Forumul pasionatilor de trenuri din România
Bine ați venit pe Forumul pasionaților de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veți gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din România

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
halmarius



Numarul mesajelor : 295
Varsta : 49
Localizare : Buc
Reputatie : 2656
Data de inscriere : 28/06/2010

MesajSubiect: Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare   Sam 12 Feb 2011, 15:00

Întrucât am constatat ca multi dintre forumiști folosesc cam după ureche anumiti termeni tehnici de sorginte feroviară, lucru care se repetă aș vrea sa deschid acest topic și să îi invit pe toți cei care sunt întrucâtva de meserie să adauge aici în acest topic tot ceea ce consideră dânșii necesar, pentru a permite tuturor celor interesati de fenomenul feroviar să vorbească pe aceiași limbă.
În acest sens propun ca în cuprinsul topicului acesta să regăsim atât definiții cât și explicații însoțite de imagini legate de subiectul definit ori explicat. Adică de ex. dacă cineva dorește să ne explice ce e acela un pantograf și de câte feluri sunt pantografele ar fi bine ca explicația să fie insoțită de imagini sugestive. Propun ca topicul să fie deschis atât noțiunilor strict legate de fenomenul feroviar cât și altor domenii legate de transportul feroviar.
Deoarece atunci cand propui ceva trebuie să dai exemplul personal deschid eu seria definițiilor cu noțiuni legate de profilul în plan vertical deoarece am constatat că anumite noțiuni de genul asta sunt utilizate în mod eronat pe forum:
declivitate= înclinarea căii de comunicație(căii ferate în cazul nostru) în plan vertical față de linia orizontală, declivitatea este exprimată în m/Km(mm/m) în cazul căilor ferate sau m/hm în cazul șoselelor;
pantă= declivitate negativă, calea de comunicație între două puncte de pe aceasta în sensul de parcurgere pierde din altitudine;
rampă= declivitate pozitivă calea de comunicație între două puncte de pe aceasta în sensul de parcurgere câștigă în altitudine;
palier= declivitate nulă calea de comunicație este orizontală.
Sus In jos
RazvanCFR



Numarul mesajelor : 165
Reputatie : 2420
Data de inscriere : 30/10/2010

MesajSubiect: Re: Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare   Sam 12 Feb 2011, 16:34

A

1.ACUL MACAZULUI - Element mobil de formă specială component al aparatului de cale care, prin manevrare și fixare într-una din pozițiile extreme, permite trecerea vehiculelor de pe o linie pe alta.
2.AGENT - Salariat calificat și autorizat pentru îndeplinirea unei funcții cu responsabilități în siguranța circulației, care desfășoară activități în legătură cu circulația trenurilor, efectuarea manevrei, conducerea vehiculelor feroviare motoare, precum și de manipulare a instalațiilor sau echipamentelor de siguranța circulației. Agentul poate fi autorizat să execute și o parte din operațiile tehnologice specifice altei funcții, având în acest sens atribuțiile și responsabilitățile corespunzătoare.
3.APARAT DE CALE - Ansamblul compus din șină, traverse și elemente mecanice, care asigură trecerea vehiculelor feroviare de pe o linie de cale ferată pe alta. Aparatul de cale cuprinde macazul propriu zis, dispozitivul de manevrare - barele de tracțiune și/sau conexiune - dispozitivul de zăvorâre, șinele de legătură, inima de încrucișare, aripile și contrașinele.
4.ARĂTAREA VAGOANELOR TRENULUI - formular tipizat folosit pentru evidențierea vagoanelor din trenurile de călători și marfă care se completează conform datelor cerute. Arătarea se întocmește în numărul necesar de exemplare, prin calchiere, atât pentru trenuri cât și pentru grupuri de vagoane care se atașează sau se detașează în parcurs. În arătare se marchează obligatoriu date privind vehiculele feroviare și încărcătura acestora care impun anumite condiții de circulație. Arătarea se semnează de cel care o întocmește, de cel care o verifică, precum și de predătorul, respectiv primitorul vagoanelor înscrise în cazul în care formularul este folosit pentru predarea respectiv primirea vagoanelor.
5.AVIZ DE PLECARE - Comunicare transmisă de IDM din stația care a expediat un tren către IDM din stația care urmează să primească trenul, conținând ora efectivă de plecare care se înscrie de către fiecare IDM în registrul unificat de căi libere, comenzi și mișcare, notându-se sub formă de fracție: la numărător ora efectivă de plecare –trecere, iar la numitor ora reală de transmitere și primire.

