsoane de cale ferata:

-Albury- Melbourne (prin „incalecarea” liniei existente de ecartament larg), in anul 1962 (astfel se completa linia de ecartament normal Sydney- Melbourne)

-Broken Hill- Port Pirie, in anul 1969 (astfel se completa linia de ecartament normal Sydney- Perth)

-Port Augusta- Whyalla, in anul 1972

-Tarcoola- Alice Springs, in octombrie 1980

-Crystal Brook- Adelaide, in anul 1980 (astfel, se completa linia de ecartament normal Perth- Adelaide)

-In anul 1995 se termina si trecerea la ecartament normal a liniei ferate Melbourne- Adelaide (via North Shore, Cressy si Ararat)

-In fine, la 4 februarie 2004, este terminata constructia cai ferate , de ecartament normal, dintre Alice Springs si Darwin.

Astfel, principalele orase australiene- Perth, Darwin, Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbaine si Canberra, sunt legate prin cai ferate de ecartament normal.


In privinta electrificarii cailor ferate australiene, acestea este inca putin extinsa. Primele cai ferate electrificate din australia au fost cele suburbane (Melbourne in 1919, Sydney in 1926, Brisbaine in 1979 si Perth in 1992). Prima linie principala electrificata din Australia a fost linia Dandenong- Traralgon, in Victoria, in 1954. In 1989 in Australia existau numai cca 2.100 km cai ferate electrificate (ceea ce insemna cca 7% din retea).

Astazi, principalele magistrale feroviare australiene (de ecartament normal) sunt:

-Perth Central- East Perth- Woobridge- Herne Hill- Toodyay- Northam- Merredin- Coolgardie- Kalgoorlie- Tarcola (pe acest sector se afla cea mai lunga cale ferata in linie dreapta de pe Glob)- Pimba- Port Augusta- Stirling North- Conamia- Chrystal Brook- Petterborough- Broken Hill- Ivanohoe- Roto- Parkes- Molon- Orange- Blayney- Bathrust- Wallerrawang- Lithgow- Penrith Saint Marys- Emu Plains (intrarea in suburbiile orasului Sydney)- Blacktown- Parramatta- Granville- Lidcombe- Fleminghton- Homebush- Strathfield- Redfern- Sydney Central.

-Sydney Central- Goulburn- Town Hall- Wynyard- Sydney Harbour Bridge- Chatswood- Hornsby- Berowra (iesire din suburbiile orasului Sydney)- Fassifern- Broadmeadow- Maitland- Port Maquari- Casino- Cougal- Salisburv (intrare in suburbiile orasului Brisbaine)- Yeerongpilly- Park Road- Brisbaine Roma Station- Brisbaine Central Station.

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2360
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4712
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Dum Noi 08, 2015 9:06 pm

-Crystal Brook- Snowtown- Salisbury (intrare in suburbiile orasului Adelaide)- Dry Creek- Adelaide Central- Adelaide Keswick/Parklands- Goodwood- Belair (iesire din suburbiile orasului Adelaide)- Mount Barker- Murray Bridge- Tailam Bend- Wolseley- Serviceton (intrare in "statul" Victoria)- Dimboola- Horsham- Muroa- Ararat- Ballarat- Sunshine- Footscray- North Melbourne- Melbourne Southern Cross- New Market- Jacana- Roxburgh Park- Craigieburn (iesire din suburbiile orasului Melbourne)- Seymour- Benalla- Wodonga (iesire din "statul" Victoria)- Albury- The Rock- Wagga Wagga- June- Cootamundra- Harden Murrumburrah- Goulburn- Moss Vale- Cambpeltown (intrare in suburbiile orasului Sysney)- Glenfield- Liverpool- Cabramatta- Granville (se uneste cu traseul dinspre Tarcola)- Clyde- Lidcombe- Flemington- Hombush- Strathfield- Redfern- Sydney Central.

*pe teritoriul "statului" Victoria (intre Serviceton si Wodonga) este posibil sa fie linie incalecata (atat pentru ecartament normal, cat si pentru ecartament larg de 1600 mm).

-Goulburn- Queanbeyan- Canberra (capitala Australiei)

-Tarcola- Alice Springs- Tennant Creek- Birdum- Katherine- Darwin.

Acestea sunt principalele cai ferate de ecartament normal ce strabat Australia, asigurand legatura dintre orasele Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbaine si capitala tarii Canberra.

In afara de acestea, mai exista si:

-linii izolate de ecartament ingust de 1067 mm in nord-vestul "statului" Australia de Vest, folosite pentru transportul minereului de fier in special.

-linii de ecartament ingust de 1067 mm in jurul orasului Perth

-linii de ecartament normal in "statul" New South Wales

-linii de ecartament larg 1600 mm in "statul" Victoria

-linii de ecartament ingust de 1067 mm la nord de Brisbaine.
Principala cale ferata ce strabate "statul" Queensland de la sud la nord este linia de ecartament ingust pe traseul: Brisbaine Roma Station- Brisbaine Central Station- Bowen Hills- Eagle Junction- Toombul- Northgate- Petrie- Caboolture (iesire din suburbiile orasului Brisbaine)- Sunshine Coast- Mungar- Gladstone- Rockhampton-Koumala- Sarina- Mackay- Merinda- Townsville- Cairns iar apoi Cairns-Kurada- Mareeba- Almaden- Forsayth.

-din aceasta linie se desprind alte cai ferate (tot de ecartament ingust de 1067 mm) spre interiorul "statului" Queensland (Brisbaine- Toowoomba- Charleville, Rockhampton- Winton- Hugheden- Townsville, Hugheden- Mount Isa, etc).

-linii de ecartament ingust de 1067 mm in insula Tasmania (Redpa- Devonport- Hobart)
*legatura insulei Tasmania cu restul Australiei este asigurata cu feryboatul "Spirit of Tasmania" , intre Melbourne si Devonport.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar   Astazi la 10:35 am

Sus In jos
 

Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Ecartamentele utilizate de caile ferate de pe Glob si sisteme feroviar
» Caile ferate din India (Indian Railways)
» רכבת ישראל - Rakevet Israel - Caile Ferate Israeliene
» Caile Ferate din Australia
» Caile ferate din Basarabia
Pagina 1 din 2Mergi la pagina : 1, 2  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-