Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina   Lun 03 Mar 2014, 19:57

<Născut la 23 ianuarie 1833 la Teschen, ca fiu al unei familii de profesori evrei Emanuel A. Ziffer urmează studiile Politehnicii Imperiale din Viena și își începe cariera în anul 1852 ca maistru în construcții.
Dar este atras imediat de miracolul „drumului de fier” și se angajează inginer ajutor la construcția căii ferate din Semmering; în 1854 participă la construcția drumului de fier Viena-Raab, în 1857 participă la construcția liniei de la Timișoara la Dunăre (Baziaș), în 1858 este numit director de construcție pe linia Lemberg – Stanislau (140 km) și în același timp conduce construcția liniei ferate până la Cernăuți, pe care o finalizează la 01.09.1866. Baronul Victor Offenheim, directorul general al „Lemberg – Czernowitzer Eisenbahn Gesellschaft”, societate cu sediul la Viena, l-a numit în 1864 în funcția de director general al Direcției de Exploatare a căilor ferate de la Lemberg și manager al liniei Sniatyn – Cernăuți – Iași, iar după finalizarea căii ferate, în 1866, l-a numit director de operațiuni și dezvoltare.
E.A. Ziffer conduce exploatarea liniilor până în octombrie 1868, când este chemat la Direcția Generală de Căi Ferate din Viena, ca director tehnic pentru supravegherea construcției de linii și organizarea exploatării liniei austriece de la Cernăuți la Suceava, precum și a liniilor românești lungi de 224 km, între Suceava – Roman, Pașcani – Iași și Verești – Botoșani; în 1872 se retrage. Este ales apoi membru în comitetul de administrație al companiei Lemberg – Cernăuți – Iași și membru în comitetul executiv.
În iulie 1883, E.A. Ziffer a înființat compania Bukowinaer Lokalbahn Gesellschaft, care acționează ca primă societate de cale ferată pe acțiuni din Bucovina, desprinsă din Societatea Lokalbahn Czernowitz – Novosielitza, constituită de ministrul Alexander D. Freiherr von Petrino, ing. E. A. Ziffer fiind numit vicepreședinte al societății nou înființate. E.A. Ziffer a fost ales ca președinte al companiei de căi ferate Bukowinaer Lokalbahn – Gesellschaft din luna mai a anului 1891, iar din anul 1893 până la moarte a rămas în fruntea comitetului de administrație al societății, precum și la Societatea de Exploatare Forestieră de la Tarcău, județul Neamț.
Până la sfârșitul anului 1885, sub conducerea lui s-au construit liniile de cale ferată între Hliboka – Berhomet (53 km) cu ramificația Carapciu – Czudin (19 km) și la sfârșitul anului 1886 începe construcția liniei de la Hatna (Dărmănești) până la Kimpolung (Câmpulung Est), cu o lungime de 67 km, în mai 1888, acest tronson fiind terminat.
Între anii 1887-1888 a construit calea ferată până la Kolomea, cu o lungime de 48 km, iar între anii 1888-1889, calea ferată Wama (Vama) – Russmoldovitza (Moldovița sau Rușii Moldoviței), cu o lungime de 20 km, precum și Hadikfalva –Rădăuți (9 km).
O performanță importantă pentru istoria Bucovinei a fost construirea căii ferate de munte Kimpolung – Dorna-watra, peste creasta Mestecănișului (situată la 1100 m deasupra nivelului mării), aici fiind construit un tunel de 1622 m lungime, aflat la cota 953 m), cu un preț de cost care s-a ridicat la 2 milioane de coroane. Prima secțiune de cale ferată Kimpolung – Valea Putnei (19 km) a fost deschisă în ianuarie 1901, iar restul traseului de la Vatra Dornei la Valea Putnei a fost deschis traficului în luna octombrie 1902. După ce a construit rețeaua de linii a tramvaiului cu aburi din orașul Lemberg, cu lungime de 22,3 km, a urmat execuția căii ferate Lemberg-Janöw (17,5 km) între anii 1894-1895, și Janöw-Jaworöw (31 km), în 1903.
În 1907 a fost construit un alt traseu de cale ferată, între Ciudin și Cosciuia (23 km), pe ecartament îngust, la cererea proprietarilor de păduri Alexander Ritter von Gojan și August Ritter von Gorayski. Construcția liniilor ferate în această zonă bogată în resurse naturale a făcut să înflorească comerțul. Odată cu creșterea producției de lemn și minereuri s-au creat locuri de muncă pentru multe mii de oameni, s-au deschis și dezvoltat stațiunile balneare din partea de sud a Bucovinei și accesul produselor către piața mondială a devenit mai facil. Prin inițiativa și susținerea sa, mai multe proiecte de dezvoltare economică din Bucovina și nu numai au devenit realitate. Enumerăm aici fabrica de ciment construită la Putna, fabrici de cherestea, potasă ș.a.