B

1.BAR - Buletin de avizare a restricțiilor de viteză, valabil pe o perioadă stabilită (de obicei decadă).
2.BARĂ DE CONEXIUNE - Element metalic de asamblare a acelor unui aparat de cale, având rolul de a păstra constantă distanța între ele.
3.BARĂ DE TRACȚIUNE - Element metalic de asamblare a barei de conexiune cu dispozitivul de manevrare.
4.BARIERĂ - Dispozitiv cu cumpene amplasate de o parte și de alta a liniilor, la o trecere la nivel amenajată pentru circulația rutieră, care se manipulează mecanic, manual sau electric prin care se avertizează și se ordonă oprirea vehiculelor rutiere.
5.BAT - Instalație de semnalizare automată amplasată la trecerile la nivel prevăzută cu semibariere și semnalizare optică și acustică pentru avertizarea participanților la trafic în vederea opririi acestora.
6.BLA - Bloc de linie automat - instalație ce permite ocuparea liniei curente de către mai multe trenuri care circulă în același sens de mers pe distanța dintre două stații vecine, prin secționarea acesteia în porțiuni de linie denumite sectoare de bloc de linie automat, acoperite de semnale luminoase. BLA care nu permite expedierea succesivă a mai multor trenuri la sector de bloc, neavând semnale intermediare - de trecere - se numește BLA simplificat.
7.BLA BANALIZAT - BLA care funcționează pe ambele sensuri ale unui fir de circulație.
8.BLA SPECIALIZAT - BLA cu care este prevăzut numai sensul normal de circulație al unei linii duble. Sensul normal de circulație pe cale dublă la calea ferată română este pe linia din dreapta a căii duble.
9.BROCURI - Acumulări de material pe suprafața de rulare a roții care fac ca roata vehiculului feroviar să nu mai ruleze lin, să salte vehiculul care prin cădere poate conduce la ruperi de șine sau agățarea și blocarea sabotului vagonului, conducând la deraierea vehiculului. Acestea se depistează prin zgomotul specific produs numai în timpul rulării.

