Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Cai ferate in patrimoniul UNESCO

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Inapoi  1, 2
AutorMesaj
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Dum 29 Mar 2015, 19:23



Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Lun 30 Mar 2015, 17:24

Din patrimoniul UNESCO mai fac parte 2 cai ferate din India. Prima este: Nilgiri Mountain Railway

Calea ferata montana Nilgiri (NMR) este una din cele mai vechi cai ferate montane din India, construita in districtul Nilgiri -India de Sud, din statul Tamil Nadu. Aceasta cale ferata Indiana este printre ultimile din India care mai folosesc tractiunea cu aburi.
Calea ferata urca 45 de km si leaga localitatile Mettupalayam de Ooty (Udhagamandalam), ultima  situata la 2268 m altitudine.

Istoric
Propusa inca din 1845, linia va fi in cele din urma construita de britanici si deschisa pentru public in iunie 1899, fiind exploatata de compania feroviara Madras.
Ea leaga orasul Mettupalayam in apropiere de Coimbratore de localitatea Ooty, statiune montana situata la o altitudine de 2200 m.
In octombrie 2004, UNESCO a decretat ca NMR va fi integrat in Patrimoniul mondial. Ceea ce s-a si intamplat in anul 2005.

Caracteristici
Linia NMR are ecartament metric (1000 mm). Intre Mattupalayam si Coonoor, trenurile sunt impinse de o locomotiva cu aburi construita de Schweizerische Lokomotiven und Maschinenfabrik (SLM) din Winterthour , Elvetia, care utilizeaza un sistem cu cremaliera pentru urcarea pantelor foarte mari. Maximul pantei pe aceasta sectie este de “1 la 12”(8.3%), cu o medie de “ 1 la 24,5” (4,1%).
In sensul urcarii, locomotiva este plasata la urma convoiului si impinge trenul, in timp ce la coborare este plasata in capul trenului pentru a putea controla viteza.
Intre Coonoor si Ooty, linia nu este prevazuta cu cremaliera.Trenul aici este tractat de o locomotiva diesel YDM4.
Linia masoara 45,88 km si contine pe parcurs, 208 curbe, 16 tunele si 250 de poduri. Intre Mettupalayam si Ooty, linia deserveste garile Hillgrove, Coonoor, Wellington, Aruvankadu, Ketti si Lovedale.
Divizia Palghat a Cailor Ferate Indiene, care gestioneaza NMR, suporta un deficit anual de 4 crores ( sistem de numerotare specific ce mosteneste sistemul vedic)  de rupii (40 milioane de rupii, aproape 1 milion USD). In 1999, cu prilejul aniversarii centenarului acestei linii, ministrul cailor ferate indiene, Nitish Kumar, a anuntat ca linia va trebui electrificata in curand.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Nilgiri_Mountain_Railway
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Mar 31 Mar 2015, 23:17

Traseul: Km 0- Mettupalayam (altitudine 350 m); -km 8-Kallar (413m) (inceputul sectiunii cu cremaliera);- km 13 Adderly (784 m); - km 18 -gara Hillgrove (1175 m);km 21- Runneymede (1513 m); -km 25-Kateri Road (1663 m); km 28 ( sfarsitul sectiunii cu cremaliera) – gara Coonoor (1843 m); km 29 –gara Wellington (1904 m); km32- Aruvankadu (2015 m); km 38 –gara Ketti (2252 m); km 42 – gara Lovedale (2524 m); km 46-gara Ooty (2371 m).

Mettupalayam

Cremaliera

langa Coonoor

Coonoor

Coonoor 2

Coonoor 3

Coonoor 4

traseu1

traseu 2

traseu 3

traseu 4

tunel

viaduct 1

viaduct 2

maimute

viaduct 3

viaduct 4
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Mar 31 Mar 2015, 23:23

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Mier 01 Apr 2015, 21:43

Si un film despre aceasta linie realizat de BBC:

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Vin 03 Apr 2015, 18:33

Cea de a doua este: Calea ferata himalayana Darjeeling

Calea ferata himalayana Darjeeling- pe care circula un tren supranumit –trenul jucarie-este o linie ferata ce leaga localitatea Siliguri (gara New Jalpaiguri) de Darjeeling in statul Indian Bengalul Occidental. Construita intre 1879- 1881, ea este clasata in patrimoniul mondial  UNESCO. Ecartamentul liniei de tip “cale ingusta” este de “doua picioare” reprezentand 61 cm.

