Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Intrebarile unui incepator

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul
AutorMesaj
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2893
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Intrebarile unui incepator   Dum 02 Dec 2012, 23:13

Am deschis acest topic pentru a afla raspunsul la sacul de intrebari pe care-l am. Din cauza multor intrebari din multe domenii puse la diferite topicuri (de la "Intrebari si raspunsuri" pana la "Trenuri marfare") mi-e greu sa monitorizez raspunsurile, astfel ori uit ca am intrebat, ori uit raspunsul si nu mai stiu unde sa-l caut. Mi se pare cea mai logica si folositoare metoda: topicul fiind mai personal decat "Intrebari si raspunsuri", intrebarile si raspunsurile vor aparea in ritm mai lent, astfel voi avea timp sa citesc si sa analizez raspunsurile si voi veti avea timp sa raspundeti mai multi.
Sistemul e simplu: pun cateva intrebari numerotate, iar cei care cunosc raspunsul si sunt dornici sa ajute un incepator in ale trenurlor poate sa raspunda folosind numarul intrebari (de exemplu I: 1. ce e un tren? R: 1. un vehicul care...)
Majoritatea intrebarilor sunt de ordin tehnic/organizatoric, de aceea n-am vrut sa "poluez" un alt subforum/topic cu intrebarile mele. Prin aceasta initiativa vom avea un fel de lexicon ambulant, iar incepatorii vor avea de unde sa invete

Daca moderatorii considera ca trebuie mutat sau ca exista deja un astfel de subiect, sunt gata sa postez acolo

1. Ce face concret un IDM?
2. Cum functioneaza transmisia hidraulica? (wikipedia e prea stiintific pt mine)
3. Care frane sunt mai bune: dinamicele sau traditionalele?
4. Care sunt diferentele/asemanarile dintre modul de functionare al locomotivelor si al masinilor? Cum se schimba viteza la trenuri? Ce joaca rolul pedalei de acceleratie la trenuri?
5. De la ce vine acel sunet puternic la locomotivele electrice?
6. Cat combustibil consuma pornirea unei locomtive diesel? Merita lasat sa mearga 30 de minute in ralanti doar pentru a evita o repornire sau aceasta are un rol specific/necesar (asigurarea presinii in conductele de franare etc)?
7. Cum functioneaza frana independenta?
8. Ce avantaje au semi-pantografele fata de cele in forma de romb?

Cam acestea sunt intrebarile care imi vin in minte momentan, dar fiti sigur ca nu ma voi opri pana nu-mi voi stapani setea de cunostiinta. Ms anticipat celor ce isi fac timp si incearca sa-mi satisfaca setea
Sus In jos
Katalin4653
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1578
Localizare : Braila M 700
Reputatie : 3423
Data de inscriere : 30/12/2011

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Dum 02 Dec 2012, 23:33

Un IDM da drumul trenurilor din gari si are in sarcina daca este intr-o HM sa schimbe configuratiile macazelor si a semnalelor pentru a face o cruce intre trenuri sau o intrare in abatere sau o expediere de trenuri!
Frana dinamica este reostatul pe carel are orice vehicul electric iar cea traditionala e pe saboti, ideal la orice vehicul electric ar fi ca 90%din franare sa fie reostatica iar 10%mecanica.
O locomotiva nu are viteze aceasta are o controla de unde se da demarajul locomotivei dupa un anumit numar de contacti!
Pantografele asimetrice(nu semi-pantograf) ofera o mai buna metoda de captare mai ales cand acestea sunt orientate cu partea deschisa spre sensul de mers, si cele rombice clasice sunt bune doar ca trebuiesc intretinute mai bine la nivel tehnic , bani mai multi, de aceea acum se poarta asimetricele, cela mai avansate pantrografe actuale sunt SHUNK puse pe delfine si phoenixuri, si STEMMAN-TECKNIK pe transmontane.Cele clasice sunt EP2&EP3 prezente pe unele delfine si locomotive clasice.
Sus In jos
http://www.youtube.com/user/servtrans888
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12093
Varsta : 27
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 14135
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 00:26

1. Sunt alți membri mai calificați să răspundă.

2. Transmisia hidraulică de LDH (cf. ,,Locomotiva diesel hidraulica de 1250 CP" - Dan Chesa, Ed. ASAB): ,,La punerea în funcționare a motorului diesel, se rotește arborele de antrenare, a cărui roată dințată 15 este în angrenare permanentă cu roata dințată 8, care este calată pe arborele principal 18 al convertizoarelor de cuplu I și II. Pe arborele principal sunt calate și rotoarele pompă 8 și 13 ale convertizoarelor. Ele se rotesc imediat ce motorul diesel a fost pus în funcție. Dacă se dă comanda pentru umplerea convertizoarelor cu ulei (fluid de lucru), acesta este azvârlit, de către rotorul pompă 8, în rotorul turbină 9. Prin mișcarea de rotație imprimată rotorului turbină, se rotește și arborele de ieșire, care este în angrenare permanentă cu roțile dințate de pe cele două rotoare turbină iar mișcarea este transmisă la reductorul inversor." La reductorul inversor mai ai un set de roți dințate cu care stabilești sensul de deplasare.