C

1.CALE LIBERĂ - ÎNȚELEGERE TELEFONICĂ - Sistem de organizare a circulației trenurilor care permite ocuparea liniei curente numai de către un tren sau un convoi de manevră, pe baza unei înțelegeri telefonice care se stabilește în scris între IDM dispozitor din punctul de secționare din care se expediază trenul/convoiul de manevră și IDM dispozitor din punctul de secționare în care se primește trenul/convoiul de manevră.
2.CAM - Comandă automată a macazurilor în triaje - ansamblu de echipamente cu care se comandă și se controlează manevrarea macazurilor la triere, cu respectarea condițiilor de siguranță specifice.
3.CE - Instalații de centralizare electronică - ansamblu de echipamente electrice, electronice și de tehnică de calcul cu care IDM, prin intermediul unei interfețe și a altor componente specifice, comandă și controlează în condiții de siguranță realizarea parcursurilor și punerea pe liber a semnalelor luminoase de circulație sau de manevră.
4.CED - Instalații de centralizare electrodinamică - ansamblul de echipamente electrice și electronice cu care IDM, prin intermediul unui pupitru sinoptic, comandă și controlează în condiții de siguranță realizarea parcursurilor și punerea pe liber a semnalelor luminoase de circulație sau de manevră.
5.CEM - Instalații de centralizare electromecanică - ansamblul de echipamente electromecanice cu care IDM controlează manevrarea și zăvorârea macazurilor în condiții de siguranță, în vederea punerii pe liber a semnalelor mecanice sau luminoase.
6.COCOAȘĂ DE TRIERE – Infrastructură a căii cu un profil longitudinal special, realizat între grupa de primire (A) și grupa de triere (B) ale unei stații tehnice sau de triaj. Profilul se compune, în sensul de triere, dintr-o rampă de împingere pe care se dezleagă vagoanele, un palier în vârful cocoașei și o pantă de accelerare spre grupa de triere pe care vagoanele rulează în baza forței de gravitație cu o viteză ce se poate modera manual sau mecanic în parcursul lor spre liniile grupei de triere, unde se opresc la locul destinat, cu frâne de mână sau saboți de mână.
7.COLOANĂ DE MANEVRĂ - Instalație exterioară care permite manipularea locală de către un agent, a macazurilor și semnalelor, în scopul executării unor mișcări de manevră.
8.COMANDĂ - Ordin care se transmite scris, verbal sau prin instalație TC de către IDM în vederea executării parcursului de intrare, ieșire sau trecere a unui tren prin stație sau pe la un post din linie curentă.
9.CONDUCERE CENTRALIZATĂ - Sistem de circulație a trenurilor utilizat pe unele secții de circulație cu trafic redus în care circulația trenurilor și activitatea de manevră sunt conduse direct de către operatorul de circulație.
10.CONDICA PORTATIVĂ - Condică aflată în dotarea stației în care se înscriu - la locul desfășurării unor lucrări privind siguranța circulației - orele de începere/terminare a lucrărilor de întreținere și reparație a liniilor, aparatelor de cale și instalațiilor de siguranța circulației, respectiv ora de repunere în funcțiune a acestora, precum și consimțământul scris transmis cu număr și oră de către personalul de întreținere linii și/sau instalații, în vederea executării parcursurilor de circulație și manevră.
11.CONSIMȚĂMÂNT SCRIS - Încuviințarea sau acceptul scris dat cu număr de ordine și oră,
dintr-un registru de comenzi sau din condica portativă, prin care se admite efectuarea unor operații prevăzute în reglementările specifice sau în PTE și care poate fi transmis telefonic, cu număr și oră.
12.CONSIMȚĂMÂNT VERBAL - Încuviințarea sau acceptul dat de către un agent prin care se admite efectuarea unor operații care nu necesită avizul scris al acestuia.
13.CONTINUAREA PARCURSULUI DE PRIMIRE - Porțiunea de linie cuprinsă între semnalul de ieșire sau de parcurs, respectiv marca de siguranță de la ieșire a liniei pe care urmează a fi primit trenul dacă aceasta nu are semnal de ieșire și primul semnal de circulație de sens contrar,
14.CONTRAACUL MACAZULUI – Șine exterioare, una în continuarea firului exterior direct iar cealaltă în continuarea firului exterior abătut de care se lipesc vârfurile acelor.
15.CONTRAȘINĂ - Șină sau profil special de ghidare, montat în lungul căii pe anumite porțiuni - curbe, treceri la nivel, în dreptul inimii de încrucișare etc.- având rolul de ghidare a roții și de a împiedica deraierea, de a reduce uzura șinelor în curbă sau de a păstra dimensiunea jgheabului necesar rulării la trecerea la nivel.
16.CONVOI DE MANEVRĂ - Un grup de vehicule feroviare legate între ele, care se manevrează prin tragere sau împingere, între grupele de linii ale aceleiași stații cu sau fără depășirea incintei stației, precum și între stație și o linie a unui operator economic, conform prevederilor stabilite în PTE.
17.CUPLĂ - Aparat de tracțiune și legare prin intermediul căruia se leagă două vehicule feroviare între ele.

