Forumul pasionatilor de trenuri din RO
Bine ati venit pe Forumul pasionatilor de trenuri din Romania !!!
Sper ca ceea ce veti gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din RO

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  
Distribuiti | 
 

 Istoricul vagoanelor de calatori din Romania

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3  Urmatorul
AutorMesaj
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor: 978
Varsta: 32
Localizare: Husi
Data de inscriere: 03/11/2010

MesajSubiect: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Mar Noi 16, 2010 2:53 pm

Primele vagoane, care au circulat pe linia Bucuresti-Filaret----Giurgiu-Oras, au fost realizate inainte de 1859, la fabrica „Ausbury”, din Manchester-Marea Britanie.
Caracteristicile tehnice a acestora erau: existau 3 clase, vagoanele erau compartimentate, cu usi laterale, fara comunicatie intre vagoane.
Vagoanele de clasa 1 erau capitonate, aveau 3 compartimente, cu cate 6 locuri in fiecare compartiment, lungimea intre tampoane de 7,45m si ampatamentul de 3,5m, greutatea (fara frana) de 7,3 tf.
Cele de clasa a-2-a aveau 4 compartimente, cu cate 8 locuri/compartiment, lungimea intre tampoane de 7,17 m, ampatamentul 3,35m si greutatea (fara frane) de 7 tf.
In fine, vagoanele de clasa a-3-a (initial neincalzite, apoi prevazute cu sobe interioare), aveau 5 compartimente, cu cate 10 locuri/compartiment, lungimea intre tampoane de 8,38m, ampatamentul de 3,95m, si greutatea de 7,4 tf.
Iluminarea tuturor vagoanelor de calatori se facea cu ulei de rapita.
Incalzirea vagoanelor de clasa 1 se facea cu ajutorul unor vase, cu apa calda, ce se introduceau in compartimente, in statiile terminus, sau uneori in statia Comana(unde,pana la introducerea telegrafului, trenurile se incrucisau, in mod obligatoriu).
De asemenea, existau si vagoane mixte, de clasa 1 si a-2-a, care aveau un compartiment de clasa1, si doua sau trei compartimente, de clasa a-2-a.
Nu existau instalatii sanitare in vagoane.
In 1872, conform mersului trenurilor, pe linia Bucuresti-Filaret----Giurgiu-Oras, existau doua trenuri personale/zi, care circulau cu 33,5 km/h.
Vagoanele aveau cate doua usi laterale, care dadeau direct afara, pe cele doua lungi trepte laterale.

In general, pana la infiintarea Directiei Generale a CFR, parcul de material rulant era foarte eterogen, fiecare concesionar aducand vagoane si locomotie din tara sa: Germania, Austro-Ungaria, Marea Britanie.
Dupa constituirea Directiei Generale a CFR, in 1880, statul roman a luat masuri pentru modernizarea parcului de material rulant, tinand seama si de tendintele general-europene in materie. Astfel, in 1889, sunt comandate de catre CFR casei Gorlitz, primele vagoane compartimentate, cu culoar lateral.
In 1902 intrau in parcul CFR primele vagoane pe boghiuri, cunoscute ca seria 17-22. Acestea sunt achizitionate de la casa Ringhoffer, fiind produse de uzinele "Ganz es Tarsa" Budapesta. Principalele caracteristici tehnice sunt: vagon de clasa 1, sasiu metalic, carcasa din lemn acoperita cu tabla, boghiu de tip german (realizat dupa modelul boghiului american "Pensylvanya", cu arcuri in foi si arcuri spiralate), frana pneumatica "Westhinghouse", incalzire cu aburi de joasa presiune, iluminat electric (dar a existat si iluminarea cu becuri cu gaz "Aurer"), 7 compartimente, doua toalete. Banchetele erau acoperite cu plus. Viteza maxima: 80 km/h.
Conform unui livret de mers din 1984, grupa directa Iasi-Hunedoara mai era compusa din vagoane ale seriei 17-22 (deci dupa 82 de ani!).

Tot inainte de 1914 apar si o serie de "ateliere", rudimentar dotate atunci, pentru intretinerea materialului rulant. In 1872 sunt infiintate atelierele CFR Bucuresti-Grivita, apoi cele de la Pascani, Galati, Drobeta-Turnu-Severin (in 1882), Titu, Targoviste (devenite, dupa 1945, Intreprinderea de utilaj petrolier), Iasi, Palas, etc.
In 1887 Atelierele Grivita devin "Atelierele centrale de locomotive si vagoane Bucuresti", din 1897 trecandu-se aici la reparatii capitale de vagoane si locomotive.
In 1908 este inaugurata Remiza Grivita, cu o hala din lemn acoperita, pentru gararea automotoarelor regale.
Intre anii 1913-1914, din initiativa lui Alexandru Pereiteanu, se realizeaza: triajul Bucuresti-1 (denumit, pe atunci, "Chitila Triaj"), statia tehnica de formare a trenurilor Bucuresti-Grivita, precum si depoul de locomotive Bucuresti-Calatori.

La sfrasitul secolului 19, circulau in Romania de atunci 450 locomotive, 1.000 de vagoane de calatori si 10.000 de vagoane de marfa, posta si bagaje.

In timpul primului razboi mondial, o parte insemnata din parcul de vagoane a CFR este distrus. Dupa 1918, CFR a "mostenit" de la MAV un parc de vagoane din Transilvania extrem de eterogen.
Dupa 1920 se iau masuri pentru imbunatatirea parcului de vagoane a CFR. Daca la clasa a treia si a doua se utilizau vagoane mai vechi, pe doua osii, la clasa intai era necesara achizitionarea unor vagoane noi. In perioada interbelica, s-au achizitionat urmatoarele serii de vagoane:
-vagoanele de tip "Hecht", construite intre anii 1923-1927 la uzinele germane "Buch", "Nurenberg" sau "Van der Zipper". Datorita calitatilor foarte bune pentru vremea
respectiva, sunt achizitionate de catre CFR in anii 1923-1924, principalele caracteristici tehnice a lor fiind: vagon de clasa 1 sau vagon de dormit, carcasa complet
metalica sau carcasa din lemn, acoperita cu tabla la exterior, lungimea peste tampoane 20.440 mm (in cazul celor de clasa 1) sau 21.410 mm (in cazul celor de dormit),
boghiuri de model german, tampoane cu: tija, resorturi volute si dispozitive de compensare, frana pneumatica "Westhinghouse" (dar a existat si frana cu vid tip "Hardy")
,16 saboti, iluminare electrica cu becuri (dar a existat si o iluminare de rezerva cu lampi cu petrol), finisaje interioare din placaj furniruit si lustruit sau tapete de
polivinilin, 7 compartimente (cu cate doua canapele cu 3 locuri fiecare, acoperite cu plus albastru), doua toalete, usi batante, 42 de locuri in total.
Au fost incadrate la seria 98-64 ?. Au circulat timp de peste 70 de ani, in anii 80' mai putand fi inca vazute in circulatie. In 1996 un astfel de vagon "Hecht" l-am vazut
in compunerea grupei directe Husi-Bucuresti, ca vagon de clasa 1!

-vagoanele italiene "Breda", achizitionate de CFR in 1928. Caracteristici: vagon de clasa 1, lungimea peste tampoane 21.040 mm, greutatea intre 41-44 tone, boghiu
cu arcuri laterale din foi (avand sageata negativa), arcurile laterale fiind legate de cadrul boghiului prin resorturi elicoidale si buloane furcate scurtate.
Au tampoane cilindrice, cu dispozitive de compensare si inele de frictiune. Au aparat de tractiune discontinuua.
Celelalte caracteristici tehnice sunt asemanatoare cu a vagoanelor anterioare.

-vagonul de clasa a doua si a treia, construit la Arad in 1927. Seria 97-20 ?

-vagonul de clasa 1, construit la Arad in anii 1940-1941.
Era un tip de vagon 'greu", avand distanta intre tampoane de 21.830 mm, boghiuri tip "Gorlitz-greu", cu osii cu rulmenti.
Tampoanele cilindrice erau prevazute cu inele de frictiune si dispozitiv de egalizare. Peretii interioari ai compartimentelor si culoarului erau acoperiti cu placi furniruite si
lustruite, iar, intre peretii interiori si tabla exterioara sunt montate placi izolatoare, confectionate din pluta. Tabla exterioara este acoperita la partea interioara cu
fulgi de azbest, aplicati sub presiune. Ventilatia vagonului se realiza prin clapete de aerisire, montate deasupra ferestrelor.
Vagonul avea 42 de locuri in 7 compartimente, cu cate doua canapele confortabile, a cate 3 locuri, acoperite cu plus albastru.
Greutatea initiala a vagonului era de 47.930 kgf, cu frana pneumatica tip "Hildebrand-Knorr", cu 32 de saboti. O parte din aceste vagoane sunt dotate cu frana
pneumatica automata de mare putere "HIKS", cu regulator centrifugal, montat la capatul unei osii.

