Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Mocănița de pe Valea Finișului, județul Bihor

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
vatmanul
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 570
Varsta : 30
Localizare : Oradea
Reputatie : 2122
Data de inscriere : 14/10/2012

MesajSubiect: Mocănița de pe Valea Finișului, județul Bihor   Mar 13 Ian 2015, 15:45

Întâmplător, am aflat despre această fostă cale ferată cu ecartament îngust din județul Bihor. Are cineva mai multe detalii despre ea? Despre această fostă mocăniță am aflat de aici:

http://www.digi24.ro/Stiri/Regional/Digi24+Oradea/Stiri/Mocanita+furata+si+vanduta

Unul dintre simbolurile Bihorului a ajuns să fie furat și vândut bucată cu bucată. Este vorba despre o mocăniță care străbătea aproape 40 de kilometri prin munții din sudul județului ca să transporte lemne. După 1990 a fost vândută în Ungaria, iar liniile au fost luate de localnici și vândute. În Maramureș, în schimb, mocănița de pe Valea Vaserului a fost salvată de un investitor și acum transportă mii de turiști în inima munților. Primele linii de mocăniță au fost construite pe Valea Finișului în urmă cu un secol de către un evreu care voia să coboare lemnul din pădure. Lungi de aproape 40 de kilometri, șinele făceau legătura cu stațiunea Moneasa din județul Arad. După al doilea război mondial trenul de munte a intrat în proprietatea statului, dar la doi ani după Revoluție linia a fost demontată de autorități care au vrut să transforme traseul mocăniței într-o șosea. "Ne distram când mergeam în excursie cu ea. Și era foarte bine, nu mergeam pe jos. Acum mergi pe jos, mașini nu prea sunt, nu te ia", spune un localnic. Părți din linia mocăniței au ajuns în gospodăriile localnicilor care și-au făcut garduri din ele și au împrejmuit monumentele din comună. Pe traseu au mai rămas doar picioarele de pod și traversele care nu au putut fi furate. Traian Ilea a lucrat pe mocăniță mai bine de 30 de ani. Își amintește cu nostalgie că în vremurile bune transporta turiștii prin munții din sudul Bihorului. "Duceam oamenii sus. Lucrau oameni acolo sus. Și turiști, când veneau. Au venit și de prin Austria, din mai multe părți." Ca să refacă traseul mocăniței și să cumpere un tren vechi, primăria din Finiș ar trebui să investească sute de mii de euro, bani de care nu dipsune. "Vedem că în Maramureș s-a putut păstra, vin atâția turiști din Ungaria, Germania. Finișul, având cetatea Bela Var, având mocănița, este schitul Huta, normal că era un punct turistic foarte bun", spune Francisc Halasz, viceprimarul comunei Finiș. "Ar fi extraordinar de frumos; cred că am putea atrage turiști străini", consideră Albert Vura, proprietarul unei pensiuni de pe Valea Finișului.
Sus In jos
vatmanul
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 570
Varsta : 30
Localizare : Oradea
Reputatie : 2122
Data de inscriere : 14/10/2012

MesajSubiect: Re: Mocănița de pe Valea Finișului, județul Bihor   Lun 18 Iul 2016, 09:08

Un alt articol pe această temă apărut în presa locală.

Simbol al Finișului 100 de ani, vândut pe nimic. Despre mocănița din Finiș, localnicii spun că astăzi funcționează în Ungaria. Trenulețul din Finiș (mocănița) a fost un simbol al Finișului timp de aproape 100 de ani. „În anul 1908, calea ferată făcea legătura satului până la „Cruce” (17 km), ca mai apoi, treptat până în anul 1925, rețeaua să fie extinsă pe o lungime totală de 40 de km. După 1995 trenulețul a fost vândut în Ungaria, unde funcționează și astăzi ca tren turistic, iar rețeaua de șine a dispărut…”, spune Daniel Boroș, omul care administrează pagina de facebook a localității Finiș. Calea ferată forestieră din Finiș este una dintre cele mai vechi din România. A fost pusă în funcțiune puțin după anul 1900. Convoaiele trase de boi sau de cai circulau inițial pe șine de lemn, cu un ecartament de 600mm. Acest mod primitiv de exploatare și-a atins rapid limita de capacitate, notează trenurilor.uniterre.com astfel că în 1908, șinele din oțel, cu un ecartament de 780 mm, au fost așezate între Finiș și Cruce (17 kilometri) și locomotivele cu abur au fost puse în funcțiune. Rețeaua a fost prelungită în mod succesiv între 1913 și 1925, pentru a atinge o lungime maximă de circa 40 de kilometri, pe care o va păstra până în anii ’60. În 1993, 34 de kilometri erau încă în funcțiune. La închiderea definitivă a rețelei, la sfârșitul anului 1995, doar 5 kilometri mai erau încă exploatați. Gaterul nu era situat în Finiș, ci în Ioaniș, locație cu care se asigura legătura printr-o linie îngustă, în lungime de patru kilometri, amplasată paralel cu calea ferată a CFR. Pe rețea erau simultan în funcțiune până la șase locomotive. În ultimul an, doar cea cu numărul 764.460 (Reșița 1199 / 1956) mai circula. Aceasta poartă în prezent denumirea 490.2002 și, din 1998, asigură traficul turistic pe calea ferată forestieră dintre Lenti – Csömödér, în Ungaria.

