Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Czirjak Arpad



Numarul mesajelor : 285
Reputatie : 1881
Data de inscriere : 07/08/2012

MesajSubiect: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Vin 17 Aug 2012, 16:37

Pe această hartă CFR din 1938

http://trainz.uv.ro/maps/cfr/images/harta_cfr_1938.jpg

apare această cale ferată îngustă, cu toate stațiile de pe aceasta, se pare că linia avea 3 puncte terminus:

La sud: Șugatag, n-am reușit să identific: Satul sau Ocna?

La vest:Cămara la Sighet, idem

La est: Coștiui. L-am identificat.

Am controlat și pe google-maps, n-am reușit să găsesc terasamentul, nici măcar podul de pe Iza, că trebuie să fi rămas...
Sus In jos
IonutCFR2009
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 3903
Reputatie : 6798
Data de inscriere : 09/07/2009

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Vin 17 Aug 2012, 16:52

Avea urmatoarele statii si halte:

km 0 Sighet
km 2 Camara Sighet (h.)
km 2 Camara Sighet Tr. (h.)
km 5 Sighet Obor (halta)
km 6 Tiglarie (halta)
km 9 Vad (halta)
km 12 Berbesti (halta)
km 15 Feresti (halta)
km 18 Giulesti (halta)
km 22 Sugatag (halta)

km 0 Sighet
km 2 Camara Sighet (h.)
km 2 Camara Sighet Tr. (h.)
km 5 Sighet Obor (halta)
km 5 Canton Nr. 3
km 10 Canton Nr. 4
km 13 Rona de Jos (halta)
km 16 Rona (halta)
km 17 Rona de Sus (halta)
km 19 Jidicea (halta)
km 21 Costiul (halta)
Sus In jos
JohannDB



Numarul mesajelor : 48
Reputatie : 1161
Data de inscriere : 17/11/2013

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Mier 16 Apr 2014, 11:58

Datorită faptului că am o "aplecare" deosebită pentru liniile înguste (care mie mi s-au părut mereu niște splendide minunății  reale, cu o frumusețe aparte...mai ales că pe linia Satu Mare - Negrști Oaș până în 1977, când ai mei și-au luat mașină, ne-am deplasat exclusiv cu "Juji", cum era poreclită de localnici, pentru a ajunge la bunicii din partea tatălui, pentru că tata avea dreptul la acele "foi de drum militare", pentru el și membrii familiei), încerc să vă aduc la acest capitol, al Mocăniței de la Sighet, niște completări ceva mai consistente......Am fost în zona Sighetului, în vremea adolescenței, și am avut ocazia să văd și această "Mocăniță".

Sighetul Marmației a avut două linii înguste care plecau din Sighet șimergeau către:                                                  
 1*.....Est-Sud/Est : Sighet...Cămara la Sighet (H)...Cămara la Sighet (TR)...Sighet Obor...Canton 3....Canton 4...Rona de Jos (H)...Rona (H)...Jidicea (H)...Coștiui (H) ; linie cu ecartament de 760 mm, a cărei construcție a început în primăvara lui 1881 , fiind dată în folosiință la 01.01.1883 (secțiunea Sighet Obor - Coștiui) de 21,3 km.
  2*.....Est-Sud-Sud/Est-Sud : Sighet...Cămara la Sighet (H)...Cămara la Sighet (TR)...Sighet Obor (H)...Țiglărie (H)...Vad (H)...Berbești (H)...Ferești (H)...Giulești (H)...Șugatag (H) ; linie cu ecartament de 760 mm, a cărei construcție a început tot în primăvara lui 1881 și dată în folosiință la 01.09.1883 (secțiunea Sighet Obor - Șugatag) de 17,1 km.

Cele două linii plecau din punctul comun Sighetul Marmației (244 m alt.), fiind practic doar o singură linie, ce mergea către est, paralel cu linia normală Sighet-Valea Vișeului, linie care la Sighet Obor se ramifica (despărțiindu-se în două de aici) :
....- una continua către exploatările de sare de la Coștiui, mergând aproximativ paralel cu actualul DN 18 în direcția Rona-Petrova-Vișeu.
....- una, de la ramificație continua către sud, prin limita Sighetului pe unde vine strada Lazu Șesului (de azi), apoi se continua pe drumul de azi (fostul terasament) din zona "Muzeului Țării Maramureșului" și ieșea în DN 18 (str. Bogdan Vodă, azi). Aici travesa str. Bogdan Vodă la nivel și trecea pe dreapta DN 18 / str.Bogdan Vodă (ramura ce duce la Baia Mare peste Gutin), travesra imediat pe un pod scurt Valea Cufundoasă și mergea așa pe dreapta șoselei prin satul Lazu Baciului, unde la ieșirea din acesta DN 18 face o curbă accentuată la stânga, iar linia cu o curbă ușoară tot la stânga, se desparte de șosea, luând-o pe câmp aproape rectiliniu ; la intrarea în Vadul Izei trece Iza pe podul care e pe picioare și astăzi. Din Vadul Izei linia mergea pe lângă DN 18 și de la răscrucea drumurilor de la Ferești, începea urcarea către Șugatag printre DN 18 (pe dreapta) și DJ 109 F (pe stânga).

