Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia
Bine aži venit pe Forumul pasionažilor de trenuri din Romania.
Sper ca ceea ce veži gasi sa va fie de folos!

Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia

Acest forum a fost creat pentru cei care iubesc cu adevarat trenurile din Romania!
 
AcasaAcasa  CalendarCalendar  FAQFAQ  CautareCautare  ConectareConectare  InregistrareInregistrare  

Distribuiti | 
 

 060-EA-001

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Urmatorul
AutorMesaj
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10897
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Vin 02 Mar 2012, 22:45

Inseamna ca actualul DHC 601 nu e nici el cel original. Desi seria de sasiu spune altceva.
Sus In jos
060-EA078



Numarul mesajelor : 338
Reputatie : 2761
Data de inscriere : 04/05/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Vin 02 Mar 2012, 22:58

Poate si mai socant este ca cei implicati in evenimentul de atunci traiesc si astazi linistiti si chiar lucreaza in CFR parte dintre ei. Nu imi place sa acuz daca nu am dovezi certe. Cei cativa ani de documentare in acest sens tot nu m-au ajutat sa trag niste concluzii clare in privinta unei pareri clare. Tot ce pot sa spun este ca cei din Apata trebuiau sa astepte ca rapidul sa tranziteze statia si apoi sa expedieze DHC-ul inapoi. Din principiu respect foarte mult meseria de IDM, si pe cei care o exercita, insa dupa parerea mea, expedierea locomotivei diesel pe acelasi fir pe care a venit ,este o eroare grava, probabil principala cauza pentru cele ce au urmat. Daca LDH-ul 601 ar fi asteptat tranzitarea rapidului , probabil ambele locomotive ar fi fost in servici si azi.

Multi au afirmat de-a lungul vremii ca principalii vinovati sunt cei de pe LDH, invocand ca motiv ca au acceptat expedierea desi cunosteau planul de mers, respectiv ca rapidul trebuia sa se apropie. Ca tractionist pot sa spun ca nu mecanicul este cel care hotaraste pe ce linie circula, cand circula si cum circula. El este pus sa conduca locomotiva in conditii de siguranta a circulatiei, iar cei de la miscare sunt obligati sa-l informeze cu privire la conditiile de circulatie care depind de infrastructura si planul de mers. Expedierea unui vehicol feroviar dintr-o statie se face de catre IDM in deplina cunostinta de cauza, avandu-se in vedere timpii de mers intre statii, planul de mers si viteza de deplasare, precum si tot restul de conditii impuse de SC. Daca IDM din Apata a considerat ca expedierea locomotivei nu pericliteaza siguranta circulatiei si nu pune in dificultate respectarea planului de mers a celorlalte trenuri din parcurs, a expediat-o iar mecanicul a plecat. De asta consider ca mecanicii de pe LDH sunt mai putin vinovati. Desigur ca in timpul anchetei s-a cautat permanent aruncarea vinovatiei asupra lor. Sigur, mentalitate romaneasca : intotdeauna mortul e de vina.

Cei de pe LDH n-au franat la timp deoarece vizibilitatea era redusa. In locul in care a avut loc coliziunea, inainte erau niste plopi foarte desi si foarte inalti care impiedicau vizibilitatea liniei dincolo de curba. Coliziunea a fost chiar inainte de statia Ormenis intr-o curba destul de inchisa. Acum este vizibilitate mai buna, deoarece intre timp, o parte din vegetatie a disparut. Cei de pe EA au franat cam cu aproximativ 200 m distanta de LDH, distanta oricum insuficienta la viteza de 110 cat avea. LDH-ul avand procent de franare mult mai mic decat garnitura, avea deci un drum de franare mai lung.

Ca un haz de necaz, daca ar fi avut loc in zilele noastre, coliziunea in mod sigur ar fi fost evitata, dat fiind ca limita de viteza acum in acea zona este 50, iar franarea rapida la EA+18 vagoane are ca efect oprirea in max 50-60 m. Dar...

