Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Cupla automata

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Ony_x



Numarul mesajelor : 21
Reputatie : 1315
Data de inscriere : 21/05/2013

MesajSubiect: Cupla automata   Mar 22 Sept 2015, 15:51

Deschid acest topic deoarece de multi ani am o mare neclaritate referitoare la cupla automata, mai precis la lipsa /neutilizarea ei la materialul rulant din Romania. Practic este o situatie ciudata, desi trenurile Metrorex si tramvaiele RATB au cupla automata, sistemul nu a fost adoptat si de CFR. Asta desi automotoarele Siemens Desiro au cupla automata, presupun din fabricatie. Din cate cunosc eu si sper sa nu gresesc cuplele automate au un sistem care permite interconectarea la cupla clasica (carlig). In spatiul ex-sovietic toate vehiculele feroviare folosesc cupla automata, de un model diferit de cea folosita in Europa dar care este foarte eficienta si permite deasemenea interconectarea la cupla clasica. Sunt curios care au fost motivele pentru care la noi sa decis folosirea in continuare a cuplei clasice. Motive economice ? Din punctul meu de vedere cupla automata este mult mai eficienta si mai sigura, cuplarea fiind automata, doar procesul de decuplare al vehiculelor fiind manual.
Sus In jos
cata



Numarul mesajelor : 277
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2849
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mar 22 Sept 2015, 16:13

Da, cupla automata nu a putut fi adoptata in Europa (nu doar la noi) din motive economice, de adaptare a intregului material rulant si nu in ultimul rand dintr-o reticienta la schimbare care ar fi avut printre consecinte si pierderea locurilor de munca pentru un numar important de oameni angrenati in sistem.

Este indiscutabil avantajul cuplei automate fata de vechiul sistem cu carlig insa nu intotdeauna solutii eficiente ajung sa se impuna. Vezi exemplul URSS care pana foarte tarziu a mers pe sistemul clasic si au "lalait-o" vreo 20 de ani cu implementarea cuplei automate. A fost nevoie de o decizie politica sa determine schimbarea. Dar aici vorbim de un stat autoritar si de o economie centralizata, ceea ce nu e cazul Europei.

Astfel, cupla automata a fost standardizata in URSS in 1957 desi intentia a existat inainte de 1940. Cupla specifica spatiului sovietic SA-3 a fost inventata in 1932. Cupla "gheara" prezinta avantaje nete fata de cea standard cu surub si tampoanele aferente. Europa a incercat implementarea cuplei automate in anii '30 insa dintr-un "stangism" traditionalist implementarea a esuat. Rusii insa au vazut avantajul clar al sistemului din prisma materialului rulant primit in anii celor doua razboaie din US si a experimentelor facute de ei dupa 1932 cand au echipat cateva vagoane cu SA-3. Dupa razboi, in urma marelui plan de refacere a liniilor de cf distruse in ww2 au hotarat implementarea acestui sistem care a fost generalizat insa incepand cu 1957, asa cum scriam mai sus.
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
Ony_x



Numarul mesajelor : 21
Reputatie : 1315
Data de inscriere : 21/05/2013

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mar 22 Sept 2015, 16:54

Multumesc mult pentru lamuriri ! Nu stiam ca acel sistem de cupla automata SA-3 este atat de vechi, eu credeam ca dateaza de prin anii 70. Oricum sistemul este foarte eficient asa cum ai spus si tu, gandeste-te spre exemplu in Rusia unde am vazut si trenuri de marfa lungi de peste un kilometru, cam ce munca ar avea saracii oameni care lucreaza la cuplarea vagoanelor sa cupleze un kilometru de vagoane in cupla clasica Smile Nu spun ca este imposibil doar ca este foarte greu, sistemul SA-3 simplificand mult lucrurile. Si in Europa ar fi un lucru extraordinar daca in viitor s-ar conveni adoptarea unor standarde similare pentru infrastructura feroviara si materialul rulant. Intradevar costurile sunt foarte mari dar dupa parerea mea este o investitie care merita pentru crearea unui viitor sistem integrat de transport feroviar la nivel european.
Sus In jos
florin.lifticariu



Numarul mesajelor : 759
Reputatie : 2243
Data de inscriere : 09/11/2012

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mar 22 Sept 2015, 17:16

Unde sint cele mai lungi trenuri din lume ? Rusia, China, SUA...
Toate au cupla automata...poate la ei renteaza...dar in Europa...hmmm...in afara de automotoare, nu cred .
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12028
Varsta : 27
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 14062
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mar 22 Sept 2015, 18:33

Și la cupla SA3 e nevoie de un manevrant care să lege furtunurile de aer și să desfacă cuplele la nevoie. E drept, la compunerea trenului, manevrele merg mult mai rapid (ceea ce se simte când compui un tren lung), nemaifiind nevoie să fie strânse cuplele manual.