Pentru mine, ultima ocazie în care am văzut un tren în mers a fost în...1977, deși circulația a fost oprită total prin "ordin al ministrului", pe tot ce a însemnat linie îngustă în țară, din 1997...oare cine era minitru la transporturi ?

Mai doresc să menționez că punctul de plecare al trenului era în oraș, "La cazarmă" pe str. Dragoș Vodă (pe la zona unde e și intersecția cu str. Tisei). De aici linia mergea pe str. Pandurilor, trecea de intersecția pe stânga cu str. Florilor, după aceea de intersecția cu str. Lazu Șesului pe dreapta, continuând până la crucea cu str. Mihai Marian (de azi); după traversarea str. Mihai Marian continua prin grădini și ajungea în capătul de fund al str. Șerpilor (de la Cămara Sighet), unde după 100 de metri ieșea din nou în str. Dragoș Vodă (DN 18).
Aici linia traversa la nivel DN 18 / Dragoș Vodă, rămâmând pe partea spre Tisa, între DN 18 și linia normală/largă, vreo câteva sute de metrii până la bariera de ieșire din Sighet
La bariara de ieșire din Sighet toate cele trei ecartamente (astăzi numai două, fiindcă cea mai mică e....amintire) treceau din nou peste DN18, către dreapta șoselei......Aici, după bariera aveam și ramificația liniei, una spre est, la Coștiui, iar  celaltă către sud prin limita orașului. Aici era și remiza de linie îngustă. Astăzi pe "google" se văd fostele ateliere de la "îngustă" și se poate vedea și linia normală ce merge la fostul "CPL"/azi "Mecanica" Sighet. În punctul unde linia normală face o curbă către platforma "CPL/Mecanica" Sighet (ușor către vest, pe hartă) linia îngustă continua spre sud pe str. Lazu Șesului ajungând la intersecția pe dreapta ei (vest) cu str. Nicolae Bălcescu, urmând apoi alte trei străzi pe stânga ei (est) dar care nu au nume pe "google, după care mai jos face o cruce cu str. Tractorului, apoi pe stănga ei (est) are o intersecție cu str. Muzeului și după 300 m intersectează și travesează la nivel str. Bogdan Vodă/DN 18.
Deocamdată atât...e necesar să mai pregătesc câteva date și să caut niște poze.
Cu bine tuturor!
Sus In jos
JohannDB



Numarul mesajelor : 48
Reputatie : 1161
Data de inscriere : 17/11/2013

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Mier 16 Apr 2014, 13:54

Cum volumul de transport devenise foarte mare și linia ce exista deja pe teren nu mai era suficientă în zona Sighetului, "Societatea Căilor Ferate ale Sării din Maramureș", începe în 1908 construcția tronsonului Giulești - Valea Mara în lungime de 32,6 km, pe care-o dă în folosiință în 1910.
Ramificația de la Giulești se afla la km 13+00 de la Sighet. De la acest km 13+00 linia mergea pe dreapta DN18 prin Sat Șugatag - Hărnicești - Desești - Mara. De la Mara, linia făcea dreapta pe cursul pârâului Mara ținând-o pe dreapta DJ 183 A.
Continua paralel cu DJ 183 A, pe cursul Marei, ocolind Vf. Runcului de 1022 m, vârful rămânând în stânga liniei, iar pe la jumătatea ocolișului rămâneau pe dreapta Cheile Tătarului. De la crucea cu Cheile Tătarului linia cobora spre Sud-Vest și ajungea la intersecția cu actualul DJ 183, drum județean ce vine de la Baia Mare - Firiza - Valea Neagră - Stațiunea Izvoarele - punctul de intersecție cu DJ 183 A - ieșire la Săpânța.
Linia, de la intersecția cu DJ 183, ia cursul acestui DJ 183 și trece prin dreapta Vf. Pleașca Mare (1292 m), mai urcă spre Nord paralel cu DJ 183 și mai sus de Vf. Pleașca Mare face stânga cu ceva mai la Nord de Iezerul lui Dumitru.