Mioara Manciu Arusoaie a povestit pentru Jurnal bihorean despre „frumosul trenuleț din copilăria mea”. „Nu se poate descrie în cuvinte sunetele scoase de locomotivă la pornire, zgomotul făcut de roți… închid ochii și parcă aud și acum acele sunete. Când auzeam de la departare șuieratul trenulețului ziceam «asta e locomotiva lui Boandi». Era unul din conductori, Bondi baci, și mai era și baci Traian. Îmi amintesc că am mers cu familia la pădure cu trenulețul. Aveai posibilitatea să iei și o tresina cu care să cobori, dacă vroiai să stai mai mult în pădure. Tresina era o platformă pe axe cu roți de tren și cu pod de scânduri, iar în fața avea un mecanism de frânare, practic un fel de volan al tresinei. Era important să știi să o conduci, altminteri riscai să sari de pe șine. După cum spuneam, am urcat la pădure cu mocănița, era superb să simți aerul curat de munte cum îți mângâie obrajii. Totuși, indicat era să stai în vagoanele mai din spate, altfel te umpleau de funingine, dar pentru noi, copii fiind acest lucru nu era o problemă. Mergeam până la un loc numit «cruce» cu mocănița, acolo descățam tresina și mai mergeam pe jos până la păstrăvărie, căci în inima pădurii era o păstrăvărie și o biserică. Acum bisericuța s-a transformat în mănăstire, iar accesul e cu mașina. Ne-am modernizat dar nu se compară cu aventura de a urca cu mocănița, cu senzația de teamă în anumite momente să nu sară de pe șine… căci se mai întâmpla și așa ceva. Dar totul se rezolva cu câteva ifroane și cabluri de oțel. Îmi amintesc că, organizăm și la școală cu colegii, excursie la pădure tot cu trenulețul. Mergeam cu el câțiva kilometri în pădure după care urcam la cetate. Distracția era maximă. Din păcate azi totul e distrus, mi-ar fi plăcut să se bucure și fetițele mele de o copilărie cum am avut eu”. „Mi-aduc aminte, când eram doar un copil, dacă auzeam trenulețul că se apropie, ieșeam la vale să-l văd. De cele mai multe ori, domnul Traian îmi făcea cu mâna zâmbind. Ce vremuri, ce amintiri!?”, își amintește un alt localnic. Adrian Cârge, consideră că e „păcat că în acele vremuri nu și-a dat nimeni seama dintre cei competenți ce valoare are și să o fi păstrat în conservare. Acuma ar fi valorat foarte mult . Pentru mulți care au urcat cu mocănița la Huta a rămas o amintire frumoasă și e greu de crezut că nu mai e. Și totodată e greu de uitat”. „Cam ce fel de oameni suntem noi, trăitorii pe aceste locuri, dacă am putut să distrugem o asemenea frumusețe?! Întrebarea este una retorică”, a precizat Zoli Marius Padvai.

Și câteva fotografii cu fosta mocăniță.












O deraiere (săritură de pe șine, cum spunea doamna Mioara din articol) și rezolvarea ei.



Articol și imagini preluate de pe pagina locală www.bihon.ro
Link direct către articol: http://www.bihon.ro/simbol-al-finisului-100-de-ani-vandut-pe-nimic/1664643
Sus In jos
 

Mocănița de pe Valea Finișului, județul Bihor

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Mocănița de pe Valea Finișului, județul Bihor
» Govora - Bistrita (linie ingusta)
» Sosiri/Plecari Oradea
» LA MULTI ANI user-ului mosifoca !
» Valea Larga (300)
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MAGISTRALELE DIN ROMANIA :: ALTE LINII-