Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Mikeband



Numarul mesajelor : 6
Varsta : 36
Localizare : Galati, in sudul Moldovei lui Fane Babanu'
Reputatie : 2506
Data de inscriere : 08/02/2010

MesajSubiect: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Dum 28 Aug 2011, 12:29

În vizitele efectuate la Craiova, Nicolae Ceaușescu ajungea în mod invariabil la Uzina Electroputere. Aceasta era cunoscută peste hotare în primul rând pentru locomotivele și echipamentele electrice realizate de muncitorii craioveni.


Deși nu era o ctitorie a sa, liderul PCR obținea în anul 1989 fonduri valutare importante pentru România ca urmare a comercializării produselor respective pe piețele externe (Polonia, Bulgaria, China).

În primii săi ani de funcționare (1941-1949), la societatea din Craiova s-au executat doar reparații la locomotivele cu abur. Din anul 1949, s-a trecut la fabricarea de locomotive de mină și tramvaie. În aprilie 1956, autoritățile de la București au semnat un contract în valoare de 6,9 milioane de dolari în scopul achizi­ționării din Elveția a șase locomotive Diesel-electrice, 10 motoare Diesel tip 12 LDA 28 și 10 echipamente electrice complete. Totodată, s-a cumpărat licența de fa­bricație a unei locomotive Diesel-electrice fabricate de firmele Sulzer Frères, Brown Bovery și S.L.M.. În paralel, a fost încheiat un contract pentru furnizarea de utilaje necesare producției de locomotive, în valoare totală de 1,2 milioane de dolari. Sumele prevăzute în cele două contracte au fost achitate în mod eșalonat în anii 1958-1960.

În proiectul respectiv au fost implicate, în principal, uzinele constructoare de mașini de la Reșița și Craiova. Ritmul producției de locomotive moderne a crescut treptat, astfel încât în anul 1964 au fost asamblate la Craiova 85 de locomotive Diesel-electrice.

În aceeași ordine de idei s-a înscris și "Nota privind angajarea - din țările capitaliste - a unor instalații complexe de mare însemnătate econo­mică". În documentul întocmit la 6 mai 1959 s-a precizat faptul că statul român se angaja să cumpere 14 locomotive electrice din Elveția și Franța, valoarea totală a contractului fiind de 6,3 milioane de dolari. Suma respectivă trebuia să fie achitată în mod eșalonat, într-un interval de patru ani (1959-1962).

La acea dată, în URSS existau trei uzine în care se produceau locomotive Diesel-electrice. Cu toate acestea, autoritățile de la București au ales licența elvețiană Sulzer Frères, fapt ce a stârnit nemulțumiri la Moscova. Sovieticii nu erau obișnuiți să fie concurați de un produs occidental într-un stat comunist aflat în sfera lor de influență. Acest aspect a devenit evident în cursul vizitei efectuate de Nikita Hrușciov la Craiova (iunie 1962).

După doi ani de la vizita respectivă, Gheorghe Gheorghiu-Dej a profitat de evenimentul care tocmai avusese loc la Moscova - înlocuirea lui Nikita Hrușciov cu Leonid Ilici Brejnev - și i-a relatat lui I.K. Jegalin, ambasadorul URSS la București, despre modul cum s-a comportat fostul lider al PCUS în momentul vizitării Uzinei Electropu­tere în iunie 1962. Printre altele, Gheor­ghiu-Dej a spus: "La Craiova am avut într-adevăr o dispută. Acolo, ai noștri spuneau: avem în prezent o producție de atâtea locomotive, așa se eșalo­nează, cam atâta în final, iar el (Nikita Hrușciov - n.r.) spune: ei, asta-i producție? Apoi, o locomotivă Diesel nu este un aparat de radio sau niște lucruri mărunte. Aceasta este o ma­șină complicată, complexă. Pe parcurs i se mai arată cutare, cutare și ajunge într-o secție unde se bobinau transformatorii.