Istoric

In 1878, Franklin Prestage, agent al Eastern Bengal Railway Company, propune guvernului din Bengal infiintarea unei linii feroviare intre Siliguri si Darjeeling. Ashley Eden, guvernatorul –locotenent, numeste atunci un comitet pentru examinarea proiectului si confirmarea fezabilitatii si avantajelor de care guvernul si populatia vor putea beneficia.Proiectul este acceptat in 1879 si constructia incepe in acelasi an. Anul urmator linia ajunge pana la Tindharia.
In iunie 1881, linia este dechisa in totalitate, realizandu-se legatura dintre Siliguri si Darjeeling. Costul lucrarilor se ridica la 17 501 000 rupii.Pe parcursul a 82 de km linia urca de la 121 metri la 2076 metri altitudine.Numele companiei feroviare care exploateaza aceasta linie este Darjeeling Himalayan Railway Company.
O alta ramura va lega desertul din Siliguri de orasul Kishaganj din statul Bihar ca apoi in 1915 si de orasul Kalimpong din valea Teesta. Cu toate acestea sectia Siliguri- Kishanganj este modernizata si transformata mai tarziu intr-o linie cu ecartament larg (1676 mm), permitand conectarea acesteia la reteaua Cailor Ferate din India.
In 1950, alunecarile de teren vor deteriora semnificativ ramura Siliguri-Kalimpong (valea Teesta) intre statiile Siliguri si Geille Khola.Aceasta nu va mai fi redeschisa niciodata.

Aspecte tehnice

Linia principala dintre Siliguri si Darjeeling in lungime de 82 kilometri, atinge o altitudine de 2076 metri.Pentru a depasi aceasta altitudine, inginerii au folosit mai multe  bucle (numite “Loops”) ca cea de la Agony Point, unde calea ferata se intoarce si trece pe deasupra ei, folosind si sase rebrusari in Z (zig-zag invers). Pe traseu nu a fost construit nici un tunel.
Masinile cu aburi au fost special construite pentru aceste coditii particulare, de firma engleza Sharp- Stewart din Glasgow.
Dupa 1915, atelierele sunt instalate la Tindharia pentru construirea si repararea locomotivelor si vagoanelor de calatori.
Vagoanele de calatori originale erau vagoane cu doua osii si ampatament redus, cu un acoperis de panza si cu cate doua banci de lemn la un loc. Mai tarziu va fi introdus un model de vagon de “26 picioare”, aproximativ 8 metri lungime.

Evolutie

Aceasta cale ferata  are particularitatea de a fi exploatata integral folosind tractiunea cu aburi pana in anii 2000. Tractiunea Diesel va fi folosita apoi pentru trenurile regulate. Ca urmare a cererii mari pentru trenurile cu aburi solicitate de turistii care vin la Darjeeling, pe un tronson de cale ferata dintre Darjeeling si statia precedenta (Kurseong) trectiunea a ramas sa fie efectuata de locomotive cu aburi.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Darjeeling_Himalayan_Railway
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Lun 06 Apr 2015, 18:40

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Lun 06 Apr 2015, 18:43

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Mar 07 Apr 2015, 14:31

Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Mier 08 Apr 2015, 22:55

In final pentru ca doar aceste linii sunt in patrimoniul UNESCO voi posta un material care se refera la o gara care se afla in patrimoniul acestei organizatii internationale:  Gara Chhatrapati Shivaji Terminus

Gara Chhatrapati Shivaji Terminus este o cladire istorica din Mumbai (Bombay), clasata in patrimoniul mondial UNESCO din anul 2004. Este una din garile cele mai active din India. Ea este statia terminus a retelei Central Railways, si adaposteste atat sediul central al retelei feroviare cat si trenurile suburbane din Mumbai.Pana in 1996 gara s-a numit Victoria Terminus.

Istoric

Gara a fost proiectata de arhitectul britanic Frederick Williams Stevens, care a primit pentru munca sa, 16 140 000 rupii, o suma considerabila pentru acea vreme. Constructia a durat 10 ani,  din 1878 pana in 1888.
Este pusa in functiune partial cu ocazia Anului Nou din 1882, apoi este inaugurata in 1887, an jubiliar cand s-au aniversat 50 de ani de domnie pentru regina si imparateasa Indiei, Victoria, al carei nume il va purta aceasta gara. In 1996 in cadrul campaniei de indianizare a numelor de locuri dusa de partidul nationalist Shiv Sena, ministrul transporturilor, Suresh Kalmadi, i-a dat numele unui rege al regiunii  Maharashtra din sec. XVII -Chhatrapati Shivaji.