Prin 1948 toate liniile de aici trec în administrarea "IFET Sighet", care între 1956 și 1960 mai construiește :

-Din linia Sighet - Ocna Șugatag, la Vadu Izei se face o ramificație la Șugău, se duce un tronson de 10 km pe valea pârâului Șugău, apoi pe a pârâului Birtan, tronson ce se oprea sub muntele Creasta Pietrii, nu departe de actuala cabană Agriș (la 2-3 km Sud/Est).
-Din tronsonul ce mergea spre Nord-ul Vf. Pleașca Mare și Nord-ul Iezerului lui Dumitru, după satul Mara (pe traseul DJ 183A cu intersecția Cheile Tătarului și ocolirea Vf. Runcului), de la intersecția cu actualul DJ 183 noua linie cobora mai departe spre Sud/Vest pe traseul DJ 183 până la Stațiunea Izvoarel sub Vf. Covata (1100 m), traseu în lungime de 6 km.
-Din același tronson principal, după satul Mara la vreo 4 km mai sus către intersecția cu Cheile Tătarului, IFET-ul a mai construit o secțiune scurtă de 1,4 km, de la DJ 183A, pe Valea Desești cu direcția Sud către fața Nord/Est-ică a Vf. Covata.

Din acest sistem lung de 86 km (la vremea apogeului lui) în 1975 a început desființarea lui pe cîteva etape.
În 1977 din perimetrul "Ștrandului" cu apă sărată de la Șugatag am văzut eu încă trenurile circulând ( la acest ștrand apa e atât de sărată, încât nu e necesar să înoți....pur și simpu te întinzi în apă și faci "pluta" ore întregi, dar ferească sfântul să sari în apă sau să iei o gură....).
În 1981 a început sfârșitul....sfârșitului sistemului de "îngustă" din jurul Sighetului. Aici este necesară o erată......Spuneam mai sus că 1997-98 a fost (prin ordinul de ministru) "decesul" întregului sistem național de "îngustă"...Este corect pentru ceea ce mai circula la acea oră prin țară.
La Sighet, revăzându-mi acum notele, sgârșitul a venit începând cu 1975...prin '81 era totul....pustiu !!!

În jurul Sighetului se mai poate vorbi de niște sectoare :
-La Săpânța era o linie de câțiva km, care la un moment dat, prin 1979 , se mai putea vedea pe câteva sute bune de metri pe derapta DN 19 când veneai de la Negrești Oaș la Sighet.
-La Borșa - Băile Borșei - Gura Cislei, care avea 17 km.
-La Petrova (gara CFR) - Berdani (pe traseul DC 7) - Frumușeaua (pe cursul pârâului Frumușeaua), cale de 12-13 km.
-la Leordina (gara CFR) - Ruscova - Repedea (cu ramificație la Tomolic) - Poienile de Sub Munte - cătunul Păulic - ramificația de la km 23,9 spre Fundul Râcii, 8 km pe pârâul Râca - ramificația de la km 28,9 la Răchita Socolău (la km 32,2 pe pârâul Rososu) - și stânga spre Rososu Mic de 6.3 km. Această linie are o istorie mai amplă.
-A mai fost o line, dar mult mai departe de Sighet, la Tăuți Măgheruș, lângă Baia Mare (unde este și Aeroportul din Baia Mare). Această linie pleca din Tăuți Măgheruș din dreptul depozitului de lemne din zona aeroportului, traversa DN 1C, mergând apoi paralel cu DC 104, la Băița, apoi Ulmoasa, oprindu-se la 9 km pe Valea Băița, pe cursul pârâului cu același nume. Prin 1986 încă se mai era pe șosea traversarea acestei linii.

Pentru documentare am utilizat date din "Istoria Ilustrată a Căilor Ferate Forestiere din România" și "Monografia Cailor Ferate din România" a lui R.Bellu.
Sus In jos
Dr2005
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 12021
Varsta : 27
Localizare : București, Drumul Taberei
Reputatie : 14054
Data de inscriere : 17/08/2011

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Mier 16 Apr 2014, 14:35

Ce s-a întâmplat în 1997 (ești sigur că 1997? Parcă Sibiu - Agnita a mers până prin 2005...) mai mult ca sigur s-a referit la SNCFR, pe când aceste linii forestiere au fost în proprietatea diverselor IFET-uri, care s-au privatizat sau au dat faliment rând pe rând.

_________________
:TTT:
Sus In jos
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri
Vizitator
Vizitator



MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Mier 16 Apr 2014, 14:38

Multe linii inguste au fost construite pentru a fi utilizate temporar, cit era exploatare in zona, s-au mutat cu exploatarea au scos si linia, in alte locuri au inlocuit cu auto.