O dată, cum stătea cu pălăria pe ochi, a deschis ochii mari și spune: aceasta este producție meș­te­șu­gărească. În celelalte locuri aveam aparatura cu care se montau locomotivele, era un flux tehnologic frumos. Erau linii (tehnologice - n.r.) aduse din afară (Elveția - n.r.). Aici se bobi­nau transformatori de mare pu­tere. Eu sunt de meserie (electrician - n.r.) și îmi dau seama că atunci când înfășori sârma izolată, asta nu merge ca la șu­ruburi (...) Aici a găsit el, lăcătușul de mi­nă (aluzie la meseria pe care o avusese Nikita Hrușciov în tinerețe - n.r.), că este o producție mește­șugărească - el, care știe de toate, și cum se mulge vaca, și cât lapte trebuie să dea vaca dacă o mulge nu știu cum. M-am gândit: Să-i zic ceva? Este inutil. Îl las așa.

Ajungem la miting. A luat cuvântul acolo Grișin, au luat cuvântul și de-ai noștri. Acolo, i se aduc lui Hrușciov o cutie, o machetă cu locomotiva, așa ceva din tablă, făcută cadou de oamenii de acolo. O ia în mână, se vede că era grea, așa, și zice: Ce șmecherie românească o mai fi și asta? Ca să vezi".

Nevoile de dezvoltare a transportului românesc pe calea ferată, în deplină siguranță și cu costuri mult mai scăzute, au determinat reana­lizarea parcului de mijloace de trac­țiune al Căilor Ferate Române. Drept urmare, în anul 1964 au fost cum­părate din Suedia, de la firma ASEA Sulzer, 10 locomotive electrice tip CoCo, seria 060-EA (de 5.100 kW), precum și licența de fabricație a acestora. Valoarea totală a investiției a fost de circa 4,2 milioane de dolari.

Imediat după învestirea sa în funcția de secretar general al partidului, Nicolae Ceaușescu s-a preocupat să dezvolte fabrica de locomotive din cadrul Uzinei Electroputere. De exemplu, în planul de dezvoltare a eco­no­miei naționale pe perioada 1966-1970, discutat la 22 aprilie 1965, s-a prevăzut dotarea Căilor Ferate Române cu 630 de locomotive Diesel-electrice, 1.100 vagoane de călători și 23.250 de va­goane de marfă cu patru osii, precum și electrificarea a 430 km de linie de cale ferată. În documentul respectiv s-a precizat astfel: "În scopul creșterii capacității de transport și a reducerii cheltuielilor de exploatare se prevăd dotarea cu 630 locomotive Diesel și electrificarea a 430 km linii și se va ajunge ca în 1970 circa 70% din totalul traficului să se efectueze cu tracțiune Diesel și 9% cu tracțiune electrică, ponderea tracțiu­nii cu aburi scăzând de la 60% în 1965 la 21% în 1970. Prin această acțiune se va realiza pe întreaga perioadă 1966-1970 o economie de aproape 5 milioane tone de combustibil conven­țional.

Pentru o bună utilizare a puterii de remorcare a locomotivelor Diesel și electrice prin mărirea tonajului trenurilor, parcul de vagoane se va înzestra cu 23.250 de vagoane de marfă/4 osii de mare capacitate și 1.100 vagoane de călători/4 osii cu un confort sporit. Ponderea vagoanelor de marfă de mare capacitate în parcul total va crește de la 16% în 1965 la 43% în 1970". Investiția totală se cifra la 7.406 milioane de lei, din care 5.943 milioane de lei pentru realizarea vagoanelor de marfă.

Totodată, s-a propus electrificarea li­niei duble de cale ferată dintre Bu­cu­rești și Brașov pe o porțiune de 140 km până în anul 1968. Pentru acel proiect s-a preconizat cheltuirea a 605 mi­lioane de lei, din care 230 milioane de lei în anii 1966-1970. De asemenea, s-a propus electrificarea liniei Craiova-Caransebeș-Câlnic pe o porțiune de 265 km până în anul 1970, inves­ti­ția fiind în valoare de 420 milioane de lei.