3. Frâna dinamică poți să o aplici doar la vehiculele motoare. De regulă e frână electrică (electrodinamică), ce se bazează pe schimbarea sensului curentului prin excitația motorului ceea ce, la motoarele de curent continuu (cum sunt cele de pe EA-uri, care au excitație serie) înseamnă să inversezi sensul curentului prin motor... motorul o să lucreze ca generator (învârtit de osie) și o să se opună mișcării. Curentul generat poate fi debitat pe o rezistență variabilă (reostat), unde energia electrică se pierde sub formă de căldură (frână reostatică), fie băgat înapoi în rețea (evident, cu motoare de c.c. e mai greu în domeniul feroviar, ai nevoie de invertor ș.a. că în fir ai c.a., dar la vehicule urbane, alimentate în c.c. se folosește pe scară largă), cu condiția ca substația să poată să îl primească înapoi (de regulă asta se poate face dacă ai alți consumatori pe secțiunea respectivă). Evident, orice vehicul cu frână recuperativă are și reostat pentru cazurile în care frâna recuperativă nu e posibilă. În plus, frâna electrică e ineficientă la viteze mici (sub 5 km/h), deci nu poți opri vehiculul cu ea.
La EA-urile noastre e cam ,,complicat" de folosit, că trebuie să dai înapoi de ,,covrig" sau invers de manșă... așa că mai bine te joci cu frâna pneumatică (care acționează și la vagoane). În schimb, la trenuri de mare viteză e vitală frâna electrică, pentru că frânele cu fricțiune sunt ineficiente la viteze mari (adică se încing ca dracu' și se tocesc imediat garniturile de frână).
Frâna ,,tradițională" cum îi spui tu, adică frâna pneumatică indirectă (automată) cu saboți sau discuri de frână are avantajul că... e automată, adică dacă se rupe trenul, se rup semiacuplările flexibile dintre vagoane (adică furtunașele alea de atârnă pe lângă cuplă), aerul iese, distribuitoarele de frână sesizează scăderea presiunii și fac legătura pneumatică între rezervorul auxiliar (de regulă unul pe vagon, deși la etajate, din lipsă de loc, sunt 2, câte unul pe fiecare boghiu) și cilindrul de frână, ducând la strângerea saboților pe roată / garniturilor pe disc. Pe scurt: se rupe conducta, se frânează trenul (de aia e frână automată) independent de voința mecanicului. Ceea ce cu frâna electrică nu poți să faci. Dar, la viteze mari, ca să poți să oprești trenul într-o distanță dată, ai nevoie să utilizezi mai multe tipuri de frânare. Prin ,,mari viteze" înțeleg de la 200 km/h în sus, că de la 80 km/h te oprești în 1200 m (cât e la noi) și cu frâna electrică Smile)

4. Motorul electric de c.c. are o caracteristică de tracțiune ,,moale", adică își reglează singur turația în funcție de sarcină. Prin urmare nu are nevoie de cutie de viteze (că la mașină tu schimbi raportul de trasmitere de la motor la osie, treci de pe un pinion pe altul, ca să ,,poată" motorul să tragă la deal; dacă nu ai o mașină să observi asta, poți încerca pe o bicicletă, chiar dacă acolo transmisa e cu lanț... la pinionul mare mergi cu 2 la oră dar urci orice, la ăla mic mergi cu 50 la oră, dar doar pe drum drept). Asta se aplică și la LDE, că acolo motorul Diesel are legat la ax un generator electric. În schimb, la locomotiva diesel mecanică ai cutie de viteze și ambreiaj.
La LE sau LDE mărești valoarea curentului sau a tensiunii pe motorul electric de tracțiune (bine, asta e varianta ,,pe scurt"). La LDE asta se realizează mărind turația motorului diesel (astfel mărești turația generatorului, care ,,scoate" mai mult).
Ca să facem o comparație cu piața auto, există mașini hibrid, care merg pe o tehnologie asemănătoare, adică motor (pe benzină, de regulă) + generator + motor electric asincron de c.a. cu rotor în scurtcircuit (că ăsta nu necesită întreținere, având bobinaj turnat și neavând perii colectoare, spre deosebire de motorul de c.c., la care, o dată la un anumit interval de timp trebuie să îl rebobinezi și să îi schimbi periile). Pe Transmontana găsești asemenea motoare. În schimb, o locomotivă diesel mecanică e un tractor pe șine, evident cu motor și cutie ceva mai mari, dar pe același principiu ca orice vehicul rutier. Desiro e cu transmisie mecanică... el e exact ca un autobuz pe boghiuri.
Francezii, însă, au inventat ei ceva... au creat locomotivele universale, care să poată fi folosite și la marfă și la călători. BB25500-urile de la Regiotrans, de exemplu, au un mic ,,schimbător de viteze" care poate modifica raportul de transmitere între motor și osie. De aia locomotiva aia poate circula cu V.max 100 km/h și forță mai mare la cârlig sau vu V.max 140 km/h și forță mai mică la cârlig.