Nu încape comparație între cuplele Schaku de pe Desiro și SA3. Cupla Schaku face toate legăturile - mecanice, electrice și pneumatice - și se poate decupla automat. Însă rezistă la o forță de tracțiune mult mai mică și nu poate fi folosită la trenuri grele. A fost patentată în 1903, de altfel și cele două vagoane are automotorului Malaxa 1000 sunt cuplate cu cuple Schaku.

Cupla SA-3 nu e inspirată de cupla Janney?
UIC lucrează la dezvoltarea cuplei C-AKv, compatibilă și cu cupla cu șurub și cu cupla SA3.

Citat :
Practic este o situatie ciudata, desi [...] tramvaiele RATB au cupla automata
Cuple automate au avut doar Rathgeber-urile, era ceva probabil derivat din Schaku. RATB a scăpat de ele cu prima ocazie, astfel că vagoanele Rathgeber erau cuplate cu o tijă lungă, care făcea imposibilă dezlegarea vagoanelor fără echipament special, iar în capete era un ,,aparat de tracțiune și legare tip Tatra" (după cum e descris în cartea tehnică a V3A-ului), care nu are nimic automat în el.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Ony_x



Numarul mesajelor : 21
Reputatie : 1315
Data de inscriere : 21/05/2013

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mier 23 Sept 2015, 11:02

Da intradevar comparatia cu RATB nu a fost foarte inspirata, vagoanele Rathgeber mai functioneaza doar ca vagoane tehnologige si din cele care mai functioneaza niciunul nu mai are cupla automata initiala asa cum ai spus si tu. In ceea ce priveste "aparatul de tractiune tip Tatra" acesta doar arata similar cu o cupla automata fiind de fapt 100 % manual. Din cate imi amintesc si sper sa nu gresesc tramvaiele mai vechi cum ar fi EP-ul clasic si chiar primele V3A nu aveau cupla Tatra ci un fel de tampon primitiv pe misloc si altceva nimic. Sincer nu stiu daca acel pseudo-tampon avea si rol de tractare sau era folosit doar pentru impingere.
Sus In jos
cata



Numarul mesajelor : 277
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2849
Data de inscriere : 01/02/2010

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mier 23 Sept 2015, 11:09

Da, cupla SA-3 este o adaptare cuplei Janney. Bine...nici nu prea ai ce sa inventezi multe la ea...
Sus In jos
http://liniavinului.uv.ro/index.html
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12028
Varsta : 27
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 14062
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Mier 23 Sept 2015, 12:41

Ony_x a scris:
acesta doar arata similar cu o cupla automata fiind de fapt 100 % manual. Din cate imi amintesc si sper sa nu gresesc tramvaiele mai vechi cum ar fi EP-ul clasic si chiar primele V3A nu aveau cupla Tatra ci un fel de tampon primitiv pe misloc si altceva nimic. Sincer nu stiu daca acel pseudo-tampon avea si rol de tractare sau era folosit doar pentru impingere.

Poate de la distanță arată, pentru că de la apropiere se vede clar că nu are nimic automat pe el și nici nu are părți mobile la exterior.
La aparatele de tracțiune vechi se folosea o eclisă, care se prindea cu cele două cuie din fiecare cuplă:

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
alex.barac.5



Numarul mesajelor : 243
Varsta : 28
Localizare : Sibiu
Reputatie : 1535
Data de inscriere : 21/05/2013

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Vin 25 Sept 2015, 12:12

Pe vremea cand exista trenul Cluj - Sibiu prin Vintu, chiar in Vintu se conecta cu Timisoara Nord - Sibiu. Fiecare din trenuri avea un Desiro si nu de putine ori am asistat la fata locului la cuplarea automata a celor doua automotoare. Ma astept ca si Hyperioanele sa aiba cupla automata, la fel cum si ramele ICE din Germania au.
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12028
Varsta : 27
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 14062
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: Cupla automata   Vin 25 Sept 2015, 21:46

Au cuplă Schaku, dar nu știu dacă e compatibilă cu Desiro.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cupla automata   Astazi la 15:45

Sus In jos
 

Cupla automata

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Automotoare DESIRO
» Motor turat in stationare (Locomotiva Diesel). Dece?
» Cupla automata
» Buna Ziua!
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: DISCUTII LIBERE-