Arhitectura

Gara Chhatrapati Shivaji este un exemplu de fusiune a stilului neogotic Victorian cu elemente indiene. Conceptul general al terminalului este inspirat de modelele sfarsitului de ev mediu italian,in timp ce domul din piatra, turnuletele,  arcele ascutite si planul central, amintesc de palatele indiene traditionale. Este un exemplu exceptional de intalnire a doua culturi, arhitectii britanici lucrand cu artizanii indieni pentru a include traditia arhitecturala indiana,reusind sa creeze in final, un stil nou si unic la Bombay. Decoratiunile interioare, in particular sculpturile din lemn,  ceramica,  feroneria, grilajele ferestrelor, balustradele scarii principale, sunt datorate elevilor Scolii de Arta din Bombay. In ianuarie 2009, revista Americana Newsweek, a clasat-o ca a treia  din cele mai frumoase gari din lume, inaintea garii centrale din Anvers si dupa gara Saint- Pancras  din Londra (al carei aspect general il evoca) si Grand Central Terminal din New York.

Reteaua feroviara

Trenurile pentru navetisti numite si trenuri locale , a caror retea de linii, pleaca in evantai din aceasta gara, participa la viata economica a celui mai mare port commercial al Indiei. Ele deservesc in special orasele Kalyan si Thane care fac parte din metropola Mumbai. Statia este de asemenea si punctul terminus al marilor linii fiind considerata gara cea mai occidentala a retelei Central Railway.

Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Chhatrapati_Shivaji_Terminus
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Astazi la 10:50