Capacitatea sa organizatorică și spiritul său vizionar l-au făcut să fie ales în onoranta funcție de președintele al Căilor Ferate din Bucovina, instituție cu sediul la Cernăuți și vicepreședinte al Uniunii Internaționale a Tramvaielor și Căilor Ferate de interes local - organizație cu sediul la Viena; precum și în cadrul American Society of Civil Engineers sau Institution of Civil Engineers din Londra.
Inițiativele sale duc la construirea unei rețele de peste 700 km de căi ferate în Galiția, Bucovina și România, în regiuni situate în drumul marilor linii internaționale și anume: Lemberg – Belzec, linii locale din Kolomea; Lemberg – Bucovina; rețele în România. În Galiția, Bucovina și România, rețeaua de căi ferate locale executată direct sub conducerea sa a ajuns la aproximativ 580 km, din care 403 km de rețea conectată direct la căi ferate principale, cu o investiție de capital nominal de 37,5 milioane coroane; aceste linii ferate locale prezintă un model original în construcția și administrarea lor și au servit de model pentru alte linii secundare construite mai târziu, din punct de vedere a exploatării lor, după modelul organizat de către Ziffer.
Ca apreciere a eforturilor depuse pentru ca locuitorii din zona Dornelor să fie conectați prin intermediul drumului de fier cu marile capitale europene, precum și pentru sprijinul oferit în vederea construcției clădirii de călători din orașul-stațiune, primarul orașului, Simion Irinar, fostul primar și prieten Vasile Deac, secretarul primăriei Georgi I. Botezat și mai multe personalități din cadrul Consiliului Comunal Vatra Dornei au luat inițiativa strângerii de fonduri și i-au ridicat un bust lângă clădirea Primăriei (Palatul Comunal) Vatra Dornei. Bustul și elementele din compunerea monumentului au fost realizate din piatră (gresie roșie) scoasă din inima muntelui cu ocazia realizării tunelului Mestecăniș. Ceremonia de dezvelire a avut loc în data de 07.06.1903, în prezența unui număr foarte mare de oficiali, locuitori și, bineînțeles, a sărbătoritului. Festivitățile au fost urmate de un banchet la care au participat în jur de 100 de persoane.
Ziffer a repetat atunci ceea cea spusese cu câțiva ani mai devreme: „Oamenii de aici sunt parte a sufletului meu, iar Vatra Dornei este copilul meu de suflet și voi face pentru binele lor tot ceea ce îmi va sta în putere…”.
Prin faptele și realizările sale, el a demonstrat cu prisosință aceasta, ele vorbesc astăzi în numele său… celor care pot să vadă și știu să asculte.
Datorită meritelor sale, însuși împăratul Franz Joseph i-a acordat, la 13.10.1910, titlul nobiliar de „von Teschenbrück” precum și mai multe decorații (1866 – cavaler al ordinului Franz Joseph, 1898 – ordinul Coroana de Fier).
A fost membru în Societatea de ajutor Carol I și este decorat și de statul român cu Medalia jubiliară Carol I, respectiv “Coroana României”, precum și altele. A făcut mai multe donații și opere de caritate, mai ales în orașul care l-a adoptat necondiționat, Cernăuți, care împreună cu orașul Janöw i-au acordat titlul de „cetățean de onoare” al urbei, în semn de înaltă prețuire și recunoștință.
Se stinge din viață la 80 de ani, la 27 octombrie 1913. Vestea despre decesul lui E.A. Ziffer i-a întristat pe toți cei care l-au cunoscut și au colaborat cu el ori au beneficiat într-un fel sau altul de rezultatele muncii sale.
Realizările sale de pe aceste meleaguri de legendă îl fac să intre pentru totdeauna în istoria lor și în același timp să-i fie recunoscută calitatea de „părinte al căilor ferate din Bucovina”.
PAUL BRAȘCANU,
Vatra Dornei>>
Sursa:
http://www.crainou.ro/?module=displaystory&story_id=50642
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina   Joi 06 Mar 2014, 20:42

