Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia
Bine aži venit pe Forumul pasionažilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veži gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Cum ia trenul curba?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 13:38

Osia trenului e o bucata solida de metal - n-are diferential.
Cand ia trenul curba, rotile din interior parcurg o distanta comparativ mai mica decat cele din exterior. Cum ia deci trenul curba fara diferential?




Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
cont dezactivat .



Numarul mesajelor : 3053
Reputatie : 5499
Data de inscriere : 03/09/2010

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 14:22

eu as putea sa iti explic dar nu am cum trebuie sa te uiti atent cum e linia in curba
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 14:26

Mi-am petrecut pauza de masa cautand poze cu roti de tren, sine si articole.

Feynman zice ca roata trenului ar fi conica, si deci ruleaza pe partea ingusta in interiorul curbei, si pe partea larga in exterior.

"as putea sa-ti explic dar nu am cum" - hm... contradictie? Wink

Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
cont dezactivat .



Numarul mesajelor : 3053
Reputatie : 5499
Data de inscriere : 03/09/2010

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 14:38

da o poza cu un tren in curba si atunci am sa iti explic ca sa intelegi
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 15:16

Feynman avea dreptate. Roata e conica.

Sinele nu sunt inclinate (aia e doar pt trenurile de mare viteza).

Un raspuns aici: http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080224193559AAO6hlO

numai bine.
Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
ionutz72
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1030
Varsta : 44
Localizare : Prin zona...
Reputatie : 3544
Data de inscriere : 30/03/2010

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 16:00

Am un singur comentariu: lol!
PS: sinele in curbe sunt inclinate, chiar foarte inclinate, atat cat trebuie pentru atenuarea fortei centrifuge.
Distanta aia ce zici ca "rotile din interior parcurg o distanta comparativ mai mica decat cele din exterior" este neglijabila.
Inca o data lol!
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 17:26

dragii mei,

Am pus o intrebare, am gasit un raspuns si vi l-am aratat.

Daca e gresit, sunt chair curios sa aflu care e cel corect - asta era si scopul.

"Lol" nu e un argument, fie el scris pe o pancarta tinuta in mana de un smiley galben Smile

Distanta nu e neglijabila - ecartamentul e cam 1m jumatate din cate stiu eu. Calculeaza circumferinta celor doua cercuri concentrice descrise de sine - cea interioara si cea exterioara - pentru un cerc cu raza 100m. Diferenta e peste 9m. neglijabil? trebe sa-mi explici, ca nu te cred pe cuvant.

asadar, sa nu polemicam, si sa se indure un suflet nobil sa-mi explice de ce sunt ignorant, nu doar sa-mi spuna ca-s ignorant.

astept cu nerabdare.


EDIT: forumul inlocuieste "p_rost" cu "cunoscator". Foarte nostim Smile

Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
ionutz72
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 1030
Varsta : 44
Localizare : Prin zona...
Reputatie : 3544
Data de inscriere : 30/03/2010

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 17:43

Pe aici pe undeva pe la mijloc este explicat matematic si cu lux de formule, geometria unui aparat de cale (unde presupun eu ca curbele sunt cele mai accentuate). Pentru curbele din linie curenta (nu pe macaze) nu am gasit o metodologie, dar nici nu am insistat, ceea ce am gasit,cred, fiind suficient.
Ciuperca sinei, teoretic are o curbura pe partea de rulare, osia atingand-o numai intr-un punct (repet,teoretic) uzurile fiind mici. In curbele din linie curenta diferentele de circumferinta sunt atenuate si prin inclinarea curbei.Mai mult nu stiu sa explic nici eu.Razz

PS: nu avem vagoane care sa se inscrie in raza de sub 150m(vezi aici un vagon uzual) , plus ca nu exista in practica cercuri asa mici ca si lungime de circumferinta. La raze mici se pun acele gresoare,instalatii de ungere cu valvolina(vaselina) pe sina.


Ultima editare efectuata de catre ionutz72 in Vin 18 Feb 2011, 19:25, editata de 1 ori
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 18:16

vai ce frumos Smile

da-mi voie sa diger si voi reveni cu intrebari.

Multumesc si sa traiesti.
Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
riciu



Numarul mesajelor : 507
Localizare : Bucuresti
Reputatie : 2885
Data de inscriere : 27/06/2010

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 18 Feb 2011, 18:22

Din cate stiu eu - cel putin pentru caile ferate deschise traficului de calatori - curbele sunt suficient de largi astfel incat diferenta de lungime intre cele 2 sine sa fie neglijabila.

Iar in cazul liniilor care au curbe foarte stranse (ma gandesc la sine inguste pe la munte), tinand cont de viteza foarte mica nu cred ca diferenta intre cele 2 lungimi ale sinei pune mari probleme, care oricum nu pot fi foarte mari (diferenta dintre cele 2 lungimi) (chiar in asemenea caz).

Inca un amanunt nu cred ca exista pe traficul curent curbe cu raza mai mica de 100 de metrii... Ganditi-va ca in sistemul rutier curbele cu raza sub 100m intra in categoria curbe deosebit de periculoase, or trenul nu are asemenea curbe din cate stiu eu (cel putin pentru caile ferate deschise traficului de calatori).

Mai mult la o raza de 100 metrii diferenta e de 9 metrii considerand tot cercul... or curba mea nu reprezinta un cerc complet

La o raza de 1000 metrii ai 6283.18 versus 6292.61 cu o diferenta tot de 9.43metrii (acum depinde cat ia fiecare in calcul pe Pi), considerand distanta de 1.5m intre sine. Pastrand constanta distanta dintre cele 2 sine, diferenta dintre lungimea celor 2 cercuri va fi constanta.