D

1.DEBLEU - Săpătură deschisă, de formă regulată executată sub nivelul terenului natural, pentru realizarea platformei unei căi ferate.
2.DECLIVITATE - Raportul dintre diferența de nivel dintre două puncte consecutive stabilite ale unui traseu și distanța orizontală dintre aceste puncte, exprimat în mm/m sau ‰.
3.DISPECER CIRCULAȚIE - Salariat care coordonează activitatea de circulație pe rețeaua feroviară sau pe o parte a acesteia, având competențe de a lua decizii operative corespunzătoare.
4.DISPECER ENERGETIC FEROVIAR - Salariat care coordonează activitatea de exploatare a liniei de contact pentru tracțiunea electrică.
5.DISPLAY - Afișaj pe monitor color într-o grafică stabilită, utilizat la instalațiile CE, sisteme informatice sau pentru informarea publicului în legătură cu mersul trenurilor de călători.
6.DISPOZITIV DE MANEVRARE - Dispozitiv care permite manevrarea acelor unui macaz.
7.DISPOZIȚIE SCRISĂ - Ordin în legătură cu circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare care se transmite prin mijloace de telecomunicație și care se înregistrează și se confirmă cu număr, oră și semnătură.
8.DISPOZIȚIE VERBALĂ - Ordin care se transmite direct sau prin mijloacele de telecomunicație și care nu se înregistrează.
9.DISTANȚĂ DE CIRCULAȚIE - Porțiunea de linie cuprinsă între două puncte de secționare pe care nu trebuie să se gasească în același timp decât un singur tren.
10.DUBLĂ JONCȚIUNE - Dispozitiv format din patru aparate de cale, două linii de încrucișare dublă și linii de legătură, montat pentru a permite circulația vehiculelor feroviare de pe o linie pe alta.

E

1.ECLISE - Piese de asamblare a șinelor de cale ferată care se aplică sub coroana șinei și care servesc la îmbinarea a două șine consecutive, pentru asigurarea continuității de rulare pe acestea. Eclisele se folosesc și pentru blocarea prin eclisare a acelor macazului a cărui poziție nu trebuie schimbată din considerente de siguranța circulației.
2.EuroCity - EC, EuroNight - EN - Trenuri internaționale de călători, având rangul doi, care circulă pe rețelele a cel puțin două administrații europene de cale ferată.

F

1.FIXĂTOR DE VÂRF - Dispozitiv având rolul de a asigura lipirea acului unui macaz de contraacul său și zăvorârea în poziția comandată.
2.FRÂNA DE CALE - Dispozitiv de reducere a vitezei vagoanelor care se triază pe cocoașă, acționat telecomandat sau automat, astfel încât vagoanele să se oprească pe liniile de acumulare, fără ca viteza de ciocnire cu vehiculele triate anterior, să afecteze vehiculele feroviare sau marfa transportată.

G

1.GABARIT DE LIBERĂ TRECERE - Contur geometric limită, transversal în plan vertical și perpendicular pe axa longitudinală a căii, în interiorul căruia, afară de materialul rulant, nu se admite să pătrundă nici o parte a construcțiilor - poduri, tuneluri, pasaje superioare, pasarele - sau a instalațiilor fixe - semnale, coloane și altele asemenea - și nici materiale sau obiecte depozitate de-a lungul liniei curente sau în stații.
2.GRAFIC DE CIRCULAȚIE - Reprezentarea grafică a mersurilor de tren în timp și spațiu, pe o durată de 24 de ore, după un plan de mers dinainte stabilit.
3.GRUPĂ DE EXPEDIERE - D - Grupă de linii în stațiile tehnice sau de triaj afectată pregătirii și expedierii trenurilor.
4.GRUPĂ DE PRIMIRE - A - Grupă de linii în stațiile tehnice sau de triaj afectată pentru primirea trenurilor de marfă și pregătirea acestora în vederea descompunerii.
5.GRUPĂ DE RETRIERE - C - Grupă de linii în stațiile de triaj afectată pentru retrierea vagoanelor acumulate în grupa B în vederea aranjării vagoanelor în trenurile de marfă, în ordinea stabilită de reglementările specifice.
6.GRUPĂ TEHNICĂ - Grupă de linii în stațiile tehnice sau de triaj afectată pentru compunerea, salubrizarea și pregătirea tehnică a trenurilor.
7.GRUPĂ DE TRIERE - B - Grupă de linii în stațiile tehnice sau de triaj afectată acumulării vagoanelor de marfă triate, în vederea formării trenurilor.