Am explicat cred destul de bine ceva mai sus din ce provine actuala 001. Numarul 001 a fost purtat de mai multe locomotive dupa acel moment. Actual 001 este ASEA-ul 009.

DHC601 a fost "reconstruita" la Faur imediat dupa. Este o locomotiva din lotul pentru Bulgaria.
Sus In jos
Vizitator
Vizitator



MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Sam 03 Mar 2012, 23:35

Totusi am fost un complex de factori aparut ca urmare a unor incalcari ale instructiilor, eu- din afara- asa vad lucrurile.

probabil IDM din Augustin doar s-a scos cu scuza ca era la WC. Bun, ce avea sa caute prietena lui acolo? ,,Intrarea persoanelor straine strict interzisa"

Daca nu aveau ordin ce circulatie cei cu LDH -ul nu trebuiau sa plece.
daca IDM nu era in birou au plecat pe indicatia de rosu a semnalului de iesire.
IDM la ,,intoarcerea" de la WC trebuia sa avizeze statia Apata de incident.

IDM din statia Apata trebuia sa ia masuri sa elibereze linia pe care urma sa aiba parcursul rapidul si sa treaca LDH-ul pe o abatere, probabil sa si raporteze un eveniment si sa retina LDH -ul acolo.

LDH ul nu trebuia sa plece in sens contrar pe indicatia rosu.

Probabil practica aceasta era una curenta si nimeni nu s-a impacientat.

Simpla anuntare a mecanicilor EA 0001 ca s-ar putea sa fie probleme nu e suficienta, mecanicii circulau instructional. Sint singurii nevinovati in acesta accident, vina o poarta in egala masura cei doi IDM si cei doi mecanici ai LDH -ului.

Atunci nu era AFER, dar in prezent pe siteul Alor la rapoartele OFIR e un caz in care o drezina nu a oprit in statie ci a trecut desi din sens contrar urma sa circule IC. Din fericire intre ele se afla alta statie si s-au luat masuri.
Tot acolo sint rapoarte despre un tren care a intrat pe o linie ocupata si mecanicul nu a pus trenul in miscare sa dea inapoi fara ordin ce circulatie.

Astea insa sint off topic doar pentru documnetare, ramine de vazut daca s-au tras invatamintele necesare din evenimentul trist care a facut disparuta EA 0001 in loc sa fie undeva pastrata.



Sus In jos
060-EA078



Numarul mesajelor : 338
Reputatie : 2761
Data de inscriere : 04/05/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 00:37

Nu e off topic ceea ce ai scris, sunt niste ipoteze pertinente la care subscriu si eu ! Din ce am aflat, conventia de circulatie intre Augustin si Apata legata de parcursul acestui LDH era de mult. El mai efectuase astfel de drumuri fara sa fi existat probleme.

"DH ul nu trebuia sa plece in sens contrar pe indicatia rosu."

Da si nu ! Cum am spus mai sus, mecanicii daca primesc expedierea din statie, si considera ca IDM face expedierea in deplina cunostinta de cauza, asumandu-si aceasta expediere, ei pot pleca. Nu cred ca mecanicul e de vina. In situatia in care sectia ar fi fost inzestrata cu BLA, intoarcerea pe fir fals presupunea sa intorci tot blocul, iar mecanicul ar fi stiut de asta si atunci era partas la vinovatie. Nu total vinovat, dar o contributie avea.

Da, practica era una curenta, iar conventia era tocmai ce ai explicat si tu, ca DHC-ul sa elibereze linia directa. Parcursul LDH-ului de obicei avea loc in jurul orei 9 si 10 cand avea loc schimbul de tura. La 9 si 10, rapidul ar fi fost deja in apropiere de Brasov si de regula facea cruce cu localul de marfa de la Rupea, chiar in statia Apata. De fapt stationa,pana ce trecea acel marfar, dupa care pleca inapoi.In acea zi, s-a deplasat mai repede, din motive pe care nu le-am aflat, astfel a ajuns sa se sincronizeze cu rapidul in acea zona.