-seria 50 53 24-26
Cunoscute si ca vagoane "BMX", au fost construite inainte de 1918 la Arad.
In 1974, cu ocazia ultimei RK, au suferit unele modificari: osii montate de tipul "ORE-1", cu cutii de osii cu rulmenti (in locul celor cu cuzineti), iluminat incandescent si
florescent, dinam nou, perdele, suporti de bagaje din aluminiu si carcasa complet metalica. Dupa 1980 multe sunt transformate in "vagon corp de garda", seria UWMAN,
pentru insotirea trenurilor de marfa de catre garda militara. Amenajarile au constat in: rastel pentru armament, paturi pentru odihna, compartiment pentru personalul
de garda, soba, WC.
Au fost ultimile vagoane de calatori din parcul CFR pe doua osii.

-vagoane de clasa a patra
Au circulat in perioada 1921-1928, fiind introduse din initiativa generalului Alexandru Averescu, "pentru ajutorarea calatorilor tarani".
Au fost realizate prin transformarea minima a unor vagoane de marfa pe doua osii, cu carcasa din lemn, a seriei G, carora li s-au montat banchete din lemn.

-seria 50 53 28-29
Sunt vagoanele speciale ale liniei Oravita-Anina. Realizate in 1880 sau, dupa alte date, in 1930 la Arad. Initial, erau vagoane pe doua osii. Lungimea intre tampoane
este de 15.600 mm, greutatea 30 de tone. La inceput, aveau carcasa partial din lemn, si platforme de acces descoperite la ambele capete.
In 1975, cu ocazia RK-ului, au suferit unele modificari: echiparea cu boghiuri de marfa "Y-25-CS", sistem de franare modernizat (tip frana: KE), eliminarea celor doua
platforme descoperite, carcasa complet metalica. Viteza maxima este de 80 km/h.
Insa, ceea ce da "farmecul" deosebit al acestor vagoane este sistemul de incalzire, cu soba, si banchetele din lemn.

-seria 50 53 29-21
Sunt asemanatoare cu cele anterioare, singura deosebire fiind: soba plasata la capat (si nu la mijloc) si un tip de boghiu mai deosebit (cum se numeste ?).

-vagoane de dormit si bar-restaurant vechi
Pana la aparitia vagoanelor bar-restaurant si de dormit noi (mijlocul anilor 60'- anii 70') s-au utilizat vagoanele CIWL, si cele de origine austro-ungara.
Vagoanele de dormit erau de tipul CIWL, UNIO Satu-Mare, BREDA sau HECHT.
Erau vagoane salon, cu un aspect asemanator cu cel al vagoanelor de clasa. Aveau o sala de conferinte cu mese si fotolii mobile. Incaperea rezervata pentru personalul
de insotire cuprindea un mic bufet, cu masina de gatit. Vagoanele aveau soba pentru incalzirea cu apa calda.
Vagoanele restaurant CIWL au fost construite si la Arad. Primele vagoane de dormit si restaurant a CFR au fost CIWL, de productie franceza. In afara de acestea,
mai existau si vagoane restaurant si de dormit, provenite din transformarea unor vagoane de clasa. Ele erau prevazute cu tot confortul necesar calatoriilor de noapte,
avand paturi confortabile, iluminat individual, apa rece si apa calda si incalzire proprie.
Vagoanele de dormit, provenite din transformarea unor vagoane de clasa, cuprindeau noua sau zece cabine de dormit, cu doua paturi, o cabina pentru insotitor, o
cabina pentru soba, si una sau doua cabine WC.
Vagonul de turism (excursie) era un vagon cu paturi colective, intrebuintat de grupuri turistice.
Vagoanele erau amenajate in oua alternative, clasa 1 cu doua paturi si clasa a doua cu 4 paturi. Ambele variante aveau cabina pentru insotitor, plasata in apropierea
sobei. Cabinele de dormit cuprindeau paturi fixe si paturi rabatabile, suport pentru bagaje si chiuveta pentru apa rece si apa calda.

-seria 70 53 25-20
Vagon de calatori de ecartament ingust (760 mm), de clasa 1. Lungime: 12.700 mm, ampatament 8600 mm, tip boghiu ?, ampatament boghiu 1500 mm, tip frana ?,
incalzire cu aburi, iluminat electric incandescent, greutatea 13 tone. Are 30 de locuri, fiind un vagon-salon. Viteza maxima ?

-seria 70 53 25-24
Vagon de calatori de ecartament ingust (760 mm), de clasa a doua. Lungime peste tampoane 12.000 mm, ampatament 8000 mm, ampatament boghiu 1300 mm.
Are 10,5 tone, 36 de locuri (vagon-salon), usi intercomunicatii pivotante, usi de acces pivotante.
Producator: "Unio" Satu-Mare, in 1958, atelierul CFR Satu-Mare-Sud, in 1968, prin modificarea unui vagon de marfa de linie ingusta (construit in 1953)
In 1970 carcasa din lemn este inlocuita cu una metalica. S-au fabricat cel putin 527 bucati, din anii 70' producandu-se la "MEVA' Drobeta-Turrnu-Severin.

-seria 10 53 10-01
Vagon de cale ingusta (760 mm) de interventie. Provine dintr-un vagon de marfa de cale ingusta, seria Ga. Are 10 tone si pereti din scanduri de lemn.

In 1938 parcul CFR numara 2067 locomotive, cca 130 de automotoare, 3127 vagoane de calatori si 56.877 vagoane de marfa.
Intretinerea acestui material rulant se realiza in atelierele de la: Grivita-locomotive, Grivita-vagoane, Bucuresti-Triaj, Cluj, Timisoara, Iasi (Cetatuia, Nicolina), Arad, Simeria, Oradea, Brasov, Drobeta-Turnu-Severin, Galati, Pascani, Palas, Tighina, Cernauti, relativ bine dotate, pentru aceea vreme.
In 1938 existau urmatoarele fabrici de material rulant feroviar in Romania Mare:
-"Malaxa" Bucuresti (intemeiata in 1921. Din 1928 produce locomotive cu aburi. Va mai produce si trenuri automotoare si vagoane-cisterna)
-"Uzinele Domeniilor Resita" (intre 1919-1923 este reconstruita, fiind complet operationala in 1927. Produce locomotive cu aburi)
-"Romloc" Brasov (infiintata in 1921, produce locomotive cu aburi. Din 1954 este reprofilata pe productia de autocamioane)
-"Unio" Satu-Mare (produce trenuri automotoare. Dupa 1945 este reprofilata pe productia de utilaj minier)
-"Astra" Arad. (infiintata inca din 1892. Produce vagoane de marfa si calatori, dar si unele trenuri automotoare)

In 1943, dupa un proiect german, incepe constructia la Arad a vagoanelor seriei 50 53 29-20 (cunoscute ca "dimitroave"). Principalele caracteristici tehnice sunt: carcasa complet metalica, boghiuri "Gorlitz-usor", greutatea proprie a vagonului 42.200 kg, lungimea peste tampoane 20.850 mm, tip frana HIKP (primele vagoane din parcul CFR cu frana moderabila la defranare), viteza maxima 100 km/h. Incalzirea se realiza cu aburi de joasa presiune (sistemul "Fiedmann"), iluminarea cu becuri (generator electric de tip "Dick"), aveau 9 compartimente, cu 72 de locuri. Lampile finale originare erau de tip "ochi de pisica'.Aveau schimbator de regim marfa-persoane.
Initial, aceste vagoane au fost proiectate sa fie utilizate ca vagoane de clasa a treia, avand banchete din scanduri de lemn. Insa in 1948 clasa a treia este desfiintata. Astfel, cu mici imbunatatiri (banchetele din lemn sunt acoperite cu perne din burete si polivinilin) sunt transformate in vagoane de clasa a doua.
In 1943 s-au produs 20 de bucati, in 1949- 80 de bucati, si intre 1951-1961- 722 de bucati (total 822 bucati).
In 1997 au circulat ultimile "dimitroave", in configuratie originala. Din pacate, nu s-a reusit restaurarea a nici unui exemplar originar.

Cel de-al doilea razboi mondial a provocat pagube importante materialului rulant al CFR. Din aceasta cauza, dar si datorita faptului ca o parte din vagoane sunt predate catre URSS, in contul "despagubirilor de razboi", pe parcursul anilor 50', se constata o lipsa cronica de vagoane. De asemenea, datorita exploadarii intensive si a lipsei pieselor de schimb, parcul de vagoane este puternic uzat.
Pe de alta parte, tot in anii 50', este reorganizata activitatea de intretinere a vagoanelor, astfel:
-Directia de Tractiune si Vagoane (DTV)
-IMMR-Grivita rosie si IMMR-Pascani;
-Reviziile de vagoane
-Revizoratele de vagoane
-Statiile de domiciliul
-Posturile de revizie.