H

1.HALTĂ DE CĂLĂTORI - Haltă deschisă pentru traficul de călători, cu vânzător de bilete, notată cu hc, sau fără vânzător de bilete, notată cu h, care nu este punct de secționare.

I

1.INTERCITY - IC, INTERCITY EXPRES - ICE - Trenuri de călători care circulă în rangul II pe rețeaua CFR, făcând legătura între marile orașe.
2.IMPIEGAT DE MIȘCARE - IDM – Salariat absolvent al unui curs de calificare, autorizat să organizeze și să execute activități în legătură cu circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare într-o stație de cale ferată.
3.IDM DISPOZITOR - IDM care are dreptul să manipuleze instalațiile de siguranța circulației, să ceară și să obțină cale liberă, să dispună executarea tuturor operațiilor legate de primirea, expedierea, trecerea trenurilor, executarea manevrei și utilizarea mijloacelor pe care le are la dispoziție, precum și alte operații de exploatare.
4.IDM EXTERIOR - IDM care din ordinul IDM dispozitor execută sarcini privind activitatea de pregătire a expedierii trenurilor, expedierea acestora la timp, precum și alte operații în funcție de volumul de lucru și specificul stației.
5.IDM LOCALIST - IDM care, în stațiile de cale ferată cu activitate complexă, preia o parte din sarcinile IDM dispozitor în special cele legate de comunicările cu stațiile vecine și cu operatorul de circulație, aflându-se în subordinea directă a IDM dispozitor.
6.INCINTA STAȚIEI - Spațiul cuprins între semnalele de intrare ale unei stații sau halte de mișcare, pe care se află liniile, instalațiile și construcțiile necesare desfășurării activităților în legătură cu circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare.
7.INIMĂ DE ÎNCRUCIȘARE - Ansamblu de piese metalice din componența aparatului de cale, ce permite trecerea vehiculelor feroviare de pe o linie pe alta.
8.INSTALAȚIE DE ASIGURARE CU ÎNCUIETORI CU CHEI, CU ȘI FĂRĂ INTERBLOCARE - Ansamblul de echipamente mecanice și electrice cu care IDM, împreună cu revizorii de ace și/sau acarii, asigură încuierea macazurilor și punerea semnalelor mecanice pe liber numai dacă acestea sunt poziționate corespunzător parcursului comandat pentru trecerea trenului.
9.ÎNCUVIINȚARE - Accept dat de către IDM, în scris sau verbal, pentru întreținerea, verificarea și revizia unor instalații în cazurile prevăzute în prezentul regulament, precum și pentru circulația unor vehicule feroviare fără motor care se pot scoate de pe linie cu brațele.

J

1.JOANTĂ - Ansamblu constructiv care asigură legătura între capetele a două șine adiacente, pentru realizarea continuității mecanice a firului de șină și a suprafețelor de rulare ale ciupercii șinei.
2.JOANTĂ IZOLANTĂ - Joantă care realizează întreruperea circuitului electric între capetele a două cupoane de șine consecutive.
3.JOANTĂ DE RACORDARE - Joanta care realizează legătura între două șine de cale ferată de tip diferit.
4.JOANTĂ IZOLANTĂ FĂRĂ GABARIT - Joantă izolantă aflată în cale într-un loc în care vagoanele aflate în staționare intră în gabaritul de liberă trecere al liniei vecine.
5.JONCȚIUNE - Punctul unde se realizează conexiunea unor elemente ale liniilor de cale ferată între ele.