Dar problema rezida mai putin diferenta dintre lungimea sinelor, cat din raza curbei.
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Rotile sunt conice, iar sina se monteaza in unghi   Dum 06 Mar 2011, 16:38

Am gasit niste osii demontate in gara triaj. Rotile sunt conice, dupa cum explica Feynman.







Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
@ndrey
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 715
Varsta : 30
Localizare : Iasi
Reputatie : 3359
Data de inscriere : 26/09/2009

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Lun 07 Mar 2011, 09:40

Profilul de rulare, care ne intereseaza pe noi, este imediat linga buza roti,aproximativ 1 cm,suprafata care are o conicitate mult mai mare fata de restul constructiei.In momentul in care se inscrie intro curba,punctul de contact al cercului de rulare se modificare in functie de profilul curbei,si raza ei,acesta marindu-se considerabil la curbele cu inclinatie mai mare.Inca un aspect este acela al patinarii fortate a rotii exterioare, indusa de curba,neglijabila de felul sau, dar e bine de stiut ca exista; cel mai bine se observa in conditii grele de aderenta,in curbe fara suprainaltare de compensare a fortei centrifuge,mai ales la locomotivele cu boghiuri tip C( 3 osii ).
Sus In jos
NiORD



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 2249
Data de inscriere : 17/02/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Lun 07 Mar 2011, 20:52

Frumos explicat, multumesc.
Sus In jos
http://www.sites.google.com/site/lcosbuc/home
basil



Numarul mesajelor : 75
Reputatie : 2056
Data de inscriere : 13/07/2011

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Vin 22 Iul 2011, 18:19

Da, roata are de fapt doua conicitati -priviti cu atentie prima poza- ,una(1:100parca) pentru a se 'centra' in mod natural rotile la mersul in aliniament si cealalta conicitate (1:200 parca) aflata catre exteriorul buzei bandajului pentru a usura circulatia in curbe.
In unele curbe stranse si daca trenurile circula preponderent cu viteze foarte mici,deci nu exista forta centrifuga care sa impinga osiile pe exterior,se observa ca sina din interiorul curbei e mai turtita, mai latita,are o uzura mai pronuntata fata de cealalta.

Si inca un amanunt, tot pentru a usura circulatia trenului in curbe, ecartamentul e putin mai mare in curba dar nu mai stiu precis cu cat, in jur de 12-15 mm parca.
Sus In jos
sorin_ncs



Numarul mesajelor : 103
Reputatie : 1812
Data de inscriere : 11/04/2012

MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Lun 16 Apr 2012, 14:42

Calea ferata, in curbe, este de obicei atit suprainaltata (sina exterioara) cit si supralargita. Fiind supralargita osiile trenului vor avea un joc lateral stinga dreapta mai mare decit pe portiunile in aliniament. In acest caz datorita fortei centrifuge osiile trenului se vor deplasa catre exteriorul curbei. In acest fel rotile trenului fiind de forma tronconica, cele de pe exteriorul curbei vor rula pe sina cu partea lor mai apropiata de buza bandajului, unde acestea au un diamentru mai mare, in timp ce cele de pe interiorul curbei vor rula mai mult pe marginea exterioara a lor unde au un diametru mai mic. In plus de asta in curbele strinse se utilizeaza si o sina suplimentara montata pe interiorul sinei interioare a curbei pentru a preintipina deraierile. In acest fel osia rulind cu portiunea de un diametru mai mic pe interiorul curbei si cu portiunea de un diametru mai mare pe exteriorul curbei se va comporta ca un pahar tronconic care se rostogoleste pe masa. Cum se rostogoleste acel pahar? Pe o traiectorie curba, nu dreapta in mod evident. In acest fel se compenseaza la tren diferenta de lungime intre distantele parcurse de rotile de pe interiorul curbei si cele de pe exterior. Acesta diferenta NU ESTE NEGLIJABILA!

Prin comparatie automobilele utilizeaza pentru acest deziderat un anume dispozitiv numit DIFERENTIAL care este amplasat intre rotile PUNTII MOTOARE a masinii. Acest dispozitiv care este de o ingeniozitate deosebita, permite unui SINGUR motor sa roteasca cele doua roti motoare ale masinii cu turatii diferite. De retinut ca diferentialul se utilizeaza doar pe puntea/puntile motoare ale unui automobil. Puntea/puntile nemotoare ale automobilului (in functie de ce tractiune poate avea acesta 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8x8..etc.) nu au nevoie de un astfel de diferential deoarece oricum cele doua roti ale aceleiasi punti NEMOTOARE se rotesc complet independent una fata de cealata. Daca cineva ar fi spus asa cum am citit mai sus ca nu ar fi necesar un asemenea dispozitiv numit diferential deoarece oricum diferenta de distanta parcursa de rotile de pe interiorul curbei si cele de pe exteriorul curbei este neglijabila, si drept urmare nu ar fi inventat diferentialul si in ziua de azi am fi schimbat cauciucurile tot la doua saptamini, planetarele s-ar fi rupt in cel mult o saptamina de circulatie, asta ca sa nu mai vorbesc de problemele de manevrabilitate ale masinii care la cea mai usoara curba ar fi intrat cu puntea motoare in derapaj. Practic TOATE automobilele au diferential/diferentiale pe puntea/puntile motoare poate doar cu citeva exceptii absolut nesemnificative. Un exemplu de AUTOMOBIL fara diferential este Kartul.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cum ia trenul curba?   Astazi la 19:55

Sus In jos
 

Cum ia trenul curba?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Cum ia trenul curba?
» TRENUL REGAL
» Cu trenul in Europa
» Propunere Excursie cu trenul
» Trenul Prezidential Gheorghiu Dej
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia :: DIVERSE :: DISCUTII LIBERE-