În același timp, Nicolae Ceaușescu a aprobat dezvoltarea Uzinei Electroputere în scopul construirii la Craiova, începând din anul 1967, a locomotivei electrice tip CoCo, seria 060-EA (o variantă îmbunătățită a locomoti­vei suedeze Rb 1). De asemenea, au fost adoptate măsuri pentru produce­rea de aparataj de înaltă tensiune și mo­­toare electrice (circa 3.000 de bu­că­­ți pe an) și realizarea a 360 de locomotive Diesel-electrice tip 060 DA și 89 de locomotive electrice tip CoCo. În consecință, la sfârșitul anului 1969, uzina de la Craiova a atins ritmul ma­xim de fabricație de 150 de locomotive Diesel-electrice și electrice pe an.

Investiția totală de la Electroputere s-a cifrat la 950 milioane de lei, din care 450 milioane de lei pentru anii 1966-1970, iar rezultatele pozitive au apărut curând. Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice și aproape 1.000 de locomotive electrice.

În același timp, Nicolae Ceaușescu a aprobat dezvoltarea Uzinei de Construcții de Mașini de la Reșița, a Uzinei 23 August din București, precum și a fabricii de vagoane de la Arad. La Reșița au fost fabricate anual 170 de motoare pentru locomotivele Diesel-electrice realizate la Craiova. În cazul 23 August, ritmul maxim anual de producție a fost stabilit la 80 de locomotive Diesel-hidraulice (tip BB, seria 040-DHC) și 400 de motoare Diesel (de 350 și 700 CP).
Sus In jos
http://www.magnetofoane.piczo.com
djmk1988



Numarul mesajelor : 39
Varsta : 28
Localizare : Constanta
Reputatie : 2027
Data de inscriere : 05/07/2011

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Dum 28 Aug 2011, 16:29

Salut, cunoscandu-ti ( nu numai eu ) 'autenticitatea' textelor si a relatarilor tale, esti destul de amabil sa ne prezinti si noua sursa informatiilor ? Nu de alta, dar in unele parti am simtit tipica ta interventie fabuloasa .
Sus In jos
c o r v i n
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2565
Varsta : 40
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 4367
Data de inscriere : 16/10/2013

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Vin 15 Noi 2013, 19:50

Interventia lui djmk1988 este pe cat de scurta pe atat de ratata ca sa nu spun obraznica! Ce interes avea mikeband sa "fabuleze" pe seama acestui subiect? Eu chiar il felicit ptr. aceasta expunere cat se poate de pertinenta si, de ce nu, inedita!
Sus In jos
@ndrey
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 713
Varsta : 29
Localizare : Iasi
Reputatie : 3354
Data de inscriere : 26/09/2009

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Vin 15 Noi 2013, 21:13

apogeo76 a scris:
Interventia lui djmk1988 este pe cat de scurta pe atat de ratata ca sa nu spun obraznica! Ce interes avea mikeband sa "fabuleze" pe seama acestui subiect? Eu chiar il felicit ptr. aceasta expunere cat se poate de pertinenta si, de ce nu, inedita!
 Eu zic ca sa te abti pentru ca textul este copiat pana la ultima virgula si ultimul punct de pe internet, nu retin exact sursa,dar cred ca este Jurnalul Feroviar ?!

LE http://jurnalul.ro/scinteia/special/ceausescu-si-istoria-locomotivelor-realizate-la-electroputere-502308.html
Sus In jos
Re6/6



Numarul mesajelor : 425
Reputatie : 2549
Data de inscriere : 11/02/2011

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 17:31

...nu conteaza sursele de provenienta a articolelor, ideea este ca in acele vremuri cu Ceausescu si comunismul, s-au construit locomotive(sub licenta occidentala relativ performanta la vremea respectiva), s-au dublat si electrificat multi km de cale ferata in mai putin de 20 ani.Daca comparam cu cei 23 ani trecuti de la revolutie in care nu s-a electrificat sau dublat nici macar un km de cale ferata, ca sa nu mai vorbim ca inca marea pondere in materialul rulant il constituie cel construit pe vremea aceea, se pare ca chiar avem ce multumi acelei epoci.
Sus In jos
Adirmvl
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 6143
Reputatie : 8035
Data de inscriere : 06/04/2012

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 17:35

Si alte tari au pondere ridicata de material rulant dinainte de '89, si nu ma refer doar la ce au CFM.

Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca?
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9195
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11830
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 17:45

Re6/6 se termina de electrificat Tecuci-Galati Very Happy 
Sus In jos
Adirmvl
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 6143
Reputatie : 8035
Data de inscriere : 06/04/2012

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 17:54

Asta inseamna ca o sa vedem iar trenuri intre Galati si Ardeal?
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9195
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11830
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 17:58

Nu prea sunt sanse
Sus In jos
Re6/6



Numarul mesajelor : 425
Reputatie : 2549
Data de inscriere : 11/02/2011

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 18:20

adirmvl a scris:
Si alte tari au pondere ridicata de material rulant dinainte de '89, si nu ma refer doar la ce au CFM.

Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca?
...oare nu tot in vechiul plan cincinal a fost propusa si inceputa?.
Cat despre materialul rulant, anul 1989 este de referinta pentru Romania, alte tari (mai putin cele din fostul bloc comunist) inoiesc parcul mult mai des ....decat noi, ca sa nu mai vorbim de infrastructura.
Sus In jos
Adirmvl
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 6143
Reputatie : 8035
Data de inscriere : 06/04/2012

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 18:32

Adevarat, dar 219 era gata mai bine de trei sferturi si... acum e aproape gata din teren. Deci macar au terminat proiectul. Ca acum fomile circula cu cateva vagoane, deci ca ar fi putut trece pe acolo si doar cu u DA e alta discutie.

De modernizat material rulant nu stiu cat ne putem plange. Totusi, au aparut in ultimii ani o gramada de serii noi de vagoane, au adus ceva ADH-uri, 100 sau 100 si ceva de Desiro acum vreo 10 ani si tot asa. Poate de faptul ca au fost modernizate prost.

Problema e ca multe din ele stau trase la gard din diferite motive sau ca ai situatii in care un ADH e tras de o DA, ca au fost modernizate TE-uri gandind cu capu'... mainii... si tot asa.

Plus ca avem nevoie de multe AM-uri ca sa inlocuim compunerile ridicole de genul DA/EA cu un vagon sau doua.
Sus In jos
Re6/6



Numarul mesajelor : 425
Reputatie : 2549
Data de inscriere : 11/02/2011

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 21:50

pai uite chiar asta e diferenta, de 20 ani tot vorbim de evolutie sau mai bine spus de cum ar trebui sa fie(s-au facut ceva hibridizari la locomotive si ceva achizitie de MR nou) dar inaintam lent, pe cand in perioada 1965 - 1989 sau facut multe lucruri pentru calea ferata in special pentru infrastructura.Cam asta ar fi comparatia!!!
Sus In jos
Adrian78
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 9195
Localizare : Hunedoara
Reputatie : 11830
Data de inscriere : 05/10/2010

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 22:16

Bine in comunism nu existau patroni cu firme de microbuze si multe si mai multe
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10894
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Sam 16 Noi 2013, 22:23

adirmvl a scris:

Nu dupa '89 a fost electrificata trecerea prin nordul Orientalilor, intre Suceava si Salva, parca?
Electrificarea a început înainte de 1989, dar a fost terminată în 1993.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"   Astazi la 01:50

Sus In jos
 

Ceausescu si istoria locomotivelor realizate la "Electroputere"

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Muzeul locomotivelor cu abur Resita
» Istoricul locomotivelor folosite in Romania
» Pagini din istoria Căilor Ferate Române
» 213 : Radna - Timisoara Nord
» O vizita la Dej Triaj (27.10.2012)
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MATERIAL RULANT :: LOCOMOTIVE-