L

1.LIMITĂ DE MANEVRĂ A STAȚIEI – punctul până la care se pot executa mișcări de manevră fără a depăși limita incintei stației. Limita de manevră este marcată pe teren prin semnalul de intrare al stației pe cale simplă, respectiv indicatorul fix de acoperire al punctului de secționare de pe secțiile cu conducere centralizată sau prin semnalul de intrare al liniei normale pe secții cu cale dublă când linia dublă nu este prevăzută cu semnal de intrare.
2.LINIE ABĂTUTĂ - Linie de circulație care se ramifică prin aparatele de cale din linia directă.
3.LINIE CURENTĂ – Porțiunea de linie cuprinsă între două semnale de intrare din sensuri opuse a două stații vecine
4.LINIE DE CIRCULAȚIE, MANEVRĂ, ÎNCĂRCARE/DESCĂRCARE, TRAGERE, GARARE, DEPOZIT - Linii construite și afectate prin PTE unui anumit scop, afectare ce nu se poate schimba decât în anumite condiții prevăzute de reglementările specifice.
5.LINIE DE EVITARE - Linie înfundată construită la capetele stațiilor sau în punctele de joncțiune cu liniile operatorilor economici, cu scopul de a asigura îndeplinirea condițiilor pentru efectuarea parcursurilor simultane de circulație și manevră precum și pentru a evita fugirea vagoanelor care staționează pe liniile stației sau pe liniile operatorilor economici spre linia curentă sau accesul nepermis pe liniile stației de pe liniile operatorilor economici.
6.LINIE DIRECTĂ - Linie situată în incinta stației aflată în prelungirea liniei curente, fără abatere la intrare sau ieșire.
7.LINIE DE PEAGE - Linie care unește două stații ale unei administrații de cale ferată, trecând pe teritoriul unei administrații de cale ferată vecine.
8.LINIE DE SCĂPARE - Linie înfundată construită în scopul de a opri un tren scăpat sau vagoane fugite pe secții de circulație cu pante mari, pentru a proteja distanța de circulație următoare.
9.LFI - linie ferată industrială – linii pe care se desfășoară operațiuni de transport feroviar, precum și servicii conexe sau adiacente acestora și care nu sunt administrate de Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” - S.A.
10.LINII ÎNCĂLECATE - Linii de ecartament diferit în care cel puțin un fir de șină al unei linii este amplasat între firele de șină ale celeilalte linii așezate pe același terasament.
11.LOC PLAN - Zonă plană pe suprafața de rulare a roților vehiculelor de cale ferată, care face ca roata vagonului să nu ruleze normal, producând zgomot puternic și săltarea violentă a boghiului și/sau a vagonului.
12.LUMINOSCHEMĂ - tablou sinoptic pe care sunt amplasate elemente optice astfel încât să se redea configurația geografică și funcțională a liniilor, macazurilor și semnalelor dintr-o stație de cale ferată, precum și informații necesare efectuării activității de circulație a trenurilor și de manevră.
13.LUNGIMEA UTILĂ A LINIEI - Lungimea unei linii, măsurată între mărcile de siguranță, sau între marca de siguranță și semnalul de ieșire, dacă acesta se află înaintea mărcii de siguranță.

M

1.MACAZ - Subansamblu al unui aparat de cale compus din ace, contraace, șine de legătură, traverse și material mărunt de cale.
2.MACAZ DE ACOPERIRE - Macazul care separă parcursurile de manevră sau circulație incompatibile.
3.MACAZ CONJUGAT - Macaz care nu se poate manipula decât dacă macazul sau sabotul cu care este în dependență se află în poziția stabilită prin programul de zăvorâre.
4.MANEVRĂ UNGHIULARĂ - Mișcarea de manevră ce se execută în stații înzestrate cu instalații CED sau CE, de pe o linie pe alta, cu schimbarea sensului de mers, pe baza indicațiilor semnalelor luminoase de manevră și parcursului executat.
5.MARCĂ DE SIGURANȚĂ - Element de semnalizare amplasat între două linii alăturate, care stabilește limita zonei de staționare a vehiculelor feroviare pe o linie, fără ca acestea să afecteze gabaritul de liberă trecere pe linia vecină.