Dupa 1960 incepe o noua perioada in privinta dotarii cu vagoane de calatori a CFR, fiind necesara achizitionarea unor vagoane cu capacitate sporita si conditii tehnice si de confort imbunatatite.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor: 978
Varsta: 32
Localizare: Husi
Data de inscriere: 03/11/2010

MesajSubiect: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Mar Noi 16, 2010 4:47 pm

In perioada 1960-1990 s-au achizitionat urmatoarele serii de vagoane de calatori:
A. Vagoane de clasa

-seriile 10-40, 19-40, 19-47, 19-57 (clasa 1), 20-40, 20-47, 20-57 (clasa a doua), 30-40, 39-40, 39-57 (clasa 1 si 2).
Sunt primele vagoane de calatori care au marcat inceputul modernizarii parcului CFR. Produse la Arad si Drobeta-Turnu-Severin, dupa proiectul international din anii 60'
"Osshd Y/B", si "UIC/Y", fiind similare in privinta gabaritului cu vagoanele "Y/B-62" , "Y/B-70" si "Y/B-78" a DDR.
Caracteristici tehnice: boghiu "Minden-Deutz-33", tip frana KE-GPR, frana de mare putere, cu doua etaje de franare, suspensii cu arcuri spiralate si amortizor hidraulic,
viteza maxima 140 km/h, raza minima de inscriere in curba 150 m. Incalzirea se realizeaza atat cu aburi, cat si electrica (primele vagoane din parcul CFR cu incalzire
electrica, la 1500 V, 800 A si 50 Hz).
Au 9 sau 10 compartimente, finisaje cu pal melaminat, banchete din burete+polivinilin (la clasa a doua) sau burete+plus rosu (la clasa 1), si 6 sau 8 locuri in compartiment.
Au 54 de locuri (clasa 1), 80 de locuri (clasa a doua) sau 64 de locuri (clasa 1+2). Codificarea regim trafic este 50-53.
Ca loturi achizitionate si canditati produse:
-lotul 10-40 ?
-lotul 19-40. Produs la Arad intre 1964-1969, va deveni seria 19-57.0.
-lotul 19-47.0. Produs la Arad in 1978, in 47 bucati.
-lotul 19-57.0. Produs la Arad, in 1965, cu 200 bucati.
-lotul 19-57.2. Produs la Arad, in 1984, cu 133 bucati.
-lotul 20-40. Actuala serie 20-57.0.
-lotul 20-47.0. Produs la Arad, in 1978, cu 500 bucati.
-lotul 20-47.5. Produs la Arad, in 1987, cu 494 bucati.
-lotul 20-57.0. Produs la Arad, din 1965, cu 700 bucati.
-lotul 20-57.7. Produs la Arad, in 1984, cu 297 bucati.
-lotul 30-40 ?
-lotul 39-40 ?
-lotul 39-57 ?

-seriile 11-47, 21-47 si 21-57.
Sunt vagoane-salon, cu 11 geamuri pe o parte. Sunt utilizate in compunerea trenurilor cursa si a celor personale.
Prima serie este vagon de clasa 1 (cu 60 de locuri in 3 saloane), iar celelalte doua serii sunt vagoane de clasa a doua, cu 88 de locuri (in 3 saloane)
Codificare regim trafic: 50-53. Caracteristicile tehnice sunt asemanatoare cu cele anterioare.
Ca producatori:
-lotul 11-47.0. Produse la Arad, in 1971, cu 250 bucati.
-lotul 21-47.0. Produse la "Pafawag Wroclaw" (Polonia), intre 1969-1970, cu 150 bucati.
Initial au venit pe boghiuri poloneze, care au fost apoi inlocuite cu boghiuri "Minden-deutz-33".
Lungimea peste tampoane: 24.500 mm, greutatea la gol 41,2 tone, raza minima de inscriere in curba: 150 m (linie curenta) sau 80 m (linie de manevra)
-lotul 21-47.1. Produse la Arad, in 1971-1977, cu 845 bucati.
-lotul 21-57.0. Produs la Arad, intre 1971-1980, cu 225 bucati.

-seriile 19-50 (clasa 1), 20-50 (clasa a doua), 37-50, 39-50 (clasa 1+2), 59-50 (cuseta) si 70-50 (de dormit)
Au fost importate din fosta RDG, fiind de tipul "Y/B-78-Bautzen".
Se remarca prin acoperisul tuguiat, fiind vopsite in verde, albastru-mediu cu acoperis gri, albastru-indigo (cu celebra dunga alba oblica, din 1987).
Caracteristicile tehnice (cu exceptia tipului de boghiu, care este "Gorlitz-V-a") sunt asemanatoarea ce cele anterioare. (Viteza maxima, tip frana).
-lotul 19-50.0. Produse in 1983, cu 70 bucati. Anterior a fost seria 19-41.0.
-lotul 20-50.0. Produse tot in 1983, cu 200 bucati.
-lotul 37-50 ?
-lotul 39-50.0. Produse in 1983, cu 30 bucati. Anterior a fost seria 39-41.0.
Producator: "VEB Waggonbau Gorlitz", RDG.

In afara de aceste serii- sa le zicem "clasice"- mai exista si cateva serii "speciale":
-seria 26-26, vagon etajat.
Auost importate din fosta RDG, in anii 1984-1985, fiind folosite in compunerea celebrelor trenuri "curse muncitoresti".
Caracteristici: lungimea peste tampoane 26800 mm, tip boghiu "Gorlitz-6-K-Do", tip frana "KE-P-A" (care realizeaza franarea progresiva, in functie de sarcina vagonului), viteza maxima 120 km/h, incalzire aburi si electrica, iluminat florescent cu tuburi de neon, 48 locuri la etaj si 64 locuri la parter.

-seria 26-16 sau 17-16, cunoscuta si ca "rama TE"
Au fost importate din RDG, fiind produse intre 1962-1977.
Caracteristici: lungimea peste tampoane 73 m, 4 unitati, 13 osii, tip boghiu "Gorlitz", tip frana "KE-2c-ALP" (care realizeaza franarea progresiva, in functie de sarcina vagonului), viteza maxima 120 km/h, ampatamentul boghiurilor 3,6 m (pentru cele cu 3 osii) si 3 m (pentru cele cu doua osii), incalzire abur si electrica, iluminat florescent, generator electric de 7 Kw, 215 locuri la clasa a doua si 55 de locuri la clasa 1. Au intrat in parcul CFR cel putin 66 astfel de "rame TE".

-seria 26-47
Au fost produse la Arad, in perioada 1985-1989, fiind primele vagoane din parcul CFR, echipate cu frana cu disc.
Au boghiu "Minden-deutz-33" modificat, frana cu disc tip "KE-GPR-A-(D)" (care realizeaza franarea progresiva, in functie de sarcina vagonului, pana la 140 km/h) sau "KE-GP-(D)" (idem, pana la 100 km/h), iar unele elemente (geamuri, interioare) sunt preluate de la vagoanele seriei 21-47. Au in schimb scaune de plastic.
Sunt vopsite in albastru sau rosu-alb. Au circulat pe raza statiilor de domiciliul Timisoara-Nord si Arad, dupa 1990 fiind folosite, un timp, de fabrica "Laminorul" Roman.

B. Vagoane bar-restaurant inainte de 1990

-seria 51 53 88-42.0. Restaurant, 140 km/h, ?? locuri.
Avea boghiu „Minden-Deutz-33”, frana KE-GPR, usi
Manuale. A fost importat din Ungaria in 1969, intr-un
Numar de 49 bucati. A fost realizat dupa un proiect est-
German „Bautzen” si produs la Gyor. Se remarca prin
Interiorul cu „eclipsa” de inspiratie „Baudzen” si
„profil humanoid” a la Corbusier.

-seria 51 53 88-42.1. Restaurant, 140 km/h, ?? locuri.
Acceleasi caracteristici tehnice. Realizat la IVA , in
1978, cu un interior complet diferit fata de cel anterior.
S-au produs 18 bucati.

-seria 51 53 85-40.0. Bar, 140 km/h, ?? locuri.
Acceleasi caracteristici tehnice. Au fost construit 9 bucati
La IVA in 1969. S-a utilizat cutia vagonului de clasa 20-40.

-seria 50 53 85-47.0. Bar, 140 km/h, ?? locuri.
Acceleasi caracteristici tehnice. Au fost construite 20 de
Bucati, la IVA, in 1973. Cutia este cea a vagonului 11/21- 47 si 11/21-60.

Asadar, existau 4 serii de vagoane bar-restaurant, inainte de 1990.