5. Diverse ventilatoare (pentru transformator, rezistențe, motoare electrice de tracțiune etc.).

6. Nu știu cât consumă la pornire, dar la funcționare consumă multicel, d'aia LDE-ul are rezervor de 4000 l. În funcție de ce tragi și care e profilul liniei, te învârți pe la vreo 300 de litri pe oră. De ce pe oră? Păi pentru că ai transmisie electrică, iar motorul nu lucrează într-o gamă foarte mare de turații (ca la auto, de exemplu), astfel că e mai rentabil ca LDE-ul să meargă pe secții unde viteza e mai mare. Pentru viteze mici poți folosi un LDH, care are și un motor mai slab (o LDH 125 are 1250 CP, față de 2100 un LDE) și unde consumul mai depinde și de viteză.
Dacă ai o instalație pneumatică bună, nu vei avea pierderi mari de aer în 30 - 60 de minute de staționare. Dacă instalația e ciur... asta e, ții motorul pornit, ca să producă curent să alimenteze compresorul. Dar, de principiu, instalația pneumatică trebuie să fie etanșă.

7. Cred că te referi la frâna automată... am scris la punctul 3.

8. Pantografele asimetrice sunt mai ușoare și sunt aerodinamice, ceea ce se simte la viteze mari. În plus, sunt mai ușor de întreținut. Dar, desigur, la vitezele cu care se circulă la noi, pot pune pantografe simetrice (,,romb") pe tot parcul fără probleme Laughing

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6488
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 01:03

4. La LE, ai un transformator electric mare in sala masinilor, care coboara tensiunea de 27kV la tensiunile necesare locomotivei(mi se pare ca 980V e cea mai mare tensiune din secundar, pentru ultima treapta de viteza), de la aprinderea becurilor martor de pe bord, la alimentarea motoarelor de tractiune. Transformatorul respectiv are prize la un anumit numar de spire din interior, de unde se culeg tensiunile de diferite valori. Locomotiva electrica accelereaza cand mecanicul comanda un contactor scufundat in ulei mineral, care selecteaza unul din contactele prizelor pentru alimentare cu tensiunea debitata de traf.
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10902
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 07:32

1. In garile mari sunt 3 IDM pe tura.
IDM exterior, cel care da ordine de circulatie, da drumu la tren, completeaza foi pentru mecanici, s.a.
IDM localist, cel care face parcursurile (pune pe liber semnale, schimba macazuri, inchide bariere, s.a) si urmareste circulatia trenurilor
IDM dispozitor, cel care noteaza in registru, comunica cu statiile vecine, primeste dispozitie de la operatorul RC, cere si da cale libera, s.a.

In functie de marimea garii si nr de trenuri pot exista mai multi IDM de acelasi fel.
In garile mici si Hm. este un singur IDM care face toate cele de mai sus, plus vanzare bilete, unde este cazul.
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2893
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 16:20

Va multumesc pentru raspunsuri, m-ati ajutat chiar foarte mult. Nici nu ma asteptam sa mi se raspunda in doar cateva ore, cu "pagini" de raspunsuri superclare si complete
La punctul 6 eu ma gandeam la situatia destul de des intalnita la noi in gara. Iese locomotiva din depou, se cupleaza la vagoane, si sta acolo in ralanti jumatate de ora, pana se cupleaza si a doua locomotiva (IR 1646+1870).

9. IR 1646+1870 pleaca cu un DA si cu un GM. De ce? Vara cand am fost in Defileu avea doar o electrica, inseamna ca DAul si GMul "se pierd" undeva pe drum. Ce se intampla cu aceste locomotive?
10. Ce inseamna DA, EA, GM si INDA? Stiu ca sunt denumiri la locomotive, insa cunoscator fiind al limbii germane DA si EA mi se par prescurtari (Diesel Antrieb respectiv Elektrische Antrieb), de aceea ma omoara curiozitatea sa aflu de unde provin acestea si ce inseamna exact?