O

1.OPERATOR DE CIRCULAȚIE - Salariat aparținând administratorului infrastructurii feroviare publice care conduce activitatea de circulație a trenurilor pe una sau mai multe secții de circulație, având în subordine IDM din stațiile situate pe secțiile respective, sau agenții punctelor de secționare în cazul secțiilor cu conducere centralizată a circulației trenurilor.
2. OPERATOR DE MANEVRĂ FEROVIARĂ – Persoană juridică română, cu capital de stat și/sau privat, a cărei activitate principală în domeniul transportului feroviar constă numai în efectuarea de operațiuni de manevră pe căile ferate din România și care deține autorizație pentru manevră feroviară.
3.OPERATOR DE TRANSPORT FEROVIAR – Operator economic, cu capital de stat sau privat, care a obținut o licență în conformitate cu legislația în vigoare, a cărui activitate principală constă în efectuarea de prestații de transport de marfă feroviar și/sau de călători pe calea ferată, tracțiunea fiind asigurată obligatoriu de acest operator economic; acest termen include, de asemenea, și operatorii economici care asigură numai tracțiunea.
4.OPERAȚIUNI DE TRANSPORT FEROVIAR – Transportul feroviar – circulația trenurilor și manevra feroviară – precum și serviciile adiacente (activități care se desfășoară în legătură nemijlocită cu/sau în timpul transportului feroviar) și conexe acestuia (activitățile care au ca obiect asigurarea desfășurării în siguranță a transportului feroviar).

P

1.PANTĂ - Porțiunea de linie de cale ferată înclinată față de orizontală pe care vehiculele feroviare o parcurg, în sensul coborârii acesteia.
2.PARCURS DE EXPEDIERE - Porțiunea de linie cuprinsă între primul vehicul din capul trenului ce se expediază și semnalul de intrare al stației din sensul opus pe direcția de mers.
3.PARCURS DE INTRARE - Porțiunea de linie care cuprinde aparatele de cale și liniile de legătură dintre acestea, de la primul macaz de intrare până la marca de siguranță a liniei de primire amplasată în capătul pe unde intră trenul.
4.PARCURS DE IEȘIRE - Porțiunea de linie care cuprinde aparatele de cale și liniile de legătură dintre acestea, de la marca de siguranță a liniei de ieșire și până la ultimul macaz inclusiv peste care trece trenul la ieșirea din stație.
5.PARCURS DE PRIMIRE - Porțiunea de linie cuprinsă între semnalul de intrare și semnalul de ieșire sau porțiunea de linie cuprinsă între semnalul de intrare și marca de siguranță de la ieșire a liniei pe care va fi primit trenul, când această linie nu are semnal individual de ieșire.
6.PARCURS DE MANEVRĂ – Porțiunea de linii și macazuri pentru care au fost asigurate condițiile de siguranța circulației, necesară efectuării unei operațiuni de manevră.
7.PARCURSURI COMPATIBILE - Parcursuri care se pot executa simultan, fără a periclita siguranța circulației
8.PARTIDĂ DE MANEVRĂ - Formație compusă din conducătorul de manevră și cel puțin încă un agent autorizat pentru efectuarea manevrei.
9.PARTIDĂ DE TREN - Formație compusă din cel puțin mecanicul trenului și mecanicul ajutor sau șeful de tren, respectiv alt agent autorizat pentru a executa funcția de șef de tren. În plus, pentru desfășurarea activității privind circulația trenurilor și manevra, trenul poate fi deservit și de alt personal autorizat.
10.PLAN DE MANEVRĂ - Dispoziție scrisă sau verbală transmisă conducătorului manevrei de către IDM sau operatorul de manevră, prin care se stabilesc operațiile de manevră ce urmează a fi executate precum și condițiile de efectuare a acestora.
11.POST DE MACAZURI - Post deservit de unul sau mai mulți agenți care manipulează macazurile aflate într-o anumită zonă din incinta stației și care servește la efectuarea circulației trenurilor și manevra vehiculelor feroviare.
12.PUNCT DE SECȚIONARE - Amenajare constând din dispozitiv de linii, construcții și instalații sau părți componente ale unei instalații (semnale luminoase BLA) care determină capacitatea de circulație; două puncte de secționare delimitează distanța pe care nu trebuie să se găsească în același timp decât un singur tren.
13.PORTIUNE DE LINIE SLABITA - Porțiunea de linie care impune circulația trenurilor cu viteză redusă față de cea prevăzută în livretul cu mersul trenurilor .