C.Vagoane de dormit si cuseta inainte de 1990

-seria 51 53 60-41.0. Dormitor, 140 km/h, ?? locuri.
Dormitor de clasa 1, 10 cabine, boghiu „Minden-deutz-33”, care este posibil sa fi fost montat ulterior, frana
KE-GPR, usi manuale, incalzire abur si electrica.
Producator: „Astra” Arad, an 1965, 51 bucati.

-seria 51 53 60-50.0. Dormitor, 140 km/h, ?? locuri.
Dormitor de clasa 1 si 2, cu 10 cabine. Acceleasi
Acceleiasi caracteristici tehnice cu cel anterior (desi
Boghiurile „MD-33” este posibil sa fi fost montate
Ulterior). Producator: „VEB Waggonbau Gorlitz”,
(RDG), An 1983, 10 bucati.

-seria 51 53 70-50.1. Dormitor, 140 km/h, ?? locuri.
Dormitor de clasa , cu 10 cabine. Au boghiuri
„Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi manuale. Producator:
„VEB Waggonbau Gorlitz”, an 1983, 20 bucati.

-seria 51 53 70-69.1. Dormitor, 140 km/h, ?? locuri.
Dormitor de clasa , cu 10 cabine. Acceleasi
Caracteristici tehnice. Au fost importate din fosta RDG,
In anii 1965-1966, intr-un numar de 50 bucati.
Toate aceste 4 serii de vagoane de dormit au circulat
Pana in 2004.

-seria 51 53 59-50.0. Cuseta, 140 km/h, ?? locuri.
Cuseta de clasa 2, 10 cabine. Au boghiuri „Gorlitz-V-a”,
Frana KE-GPR, usi manuale. Lungimea intre tampoane este de 24.500 mm, iar vopsirea in rosu (cu o dunga alba
Orizontala). Au fost produse de „Baudzen”-RDG, in
Anii 1982-1984. Producator: „VEB Waggonbau Gorlitz”
(RDG), in 1983, cu 50 de bucati.

Asadar, au existat 5 serii de vagoane de dormit si cuseta, in parcul CFR, inainte de 1990.

D. Vagoane de posta si bagaje inainte de 1990

-seria 50 53 90-47.1. Vagon de posta si bagaje. Carcasa si
Ferestrele sunt cele ale vagonului seriei 47.

-seria 50 53 90-57.1. Combinat de posta si clasa a doua.
Boghiuri „Minden-deutz-33”, frana KE-GPR, usi
Manuale. Viteza maxima 140 km/h. Era un vagon-salon
Modificat. Raza minima de inscriere in curba 150 m (in
Circulatie) sau 80 m (la manevra), lungime peste
Tampoane 24.500 mm, tara 40 tone. Conducta electrica
De inalta tensiune (1500 V, 800 A, 50 Hz), conducta de
Aer de 5 si 10 bari, conducta de radioficare si telecomenzi cu 13 poli, generator electric alternativ trifazat tip „GIV”, Iluminat florescent si incandescent, incalzire cu aburi de Inalta presiune si electrica. Producator: IVA.

-seria 50 53 91-57.1. Combinat de posta si clasa a doua.
Asemanator cu cel anterior.

-seria 50 53 92-47.1. Vagon de posta si bagaje.
Caracteristici tehnice asemanatoare. Capacitatea: 20 tone.

-seria 50 53 92-57.1. Vagon de posta si bagaje. Carcasa si ferestrele sunt cele ale seriei 57.

-seria 50 53 95-51.1. Vagon de posta si bagaje. Carcasa si ferestrele sunt cele ale seriei 21-47 „poloneze”.

Asadar, inainte de 1990 existau 6 serii de vagoane de posta si bagaje. Ultimile astfel de vagoane au circulat in 2003.

E. Vagoane speciala si administrative

-seria 80 53 97-50.5. Vagon dinamometric, de verificat calea. Provine din vagoanele seriei 21-57, carora li s-au montat un al treilea boghiu. Tot in aceasta serie se includ vagoanele-depozit si vagoanele brutarie, provenite din seria 21-47.

-seria 80 53 97-01.0. Vagon administrativ, din compunerea trenurilor macara. S-a realizat prin transformarea unui vagon de marfa GAGS. Are boghiu tip „ORE”, frana KE-GP, lungime 16.520 mm, ferestre similare cu cele ale „dimitroavelor”, care se deschid prin culisare in interiorul vagonului.

-seria 41 53 10-03.1 Vagon administrativ, realizat prin transformarea unui vagon de marfa GAGS. Are boghiul tip
(din table imbinate cu nituri), frana HIK-G, ferestre fixe, carcasa din scanduri de lemn montate orizontal.

-seria 40 53 95-71.0. Vagon administrativ, pe doua osii, realizat prin transformarea unui vagon de marfa a seriei GGS sau GBS. Frana este de tipul KE-GP. Are ferestre fixe si usi culisante.

-seria 40 53 95-18.0. Vagon administrativ pe doua osii. Are frana pneumatica KE-GP, 7 compartimente (fictive?), 4 usi de acces similare „dimitroavelor”, ferestre culisante ca la „dimitroave”.

-seria 09-43. . Vagon-cuseta, aflat in dotarea armatei (MAPn). Are boghiu „Minden-deutz-33”, frana KE-GPR, viteza maxima 140 km/h, lungimea peste tampoane 24500 mm, ampatament 17.200 mm, ampatament boghiu 2500 mm, tara 41,1 tone, doua usi de acces pliante, 28 de locuri+8 locuri cu confort sporit.

-seria 40 53 97-60.6. Vagoane-sanitare. O parte din ele au fost transformate din vechile vagoane „Hecht”, iar altele din „Dimitroave”, in 1966. Garnitura-sanitara mai cuprinde si un vagon descoperit pe doua osii.

Asadar, exista 7 serii de vagoane speciale, administrative.

In afara de acestea, o mentinu speciala se impune pentru „trenul prezidential”, construit in 1978 la „Astra” Arad, si format din 17 vagoane, apartinand seriilor :
-51 53 89-80
-51 53 99-80
-51 53 19-40
"...In aceeasi sectie a Intreprinderii de Vagoane Arad s-au realizat vagoanele lui Nicolae Ceausescu. Existau cerinte speciale. Calitatea era controlata nu numai de CTC-ul fabricii ci si de reprezentanti ai Securitatii. Echipamentele erau verificate, o parte dintre ele de import. Interiorul era integral de lemn masiv, mobilierul vagoanelor era executat tot la Arad, la CPL. Echipamentele de transmisie erau de import. Vagoanele pentru Ceausescu constituiau secrete de serviciu. Erau singurele din tara care au fost climatizate. Verificarea climatizarii se facea la Viena, iar testarea se executa in cele mai reci zone din tara. In exterior nu difereau de cele clasice. Se puteau identifica prin culoarea vopselei: albastru-indigo cu dungi argintii. Viteza lor de deplasare era de 160 km ora, in vreme ce cele normale suportau doar 140 la ora." In prezent, garnitura este garata la remiza speciala Mogosoaia.

F. Vagoane WIT si WG

-seria 60 53 99-20
Vagon WIT, folosit pentru producerea aburului, necesar incalzirii trenurilor de calatori, in cazul tractiunii cu locomotiva clasa 60, 62, nemodernizata.
A fost obtinut prin transformarea unui vagon de marfa GAGS. Are boghiu "H-unificat", lungimea peste tampoane 16.520 mm, ampatamet 10.050 mm, partea de producere a aburului fiind asemanatoare cu seria urmatoare.

-seria 60 53 99-52
Vagon WIT. Caracteristici: boghiu "Minden-Deutz-33", frana KE-GPR, viteza maxima 140 km/h, lungimea peste tampoane 16.800 mm, ampatament 9500 mm. Are 2-3 cazane de aburi, fiind alimentat cu motorina, apa dedurizata si curent electric, de la priza de 170 V a locomotivei diesel-electrice. Foloseste curentul electric pentru: aprinderea flacarii la cazanele de aburi, functionarea injectorului de motorina si a pompei.

-seria WG-200
Vagon-generator, care produce curent electric.S-a obtinut prin transformarea unui vagon de marfa pe doua osii.

-seria WG-550
Vagon-generator. Are boghiu "Minden-Deutz-33", frana KE-GPR, viteza maxima 140 km/h, lungimea peste tampoane 16.800 mm, ampatamentul 9500 mm.
Este dotat cu motor diesel tip "Maybach-MB-820-Bb", care dezvolta 610 Kw, la o turatie de 1500 rotatii/minut, consum combustibil 235 g/Kw/h, consum ulei 4,5 g/Kw/h, tip generator electric WIG-110-I/U, sicron, fara perii, autoreglabil, putere generator electric 550 Kva, si debiteaza 1500 V, 800 A, 50 Hz, Ca.
Aceste vagoane WG sunt utilizate in cazul trenurilor de marfa, formate din vagoane frigorifice, care sunt tractate cu locomotiva clasa 60, 62, nemodernizata.