Mai e si ,,exactitate datelor" de tip Radu Bellu.
Sus In jos
Semafor
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 945
Varsta : 60
Localizare : Pascani( IS)
Reputatie : 3580
Data de inscriere : 21/02/2010

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Lun 05 Ian 2015, 17:21

preluat din Jurnal filatelic nr. 52

125 DE ANI DE LA INAUGURAREA LINIEI
DE CALE FERATĂ ÎNGUSTĂ
SIGHETU MARMAȚIEI - OCNA ȘUGATAG
1883 - 1 septembrie - 2008

„Maramureș țară veche cu oameni fără pereche” zice versul unui vechi cântec popular.
Maramureșul este un ținut renumit pentru tradițiile populare dar și cu multe frumuseți și bogății naturale, situat la granița de nord-vest a țării unde în trecut se ajungea cel mai greu. Venind dinspre Baia Mare sau Satu Mare trebuie să străbați munții Gutâiului sau Hutei. Orașul Sighetu Marmației centrul regiunii, atestat documentar din 1334 (oraș alintat și ca punct unde se agață harta în cui) până în anul 1872 era accesibil doar pe jos sau cu căruța. La 19 noiembrie 1872, s-a deschis prima linie de cale ferată, construită de MÁV, ce venea de la Satu Mare prin Halmeu, legând acest oraș de restul Austro-Ungariei. Lemnul, aurul verde din nesfârșitele păduri maramureșene erau în centul atenției, precum și bogatele zăcăminte de sare de la ocnele saline de la Coștiui, Șugatag, Bocicoiul Mare și Izvoarele. În scurt timp în acest scop au fost construite în jurul Sighetului linii înguste pe care aceste bogății luau drumul spre Austro-Ungaria. Lemnul exploatat de pe valea râurilor Iza și Mara era adus cu căruța, încărcat în vagoane și lua același drum. Din aceste raționamente economice se ia hotărârea în 1883, să se construiască în jurul Sighetului două căi ferate cu ecartament îngust pentru transportul sării: Sighet-Coștiui (21,3 km) și Sighet Obor-Ocna Șugatag (17,1 km). În acest scop se înființează Societatea Căilor Ferate ale Sării din Maramureș (fila de concesiune 6009/1883). Între timp se construiește la Sighet o moară de sare, care a fost amplasată la marginea orașului, în apropierea viitoarei stații de cale ferată Cămara la Sighet. Pe aceste linii înguste s-au transportat sare, lemn și călători din anul 1883 până în anul 1926, când în baza legii publicate în Monitorul Oficial nr. 72, începând cu data de 1 mai 1926 cele două linii de cale ferată îngustă trec în administrarea CFR. Conform Ordinului nr. 88201 publicată în Foaia Oficială nr. 242/1926, prin răscumpărare, liniile de cale ferată îngustă ale sării devin proprietatea statului și cu acea dată Societatea Căilor Ferate ale Sării din Maramureș își încetează existența. Timp de 30 de ani aceste două linii au fost administrate de CFR, iar la data de 16 martie 1956 pe baza unui ordin publicat în Foaia Oficială nr. 16 din 1956, ele au fost transferate în proprietatea și administrarea Ministerului Sliviculturii, fiind tranformate în linii industriale forestiere pentru tranportul lemnului, altor diferite mărfuri și de călători. Odată cu terminarea și a exploatărilor forestiere din zonă, fără să se țină cont de conservarea lor, între anii 1879-1881 aceste linii au fost desfințate și demontate efectiv pe teren. Între anii 1883 și 1979 transbordarea măfurilor și călătorilor de la liniile înguste Șugatag și Coștiui pentru calea ferată normală se făcea în stația Cămara la Sighet, singura stație de cale ferată din România care avea 3 ecartamente: îngust, normal și larg.
Liniile înguste ale sării cu ecartament 760 mm au fost construite între anii 1881-1883 au fost deschise succesiv pentru circulație pe 1 septembrie 1883, linia între Sighet Obor -Ocna Șugatag (17,1 km) și pe 6 decembrie 1883 linia între Sighet-Coștiui (21,3 km). Datele calendaristice cu inaugurarea liniilor au fost luate ca date reale din cartea apărută în colecția de istorie feroviară ,,Magyar Vasúti Epitekezésk Erdélyben” (Construcții de Căi Ferate în Ardeal) - pag. 145, carte scrisă de dr. Horváth Ferenc și dr. Kubinszky Mihály. Ambele linii au pornit din orașul Sighetul Marmației, (altitudine = 224 m) din Stația de Cale Ferată Îngustă, locație distinctă situată în apropiere de Cazarma Militară, la circa 2 km de stația de cale ferată normală și au pătruns în regiunea de dealuri aflată în partea de sud a orașului ajungând până în marginea munților vulcanici Gutâi, zone bogate în zăcăminte de sare și aur verde - păduri. Linia Sighet - Ocna Șugatag pornea de la ramificația Sighet Obor (km 0 + 042) spre sud, urcând până la ocnele de sare de la Șugatag (altitudine = 462 m) la km 21 + 395. Linia a fost construită inițial cu șină de tip 10,8, cu sarcină pe osie de 5,4 tone și o viteza maximă de 20 km/h. După anul 1930 linia a fost refracționață cu șină tip 11,8; 13,75; 23,1 și apoi cu 23,6 care au funcționat până la desfințare… linie cu traseu caracteristic pentru zonă de munte: curbe aspre cu raze minime de 55 m, rampă maximă de 27 mm/m și rezistență caracteristică de de 30 kg/tonă. Pe acastă linie au existat următoarele hălți și puncte de oprire: Sighet Obor, Țiglărie, Vad, Berbești, Ferești, Giulești și Șugatag stație terminus. Circulația trenurilor se făcea pe bază de cale liberă de la stație cap de linie până la stația finală și retur, fiind cunoscut faptul că pe această linie îngustă nu se făceau încrucișări de trenuri, și nici nu se circula noaptea, aplicându-se principiul că întotdeauna pe secția de circulație trebuia să se afle un singur tren. Remorcarea trenurilor se făcea cu locomotive din remiza aflată în halta Cămara la Sighet, care a fost înfințată la construcția liniei în 1883, având un parc de locomotive cu abur de cfi din seriile: 389, Maramureș I -III, 490, 764… iar după 1974 și locomotive DHC 45 fabricate la Uzinele 23 August București. Între 1839 -1965 au fost folosite la transportul de călători și două automotoare de linie îngustă.
ing. LŐRINCZ TIBERIU