La Vatra Dornei
Peste ani, recunoștință lui Emanuel A. Ziffer, „părintele căilor ferate din Bucovina”

În amintirea și întru perpetuarea amintirii celui care a fost ing. Emanuel A. Ziffer, constructorul căii ferate Dărmănești – Vatra Dornei (inaugurată în 1902), cel care a fost supranumit „părintele căilor ferate din Bucovina”, sâmbătă, 25 ianuarie, la gara Vatra Dornei a fost dezvelită o placă comemorativă.

Peste ani, recunoștință lui Emanuel A. Ziffer, „părintele căilor ferate din Bucovina” - ianuarie 2014


Placa a fost realizată de Federația Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic, cu sprijin acordat de Ministerul Transporturilor și Primăria Vatra Dornei.
La eveniment aflăm că au participat, din partea FCER, dr. Aurel Vainer, deputat; ec. Horn Silvian Mario; director CAPI, ing. Rudy Marcovici; ec. Robert Schorr; reprezentanți ai FCER din Suceava, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și din alte localități; din partea Primăriei Vatra Dornei, primarul Ilie Boncheș, viceprimarul Nicușor Cojocaru; Mircea Filaret Rusu, administrator public; ing. Cristina Lostun, Eugenia Agapi, din partea biroului de urbanism. Numeroși reprezentanți la manifestare i-au avut Regionala Căi Ferate Iași și Secția L6 CFR Vatra Dornei: ing. Macaleț Cornel (șef secție L6); ing. Burlacu Cătălin (șef secție adjunct L6); ing. Alexandru Constantin; ing. Schipor Vasile (revizor regional SC); Cojocar Dănuț (șef district); Huzum Cristian (șef DEU); Varariu Mihai (tehnician TTR) ș.a. De asemenea, au participat membri ai Asociației Scriitorilor și Artiștilor din Țara Dornelor și ai Asociației Pro Basarabia și Bucovina – filiala Arboroasa Vatra Dornei: Ioan și Paraschiva Abutnăriței, Holcă Ioan și Adela, Minorica Dranca, Giosan Stela, istoric, Victoria Ostaficiuc, Casian Balabasciuc ș.a., iar nu în ultimul rând scriitorii George Timu și Paul Brașcanu, cărora li s-au alăturat numeroși alți feroviari, pensionari de la căile ferate, localnici.
După cum era programat, după dezvelirea plăcii, la sediul municipalității dornene s-a desfășurat o sesiune de comunicări cu privire la personalitatea ing. Emanuel A. Ziffer, la activitatea și realizările sale. În acest context, primarul Ilie Boancheș și Paul Brașcanu, tehnician specialist CF, dar și publicist și scriitor, implicat în ultimii ani în aducerea la lumină a istoriei căilor ferate din Bucovina, au primit medalia de onoare „Prieten al comunităților evreiești din România”.

sursa:  http://www.crainou.ro/?module=displaystory&story_id=64789
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 952
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3594
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina   Joi 06 Mar 2014, 21:25

Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina   Astazi la 11:38

Sus In jos
 

Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Emanuel A. Ziffer - parintele cailor ferate din fosta Bucovina
» Aparitia si dezvoltarea cailor ferate pe plan mondial
» Caile Ferate Romane
» Caile ferate din Basarabia
» Harta cu reteaua Cai Ferate Romane
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-