Sus In jos
ldh80
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 2357
Varsta : 34
Localizare : Husi
Reputatie : 4708
Data de inscriere : 03/11/2010

MesajSubiect: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 01:24

In primul rand ma mir cum de linia nu era in 1990 inca echipata cu BLA- linie magistrala, electrificata in anii 80'!
In al doilea rand, de ce IDM-ul din statia Apata a expediat acel LDH catre statia Augustin, fara a solicita si a primi acordul telefonic de cale libera de la statia Augustin, mai ales in conditiile cand cunoastea planul de mers si stia ca dinspre statia Augustin urma sa soseasca rapidul ?
In al treilea rand, de ce a expediat acel LDH catre statia Augustin, pe accelasi fir pe care urma sa soseasca pe care urma sa circule rapidul, in conditiile cand linia este dublata, iar in mod normal LDH-ul trebuia expediat pe firul liber ?
Sus In jos
Vizitator
Vizitator



MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 10:18

Pai nu ai inteles ,,afacerea" LDH -ul a dat o fuga pe naspa pina in Apata si urma sa se intoarca repede in Augustin, dar in ziua aceea a circulat rapidul 24 partea a II a . Partea a doua insemna - atunci- un tren suplimentar care circula in conditiile trenului de ,,baza" dar intirziat/decalat. Adica daca R 24 avea plecarea la 07.00 din Bucuresti Nord, partea a II a pleca la ora 09.35 avind aceeasi timpi de mers, aceleasi opriri, stationari dar intirziate /decalate cu 2.35 ore. Prin urmare cum spune si 060-EA 078, nu s-au sincronizat. trenurile partea a II a nu circulau zilnic ci doar atunci cind traficul o impunea, deci e posibil sa fi omis sa fi uitat ca e in trafic partea a IIa .
Sus In jos
Vizitator
Vizitator



MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 10:20

060-EA078 a scris:
Nu e off topic ceea ce ai scris, sunt niste ipoteze pertinente la care subscriu si eu ! Din ce am aflat, conventia de circulatie intre Augustin si Apata legata de parcursul acestui LDH era de mult. El mai efectuase astfel de drumuri fara sa fi existat probleme.

"DH ul nu trebuia sa plece in sens contrar pe indicatia rosu."

Da si nu ! Cum am spus mai sus, mecanicii daca primesc expedierea din statie, si considera ca IDM face expedierea in deplina cunostinta de cauza, asumandu-si aceasta expediere, ei pot pleca. Nu cred ca mecanicul e de vina. In situatia in care sectia ar fi fost inzestrata cu BLA, intoarcerea pe fir fals presupunea sa intorci tot blocul, iar mecanicul ar fi stiut de asta si atunci era partas la vinovatie. Nu total vinovat, dar o contributie avea.


Daca e expediat pe rosu, nu trebuia ordin de circulatie, sau fiind o cursa ,,neoficiala" mecanicii au plecat in cunostinta de cauza?
Si atunci sint partasi la vina.
Sus In jos
Vitosa



Numarul mesajelor : 4700
Reputatie : 7191
Data de inscriere : 08/01/2011

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 16:39

@dan tm : chestia cu ,,intrarea persoanelor straine strict interzisa,, era in vigoare si atunci la fel ca si astazi, cum ce cauta? cam ce cauta si azi pasionatii pe locom: sa faca poze, sa filmeze, sa afle cate ceva. Revenind la eveniment fata ii tinea iubitului de urat in timpul serviciului, deja fata ,,stia,, cum se face circulatie Very Happy , lasand gluma la o parte aceea era o cursa clandestina destul de des frecventata pe atunci, mecanicii DHC nefiind atenti la discutiile prin statie cum ca s-a dat liber la rapid, cand s-a intors IDM de la toaleta nu a observat ca DHC nu mai e in statie si nici gagica nu l-a anuntat ca a dat liber DHC, deja cand si-a dat seama era prea tarziu sa mai intervina, tragedia avuse loc.

