Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Intrebarile unui incepator

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul
AutorMesaj
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9224
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11865
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 19:43

http://www.afer.ro/rom/index.html si in stanga jos pe randul zece ai glosar termeni feroviari
Sus In jos
NicuS
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1003
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2641
Data de inscriere : 23/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 19:55

11. Numarul general are forma AB-CDEF-G unde: AB-clasa, CDEF-numarul de parc, iar G-cifra de control. Mai exista si codificarea UIC (de pe locomotivele noi clasa 47 de exemplu) si cea in forma clasica(ex 060-EA1-106).
12. Dupa ce isi termina serviciul programat in turnus(la locomotive cel putin).
14. Teoretic cu aprobare scrisa, dar practic poti intra daca ai niste prieteni in domeniu(si nu neaparat). Apropo, vezi ca PCR inseamna Partidul Comunist Roman..nu stiu ce ai vrut tu sa spui.
16. Sunt atat diferente, cat si puncte comune: sistemul energetic utilizat (c.a/c.c, tensiunea de alimentare etc), encartamentul, sistemul de semnalizare utilizat(din ce am vazut atat in Romania cat si in Ungaria, cel putin pe partea de semnale luminoase seamana destul de mult).
17. In I201 stiu ca era un "dictionar".

Acum vin si eu cu o intrebare: stim ca a doua litera ce urmeaza dupa E/D (in EA/DA) reprezinta un tip de productie. Dar cei de la PROMAT cand au realizat modernizarea pentru clasa 47 marfa au numit locomotiva ED, notatie care a intrat in vocabularul pasionatilor. Este complet corect, avand in vedere ca locomotiva nu e constructie noua, ci doar o modernizare?
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10900
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 20:01

15. La curbele cu rază mai mică de 500m.
Și crește pentru ca materialul rulant să se înscrie mai ușor în curbă și să scadă uzura șinei exterioare.
Sus In jos
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6486
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 22:47

Da, Tamas, dar am vazut ca trenurile respective se pot intoarce si cu alte locomotive decat celel cu care au venit. Conteaza sa fie numarul necesar de locomotive.
Sus In jos
@ndrey
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 715
Varsta : 30
Localizare : Iasi
Reputatie : 3362
Data de inscriere : 26/09/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 12:49

1. Ce face concret un IDM?
2. Cum functioneaza transmisia hidraulica? (wikipedia e prea stiintific pt mine)
3. Care frane sunt mai bune: dinamicele sau traditionalele?
4. Care sunt diferentele/asemanarile dintre modul de functionare al locomotivelor si al masinilor? Cum se schimba viteza la trenuri? Ce joaca rolul pedalei de acceleratie la trenuri?
5. De la ce vine acel sunet puternic la locomotivele electrice?
6. Cat combustibil consuma pornirea unei locomtive diesel? Merita lasat sa mearga 30 de minute in ralanti doar pentru a evita o repornire sau aceasta are un rol specific/necesar (asigurarea presinii in conductele de franare etc)?
7. Cum functioneaza frana independenta?
8. Ce avantaje au semi-pantografele fata de cele in forma de romb?

2 Practic transmisia hidraulica functioneaza ca si cu mai pune un mixer( motorul diesel la locomotiva ) intr-un bol care are un lichid cu o vascuozitate mare(transmisia hidraulica),iar cand ai pornit mixerul, si nu tii bolul cu mana, acesta o sa se miste usor.Diferenta dintre ce am exemplificat eu este ca pe locomotiva la transmisia hidraulica vei gasi un reductor inversor,cu rolul evident de a inversa sensul de rotatie al arborilor,astfel incat locomotiva sa se miste in directia dorita.
3 Principiul de "frana mai buna" nu exista,cel putin nu la CFR si alti operatori europeni, frana de baza este frana pneumatica automata, de ce automata ,sa explicat mai sus .
La vehiculele de mare viteza, acolo intra in calcule alte probleme tehnice legate de materialele constructive,viteza de circulatie, s.a.m.d. .
4 Nu prea exista asemanari intre masini si trenuri,insa locomotivele diesel,in general au un sistem de comanda si mentinere constanta a turatie si puterii destul de complex.Acceleratia la locomotiva( desi ea practic nu exista,si nu este asemanatoare cu cea a unei masini) presupune un controler de comanda,care printr-o supapa cu sectiune mobila comanda aer sub presiune(variabila in functie de pozitia controlerului,adica a supapei) catre un regulator mecanic,cu rol de a comanda turatia motorului diesel,aducandu-l la valoarea dorita,mentinand-o( prin marirea injectiei de combustibil) la valoarea dorita cand ea are tendinta sa scada,prin incarcarea motorului la arbore( o sarcina suplimentara),iar al doilea rol al regulatorului mecanic este de a pune in concordanta puterea efectiva comandata motorului diesel,cu puterea disponibila ce urmeaza a fi comandata la generatorul principal,care este antrenat de catre motorul diesel,prin reglarea excitatiei acestuia.
5 Pai acel sunet puternic de care zici,banuiesc eu ,daca vineimediat dupa ce pantograful a fost ridicat,sunetul provine de la conectarea disjunctorului,efectiv de atunci locomotiva capteaza si este sub tensiune.
6 Nu e problema asa cum ai intrebat,daca este izolata nu cred ca ai vazut multe locomotive sa stea cu motorul pornit;daca locomotiva este legata la un tren ,de calatori mai ales, ea va fi pornita pentru a asigura tensiunea de 1500v pentru serviciile auxiliare ale vagoanelor,cum ar fi incalzirea electrica,AC,iluminatul,etc.
7 Frana independenta este pratic frana locomotivei,ea printrun robinet cu deschidere progresiva pune sub presiune cilindrii de frana ai locomotivei,asigurand numai franarea acesteia,aer cu care lucreaza aceasta frana fiind luat din rezervorul principal de aer trecul printr-o supapa de reducere a presiunii,si apoi folosit.
8 Pina la viteza de 160km/h nu prea exista avantaje/dezavantaje, mai ales daca si pantoregraful simetric este echipat cu sanie dubla.