In 1975, existau in parcul CFR cca 1600 vagoane de clasa.
In 1985 parcul CFR numara 2500 de locomotive diesel si electrice, 144.000 vagoane de marfa si 3300 vagoane de calatori, cu care s-au transportat 290 milioane tone de marfuri si 430 milioane calatori.

Dupa 1960 se doteaza cu utilaje mecanizate reviziile de vagoane si statiile de domiciliul (incepand cu 1969 IMMR-Pascani cunoaste un amplu proces de modernizare), si se adopta noi proceduri pentru intretinerea vagoanelor.
Se reuseste mentinerea in conditii destul de bune de confort a parcului de material rulant, chiar in conditiile politicii de "economie" a anilor 80'. Acest lucru s-a datorat mai multor factori: buna intretinere, patrulelor militiei TF, etc. Cu toate acestea, si atunci existau unele aspecte negative, prezente mai ales la trenurile "cursa muncitoreste", unde starea de curatenie a vagoanelor lasa de dorit.
Conform instructiei, in compunerea trenurilor rapide, accelerate si personale (cu durata de parcurs mai mare de 5 ore) se introduceau numai vagoane compartimentate, de constructie noua, fiind interzisa folosirea acestora in compunerea trenurilor personale (cu durata de parcurs mai mica de 5 ore), curse si mixte.
Daca in cazul tractiunii electrice (unde incalzirea vagoanelor se realiza electric), sau in cazul tractiunii cu locomotiva 060-DA/060-DA-1, unde se utiliza vagonul WIT, incalzirea trenurilor se realiza in parametri acceptabili, in cazul tractiunii cu locomotiva 040-DHC, datorita capacitatii reduse de produce a aburului a unicului cazan a locomotivei, au fost probleme.
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor: 978
Varsta: 32
Localizare: Husi
Data de inscriere: 03/11/2010

MesajSubiect: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Mar Noi 16, 2010 5:03 pm

Vagoane de calatori de clasa dupa 1990

-50-53 10-31.0- Clasa 1, 140 km/h, 60 locuri, salon.
Boghiu ‚Minden-deutz-33”, frana KE-GPR, usi manuale,
Lungimea peste tampoane 24.500 mm, instalatie de
Climatizare, sonorizare, aer conditionat, iluminat
Florescent si cu led. Spatiul pentru biciclete, schiuri.
Producator: „Remarul” Pascani, an 2009, modernizat.

-50 53 10-56.0 - Clasa 1, 140 km/h, 60 locuri, salon
Boghiu „Minden-deutz-33”, frana KE-GPR, usi manuale,
Lungimea peste tampoane 24.500 mm, instalatie de
Climatizare si sonorizare, pereti interiori modulari, din
Polistiren armat cu fibra de sticla. Producator: Remarul
Grivita, in 1997. A fost obtinut prin transformarea unui
Vagon 20-57. Circula in trenurile IC si R. Modernizat.

-50 53 10-70.1 - Clasa 1, 200 km/h, 58 locuri, salon.
Boghiu „Y-32-R”, frana ‚KE-PR-Mg”, usi automate.
Producator: „Astra” Arad, an 2008, vagon nou.

-61 53 10-70.0 - Clasa 1, 160 km/h, 58 locuri, salon.
Boghiu „Y-32”, frana „KE-PR”, usi automate.
Producator: Idem, an 2008.

-61 53 10-90.0 - Clasa 1, 200 km/h, 58 locuri, salon
Boghiu „Y-32-R”, frana „KE-PR-Mg”, usi automate.
Producator: „Astra” Arad, 2006, vagon nou.


-61 53 10-90.1 - Clasa 1, 200 km/h, 58 locuri, salon.
Idem. An 2009.

-61 53 10-91.0 - Clasa 1, 200 km/h, 52 locuri, salon cu minibar.
Idem. An 2007.

-50 53 11-31.0 - Clasa 1, 140 km/h, 48 locuri, 3 saloane.
Reprezinta varianta modernizata a clasicelor vagoane-
Salon. Au boghiu „Goerlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi
Automate. Producator: „Remarul” Grivita, an 2008.
Cunoscute ca Aeem, provin din fostele vagoane
„Siberlige” a DB-AG. Modernizat.

-50 53 19-54.0 - Clasa 1, 140 km/h, 54 locuri, salon.
Boghiu „Minden-Deutz-33” sau „Goerlitz-V-a”,
Frana KE-GPR, usi manuale. Producator: „Astra”
Arad, in anii 1999-2000. Modernizat.

-50 53 19-55.0 - Clasa 1, 140 km/h, 54 locuri, 9 compartimente. Idem. Producator: „Astra” Arad, in anii
1999-2000. Provine din seria 19-57. Modernizat.

-50 53 19-56.0 - Clasa 1, 140 km/h, 54 locuri, salon.
Boghiu „Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi manuale.
Producator: „Remarul” Grivita, in 2001. Modernizat.

-61 53 19-70.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, 9 compartimente.
Provine din seria 19-80. Are boghiu „GP-200-S”,
Frana KE-GPR-(D), usi automate. Modernizat.
Producator: „Remarul” Grivita, anii 2005-2007.

-50 53 19-76.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, 6 compartimente cu salon central.
Boghiu „Y-32”, frana KE-PR, usi manuale.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2001. Modernizat.

-51 53 19-80.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, 9 compartimente.
Au fost produse de firma germana „DWA Bautzen”,
achizitionate noi de catre CFR, la inceputul anilor 90’ (1993, 1994). Principalele caracteristici sunt: lungimea peste tampoane: 26.400 mm, tip boghiu „GP200”, tara vagonului 40 tone, frana cu disc, viteza maxima 160 km/h, incalzire electrica si cu aer cald modulat, 9 compartimente la clasa 1 (cu 54 locuri), 11 compartimente la clasa 2 (cu 66 de locuri initial, apoi cu 88 de locuri). Aceste vagoane au fost realizate conform fisei „UIC-Z2” (vagoane neclimatizate). Cu aceste vagoane s-au inaugurat in 1995 primele trenuri intercity. Vagon nou, produs in 1993.

-50 53 19-83.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, salon.
Boghiu ‚Y-32”, frana „KE-PR”, usi automate.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2009. Modernizat.

-50 53 19-87.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, salon.
Boghiu „Y-32”, frana KE-PR, usi automate.
Amenajarea interioara este identica cu cea de la trenurile
Franceze de mare viteza „TGV-SE-Atlantic”.
Producator: „Remarul” Grivita, prin modernizarea seriei
19-57. An 2009, modernizat.

-50 53 20-31.0 - Clasa 2, 140 km/h, 80 locuri, 3 saloane.
Boghiul este „Minden-Deutz-33”, frana KE-GPR,
Usi automate. Instalatie de climatizare si sonorizare.
Producator: „SIRV” Brasov, an 2009, modernizat.

-50 53 20-49.0 - Clasa 2, 140 km/h, 80 locuri, 10 compartimente. Provine din 20-47.
Vagon modernizat. Boghiu „Minden-Deutz-33”,
Frana KE-GPR, incalzire cu aer cald modulat si
Electrica. Producator: „SIRV” Brasov, an 2008.

-50 53 20-49.2 - Clasa 2, 140 km/h, 80 locuri, 6 compartimente cu salon central. Idem. An 2009.

-50 53 20-54.0 - Clasa 2, 140 km/h, 60 locuri, 10 compartimente.
Boghiuri „Minden-Deutz-33”, frana KE-GPR,
Usi manuale. Producator: „Remarul” Pascani,
Anii 1999-2000. Vagon modernizat.

-50 53 20-55.0 - Clasa 2, 140 km/h, 60 locuri, 10 compartimente. Vagon modernizat.
Boghiuri „Minden-Deutz-33”, frana KE-GPR,
Usi manuale, masa 42 tone. Provin din 20-57.
Producator: „Remarul” Grivita, 1998-2000.

-50 53 20-58.0 - Clasa 2, 140 km/h, 78 locuri, salon.
Asemanator cu cel anterior. „Remarul” Pascani, an
2001, vagon modernizat.

-50 53 20-59.0 - Clasa 2, 140 km/h, 80 locuri, 10 compartimente.
Asemanator cu 20-55, provine din modernizarea seriei
20-57 la „SIRV” Titu, in 2007.

-50 53 20-68.0 - Clasa 2, 140 km/h, 80 locuri, salon.
Boghiu tip „Minden-Deutz-?”, frana KE-GPR, usi
Automate. Instalatii de climatizare, sonorizare si
Supraveghere video. Producator: „Remarul” Pascani
2009. Vagon modernizat.

-50 53 20-76.0 - Clasa 2, 160 km/h, 60 locuri, 6 compartimente cu salon central.
Asemanator cu seria 19-76. Producator:
„Remarul” Grivita, an 2001, modernizat.