Sunt declaratiile date atunci si prelucrate la scoala bilunara a personalului de tractiune existent la acea data, intre timp altii acum sunt pensionari sau ... in memoriam.

Foarte multe evenimente majore sau minore au avut loc in decursul anilor, nu mai zic pe timpul raposatului unde ce am citit atunci si recitesc acum cu nostalgie inca ma infioara, atunci erau trenuri multe si la marfa si la calatori, nu mai zic de personal mai bun sau mai p.r.o.s.t ca si in zilele noastre, nu toti mecanicii au aceeasi ,,mana,, in ale conducerii trenului, unii smucesc la plecare altii la franare, dar sunt totusi si mecanici cu ,,stofa de mecanic,, revin la subiect lunar erau prelucrate mecanicilor cel putin cateva evenimente desfasurate.

@060-EA 078 : ai multe ,,sapaturi,, de efectuat ptr documentarul tau, dar nu prea mai vad unde, mecanici din generatia aia sunt la pensie sau poate nu mai sunt in viata, poate sa afli ceva mai ai sanse slabe zic eu prin structurile inalte ale Depoului sau Regionalei Brasov. Succes deplin.
Sus In jos
060-EA078



Numarul mesajelor : 338
Reputatie : 2761
Data de inscriere : 04/05/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Dum 04 Mar 2012, 19:18

@ Dan : linistit daca expediezi linistit semnalul de oprire e clar ca ai nevoie de ordin de circulatie, deoarece linistit "Depasire Ordonata". In cazul in care sectia ar fi fost dotata cu BLA , linistit sa il expediezi doar intorcand blocul, ceea ce e ma face sa cred linistit linistit ca ar fi avut loc evenimentul.

@ Marius : la depoul Brasov mai sunt destui oameni care au avut legatura atunci cu incidentul, inclusiv din linistit trenului de ajutor, inclusiv din conducere. Cu o linistit dintre ei am stat de vorba, insa da, mai sunt multe sapaturi din cauza ca marturiile si informatiile sunt foarte vagi. Sunt oameni, care au ramas unii dintre ei marcati de ceea ce a fost atunci. Un angajat din cadrul SC Interventii Feroviare, care a luat atunci linistit la interventie imi linistit ca intotdeauna cand venea la lucru , drumul sau trecea linistit locul unde a fost tinuta EA-001. Nu linistit sa admita ca o locomotiva a linistit fi distrusa in asemenea hal. Recunosc ca si eu cand am vazut linistit oara imaginile cu accidentul am ramas socat...accidentele de acum cativa ani la CFR sunt incomparabile cu o ciocnire la viteze insumate la linistit 180 Km/h.

Fara indoiala sub Ceausescu au avut loc incidente mult mai grave decat ceea ce s-a intamplat cu 001, in care au murit mult mai multi oameni si linistit au fost mult mai mari. linistit e ca multe dintre ele au fost musamalizate, in colimatorul linistit comuniste in care totul era linistit si stralucit, astfel ca opinia linistit n-a avut contact de niciun fel cu aceste evenimente, doar o mica linistit a celor care au apucat sa vada intamplator, linistit viu. In anul 1984 o locomotiva 060-EA avea sa arda complet in triajul Barbosi, cauzand explozia a 4 vagoane incarcate cu benzina si decesul a 16 de oameni. Astfel de incidente au avut loc si la Brazi si la Craiova si linistit multe alte locuri. Nimeni n-a suflat o vorba atunci, insa sanctiunile au fost dure, inclusiv cu inchisoare, excluderi din CFR si masuri de siguranta fara linistit. De fapt cele mai multe linistit din instructie sunt adaugate de-a lungul timpului ca urmare a unor evenimente care au linistit siguranta circulatiei si au cauzat linistit grave. Dupa linistit mea, ca mecanic, cea mai mare greseala linistit care o linistit face un mecanic este sa circule cu instalatii INDUSII / DSV izolate. Eu linistit o spun ca ori de cate ori voi constata asa ceva voi face raport si voi mediatiza linistit oricine linistit asa ceva.