9. IR 1646+1870 pleaca cu un DA si cu un GM. De ce? Vara cand am fost in Defileu avea doar o electrica, inseamna ca DAul si GMul "se pierd" undeva pe drum. Ce se intampla cu aceste locomotive?
10. Ce inseamna DA, EA, GM si INDA? Stiu ca sunt denumiri la locomotive, insa cunoscator fiind al limbii germane DA si EA mi se par prescurtari (Diesel Antrieb respectiv Elektrische Antrieb), de aceea ma omoara curiozitatea sa aflu de unde provin acestea si ce inseamna exact?
11. Ce semnificatie au numerele locomotivelor? (in afara de numarul clasei)
12. Vagoanele si locomotivele se intorc intotdeauna in statia de domiciliu si daca da, cand si cum?
13. Din moment ce CFF si CFI sunt ambele inguste, ce diferenta este intre ele? (in afara de caracterul predominant forestier al primului)
14. Depourile, remizele etc pot fi vizitate de publicul larg sau este nevoie de autorizatie speciala/PCR?
15. Vlad a spus in topicul "405" ca in curbele cu raza mai mica de 150m ecartamentul creste. De ce?
16. Sistemul feroviar roman cat este de asemanator/diferit de sistemele feroviare ale tarilor vecine? (dpdv al infrastructurii, a legislatiei feroviare etc)
17. Exista verun dictionar/lexicon/manual in domeniul ferovair in lb romana?
10si 11 Codificarea locomotivelor,dupa sistemul cifrelor si literelor ,la noi in tara sa facut cand a sosit prima locomotiva diesel electrica de 2100 Cp,060-DA, ea folosind codificarea veche,dupa numarul de osii, astfel : purtatoare 0,motoare 6,alergatoare 0, urmate de tipul sursei primare de energie, motor diesel adica D,dupa care tipul locomotivei adica A,rezultant 060 DA,apoi alte diverse categorii
pentru locomotivele diesel hidraulice sa folosit 040 DHA,040 DHB,040 DHC,acestea avand 4 osii, transmisie hidraulica, iar la locomotive electrice sa folosit 060 EA si 040 EC,E provenind de la sursa electrica.
O alta mentine ar mai fi legata de viteza maxima de circulatie, astfel la LDE 2100 Cp, pentru cele care au avut viteza maxima 120km/h sa folosit numerotarea 060-DA1- ,asemanator si la locomotivele electrice, 060-EA1 sau 040-EC1.
Dupa anii 1970 sa trecut la alt sistem de codificare si clasificare al locomotivelor,avand la baza o gama de numere alocate pentru fiecarte tip de locomotiva in functie de sursa de energie, tipul transmisiei,numarul de osii,cu sau fara sistem de incalzire al trenului,viteza de circulatie astfel ca veche locomotiva LDE 2100 cp 060 DA a devenit clasa 60,cea ce insemana locomotiva diesel electrica de 2100CP, cu Vit Max 100km/h.
Alte clasificari utilizate frecvent, ar mai fi
62 locomotiva LDE 2100cp, Vit. Max. 120km/h
63 locomotiva LDE 621 EGM, Vit.Max. 120km/h,rezultata din modernizarea LDE 2100 Cp
65 locomotiva LDE 621 EGM, Vit.Max 100km/h,lla fel ca si clasa 63
80 locomotiva LDH 040 DHC,vit max 100km/h,cu instalatie de abur pentru incalzit trenuri de calatori
81 locomotiva LDH 040-DHC,fara sistem de incalzire
84 locomotiva LDH 040-DHC,dar pentru ecartament larg
40/41/42 locomotiva electrica pe 6 osii LE 5100Kw,cu viteza maxima de 120km/h/160km/h si una singura 200km/h
43/44/46 locomotiva electrica pe 4 osii 3400kw,cu viteza maxima de 120km/h/160km/h/varianta modernizata a locomotivei vechi
45/47 locomotiva electrica pe 6 osii clasa 45 modernizata cu Siemens iar clasa 47 tot locomotiva modernizata pe 6 osii ,modernizarea acesteia facandu-se cu diverse societati de profil,iar locomotivele au o subclasificare,in functie de prestatia/viteza de circulatie dorita, de forma 470-478,unde a treia cifra insemana varianta de modernizare,viteza de circulatie.
15 In acele situatii de obicei si viteza este mai mica,scopul maririi ecartamentului cu cativa milimetri este acela de a facilita inscrierea locomotivei in curba si uzura cat mai mica asupra buzei bandajului si asupra sinei.
16 Nu prea se regasesc asemanari intre administratiile de cale ferata la nivel mondial mai ales legislativ vorbind. Asemenari pot si intre aspectul semnalelor electrice ale noastre cu ale rusilor( luate de la ei) al semafoarelor ( cu cele nemtesti).
17 Nu exista dictionar,insa o varianta se numeste RET ( Regulamentul De Exploatare Tehnica Feroviara) in care se decriu aproape toate cele ce vezi pe calea ferata.
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2891
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 15:31