Ms anticipat
Sus In jos
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6488
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 16:28

Au dubla tractiune fiindca sunt 2 trenuri, care vor trebui aduse inapoi la Mures mai tarziu, dar separat, fiecare cu locomotiva lui. Din Deda pleaca cu o electrica fiindca in Siculeni e asteptata ramura de Galati de o alta electrica, iar catre Brasov va pleca cu aceeasi cu care a pornit din Deda. In Brasov iar i se schimba locomotiva, cu care se si duce pana la Bucuresti.

Sus In jos
AndiCFR
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 3606
Localizare : Brașov
Reputatie : 5780
Data de inscriere : 10/06/2011

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 17:02

Mi-a zis cineva odata ca despre DA,EA etc ca inseamna asa: DA = Diesel cu 6 osii (A fiind 6 osii), EA = Electrica cu 6 osii,EC = Electrica cu 4 osii. GM vine de la General Motors . INDA este tip de bord pentru locomotive DA.
Sus In jos
cortexedge
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3112
Reputatie : 6488
Data de inscriere : 20/08/2008

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 17:08

INDA e de fapt firma producatoare de echipamente electrice si electronice pentru diverse domenii industriale, printre care si tractiunea feroviara.
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10902
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 17:17

10. EA = electrica tip A
EB = electrica tip B
EC = electrica tip C
ED = elecrica tip D
si asa mai departe

La fel si pentru DA, DHA (diesel si diesel hidraulic)

Tipurile (A, B, C etc) nu au nici o legatura cu numarul de osii sau cu limba germana. Au fost stabilite in functie de modele.
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9226
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11869
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 17:22

Convertizor static pentru Incalzire Tren INDA CHHI 400K
Sus In jos
Adisoft1991s
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1193
Varsta : 25
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 3151
Data de inscriere : 30/09/2011

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 18:27

Citat :
EB = electrica tip B
Ce clasa au electricele tip EB?
Sus In jos
http://www.adysoft.tk
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10902
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 18:36

Nici una. Nu mai exista. Singura, 060-EB-001, a fost retrasa din servici din cauza unor defectiuni.

Iata un fragment din mesajul user-ului Lafont de pe 16.09.2011 de la topicul 060-EA-001

"Ultima dintre cele 10 locomotive construite in Suedia si livrata de ASEA in aprilie 1967 – 060-EB-001 – era o locomotiva-prototip echipata cu punti redresoare mixte semicomandate, prevazute atat cu diode, cat si cu tiristori, permitand si franarea recuperativa. Reglajul treptelor de tensiune se efectua conventional, prin intermediul graduatorului pe inalta tensiune, tiristorii intervenind numai pentru reglajul fin, in interiorul treptelor de tensiune. Dupa cativa ani de probe si de exploatare comerciala pe linia cu profil greu Brasov–Predeal–Bucuresti, prototipul a fost transformat de catre uzinele Electroputere Craiova (EPC) intr-o locomotiva de serie 060-EA"
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9226
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11869
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 18:39

Din ce am inteles eu intretinerea acelor echipamente era enorm de scumpa in raport cu energia recuperata
Sus In jos
lapsanszkitamas
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1219
Varsta : 21
Localizare : Orasul trandafirilor
Reputatie : 2893
Data de inscriere : 21/07/2012

MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Lun 03 Dec 2012, 19:31

mersi lume
@cortexedge: deci cele doua dieseluri asteapta in deda IR 1645 si IR 1870 si se intorc cu ele? logic...
11. Ce semnificatie au numerele locomotivelor? (in afara de numarul clasei)
12. Vagoanele si locomotivele se intorc intotdeauna in statia de domiciliu si daca da, cand si cum?
13. Din moment ce CFF si CFI sunt ambele inguste, ce diferenta este intre ele? (in afara de caracterul predominant forestier al primului)
14. Depourile, remizele etc pot fi vizitate de publicul larg sau este nevoie de autorizatie speciala/PCR?
15. Vlad a spus in topicul "405" ca in curbele cu raza mai mica de 150m ecartamentul creste. De ce?
16. Sistemul feroviar roman cat este de asemanator/diferit de sistemele feroviare ale tarilor vecine? (dpdv al infrastructurii, a legislatiei feroviare etc)
17. Exista verun dictionar/lexicon/manual in domeniul ferovair in lb romana?

Apropo, am inceput sa centralizez informtiile, astfel ca peste putin timp vom avea o baza de date cu intrebarile mele si raspunsurile voastre Very Happy
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Intrebarile unui incepator   Astazi la 09:55

Sus In jos
 

Intrebarile unui incepator

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Amintirile unui mecanic de locomotivă
» Cele mai lungi trenuri de călători care au circulat vreodată în Romînia
» TARIFE C. F. R.
» Pod feroviar peste Dunare la Braila
» Vagoane seria 19-76 si 20-76
Pagina 1 din 4Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: DIVERSE :: DISCUTII LIBERE-