Ma gandesc acum ca daca in tragedia de la Ormenis n-ar fi fost implicata EA-001, insemnatatea incidentului ar fi fost mult mai redusa, aproape nula. In situatia data avem de-a face insa cu o locomotiva cap de serie, celebra, dar si de linistit eveniment de cale mediatizat in linistit libera de dupa Revolutie.

Sus In jos
orestte
V.I.P Member
V.I.P Member


Numarul mesajelor : 364
Varsta : 42
Localizare : Timisoara
Reputatie : 3357
Data de inscriere : 28/10/2008

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 10:45

DECI!!!!
Fiind de origini din zona respectiva , Rupea, cunosc exact cum sau intamplat evenimentele mai ales ca l-am cunoscut personal pe IDM din statia Augustin, si pe cei 2 mecanici de pe LDH care au decedat.
1. Sectia era dotata cu BLA.
2. In statia Augstin erau de serviciu 2 IDM unul dispozitor si un IDM exterior -femeie.
3.LDH nu a mers pana in statia Apata ci doar pana in halta Ormenis, ducand-o pe casiera care a fost in tura de noapte acasa aceasta neavind tren de calatori la acea ora, - iar asta nu a fost prima data cand se efectua aceasta manevra.
LDH-ul respectiv era locomotiva de manevra a statiei Augustin -la acea vreme era trafic mare de marfa, in statia Augustin se formau trenuri cu carbune de la mina Capeni si trenuri cu apa minerala de la Biborteni.
Intelegerea a fost intre idm dispozitor si mecanici sa plece dar sa se intoarca repede pentru a putea trece rapidul 24 partea 2 ca sa nu il opreasca in statia Augustin.zis si facut baietii au plecat cu LDH.
Cine cunoaste putin instalatia de semnalizare si luminoschema din statii tip CR2/3, stiu ca in momentul cand sa depasit limita statiei (semnalul de intrare din sens opus) in statia vecina se aprinde un bec pe luminoschema fapt care indica ca statia r are un parcurs efectuat spre BLA , respectiv spre staie, in acest caz parcurs catre statia Apata.
IDM din statia Augustin , i-a comunicat IDM din statia Apata, ca are de menevrat un convoi de vagoane de carbune de la o linie la alta si ca depaseste limita statiei.
IDM dispozitor din statia Augustin iese din biroul de miscare pentru necesitati fiziologice si IDM exterior intra in birou pentru ai tine acestuia locul - la vremea respectiva nu era voie ca sa nu fie nimeni in biroul de miscare-;IDM dispozitor se intalneste cu niste cunostinte, cunoscuti afara in spatele garii si se apuca sa stea la povesti, uitand de LDH.
In acest timp IDM exterior vazand pe luminoschema ca se apropie trenul rapid , executa parcursul de trecere prin statia Augustin, vazand pe luminoschema LDH pe al 3 lea sector de bloc spre statia Apata, crezand ca este un tren care se indreapra spre statia Apata nu ii da importanta si nici nu consulta registrul de cai libere pentru a se convinge de acest lucru ( pe luminoschema statie Augustin se vad 4 sectoare de bloc spre statia Apata).Semnalul de iesire al Statiei Augustin era verde, ca ulterior sa se schimbe in galben deoarece LDH-ul a ocupat al 2lea sector de bloc.
LDH venind pe firul 2 inspre statia Augustin , a scos instalatia INDUSI din functie pentru a nui frana la semnalele BLA pe rosu.Din cate am inteles eu si imi aduc aminte LDH avea o viteza undeva la 95 km/h.
LDH-ul fiind pe al 2 lea sector al BLA, trenul rapid a iesit din statia Augustin cu indicatia Galben la semnalul de iesire reducand viteza pentru a efectua vitezele de control punctal respectiv peste trecerea peste inductorul de 500 hz fiind clar ca la indicatia de galben urmatorul semnal are indicatie permisiva de trecere tot cu galben sau de oprire, ROSU.-asta in cazul unei circulatii normale- si nu asa la mica intelegere cum sa intamplat acolo.
LDH -ul venind tare sa ajunga in statia Augustin, rapidul reducand viteza , sa produs ciocnirea in acea curba fara vizibilitate.
Nu stiu daca ar fi bine sau nu sa dezvalui numele IDMdispozitor din statia Augustin,iar mecanicii de pe LDH sunt oricum morti si probabil doar rudele lor se mai gandesc la ei, fiind un adolescent rebel in acele vremuri si innebunit dupa trenuri amavut ocazia sai cunosc, atat pe mecanici cat si pe IDM dispozitor , personal.... e tragic ce sa intamplat acolo , si mai tragic pentru cei 2 mecanici de pe LDH care erau tineri si aveau viitorul in fata.