ms de raspunsuri
Citat :
6 Nu e problema asa cum ai intrebat,daca este izolata nu cred ca ai vazut multe locomotive sa stea cu motorul pornit;daca locomotiva este legata la un tren ,de calatori mai ales, ea va fi pornita pentru a asigura tensiunea de 1500v pentru serviciile auxiliare ale vagoanelor,cum ar fi incalzirea electrica,AC,iluminatul,etc.
eu ma gandeam la dieseluri, mai aparte cazul trenului IR 1646+1870, la care cele doua locomotive asteapta in ralanti destul de mult timp pana sa porneasca efectiv in calatorie. aceasta observatie am facut-o vara, la 30 si ceva de grade, inainte de ora plecarii (deci chiar nu cred ca CFR Calatori incepe sa raceasca/incalzeasca trenurile inainte de plecare)
Sus In jos
@ndrey
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 715
Varsta : 30
Localizare : Iasi
Reputatie : 3362
Data de inscriere : 26/09/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 15:42

Ba da exista si se face, si incalzirea(preincalzire) trenurilor insainte de compunere/expediere,ia rvaar sa nu-mi zici ca la vagoanele cu AC ,clima sau cum vrei sa-i zici ,nu se face racoare ,ca nu te cred.
Sus In jos
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6486
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 15:45

Si la regio, cu vagoane fara AC, de ce se tine locomotiva pornita si vara sau cand nu e nevoie de lumina si caldura?
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9224
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11865
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 15:48

Ca sa mentina pe loc garnitura trenului !!
Sus In jos
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6486
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 16:08

Ineficienta treaba... mai bine ar propti niste pene de lemn sub roti Laughing
Sus In jos
@ndrey
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 715
Varsta : 30
Localizare : Iasi
Reputatie : 3362
Data de inscriere : 26/09/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Mar 04 Dec 2012, 16:54

adrian78 a scris:
Ca sa mentina pe loc garnitura trenului !!
Nu e obligatoriu,vagoanele au si frana de mana, iar la automat se pot tine in statiile prevazute cu instalatie fixa pentru proba franei.
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2891
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Vin 07 Dec 2012, 19:19

18. In cartea Ciresarii: Roata Norocului (3) personajul Tic vorbeste de o locomotiva in "sistem Pacific". Se poate ca el sa se fi referit la seria 231? Mentionez ca in sistemul de clasificare Whyte configuratia 4-6-2 este numita Pacific, asta mi-a dat de banuit
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2891
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Sam 26 Ian 2013, 16:39

19. Ce rol au acele doua piese paralele intre sine care apar la majoritatea podurilor?
Sus In jos
TVlad
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2031
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 4669
Data de inscriere : 16/01/2010

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Sam 26 Ian 2013, 17:01

18. Da, la seria 231.000
19. Se numesc contra-sine si cred ca sint folosite pentru rigidizare suplimentara. Pe poduri e de evitat aparitia fortelor suplimentare date de oscilatii in plan orizontal sau vertical. Ceea ce nu am reusit nici eu sa inteleg, plecind de la aceasta premiza, e de ce se folosesc totusi joante pe poduri a caror lungime e mai mica decit un cupon standard.
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2891
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Sam 16 Mar 2013, 22:08

20. goarne... cum se produc acele efecte ca si cum locomotiva ar avea doua goarne?

iata un exemplu, goarna Delfinului 671. filmarea nu imi apartine
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Astazi la 09:44

Sus In jos
 

Intrebarile unui incepator

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Amintirile unui mecanic de locomotivă
» Cele mai lungi trenuri de călători care au circulat vreodată în Romînia
» TARIFE C. F. R.
» Pod feroviar peste Dunare la Braila
» Vagoane seria 19-76 si 20-76
Pagina 2 din 4Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: DISCUTII LIBERE-