-50 53 20-77.0- Clasa 2, 160 km/h, 84 locuri, salon.
Numite si "interegio". Are boghiu tip "Y-32-RS", frana "KE-PR", usi automate. Are sisteme: supraveghere
video, informare pasageri, si sistem de diagnoza cu "buz de tren".

-50 53 20-81.0 - Clasa 2, 160 km/h, 78 locuri, salon.
Boghiuri „Y-32”, frana „KE-PR”, usi manuale.
Producator: ‚Astra” Arad, an 2003. Modernizat.

-50 53 20-83.0 - Clasa 2, 160 km/h, 78 locuri, salon.
Boghiuri ‚Y-32”, frana „KE-PR”, usi automate.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2009, modernizat.

-50 53 20-87.0 - Clasa 2, 160 km/h, 78 locuri, salon.
Producator: „Astra” Arad, an 2009, vagon nou.

-50 53 21-31.0 - Clasa 2, 140 km/h, 60 locuri, 3 saloane.
Boghiu „Gorlitz-V-a”, frana KG-GPR, usi automate.
Producator: „Remarul” Grivita. Provin din vagoanele
„Siberlige” Abn si Abnz, ale DB-AG, care implinesc 50
De ani de serviciu, pe sinele Europei! Cunoscute ca
Beem. An 2008, modernizat.

-61 53 21-70.0 - Clasa 2, 160 km/h, 66 locuri, 11 compartimente.
Boghiu „Minden-Deutz-36”, frana „KE-GPR-(D)”,
Usi automate.
Producator: „Remarul” Grivita. An 2006, modernizate.

-50 53 21-76.0 - Clasa 2, 160 km/h, 84 locuri, salon.
Boghiu „Y-32”, frana KE-PR, usi automate. Se
Folosesc in garniturile IC.
Producator: „Astra” Arad, licenta „Alshtom” Franta.
An 2007, vagon nou.

-51 53 21-80.0 - Clasa 2, 160 km/h, 88 locuri, 11 compartimente.
Au fost produse de firma germana „DWA Bautzen”,
achizitionate noi de catre CFR, la inceputul anilor 90’ (1993, 1994). Principalele caracteristici sunt: lungimea peste tampoane: 26.400 mm, tip boghiu „GP200”, tara vagonului 40 tone, frana cu disc, viteza maxima 160 km/h, incalzire electrica si cu aer cald modulat, 9 compartimente la clasa 1 (cu 54 locuri), 11 compartimente la clasa 2 (cu 66 de locuri initial, apoi cu 88 de locuri). Aceste vagoane au fost realizate conform fisei „UIC-Z2” (vagoane neclimatizate). Cu aceste vagoane s-au inaugurat in 1995 primele trenuri intercity. Produs in 1992. Vagon nou.

-50 53 21-86.0 - Clasa 2, 160 km/h, 84 locuri, salon.
Boghiul „Y-32”, frana KE-PR, usi automate.
Producator: „Astra” Arad, an 2006. Vagon nou.

-50 53 21-87.0 - Clasa 2, 160 km/h, 84 locuri, salon.
Idem. An 2009.

-61 53 21-90.0 - Clasa 2, 200 km/h, 66 locuri, 11 compartimente.
Celebrul "AVA-200".
Este cel mai modern vagon de clasa din parcul CFR-Calatori. Are boghiul "Y-32-RS", frana "KE-PR-MG" (singurul vagon de clasa apt la 200 km/h), usi automate, are 47 tone, 11 compartimente a 6 locuri, climatizare. Din 1996 s-au construit cca 60 de bucati.
Producator: „Astra” Arad, an 1996. Vagon nou.

-50 53 22-76.0 - Clasa 2, 160 km/h, 60 locuri, 6 compartimente cu salon central.
Caracteristici tehnice si producator identic cu 21-76.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2009. Modernizat.

-50 53 22-96.0 - Clasa 2, 200 km/h, 60 locuri, 6 compartimente cu salon central. Modernizat.
22-96 001-047 - foste Bimz259, dupa UIC Z2 (567-2), constructie 1984-1989 ca Bme DR (Ost), reconstructie radicala dupa 1992 la PFA Weiden cu schimbarea peretilor laterali ca vagon de IR si idem, "cosmetizare" la Grivita din 2007; devin UIC Z1 prin etanseizare si climatizare.
Au boghiu „Minden-deutz-36”, frana tip „KE-GPR-(D)” cu disc, viteza maxima 160 km/h, au 11 geamuri tip ghilotina, si au 3 compartimente+salon (partea din mijloc)+3 compartimente. Producator: „Remarul” Grivita, an 2007.

-50 53 29-22.1.- Clasa 2, 100 km/h, 54 locuri, salon.
Reprezinta varianta modernizata in 1997 a „dimitroavelor” seriei 29-20. Modernizarile au constat in: transformarea din vagon compartimentat in vagon salon, generator electric nou, iluminat cu tuburi de neon, conducta de incalzire cu aburi reabilitata, scaune de plastic. Au circulat pana in 2007, desi fisa tehnica ar permite o circulatie pana in 2011.

-50 53 30-76.0 - Clasa 1, 160 km/h, 54 locuri, 6 compartimente cu salon central.
30-76 - foste Aim(z)260, dupa UIC X (567-1), constructie 1961 ca Aum202, reconstructie din 1988 la PFA Weiden ca vagon de IR si "cosmetizare" la Grivita din 2007 (ei o numesc "reconstructie"). Boghiu „GP-200-S”,
Frana KE-GPR-(D). Vagon modernizat.

-50 53 26/36-16.0 - Clasa 1 si 2, 120 km/h, 98 locuri, salon etajat.
S-au realizat prin modernizarea seriei 26-26. Caracteristici: boghiuri "Gorlitz- VI", frana "KE-P-A", viteza maxima 120 km/h, raza minima de inscriere in curba
150 m, usi automate. A fost dotat cu: instalatie de sonorizare, de climatizare (incalzire cu aer cald modulat si racire cu aer conditionat), iluminat incandescent si florescent, sistem de supraveghere video, sistem de sonorizare, internet WLAN (la clasa 1). Producator:
„Astra” Arad, an 2007, vagon modernizat.

-50 53 „Rama TE Acvila”. 0. Clasa 1 si 2, 120 km/h, 270 locuri, rama etajata formata din 4 unitati.
Caracteristici: boghiul „Gorlitz”, frana KE-P-A, lungimea
Peste tampoane 73,000 mm, greutatea la gol 132 tone, greutatea la plin 200 tone, climatizare, usi automate, platforme pentru persoane cu dizabilitati, internet wireless.
Producator: „Remarul” Pascani, prin modernizarea vechilor rame „TE”.

-50 53 83-76.0 - Clasa 2+Fotolii, 160 km/h, 52 locuri, 2 compartimente cu 2 saloane.

-50 53 84-16.0 - Clasa 2+Biciclete, 120 km/h, 108 locuri, salon etajat.
Identice cu 36-16, avand in plus loc pentru biciclete.
Producator: „Remarul” Pascani, an 2008. Modernizat.

-50 53 84-76.0 - Clasa 1 si 2+Fotolii, 160 km/h, 45 locuri, 3 saloane. Modernizate.
Sunt cele cunoscute la clasa „business”.
Au boghiu „GP-200-S” , frana „KE-GPR-(D)”, usi automate. Producator: „Remarul” Grivita, an 2006.

-50 53 84-83.0 - Clasa 2+Fotolii, 160 km/h, 52 locuri, 2 compartimente cu 2 saloane.
Sunt adaptate pentru persoanele cu dizabilitati.
Partea tehnica este identica cu cea a seriei anterioare.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2008. Modernizate.

-61 53 84-87.0 - Clasa 2+Fotolii, 160 km/h, 76 locuri, salon
Boghiu „Y-32”, frana „KE-PR”, usi automate.
Producator: „Astra” Arad, 2009. Vagon nou.

-50 53 84-96.0 - Clasa 2+Biciclete, 200 km/h, 55 locuri, 6 compartimente cu salon central. Modernizat.
Boghiu „GP-200-S” cu patina, frana KE-GPR-(D)-Mg,
Usi automate. Producator: „Remarul” Grivita, an 2007.

In total, dupa 1990, au intrat in parcul CFR un numar de 48 serii de vagoane de clasa (construite sau modernizate).

Vagoane bar-restaurant dupa 1990

-50 53 85-47.0- Vagon restaurant. Producator:
„Remarul” Grivita, an 2000, vagon modernizat. In
Prezent retras din circulatie.

-50 53 85-76.0 - Clasa 2+Bar, 160 km/h, 55 locuri, 3 saloane. Asemanatoare cu cele ale seriei 84-76.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2006, modernizat.