Încă o cale ferată din India în patrimoniul UNESCO

Calea ferată Kalka – Shimla

Calea ferată Kalka – Shimla este o linie cu ecartament  îngust (762 mm) din nordul Indiei, care străbate un traseu predominant muntos, de la Kalka la Shimla.Acesta este cunoscut pentru peisajul sălbatic prezentat de colinele  încojurate de sate izolate. Calea ferată Kalka – Shimla a fost construită în 1898, pentru a conecta Shimla, capitala de vară a Indiei din timpul Indiei Britanice, cu restul sistemului feroviar indian.În timpul construcției acestei căi ferate,de-a lungul ei,s-au săpat 107 tuneluri și s-au înălțat 864 de poduri.Inginerul șef al proiectului a fost H.S. Herlington.
Locomotivele folosite în trecut au fost fabricate de Sharp Stewart and Company iar locomotivele mai mari care au fost folosite , erau fabricate de Hunslet Engine Company. Locomotivele diesel si cele diesel-hidraulice, au început să funcționeze din 1955 și respectiv  1970. Această linie a fost declarată cale ferată de patrimoniu de guvernul Himachal Pradesh în 2007 iar în 2008 a devenit sit al Patrimoniului Mondial UNESCO, împreună cu celelalte căi ferate montane din India.
Istoric
Shimla a fost înființată de britanici  la scurt timp după primul război anglo-gurkha, și este situată la poalele munților Himalaya la o altitudine de 2169 m. Prin 1830, Shimla s-a dezvoltat ca o bază importantă pentru britanici. A devenit capitala de vară a Indiei britanice în 1864 și a fost de asemenea cartierul general al armatei britanice din India. Înainte de construcția căii ferate, legătura cu lumea exterioară s-a facut  cu coșul în spate.
Linia Delhi – Kalka, cu ecartament larg (1676 mm) a fost deschisă în 1891.Calea ferată Kalka – Shimla a fost construită cu ecartament îngust (610 mm) de către Delhi–Ambala–Kalka Railway Company, începând din 1898. Costul estimat a fost de 8.678.500 Rs (rupii), care s-a dublat în timpul construcției.Linia de 96.54km a fost deschisă traficului la 9 noiembrie 1903. Ea a fost inaugurată de viceregele Indiei, Lord Curzon.
Din cauza costurilor ridicate de capital și de întreținere, precum si a condițiilor grele de lucru, pe calea ferată Kalka –Shimla a fost permis să se perceapă, tarife mai mari decât pe alte linii. Cu toate acestea, compania feroviară nu a devenit profitabilă, fiind cumpărată de guvern, la 1 ianuarie  1906 pentru suma de 17.107.748Rs (rupii). În 1905, ecartamentul liniei a fost mărit la 762 mm, pentru a se alinia standardelor departamentului de război al Indiei.
Această rută trece printr-un oraș numit Solan, care mai este  cunoscut sub numele de mini Shimla.Un festival care celebrează zeița Shoolini devi, după care este numit orașul, are loc în fiecare vară în luna iunie.
În 2007, guvernul Himachal Pradesh a declarat calea ferată, proprietate de patrimoniu.Pentru aproape o săptămână, începând cu 11 septembrie 2007, o echipă de experți UNESCO, au vizitat calea ferată, trecând-o în revistă și inspectând-o, în vederea unei eventuale selectări ca sit în patrimoniu mondial.La 8 iulie 2008, calea ferată Kalka –Shimla a devenit parte a Patrimoniului Mondial al Cailor ferate montane din India, alături de calea ferată Himalayană Darjeeling, calea ferată montană Nilgiri și gara Chhatrapati Shivaji Terminus din Mumbay.
Traseul
Calea ferată Kalka –Shimla a fost construită pentru a conecta Shimla, capitala de vară a Indiei în timpul Indiei britanice, cu sistemul feroviar indian.Acum, Shimla este capitala Himachal Pradesh și Kalka este un oraș din districtul Panchkula Haryana. Traseul este renumit pentru peisajele și lucrările sale de artă (poduri și tunele).
Stațiile
Linia urcă de la Kalka spre Shivalik Hills  de la poalele Himalayei, străbate câteva puncte importante, cum ar fi Dharampur,Solan, Kandaghat,Taradevi, Barog, Salogra, Totu (Jutog), Summerhill și ajunge la Shimla, la o altitudine de  2076 metri.
Tuneluri
Inițial au fost construite 107 tunele pe calea ferată Kalka –Shimla și au rămas în uz 102. Cel mai lung tunel este tunelul Barog.Colonelul inginer Barog a început lucrările la tunel de la ambele capete și pentru că cele două galerii nu au coincis, a fost amendat simbolic cu o rupie. El nu a putut trăi cu această rușine și s-a sinucis în tunelul neterminat. Inginerul șef H.S. Herlington a finalizat tunelul mai târziu cu ajutorul lui Bhalku, un înțelept  local.
Infrastructura
Linia are 864 de poduri. Calea ferată are un gradient de putere de 3 %.Ea are 919 curbe, cea mai strânsă având 48 de grade (o rază de 37,47 m).Cățărarea de la 656 metri până la 2076 metri altitudine, la Shimla, unde se termină linia, dă o digferență de altitudine de 1420 de metri.La construcția liniei s-a folosit inițial șină de 20,8 kg/m pentru ca mai târziu să se treacă la șină de 29,8 kg/m.
Locomotivele