R

1.RAMBLEU - Umplutură de formă regulată executată din pământ sau alte materiale de masă peste nivelul natural al terenului, servind la realizarea platformei căii.
2.RAMPĂ - Porțiune de linie de cale ferată înclinată față de orizontală pe care vehiculele feroviare o parcurg în sensul urcării acesteia.
3.REAVIZ DE SOSIRE - Comunicare, prin telefon, a orei, prin care IDM din stația care primește un tren , confirmă către IDM din stația vecină care a expediat trenul, că trenul a sosit complet și linia curentă a rămas liberă - oră care se înregistrează de ambii IDM în registrul unificat de căi libere comenzi și mișcare sub formă de fracție (la numărător ora efectivă de sosire, iar la numitor ora reală de transmitere și primire).
4.RESTRICTIE DE VITEZA - Reducerea prevăzută sau neprevăzută a unei viteze de circulație stabilite, pentru o porțiune de linie de cale ferată.

S

1.SABOT DE DERAIERE - Dispozitiv amplasat în afara căii la un fir al liniei care, prin așezare pe șină provoacă deraierea roții vehiculului care se angajează peste el.
2.SAT - Instalație de semnalizare automată fără semibariere care emite semnale optice și acustice la aproprierea trenului de o trecere la nivel, în scopul interzicerii circulației rutiere.
3.SECTOR DE BLOC - Distanța cuprinsă între două semnale luminoase consecutive de trecere ale blocului de linie automat.
4.SECȚIUNE IZOLATĂ - Porțiune de cale ferată (sau aparat de cale), cu control electric, care se delimitează prin joante izolante.
5.ȘEF STAȚIE - persoană calificată și autorizată aparținând administratorului sau gestionarilor infrastructurii feroviare și care are responsabilități privind activitatea de circulație și manevră și care administrează una sau mai multe stații de cale ferată.

T

1.TALONARE - Manevrarea de către roțile unui vehicul de cale ferată a acelor unui macaz, prin atacare falsă pe la călcâi.
2.TC - Denumire generică dată mijloacelor - TTR telegraf, telefon, radio.
3.TIPUL DE ȘINĂ – Codificare generică a șinelor de cale ferată egală cu masa unui cupon de șină cu lungimea de un metru, exprimată în kilograme.

V

1. VAGON DE SERVICIU – Vagonul destinat personalului de tren.

Extras din regulamentul 005.
Sus In jos
Bobses



Numarul mesajelor : 46
Varsta : 44
Localizare : Iasi
Reputatie : 2522
Data de inscriere : 08/03/2010

MesajSubiect: Re: Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare   Sam 12 Feb 2011, 17:47

halmarius a scris:
declivitate= înclinarea căii de comunicație(căii ferate în cazul nostru) în plan vertical față de linia orizontală, declivitatea este exprimată în m/Km(mm/m) în cazul căilor ferate sau m/hm în cazul șoselelor;
pantă= declivitate negativă, calea de comunicație între două puncte de pe aceasta în sensul de parcurgere pierde din altitudine;
rampă= declivitate pozitivă calea de comunicație între două puncte de pe aceasta în sensul de parcurgere câștigă în altitudine;
palier= declivitate nulă calea de comunicație este orizontală.

Astea sînt de cultură generală. Cel puțin șoferii (și cred că majoritatea are permis de conducere) ar trebui să le știe. Wink
Sus In jos
http://www.feroviarul.ro
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare   Astazi la 10:32

Sus In jos
 

Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Dicționar de termeni tehnici si notiuni feroviare
» Notiuni zootehnice despre ameliorarea animalelor
» RENFE-Spania
» Tunelele abandonate de la Posada si accidentele din 1922
» Bucuresti: Plimbari FeRoviaRe prin Garile bucurestene[2008]
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din România :: MATERIAL RULANT :: LOCOMOTIVE-