-50 53 86-76.0 - Clasa 1+Bar, 160 km/h, 26 locuri, 3 saloane. Caracteristici: lungime 26.520 mm, tara 46 tone, boghiu „GP-200-S”, frana KE-R-D, usi automate.
Producator: „Remarul” Grivita, in 2006. Au fotolii individuale tapitate, iar unele si cabina de conducere, fiind automotoare diesel. Modernizat.

-50 53 89-87.0 - Clasa 2, 160 km/h, 46 locuri, salon cu minibar. Caracteristci: boghiu „Y-32”, frana KE-PR, usi
Automate. Producator: „Astra” Arad, an 2008. Vagon nou.

-50 53 89-76.0 - Bar-Bistro, 160 km/h, 34 locuri, 2 saloane.
Caracteristici: boghiu „Y-32”, frana KE-PR, usi manuale,
Carcasa din otel. Producator: „Remarul” Grivita, an 2001,
Modernizat.

-61 53 88-96.0 - Restaurant, 160 km/h, 44 locuri, 2 saloane.
Caracteristici: aduse „second-hand” din Germania.
Boghiuri „GP-200-S”, frana KE-PR, usi automate. Sunt
Climatizate si presurizate.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2006, modernizat.

-50 53 88-42.0- Restaurant, 140 km/h, 34 locuri.
Caracteristici: boghiu „Minden-Deutz-33”,
Frana KE-GPR, sursa statica de alimentare cu curent
Electric (tip „SSVCA4”, care furnizeaza 1500 Vca,
380 Vca, 220 Vca, 24 Vcc), generator electric cu poli tip
Ghiara („KS”), iluminat cu lampi florescente si lampi
Halogen, centrala termica cu propan, instalatie audio-
Video, statie de amplificare, doua televizoare color,
Radiocasetofon, videoplayer, capacitatea de refrigerare
1060 litri, doua aragaze cu cate 4 ochiuri si filtre
Electrice de aspiratie, pereti realizati din poliesteren
Armat cu fibra de sticla, sau cu panel placat cu inox,
Sau cu tapet PVC, geam termopan cu jaluzele, usi profil
Aluminiu, lungimea peste tampoane: 24,500 mm.
Producator: „Remarul” Grivita, an 1996. In prezent
Retras din circulatie.

-61 53 84-90.0- Restaurant, 200 km/h, ?? locuri.
Sunt cele mai moderne vagoane-restaurant a Gevaro.
Au boghiuri „Y-32-RS”, frana KE-PR-Mg, usi automate
, si sunt climatizate, dispunand de instalatii audio-video
De top. Producator:

In total, dupa 1990, s-au produs si modernizat 8 serii de vagoane bar- restaurant.

Vagoane de dormit si cuseta dupa 1990

-61 53 40-31.0 - Cuseta Clasa 1 si 2, 140 km/h, 54 locuri, 10 cabine. Au boghiu „Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi
Manuale. Provin din fostele vagoane „Bctum 256”, din
1961. Sunt vopsite in albastru-gri.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2006. Modernizate.

-61 53 40-70.0 - Cuseta Clasa 1 si 2, 160 km/h, 54 locuri, 10 cabine. Are boghiu „Minden-Deutz-36”, frana KE-GPR-(D), usi manuale. Vopsire: albastru-gri.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2006, modernizate.

-61 53 44-31.0 - Cuseta Clasa 1 si 2, 140 km/h, 54 locuri, 9 cabine. Are boghiu „Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi manuale. S-a realizat prin modernizarea seriei 59-50.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2007, modernizate.

-61 53 44-76.0- Cuseta Clasa 1 si 2, 160 Km/h, ?? locuri, ? cabine. Are boghiu „Minden-Deutz-36”, frana KE-GPR-(D), lungimea peste tampoane 24.500 mm, ampatament 17.200 mm, tara 46 tone, ferestre cu geam termopan, monitoare (la clasa 1), instalatie de sonorizare si apelare a insotitorului de vagon, usi automate, afisaj video.
Producator: „Astra” Arad, Meva, pe baza UIC Y-urilor.

-51 53 50-30.1. Cuseta, 140 km/h, ?? locuri.
Cuseta de clasa a doua, cu 10 cabine. Au boghiu
„Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, usi manuale. La CFR au
Producator: „Remarul” Grivita, an 2002, modernizate.

-61 53 70-91.0 - Dormitor Clasa 1 si 2, 200 km/h, 26 locuri, 10 cabine. Au boghiuri tip „Y-32-R”, frana tip KE-PR-Mg,
Usi automate, lungimea peste tampoane 26.400 mm, ampatament 19.000 mm, greutatea 47 tone. Au convertizor static cu 4 tensiuni, iluminat florescent si cu leduri, aer conditionat, sisteme de sonorizare, supraveghere video, WLAN, diagnoza cu „Buz” de tren, fiind cel mai modern vagon de dormit a Gevaro.
Producator: „Astra” Arad, in colaboarare cu „ICPE Saerp”.
An 2008, vagon nou.

-50 53 71-31.0 - Dormitor Clasa 1 si 2, 140 km/h, 33 locuri, 11 cabine. Au boghiuri „Minden-deutz-33”, frana KE-GPR,
Usi manuale. Sunt vopsite in rosu (cu o dunga alba orizontala) sau albastru-alb (cu o dunga galbena orizontala). Producator: „Remarul” Grivita, an 2002. M.
Tot la aceasta serie se includ si fostele vagoane de dormit
„SBB”, tip „Mu”, ajunse la CFR dupa 1996. Au fost 6 astfel de vagoane, produse in 1972-1973. Au boghiu
„Minden-Deutz-33”, frana KE-GPR, 6 cabine. In 2003
Mai ajung la CFR/Gevaro inca 3 astfel de vagoane cu „sorturi”. Asadar, in seria 71-31 au fost incluse mai multe loturi:
In anii 1994-2000 s-au adus ca seria 71-31, clasate ca WLABmee, diferite modele vechi:
- foste WLABmh174 si 175 ale DB AG. acestea au fost numite fals "U Hansa" la CFR, desi U Hansa era modelul dinaintea lor, cu usi dintr-o singura bucata si mai scurte; 174 si 175 sunt pe standardul UIC-X si se diferentiaza la acoperis: 174 are capete curbe, 175 drepte; ambele au sorturi din origine, boghiuri MD si ferestre rotunde cu garnituri de cauciuc; la Roco apare in acest au un 174 (cu 4 usi) ca fals vagon CFR. am realizat pe N mai multe 174 in diferite scheme CFR pe baza Mtx.
- vagoane T2s (3, dupa alte surse 4 buc) din mai multe surse (DB, CIWL), model Heris pe H0 si Horia/Roco pe N
- vagoane MU (5, dupa alte surse 6) de care vorbim aici, 3 de la SBB (nu au intrat in parcul CIWL niciodata) si 2 sau 3 cu sorturi de la CIWL.

-61 53 71-70.0 - Dormitor Clasa 1 si 2, 160 km/h, 33 locuri, 11 cabine. Sunt cumparate noi de catre Gevaro, si circula in garnitura „Dacia Express”. Au boghiu „GP-200-S”, frana
KE-GPR-(D), lungimea peste tampoane 26.400 mm,
Ampatamentul 19.000 mm, ampatament boghiu 2600 mm, tara 44 tone. Au instalatie electrica de 4,5 Kw, incalzire electrica si climatizare, iar usile sunt automate.
Producator: „Remarul” Grivita, an 2005, modernizate.

-51 53 71-80.0 - Dormitor Clasa 1 si 2, 160 km/h, 33 locuri, 11 cabine.
Au fost produse de firma germana „DWA Bautzen”, fiind
Achizitionate noi de catre CFR, la inceputul anilor 90’ (1993, 1994). Principalele caracteristici sunt: lungimea peste tampoane: 26.400 mm, tip boghiu „GP200”, tara vagonului 40 tone, frana cu disc, viteza maxima 160 km/h, incalzire electrica si cu aer cald modulat, 9 compartimente la clasa 1 (cu 54 locuri), 11 compartimente la clasa 2 (cu 66 de locuri initial, apoi cu 88 de locuri). Aceste vagoane au fost realizate conform fisei „UIC-Z2” (vagoane neclimatizate). Cu aceste vagoane s-au inaugurat in 1995 primele trenuri intercity. Sunt vopsite in rosu (cu o dunga alba orizontala). Producator:
In 1991-92 s-au adus in Romania vagoanele DWA noi, WLABmee, in numar de 30, 71-80 si mai apoi dupa RK 71-70; sunt pe UIC Z2 (neclimatizate, acum Z1 cu clima, partial). Produs in 1991. Vagon nou.