Sursa: http://razboifilatelic.blogspot.ro/2008_09_01_archive.html
Sus In jos
TVlad
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2023
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 4654
Data de inscriere : 16/01/2010

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Mar 06 Ian 2015, 00:24

Eu am vazut pe o harta ca linia mergea dincolo de Ocna Sugatag si trecea pe partea cealalta a vaii urcind catre locul unde acum se chinuie sa construiasca un baraj. Nu am acum la indemina hartile, nu stiu pe dinafara toponimele dar pot sa va trasez precis traseul pe Google Earth si daca sint doritori il pot exporta in orice format pentru a fi incarcat pe GPS/telefon si folosit pentru explorare in teren.
Sus In jos
JohannDB



Numarul mesajelor : 48
Reputatie : 1161
Data de inscriere : 17/11/2013

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Dum 11 Ian 2015, 08:39

Mai sus de Ocna Șugatag, linia mergea până dincolo de zona unde este acum "Barajul Runcu"...... Plan austro-ungar din 1914 la scara 1:75.000 ai la următoarea adresă :

http://www.mapywig.org/m/K.u.K._maps/series/075K/300dpi_UnivRegensburg/KUK075_14_XXX_Maramaros-Sziget_1914_UReg.jpg
Sus In jos
Warrington



Numarul mesajelor : 203
Reputatie : 293
Data de inscriere : 03/09/2016

MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Sam 10 Sept 2016, 22:05

Semafor a scris:
preluat din Jurnal filatelic nr. 52

fiind cunoscut faptul că pe această linie îngustă nu se făceau încrucișări de trenuri, și nici nu se circula noaptea,

Sursa: http://razboifilatelic.blogspot.ro/2008_09_01_archive.html

Asta nu prea se potrivește cu ce se poate găsi în Mersul Trenurilor din 1958. Primul tren spre Coștiui pleca la 02:53 și ajungea la 04:39, deci se circula și noaptea.

Iar la întoarcere, trenul dinspre Coștiui și cel dinspre Șugatag apar la aceeași oră între Sighet Obor (06:31) și Sighet (06:56) deci probabil erau cuplate și circulau ca un singur tren.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag   Astazi la 00:22

Sus In jos
 

Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Calea ferată îngustă Sighetu Marmației - Șugatag
» Calea ferata ingusta Stalpeni - Gamacesti
» Calea ferată îngustă Covasna - Comandău
» Calea ferată cu ecartament îngust Dângeni - Ripiceni
» 506 : Odobești - Burca (îngustă)
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MAGISTRALELE DIN ROMANIA :: ALTE LINII-