P.S. Depasirea unui semnal pe oprire se face doar in baza unui ordin de circulatie. si in conditii deosebite nu asa ca spune idm hai pleaca ca e pe oprire totul se face pe scris si sub semnatura pentru a ramane dovezi, vorba zboara....

Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10897
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 11:13

Am o intrebare:
E vorba de acea curba de aproape 90 grade si lunga de mai bine de 1 km la iesirea din Augustin spre Brasov?
Teoretic aceea ar trebui sa fie, pentru ca e singura curba din primul sector de bloc dintre Augustin si Apata.

Referitor la BLA mi s-a parut absurd sa nu existe pe M300 in acea perioada. La acea data instalatia BLA pe 502 avea aproape 10 ani si nu e magistrala.
Sus In jos
Scoop



Numarul mesajelor : 114
Varsta : 27
Localizare : Constanta/Bucuresti
Reputatie : 2359
Data de inscriere : 21/10/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 11:31

Am si eu 2 intrebari:

1. Exista cumva la fata locului un semn sau ceva ca acolo a avut loc tragedia? (gen placa comemorativa sau ceva de genul)

2. Sunt curios si eu cat de rau putea sa arate EA-ul poate sa posteze cineva o poza ca nu ma ajuta google-u de loc
Sus In jos
Vlad
Administrator
Administrator


Numarul mesajelor : 7249
Varsta : 29
Localizare : Vatra Dornei
Reputatie : 10897
Data de inscriere : 08/04/2009

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 11:49

Imagineaza-ti ca daca la un impact la 80-100 km/h cu un tir se intampla asa:
http://cfr.stfp.net/Pic/41/41-0769-4Da:7.jpg

cum s-ar intampla la un impact cu un LDH care e si mai greu si se mai si deplasa cu 95 km/h. Viteza de impact e dubla fata de cea in care a fost implicata EA 769, deci undeva la 180 km/h, iar trenul tras de EA001 avea sigur mai multe vagoane decat 769, deci forta de inertie mai mare. Probabil jumatatea din fata a locomotivei a fost facuta praf.
Nici nu vreau sa imi imaginez ce a fost acolo. Probabil ceva asemanator cu ce s-a intamplat in Polonia zilele trecute...
Sus In jos
Scoop



Numarul mesajelor : 114
Varsta : 27
Localizare : Constanta/Bucuresti
Reputatie : 2359
Data de inscriere : 21/10/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 11:57

Din cate am inteles mecanicul de pe 001 a supravietuit. Mare noroc.

Si mai ramane intrebarea 1. exista vre-un semn la fata locului sa aduca omagiu acestei locomotive?
Sus In jos
cont dezactivat .



Numarul mesajelor : 3053
Reputatie : 5499
Data de inscriere : 03/09/2010

MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Lun 05 Mar 2012, 12:37

Nu cred .
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: 060-EA-001   Astazi la 19:58

Sus In jos
 

060-EA-001

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 3 din 7Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Forumul pasionatilor de trenuri din Romānia :: DESPRE CFR :: CFR - FILE DE ISTORIE-