-61 53 75-71.0 - Dormitor Clasa 1, 140 km/h, 34 locuri, 17 cabine. Boghiurile sunt „Minden-deutz-33”, frana este de tipul KE-GPR. Sunt vopsite in albastru-alb, cu o dunga
Galbena orizontala. Producator: „Remarul” Grivita, an 2004. Modernizat.

-RO-LA
Apartin de CFR-Marfa. Au boghiuri ‚Gorlitz-V-a”, frana KE-GPR, viteza maxima 140 km/h, usi manuale. Au 10 cabine.

In total, dupa 1990, au intrat in parcul CFR/Gevaro 11 serii de vagoane de dormit si cuseta.

Vagoane pentru transportul automobilelor insotite (dupa 1990).

-seria 51 53 98-76.0. Vagon pentru transportul automobilelor insotite. Lungimea peste tampoane: 26.400 mm, ampatament 19.000 mm, boghiu „Y-32-RS”, frana KE-R-D, viteza maxima 160 km/h. Dispune de doua platforme, fiind construit in 2006.

-seria 51 53 98-83. 0. Vagon pentru transportul automobilelor insotite. Lungimea peste tampoane mm, ampatament , boghiu „Minden-Deutz-36”, frana KE-GPR-(A)-Mg-(D), frana electropneumatica cu reglare automata a fortei de franare in functie de incarcatura, dispozitiv electronic antipatinare roti, asistat de microprocesor MPR-GMC, sursa statica de alimentare cu curent electric monotensiune SSVF-200, instalatie de telecomanda si transmitere date, instalatie de iluminat electric, sarcina maxima 15 tone, viteza maxima 160 km/h.

-seria HCCRS. Vagon acoperit articulat, cu 1+1+1 osii, pentru transportul autovehiculelor. Viteza maxima este de 100 km/h, frana tip KE-GP, lungimea peste tampoane 27.000 mm, sarcina maxima admisa 16 tone, raza minima de inscriere in curba 150 m (linie curenta) si 75 m (linie de garare).

In total, dupa 1990, s-au construit 3 serii de vagoane, pentru transportul automobilelor insotite.

Cam astea au fost toate seriile de vagoane de calatori folosite de-a lungul timpului in Romania.

In perioada 1990-1998 (pe timpul SNCFR) parcul de vagoane de calatori se degradeaza, datorita mai multor factori: dereglarea aprovizionarii cu piese de schimb la statiile de domiciliul, lipsa investitiilor, vandalizarea vagoanelor de catre calatori (pe fondul lipsei de reactie a politiei TF).
Dupa 1998-2000 situatia incepe sa se imbunatateasca, prin modernizarea si achizitionarea de noi vagoane, insa din pacate (datorita politicii manageriale dezastroase a conducerii CFR-Calatori) numarul de calatori scade drastic.

La final, o lista cu statiile de domiciliul, care erau in 1990:

.RCF Iasi
Iasi, Botosani, Suceava, Vatra Dornei, Campulung Moldovenesc, Dornesti, Pascani, Roman, Bacau, Comanesti si Barlad.

2.RCF Galati
Galati, Tecuci, Marasesti, Adjud, Focsani, Buzau.

3.RCF Constanta
Constanta, Medgidia, Fetesti.

4.RCF Bucuresti
Bucuresti-Grivita, Bucuresti-Basarab, Bucuresti-Obor, Bucuresti-Progresu, Ploiesti Sud, Targoviste, Giurgiu.

5.RCF Craiova
Craiova, Filiasi, Piatra-Olt, Rosiori-Nord, Pitesti, Ramnicu-Valcea, Calafat.

6.RCF Timisoara
Timisoara Nord, Arad, Resita-Sud, Simeria, Caransebes, Petrosani, Oravita, Brad, Lugoj.

7.RCF Brasov
Brasov, Sibiu, Targu-Mures, Sighisoara, Alba-Iulia, Sfantul-Gheorghe.

8.RCF Cluj
Cluj-Napoca, Oradea, Satu-Mare, Dej Calatori, Jibou, Ulmeni-Salaj si Huedin.

Intretinerea vagoanelor:
- DTV (Directia de tractiune si vagoane)
-IMMR Grivita Rosie si IMMR Pascani
-Revizii de vagoane
-Revizorate de vagoane
-Statii de domiciliul
-Posturi de revizie
Proba franei se efectuiaza de catre lacatusul de revizie; in statiile unde nu exista lacatus de revizie, aceasta se efectuiaza de seful de tren (la trenurile de calatori) sau de seful de manevra (la trenurile de marfa).
Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor: 978
Varsta: 32
Localizare: Husi
Data de inscriere: 03/11/2010

MesajSubiect: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Mar Noi 16, 2010 5:05 pm

La final, aduc multumiri tuturor celora care au postat informatii despre vagoanele de calatori din Romania. Am scris acest rezumat, pentru a vedea evolutia parcului de vagoane de calatori, in context istoric.
Sus In jos
cont inactiv



Numarul mesajelor: 1571
Data de inscriere: 25/04/2010

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Joi Dec 09, 2010 6:48 pm

Un numar aproximativ al tuturor vagoanelor din romania? are cineva idee?

Multumesc anticipat!
Sus In jos
stinky



Numarul mesajelor: 245
Varsta: 27
Localizare: Jimbolia,Timis
Data de inscriere: 25/08/2009

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Joi Dec 09, 2010 8:58 pm

Nici directorii din minister nu au stiut,la cererea doamnei ministru......dupa ce le-ar fi cerut o evidenta a parcului de vagoane si locomotive defecte si uzate cica cestia u inceput sa dea din umeri:))...si vreti sa se stie numarul total de vagoane?...bho,e o chestie si asta;)
Sus In jos
ATM



Numarul mesajelor: 983
Varsta: 33
Localizare: Bucuresti
Data de inscriere: 10/07/2010

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Sam Feb 19, 2011 12:39 am

Felicitari pentru lista, trebie sa respecatam rabdarea initiatorului pentru a enumera toate informatiile respective.
Din citirea listei, imi rezulta ca pana in 1983-1984, anul sosirii seriilor xx-50, CFR nu a avut cusete. Ceea ce ar explica de ce in MT '82, cel mai vechi materail disponibil mie, nu apare nici o mentionare de vagon cuseta pe nici un tren, fiind specificate doar vagoane de dormit. Chiar asa este sau a fost vreo eroare de informare?
Cum aratau vagoanele 60-41, si cand au fost retrase? sunt cumva asemanatoare seriei 19/20-57 veche? aceeasi caroserie? in afara de vagoanele xx-50 (Bauzen) nu tin minte sa vad alte vagoane de dormit in istoria recenta CFR (cele mai vechi amintiri ale mele, foarte disparate dealtfel, incep de prin 1988-1989, eu fiind nascut in 1980).
Sus In jos
MariusM
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor: 1661
Varsta: 26
Localizare: Pitesti
Data de inscriere: 27/08/2008

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Sam Feb 19, 2011 2:44 am

Vagoanele 60-41 erau nemțești(Bautzen) și aveau cam aceeași formă ca și 70-50. Au fost retrase prin 2001 sau 2002.
Sus In jos
http://mionulescu.blogspot.com
ATM



Numarul mesajelor: 983
Varsta: 33
Localizare: Bucuresti
Data de inscriere: 10/07/2010

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Sam Feb 19, 2011 10:30 pm

Pai in lusta de mai sus se spunea ca de fapt seria 60-41 ar fi fost produse la Astra Arad, iar un alt soi de vagoane ar fi fost importat cam in aceeasi perioada din RDG (seria 70-69). SA inteleg deci ca este o eroare in lista? ce e de fapt cu 60-41 astea?
Daca ar avea cineva o fotografie cu un 60-41, ar edifica un pic misterul, pentru ca totusi carcasa unui vagon romanesc din anii 65 nu poate fi confundat cu un Bauzen. Geamurile, striatiile tavanului, usile, cam toate ar putea spune de unde provine.
Sus In jos
nokia2010



Numarul mesajelor: 246
Varsta: 31
Localizare: București, Republica Hoțitoare România
Data de inscriere: 28/10/2010

MesajSubiect: Re: Istoricul vagoanelor de calatori din Romania   Mar Sept 20, 2011 12:02 pm

Care au fost primele vagoane cu frână normal închisă? (adică dacă rămâneai fără aer în instalația de frânare, frâna se acționa automat).
Sus In jos
 

Istoricul vagoanelor de calatori din Romania

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 

 Subiecte similare

-
» Istoricul vagoanelor de calatori din Romania
» Tablite de circulatie (Firme) ale trenurilor de calatori
» Istoricul locomotivelor folosite in Romania
» ZILELE FEROVIARE 2009 BUCURESTI-ROMANIA 6-8 OCTOMBRIE 2009
» Cele mai lungi trenuri de călători care au circulat vreodată în Romînia
Pagina 1 din 3Mergi la pagina : 1, 2, 3  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din RO ::  :: -