Primele locomotive folosite, au fost două de clasă B (0 – 4 – 0ST)  sosite de pe faimoasa cale ferată Darjeeling. Acestea erau construite pentru ecartament de 610 mm, dar în anul1901,au fost convertite pentru ecartamentul de 762 mm.Ele nu au fost suficient de puternice pentru condițiile de lucru de pe această linie și de aceea au fost vândute în 1908. Acestea au fost urmate de 10 mașini cu dispunerea roților după formula 0-4-2T, un model ceva mai mare, după un proiect introdus în 1902. Aceste locomotive cântăreau 21,8 t fiecare, având roțile motoare cu diametrul de 762 mm și cilindrii de 304,8mm x 406,4mm.Ulterior au fost clasificate în clasa B de North Western State Railway. Toate aceste locomotive au fost fabricate de firma britanică Sharp Stewart and Company.Locomotivele mai mari au fost introduse în circulație cu dispunerea roților după formula 2-6-2T, din care 30 au fost construite cu ușoare modificări între 1904 și 1910. Construite de Hunselt and  the North Britsh Locomotive Company, aceste locomotive aveau aproximativ 39 t cu roțile conducătoare de 762 mm și cilindrii de 355,6 mm x 406,4 mm. Aceste locomotive, clasate ulterior in categoria K și K2 de North Western State Railway, au fost folosite  în cea mai mare parte a erei aburului, în traficul feroviar. O pereche de locomotive articulate, Kitson-Meyer cu formula 2-6-2 + 2-6-2 clasa TD au fost livrate în 1928. Ele au căzut repede în dizgrație, deoarece era nevoie zilnic de o cantitate mare de marfă pentru a se justifica remorcarea unui tren cu una din aceste locomotive. În cautarea unui serviciu mai rapid, clienții au început să apeleze la transportul rutier.Aceste locomotive de 69,09 t au fost curând transferate pe Kangra Valley Railway și ulterior au fost convertite la ecartamentul de 1000 mm pentru Pakistan.
Operarea cu locomotive cu abur a trenurilor regulate s-a încheiat în 1971.
Primele locomotive diesel care și-au început activitatea în 1955 pe linia Kalka-Shimla au fost din clasa ZDM-1, produse de Arnold Jung Lokomotivfabrik (articulate, având două motoare puternice). Prin anii 70 ele au fost adaptate și reclasificate ca NDM-1, fiind folosite pe Matheran Hill Railway.În anii 60 au fost introduse locomotivele de clasă ZDM-2, produse de Maschinenbau Kiel (MAK). Acestea au fost mai târziu transferate pe alte linii.
Astazi pe această linie operează locomotivele diesel-hidraulice din clasa ZDM-3 (700 CP la 50 km/h), produse între 1970-1982 de Chittaranjan Lokomotive Works, cu un singur corp și cabină pentru condus în ambele direcții.Șase locomotive din aceeași clasă au fost construite între 2008-2009 de Central Railway Loco Workshop Parel, cu componente actualizate, cu dublă cabină, care asigură o mai bună vizibilitate a liniei.
Materialul rulant
La deschiderea căii ferate, s-au folosit vagoane convenționale cu patru roți și boghiuri. Din cauza greutații lor, doar patru vagoane cu boghiuri puteau fi tractate de locomotivele din clasa 2-6-2T. Pentru creșterea capacitații acestor vagoane, în 1908 întregul stoc a fost modificat în vagoane cu boghiuri cu lungimea de 10 m și lățimea de 2,13 m, folosindu-se cadre din oțel. Pentru a micșora și mai mult greutatea, acoperișurile au fost construite din aluminiu.Reducând greutatea, locomotivele puteau tracta acum șase vagoane mai mari, mărind astfel capacitatea de transport. Exemplul acesta a fost folosit la începuturile construcției de vagoane ,pentru reducerea greutății lor. Materialul rulant pentru mărfuri a fost construit pe un șasiu comun din oțel cu lungimea de 9,14 m și lățimea de 2,13 m. Se construiau vagoane de doua feluri: acoperite și descoperite, cele descoperite aveau o capacitate de 19,3 t iar cele acoperite de 17,8 t.
Trenuri
Pe această linie circulă mai multe tipuri de trenuri:
- Trenuri cu scaune confortabile și servicii de masă
- Kalka –Shimla Express cu vagoane de clasa I și II, cu locuri nerezervate.
- Himalayan Queen cu locuri rezervate, care se cuplează în Kalka cu  Mail express train sub același nume și Kalka Shatabdi, ce vine de la Delhi.
- Kalka Shimla Passenger cu vagoane  de clasă I și II și locuri nerezervate.
- Automotor feroviar folosit inițial pentru a transporta călători  de clasă superioară cu locuri pentru clasa I, prevăzut cu acoperiș de sticlă și posibilitatea de a privi în partea din față.
- Shivalik Queen: aceste vagoane de lux pot fi rezervate de cupluri sau grupuri de până la opt persoane prin biroul IRCTC Chandigarh și atașate la trenurile regulate. Au patru compartimente mobilate elegant, despărțite cu covoare de perete, cu ferestre mari  și două grupuri sanitare . Călătoria costă 4200 INR (rupii indiene) pentru patru cupluri, inclusiv masa de prânz.


Sursa:  https://en.wikipedia.org/wiki/Kalka%E2%80%93Shimla_Railway


Cateva imagini:

Tren în gara Taradevi în 2005

Tren de pasageri pe viaduct

Automotor în gara Shimla

Locomotivă cu abur în gara Shimla

Himalayan Queen train
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2364
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4718
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Astazi la 11:03

Felicitari pentru aceste postari- foarte interesante!
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Astazi la 11:11

Mulțumesc!
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cai ferate in patrimoniul UNESCO   Astazi la 15:26

Sus In jos
 

Cai ferate in patrimoniul UNESCO

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Cai ferate in patrimoniul UNESCO
» Blue Line Cai Ferate
» Caile Ferate din Australia
» Aparitia si dezvoltarea cailor ferate pe plan mondial
» Caile ferate din India (Indian Railways)
Pagina 2 din 2Mergi la pagina : Inapoi  1, 2

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: INTERNATIONAL-